UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-STYKAZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statystyka
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Wykłady dla 1 roku administracji zaocznej licencjat sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Podstawy matematyki (na poziomie szkoły średniej)

Skrócony opis:

W wyniku przeprowadzonego kursu student powinien posiąść umiejętność analizy danych liczbowych dotyczących zjawisk społeczno-demograficznych z zastosowaniem narzędzi informatycznych oraz zapoznać się ustawą o statystyce publicznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma wiedzę z zakresu statystyki opisowej (05A-1A_W01). Student potrafi zdefiniować i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu statystyki. Zna metody i narzędzia pozyskiwania danych potrzebnych do różnego rodzaju analiz zjawisk społeczno-ekonomicznych (05A-1A_W11). Zna: parametry opisujące strukturę zbiorowości statystycznych, metody analizy współzależności zjawisk masowych, metody badania i analizy dynamiki zjawisk oraz proste metody prognozowania ( 05A-1A_W13).

Umiejętności

Student potrafi zaobserwować, dokonać analizy i interpretacji zjawisk zachodzących w życiu gospodarczym (05A-1A_U03). Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu statystyki oraz pozyskać dane z baz danych, ocenić ich wiarygodność, zinterpretować oraz wyciągnąć wnioski (05A-1A_U04). Potrafi badać zależności oraz analizować przyczyny, przebieg i skutki zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych oraz prawidłowo interpretować uzyskane rezultaty. Korzystając z poznanych metod statystycznych potrafi dokonywać prognoz procesów i zjawisk gospodarczych (05A-1A_U05, 05A-1A_U11).

Kompetencje

Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności z zakresu technik pozyskiwania danych ekonomiczno-społecznych i ich przygotowania do analiz statystycznych (05A-1A_K01). Poznane metody powinien wykorzystywać w aktywny sposób w dalszym procesie kształcenia i życiu zawodowym. Potrafi dokonać samooceny oraz pracy zespołu przygotowującego projekt badawczy na zaliczenie (05A-1A_K07).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Szymański
Prowadzący grup: Jarosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans pracy własnej:

20 godz. przygotowanie do bieżących ćwiczeń

40 godz. przygotowanie do bieżących wykładów

20 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń

80 godz. przygotowanie do egzaminu

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

• wykład prezentujący teorię i przykłady zastosowań wybranych metod i narzędzi statystyki opisowej,


• ćwiczenia audytoryjne polegające na przeprowadzeniu analiz statystycznych z zastosowaniem poznanych na wykładzie metod i narzędzi statystycznych oraz arkusza Excel


• dyskusja,


• pogadanka.




Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i kolokwium (80%) oceniające efekty kształcenia w zakresie umiejętności.


Na ocenę z wykładu składają się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z testu wielokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi (50%) sprawdzającego efekty kształcenia.


Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do testu teoretycznego.


Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: test z teorii


Ćwiczenia: test z zadań

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Statystyka jako dyscyplina nauki i pojęcia z nią związane.

2. Dane liczbowe, ich obserwacja i pomiar:

- pojęcia wstępne związane z badaniami statystycznymi,

- planowanie badań statystycznych,

- zbieranie materiału statystycznego,

- ustawa o statystyce publicznej,

- organizacja statystyki publicznej w Polsce i w UE (Eurostat),


3. Charakterystyki liczbowe struktury zbiorowości:

- skale pomiarowe,

- szeregi strukturalne i ich wykresy,

- wskaźniki struktury i natężenia, współczynniki demograficzne,

- struktury ludności wg różnych kryteriów, piramida wieku ludności,

- miary średnie i kwantyle,

- miary dyspersji i asymetrii,

- kompleksowa analiza struktury zbiorowości,


4. Miary analizy dynamiki zjawisk:

- szeregi czasowe i ich wykresy,

- indeksy indywidualne i agregatowe,

- metody mechaniczne i analityczne wykrywania trendu liniowego,

- średni błąd szacunku i prognozowanie zjawisk społecznych na podstawie szeregów czasowych,

- dynamika procesów demograficznych w Polsce.


5. Miary analizy korelacji i regresji:

- wykrywanie współzależności między cechami, szeregi i tablice korelacyjne,

- miary siły i kierunku korelacji dwóch cech mierzalnych i porządkowych,

- regresja prosta i prognozowanie na podstawie równania regresji,

- korelacja cech niemierzalnych,

- przykłady liczbowe dotyczące zjawisk demograficznych.

Literatura:

Podstawowa:

1. Domański Cz. (red.), Metody statystyczne. Teoria i zadania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.

2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, wyd. Beck, Warszawa 2010.

3. Starzyńska W. (red.), Podstawy statystyki, Wyd. II, Difin, 2009 r.

Uzupełniająca:

1) Starzyńska W., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2006.

2) Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 1997.

3) Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS 2018, Warszawa 2014

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Szymański
Prowadzący grup: Jarosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans pracy własnej:

20 godz. przygotowanie do bieżących ćwiczeń

40 godz. przygotowanie do bieżących wykładów

20 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń

80 godz. przygotowanie do egzaminu

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

• wykład prezentujący teorię i przykłady zastosowań wybranych metod i narzędzi statystyki opisowej,


• ćwiczenia audytoryjne polegające na przeprowadzeniu analiz statystycznych z zastosowaniem poznanych na wykładzie metod i narzędzi statystycznych oraz arkusza Excel


• dyskusja,


• pogadanka.




Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i kolokwium (80%) oceniające efekty kształcenia w zakresie umiejętności.


Na ocenę z wykładu składają się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z testu wielokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi (50%) sprawdzającego efekty kształcenia.


Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do testu teoretycznego.


Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: test z teorii


Ćwiczenia: test z zadań

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Statystyka jako dyscyplina nauki i pojęcia z nią związane.

2. Dane liczbowe, ich obserwacja i pomiar:

- pojęcia wstępne związane z badaniami statystycznymi,

- planowanie badań statystycznych,

- zbieranie materiału statystycznego,

- ustawa o statystyce publicznej,

- organizacja statystyki publicznej w Polsce i w UE (Eurostat),


3. Charakterystyki liczbowe struktury zbiorowości:

- skale pomiarowe,

- szeregi strukturalne i ich wykresy,

- wskaźniki struktury i natężenia, współczynniki demograficzne,

- struktury ludności wg różnych kryteriów, piramida wieku ludności,

- miary średnie i kwantyle,

- miary dyspersji i asymetrii,

- kompleksowa analiza struktury zbiorowości,


4. Miary analizy dynamiki zjawisk:

- szeregi czasowe i ich wykresy,

- indeksy indywidualne i agregatowe,

- metody mechaniczne i analityczne wykrywania trendu liniowego,

- średni błąd szacunku i prognozowanie zjawisk społecznych na podstawie szeregów czasowych,

- dynamika procesów demograficznych w Polsce.


5. Miary analizy korelacji i regresji:

- wykrywanie współzależności między cechami, szeregi i tablice korelacyjne,

- miary siły i kierunku korelacji dwóch cech mierzalnych i porządkowych,

- regresja prosta i prognozowanie na podstawie równania regresji,

- korelacja cech niemierzalnych,

- przykłady liczbowe dotyczące zjawisk demograficznych.

Literatura:

Podstawowa:

1. Domański Cz. (red.), Metody statystyczne. Teoria i zadania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.

2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, wyd. Beck, Warszawa 2010.

3. Starzyńska W. (red.), Podstawy statystyki, Wyd. II, Difin, 2009 r.

Uzupełniająca:

1) Starzyńska W., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2006.

2) Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 1997.

3) Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS 2018, Warszawa 2014

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Szymański
Prowadzący grup: Jarosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Bilans pracy własnej:

20 godz. przygotowanie do bieżących ćwiczeń

40 godz. przygotowanie do bieżących wykładów

20 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń

80 godz. przygotowanie do egzaminu

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

• wykład prezentujący teorię i przykłady zastosowań wybranych metod i narzędzi statystyki opisowej,


• ćwiczenia audytoryjne polegające na przeprowadzeniu analiz statystycznych z zastosowaniem poznanych na wykładzie metod i narzędzi statystycznych oraz arkusza Excel


• dyskusja,


• pogadanka.




Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i kolokwium (80%) oceniające efekty kształcenia w zakresie umiejętności.


Na ocenę z wykładu składają się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z testu wielokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi (50%) sprawdzającego efekty kształcenia.


Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do testu teoretycznego.


Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: test z teorii


Ćwiczenia: test z zadań

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Statystyka jako dyscyplina nauki i pojęcia z nią związane.

2. Dane liczbowe, ich obserwacja i pomiar:

- pojęcia wstępne związane z badaniami statystycznymi,

- planowanie badań statystycznych,

- zbieranie materiału statystycznego,

- ustawa o statystyce publicznej,

- organizacja statystyki publicznej w Polsce i w UE (Eurostat),


3. Charakterystyki liczbowe struktury zbiorowości:

- skale pomiarowe,

- szeregi strukturalne i ich wykresy,

- wskaźniki struktury i natężenia, współczynniki demograficzne,

- struktury ludności wg różnych kryteriów, piramida wieku ludności,

- miary średnie i kwantyle,

- miary dyspersji i asymetrii,

- kompleksowa analiza struktury zbiorowości,


4. Miary analizy dynamiki zjawisk:

- szeregi czasowe i ich wykresy,

- indeksy indywidualne i agregatowe,

- metody mechaniczne i analityczne wykrywania trendu liniowego,

- średni błąd szacunku i prognozowanie zjawisk społecznych na podstawie szeregów czasowych,

- dynamika procesów demograficznych w Polsce.


