UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Politologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-POLIMZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Politologia
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Moduł wybieralny dla 2 roku administracji zaocznej licencjat sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Student powinien dysponować wiedzą, umiejętnościami oraz kompetencjami społecznymi zdobytymi na studiach I stopnia.

Student powinien wykazywać umiejętność abstrakcyjnego myślenia oraz kojarzenia teorii i idei ze społecznymi praktykami oraz budowania uzasadnień na podstawowym poziomie.

Student jest w stanie identyfikować problemy, które mogą być przedmiotem badań naukowych.

Student powinien wykazywać umiejętność budowania poprawnych zdań w języku literackim w mowie i piśmie.

Student powinien posiadać umiejętność odczytywania i edytowania tekstów w formie elektronicznej i poruszania się w sieci elektronicznej.

Student potrafi analizować teksty źródłowe oraz normatywne akty prawne.

Student powinien dysponować wiedzą z zakresu doktryn politycznych.


Skrócony opis:

Cykl zajęć poświęcony jest prezentacji podstawowej wiedzy z zakresu politologii. Prezentowane są zagadnienia dotyczące metodologii, terminologii oraz wybranej problematyki przedmiotu. W szczególności wykład w formie konwersatoryjnej, poświęcony jest przybliżeniu wieloznaczności pojęcia "polityki" i analizie tego terminu z perspektywy instytucjonalnej, funkcjonalnej, konfliktowej, decyzjonalnej, behawioralnej oraz teorii gier.

Przedmiot prowadzony jest w trybie jednomodułowym, w którym student zdobywa kwalifikacje z zakresu wiedzy, oraz doskonali umiejętności i kompetencje społeczne. Udział w zajęciach pozwala studentowi na rozwinięcie kompetencji badawczych, ponieważ są to zajęcia łączące proces dydaktyczny z procesem badawczym poprzez przygotowanie przez studenta eseju zaliczeniowego.

Efekty uczenia się:

1. Najważniejsze efekty kształcenia w zakresie nabywanej wiedzy:

Student ma pogłębioną wiedzę na temat pojęć i instytucji prawnych, procesów tworzenia, wykładni i stosowania prawa oraz źródeł prawa i relacji między nimi.

Student ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji administracji oraz o ich ewolucji historycznej.

Student dysponuje rozszerzoną wiedzę o organizacji oraz funkcjonowaniu podmiotów władzy publicznej i istniejących między nimi powiązaniach.

Student ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych.

Student ma wiedzę z zakresu innych wybranych nauk, w szczególności z politologii.

2. Najważniejsze efekty kształcenia w zakresie nabywanych umiejętności:

Student potrafi posługiwać się regułami logicznego rozumowania dla interpretacji i wyjaśniania złożonych zagadnień prawnych.

Student potrafi ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań administracji.

Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań w administracji, potrafi generować rozwiązania złożonych problemów pojawiających się w stosowaniu przepisów prawnych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.

Student ma pogłębione umiejętności badawcze (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi, opracowanie i prezentacja wyników) pozwalające na rozwiązywanie problemów pojawiających się w obrębie wybranej dziedziny.

Student ma umiejętność merytorycznej argumentacji i formułowania krytycznych wniosków i samodzielnych sądów dotyczących zastosowania przepisów prawnych.

3. Najważniejsze efekty kształcenia w zakresie nabywanych kompetencji społecznych.

Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.

Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania określonego przez siebie lub innych.

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje krytycznej samooceny własnych kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny

Student umie uczestniczyć w przygotowywaniu projektów z zakresu szeroko rozumianej administracji, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności.

Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje zadania z zakresu administracji, ponieważ prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu potrafiąc odwołać się do wiedzy z zakresu politologii.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Elementy klasycznego wykładu, brainstorming, dyskusje nad przesłanymi wcześniej tekstami i materiałami wideo, uproszczona debata oksfordzka

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę finalną składają się następujące elementy, każdy z nich stanowi mniej więcej jedną trzecią:

1. Obecność oraz aktywność na konwersatorium (dopuszczalne maksimum dwie nieobecności). Aktywność będzie odnotowywana z zajęć na zajęcia plusem przy nazwisku

2. Krótkie eseje dotyczące materiału bieżącego - zadane wcześniej przez prowadzącego

3. Odpowiedź ustna po zakończeniu zajęć


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne;

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy;

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami;

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria;

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Ocena zgodna z regulaminem studiów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Na ocenę finalną składają się następujące elementy, każdy z nich stanowi mniej więcej jedną trzecią:

1. Obecność oraz aktywność na konwersatorium (dopuszczalne maksimum dwie nieobecności). Aktywność będzie odnotowywana z zajęć na zajęcia plusem przy nazwisku

2. Krótkie eseje dotyczące materiału bieżącego - zadane wcześniej przez prowadzącego

3. Odpowiedź ustna po zakończeniu zajęć


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne;

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy;

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami;

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria;

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Ocena zgodna z regulaminem studiów.



Treści kształcenia:

Podczas konwersatorium zostaną poruszone następujące bloki zagadnień:


1. Klasyczne, nowożytne i współczesne rozumienia polityki (Arystoteles, św. Tomasz z Akwinu, T Hobbes, K. Marks, C. Schmitt, Ch. Mauffe)


2. Instytucjonalne podejście do polityki I: podział władzy, modele ustrojowe konstrukcji władzy wykonawczej


3. Instytucjonalne podejście do polityki II: modele sądowej kontroli władzy wykonawczej


4. Elementy socjologicznego podejścia do polityki: zagadnienia populizmu, polaryzacji i manipulacji w świecie kreowanym przez media społecznościowe


5. Geopolityka: problemy świata współczesnego

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Andrew Heywood, Politologia, Warszawa 2011

2. Arystoteles, Polityka, dowolne wydanie, fragmenty wskazane przez prowadzącego

3. T. Hobbes, Lewiatan, dowolne wydanie, fragmenty wskazane przez prowadzącego

Literatura uzupełniająca:

1. Małgorzata Borkowska-Nowak, Słabość liberalnej demokracji dźwignią sukcesu partii antyestablishmentowych. Chantal Mouffe o wyzwaniach polityczności, Roczniki Filozoficzne 2:329-346, 2021

2. Robert Suwaj, Sądowa kontrola działań administracji publicznej jako przejaw judycjalizacji postępowania administracyjnego Studia Prawnoustrojowe nr 9, 199-214, 2009

3. Sonia Horonziak, Teoria demokracji a polaryzacja, Czy społeczeństwo spolaryzowane może być demokratyczne?, Politeja, 2: 205-229, 2022.

4. Mirosław Banasik, Agnieszka Rogozińska (red.), Bezpieczeństwo Geopolityczne, Warszawa 2023

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Elementy klasycznego wykładu, brainstorming, dyskusje nad przesłanymi wcześniej tekstami i materiałami wideo, uproszczona debata oksfordzka

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę finalną składają się następujące elementy, każdy z nich stanowi mniej więcej jedną trzecią:

1. Obecność oraz aktywność na konwersatorium (dopuszczalne maksimum dwie nieobecności). Aktywność będzie odnotowywana z zajęć na zajęcia plusem przy nazwisku

2. Krótkie eseje dotyczące materiału bieżącego - zadane wcześniej przez prowadzącego

3. Odpowiedź ustna po zakończeniu zajęć


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne;

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy;

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami;

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria;

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Ocena zgodna z regulaminem studiów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Na ocenę finalną składają się następujące elementy, każdy z nich stanowi mniej więcej jedną trzecią:

1. Obecność oraz aktywność na konwersatorium (dopuszczalne maksimum dwie nieobecności). Aktywność będzie odnotowywana z zajęć na zajęcia plusem przy nazwisku

2. Krótkie eseje dotyczące materiału bieżącego - zadane wcześniej przez prowadzącego

3. Odpowiedź ustna po zakończeniu zajęć


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne;

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy;

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami;

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria;

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Ocena zgodna z regulaminem studiów.