5. Miary analizy korelacji i regresji:

- wykrywanie współzależności między cechami, szeregi i tablice korelacyjne,

- miary siły i kierunku korelacji dwóch cech mierzalnych i porządkowych,

- regresja prosta i prognozowanie na podstawie równania regresji,

- korelacja cech niemierzalnych,

- przykłady liczbowe dotyczące zjawisk demograficznych.

Literatura:

Podstawowa:

1. Domański Cz. (red.), Metody statystyczne. Teoria i zadania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.

2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, wyd. Beck, Warszawa 2010.

3. Starzyńska W. (red.), Podstawy statystyki, Wyd. II, Difin, 2009 r.

Uzupełniająca:

1) Starzyńska W., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2006.

2) Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 1997.

3) Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS 2018, Warszawa 2014

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Szymański
Prowadzący grup: Jarosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Informacje dodatkowe:

Bilans pracy własnej:

20 godz. przygotowanie do bieżących ćwiczeń

40 godz. przygotowanie do bieżących wykładów

20 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń

80 godz. przygotowanie do egzaminu

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

• wykład prezentujący teorię i przykłady zastosowań wybranych metod i narzędzi statystyki opisowej,


• ćwiczenia audytoryjne polegające na przeprowadzeniu analiz statystycznych z zastosowaniem poznanych na wykładzie metod i narzędzi statystycznych oraz arkusza Excel


• dyskusja,


• pogadanka.




Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i kolokwium (80%) oceniające efekty kształcenia w zakresie umiejętności.


Na ocenę z wykładu składają się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z testu wielokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi (50%) sprawdzającego efekty kształcenia.


Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do testu teoretycznego.


Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: test z teorii


Ćwiczenia: test z zadań

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Statystyka jako dyscyplina nauki i pojęcia z nią związane.

2. Dane liczbowe, ich obserwacja i pomiar:

- pojęcia wstępne związane z badaniami statystycznymi,

- planowanie badań statystycznych,

- zbieranie materiału statystycznego,

- ustawa o statystyce publicznej,

- organizacja statystyki publicznej w Polsce i w UE (Eurostat),


3. Charakterystyki liczbowe struktury zbiorowości:

- skale pomiarowe,

- szeregi strukturalne i ich wykresy,

- wskaźniki struktury i natężenia, współczynniki demograficzne,

- struktury ludności wg różnych kryteriów, piramida wieku ludności,

- miary średnie i kwantyle,

- miary dyspersji i asymetrii,

- kompleksowa analiza struktury zbiorowości,


4. Miary analizy dynamiki zjawisk:

- szeregi czasowe i ich wykresy,

- indeksy indywidualne i agregatowe,

- metody mechaniczne i analityczne wykrywania trendu liniowego,

- średni błąd szacunku i prognozowanie zjawisk społecznych na podstawie szeregów czasowych,

- dynamika procesów demograficznych w Polsce.


5. Miary analizy korelacji i regresji:

- wykrywanie współzależności między cechami, szeregi i tablice korelacyjne,

- miary siły i kierunku korelacji dwóch cech mierzalnych i porządkowych,

- regresja prosta i prognozowanie na podstawie równania regresji,

- korelacja cech niemierzalnych,

- przykłady liczbowe dotyczące zjawisk demograficznych.

Literatura:

Podstawowa:

1. Domański Cz. (red.), Metody statystyczne. Teoria i zadania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.

2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, wyd. Beck, Warszawa 2010.

3. Starzyńska W. (red.), Podstawy statystyki, Wyd. II, Difin, 2009 r.

Uzupełniająca:

1) Starzyńska W., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2006.

2) Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 1997.

3) Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS 2018, Warszawa 2014

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Szymański
Prowadzący grup: Jarosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Bilans pracy własnej:

20 godz. przygotowanie do bieżących ćwiczeń

40 godz. przygotowanie do bieżących wykładów

20 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń

80 godz. przygotowanie do egzaminu

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

• wykład prezentujący teorię i przykłady zastosowań wybranych metod i narzędzi statystyki opisowej,


• ćwiczenia audytoryjne polegające na przeprowadzeniu analiz statystycznych z zastosowaniem poznanych na wykładzie metod i narzędzi statystycznych oraz arkusza Excel


• dyskusja,


• pogadanka.




Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i kolokwium (80%) oceniające efekty kształcenia w zakresie umiejętności.


Na ocenę z wykładu składają się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z testu wielokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi (50%) sprawdzającego efekty kształcenia.


Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do testu teoretycznego.


Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: test z teorii


Ćwiczenia: test z zadań

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Statystyka jako dyscyplina nauki i pojęcia z nią związane.