Treści kształcenia:

Podczas konwersatorium zostaną poruszone następujące bloki zagadnień:


1. Klasyczne, nowożytne i współczesne rozumienia polityki (Arystoteles, św. Tomasz z Akwinu, T Hobbes, K. Marks, C. Schmitt, Ch. Mauffe)


2. Instytucjonalne podejście do polityki I: podział władzy, modele ustrojowe konstrukcji władzy wykonawczej


3. Instytucjonalne podejście do polityki II: modele sądowej kontroli władzy wykonawczej


4. Elementy socjologicznego podejścia do polityki: zagadnienia populizmu, polaryzacji i manipulacji w świecie kreowanym przez media społecznościowe


5. Geopolityka: problemy świata współczesnego

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Andrew Heywood, Politologia, Warszawa 2011

2. Arystoteles, Polityka, dowolne wydanie, fragmenty wskazane przez prowadzącego

3. T. Hobbes, Lewiatan, dowolne wydanie, fragmenty wskazane przez prowadzącego

Literatura uzupełniająca:

1. Małgorzata Borkowska-Nowak, Słabość liberalnej demokracji dźwignią sukcesu partii antyestablishmentowych. Chantal Mouffe o wyzwaniach polityczności, Roczniki Filozoficzne 2:329-346, 2021

2. Robert Suwaj, Sądowa kontrola działań administracji publicznej jako przejaw judycjalizacji postępowania administracyjnego Studia Prawnoustrojowe nr 9, 199-214, 2009

3. Sonia Horonziak, Teoria demokracji a polaryzacja, Czy społeczeństwo spolaryzowane może być demokratyczne?, Politeja, 2: 205-229, 2022.

4. Mirosław Banasik, Agnieszka Rogozińska (red.), Bezpieczeństwo Geopolityczne, Warszawa 2023

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olgierd Górecki
Prowadzący grup: Olgierd Górecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Cykl zajęć poświęcony jest prezentacji podstawowej wiedzy z zakresu politologii. Prezentowane są zagadnienia dotyczące metodologii, terminologii oraz wybranej problematyki przedmiotu. W szczególności wykład w formie konwersatoryjnej, poświęcony jest przybliżeniu wieloznaczności pojęcia "polityki" i analizie tego terminu z perspektywy instytucjonalnej, funkcjonalnej, konfliktowej, decyzjonalnej, behawioralnej oraz teorii gier.

Przedmiot prowadzony jest w trybie jednomodułowym, w którym student zdobywa kwalifikacje z zakresu wiedzy, oraz doskonali umiejętności i kompetencje społeczne. Udział w zajęciach pozwala studentowi na rozwinięcie kompetencji badawczych, ponieważ są to zajęcia łączące proces dydaktyczny z procesem badawczym poprzez przygotowanie przez studenta eseju zaliczeniowego.

Metody dydaktyczne:

Podstawową metodą kształcenia jest wykład konwencjonalny i problemowy, wzbogacony o elementy konwersatoryjne. Wykład stanowi słowne przekazywanie określonych treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej, usystematyzowanej, w przystępnej formie, zgodnej z zasadami logiki. Polega na podaniu gotowej wiedzy w naukowej postaci z uwzględnieniem terminologii właściwej politologii. W zależności od realizowanej treści programowej, wykład może być także poświęcony omówieniu jakiegoś problemu, w tym sposobów oraz końcowego rozwiązania tego problemu. Cechuje go wówczas nawiązanie szerszego kontaktu wykładowcy ze słuchaczami, polegającego na uważnym, aktywnym śledzeniu wywodu wykładowcy i rozumowaniu równolegle z nauczycielem. Ponadto wykład połączony jest w pewnym stopniu z bezpośrednią aktywnością samych słuchaczy, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Największą jego wartością jest udział studentów w poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska. Wykład ten jest swoistym dialogiem pomiędzy wykładowcą a słuchaczami, którzy poprzez działanie dochodzą do rozwiązania problemu.