2. Dane liczbowe, ich obserwacja i pomiar:

- pojęcia wstępne związane z badaniami statystycznymi,

- planowanie badań statystycznych,

- zbieranie materiału statystycznego,

- ustawa o statystyce publicznej,

- organizacja statystyki publicznej w Polsce i w UE (Eurostat),


3. Charakterystyki liczbowe struktury zbiorowości:

- skale pomiarowe,

- szeregi strukturalne i ich wykresy,

- wskaźniki struktury i natężenia, współczynniki demograficzne,

- struktury ludności wg różnych kryteriów, piramida wieku ludności,

- miary średnie i kwantyle,

- miary dyspersji i asymetrii,

- kompleksowa analiza struktury zbiorowości,


4. Miary analizy dynamiki zjawisk:

- szeregi czasowe i ich wykresy,

- indeksy indywidualne i agregatowe,

- metody mechaniczne i analityczne wykrywania trendu liniowego,

- średni błąd szacunku i prognozowanie zjawisk społecznych na podstawie szeregów czasowych,

- dynamika procesów demograficznych w Polsce.


5. Miary analizy korelacji i regresji:

- wykrywanie współzależności między cechami, szeregi i tablice korelacyjne,

- miary siły i kierunku korelacji dwóch cech mierzalnych i porządkowych,

- regresja prosta i prognozowanie na podstawie równania regresji,

- korelacja cech niemierzalnych,

- przykłady liczbowe dotyczące zjawisk demograficznych.

Literatura:

Podstawowa:

1. Domański Cz. (red.), Metody statystyczne. Teoria i zadania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.

2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, wyd. Beck, Warszawa 2010.

3. Starzyńska W. (red.), Podstawy statystyki, Wyd. II, Difin, 2009 r.

Uzupełniająca:

1) Starzyńska W., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2006.

2) Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 1997.

3) Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS 2018, Warszawa 2014

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Szymański
Prowadzący grup: Jarosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Bilans pracy własnej:

20 godz. przygotowanie do bieżących ćwiczeń

40 godz. przygotowanie do bieżących wykładów

20 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń

80 godz. przygotowanie do egzaminu

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

• wykład prezentujący teorię i przykłady zastosowań wybranych metod i narzędzi statystyki opisowej,


• ćwiczenia audytoryjne polegające na przeprowadzeniu analiz statystycznych z zastosowaniem poznanych na wykładzie metod i narzędzi statystycznych oraz arkusza Excel


• dyskusja,


• pogadanka.




Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i kolokwium (80%) oceniające efekty kształcenia w zakresie umiejętności.


Na ocenę z wykładu składają się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z testu wielokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi (50%) sprawdzającego efekty kształcenia.


Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do testu teoretycznego.


Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: test z teorii


Ćwiczenia: test z zadań

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Statystyka jako dyscyplina nauki i pojęcia z nią związane.

2. Dane liczbowe, ich obserwacja i pomiar:

- pojęcia wstępne związane z badaniami statystycznymi,

- planowanie badań statystycznych,

- zbieranie materiału statystycznego,

- ustawa o statystyce publicznej,

- organizacja statystyki publicznej w Polsce i w UE (Eurostat),


3. Charakterystyki liczbowe struktury zbiorowości:

- skale pomiarowe,

- szeregi strukturalne i ich wykresy,

- wskaźniki struktury i natężenia, współczynniki demograficzne,

- struktury ludności wg różnych kryteriów, piramida wieku ludności,

- miary średnie i kwantyle,

- miary dyspersji i asymetrii,

- kompleksowa analiza struktury zbiorowości,


4. Miary analizy dynamiki zjawisk:

- szeregi czasowe i ich wykresy,

- indeksy indywidualne i agregatowe,

- metody mechaniczne i analityczne wykrywania trendu liniowego,

- średni błąd szacunku i prognozowanie zjawisk społecznych na podstawie szeregów czasowych,

- dynamika procesów demograficznych w Polsce.


5. Miary analizy korelacji i regresji:

- wykrywanie współzależności między cechami, szeregi i tablice korelacyjne,

- miary siły i kierunku korelacji dwóch cech mierzalnych i porządkowych,

- regresja prosta i prognozowanie na podstawie równania regresji,

- korelacja cech niemierzalnych,

- przykłady liczbowe dotyczące zjawisk demograficznych.

Literatura:

Podstawowa:

1. Domański Cz. (red.), Metody statystyczne. Teoria i zadania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.

2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, wyd. Beck, Warszawa 2010.

3. Starzyńska W. (red.), Podstawy statystyki, Wyd. II, Difin, 2009 r.

Uzupełniająca:

1) Starzyńska W., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2006.

2) Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 1997.

3) Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS 2018, Warszawa 2014

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6