Pomocniczo stosuje się także metodę okrągłego stołu, która polega na swobodnej wymianie poglądów pomiędzy prowadzącym zajęcia a studentami oraz pomiędzy studentami. Charakteryzuje ją swoboda wypowiedzi. Studenci wymieniają własne poglądy i doświadczenia, wzajemnie udzielają sobie wyjaśnień, które w razie potrzeby uzupełnia i koryguje prowadzący zajęcia. Po zakończeniu dyskusji nauczyciel podsumowuje dyskusję.


Sposoby i kryteria oceniania:

Na zaliczenie zajęć składają się:

- bieżąca weryfikacja wiedzy studenta w trakcie zajęć (efekty kształcenia w zakresie wiedzy);

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- przygotowanie eseju zaliczeniowego (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych), który stanowi podstawę końcowego zaliczenia.


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne;

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy;

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami;

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria;

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Ocena zgodna z regulaminem studiów.


Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie aparatu pojęciowego oraz podstaw metodologicznych przedmiotu.

2. Pojęcie polityki – zagadnienia ogólne.

3. Instytucjonalne ujęcie polityki.

4. Funkcjonalne ujęcie polityki.

5. Konfliktowe ujęcie polityki.

6. Decyzyjne ujęcie polityki.

7. Behawioralne ujęcie polityki.

8. Polityka w perspektywie teorii gier.

9. Reżimy polityczne jako modele funkcjonowania władzy.

10. Podstawowe ideologie polityczne:

a. Liberalizm

b. Konserwatyzm

c. Socjalizm.

11. Teoria demokracji.

12. Aksjologiczny wymiar polityki: wolność i równość oraz sprawiedliwość społeczna

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. L. Dubel, Historia doktryn politycznych i prawnych do schyłku XX wieku, Warszawa 2005.

2. M. Gulczyński, Politologia, Warszawa 2010.

3. A. Heywood, Ideologie polityczne. Wprowadzenie, Warszawa 2007.

4. A. Heywood, Politologia, Warszawa 2008.

5. A. Laska, J. Nocoń, Teoria polityki. Wprowadzenie. Warszawa 2010.

6. B. Szmulik, M. Żmigrodzki (red.), Wprowadzenie do nauki o państwie i polityce, Lublin 2007.

7. W. Szostak, Zarys teorii polityki, Toruń 2007.

Literatura uzupełniająca:

1. A. Antoszewski i R. Herbut (red.), Leksykon politologii, Wrocław 1998.

2. J. Bartyzel, Demokracja, Radom 2002.

3. T. Buksiński, Współczesne filozofie polityki, Poznań 2006.

4. Dziubka, B. Szlachta, L. M. Nijakowski, Idee i ideologie we współczesnym świecie, Warszawa 2008.

5. J. Gray, Liberalizm, Kraków 1994.

6. M. Gulczyński, Wiedza o partiach i systemach partyjnych, Warszawa 2008.

7. H. Izdebski, Fundamenty współczesnych państw, Warszawa 2007.

8. W. Kymlicka, Współczesna filozofia polityczna, Warszawa 2009.

9. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 2002.

10. Z. Rau, Liberalizm; zarys myśli politycznej XIX i XX wieku, Warszawa 2000.

11. P. Sarnecki, Ustroje konstytucyjne państw współczesnych, Kraków 2003.

12. R. Skarzyński, Konserwatyzm. Zarys dziejów filozofii politycznej, Warszawa 1998.

13. A. Szahaj, M. N. Jakubowski, Filozofia polityki, Warszawa 2005.

14. P. Śpiewak, Przyszłość demokracji. Wybór tekstów, Warszawa 2005.

15. G. Tinder, Myślenie polityczne, Warszawa 2003.

Student musi także zapoznać się z literaturą przedmiotu adekwatną to

opracowywanego tematu badawczego.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Tracz-Tryniecki
Prowadzący grup: Olgierd Górecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7