Statystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-STYKAZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Wykłady dla 1 roku administracji zaocznej licencjat sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Podstawy matematyki (na poziomie szkoły średniej) |
Skrócony opis: |
W wyniku przeprowadzonego kursu student powinien posiąść umiejętność analizy danych liczbowych dotyczących zjawisk społeczno-demograficznych z zastosowaniem narzędzi informatycznych oraz zapoznać się ustawą o statystyce publicznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma wiedzę z zakresu statystyki opisowej (05A-1A_W01). Student potrafi zdefiniować i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu statystyki. Zna metody i narzędzia pozyskiwania danych potrzebnych do różnego rodzaju analiz zjawisk społeczno-ekonomicznych (05A-1A_W11). Zna: parametry opisujące strukturę zbiorowości statystycznych, metody analizy współzależności zjawisk masowych, metody badania i analizy dynamiki zjawisk oraz proste metody prognozowania ( 05A-1A_W13). Umiejętności Student potrafi zaobserwować, dokonać analizy i interpretacji zjawisk zachodzących w życiu gospodarczym (05A-1A_U03). Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu statystyki oraz pozyskać dane z baz danych, ocenić ich wiarygodność, zinterpretować oraz wyciągnąć wnioski (05A-1A_U04). Potrafi badać zależności oraz analizować przyczyny, przebieg i skutki zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych oraz prawidłowo interpretować uzyskane rezultaty. Korzystając z poznanych metod statystycznych potrafi dokonywać prognoz procesów i zjawisk gospodarczych (05A-1A_U05, 05A-1A_U11). Kompetencje Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności z zakresu technik pozyskiwania danych ekonomiczno-społecznych i ich przygotowania do analiz statystycznych (05A-1A_K01). Poznane metody powinien wykorzystywać w aktywny sposób w dalszym procesie kształcenia i życiu zawodowym. Potrafi dokonać samooceny oraz pracy zespołu przygotowującego projekt badawczy na zaliczenie (05A-1A_K07). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Bilans pracy własnej: 20 godz. przygotowanie do bieżących ćwiczeń 40 godz. przygotowanie do bieżących wykładów 20 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 80 godz. przygotowanie do egzaminu W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład prezentujący teorię i przykłady zastosowań wybranych metod i narzędzi statystyki opisowej, • ćwiczenia audytoryjne polegające na przeprowadzeniu analiz statystycznych z zastosowaniem poznanych na wykładzie metod i narzędzi statystycznych oraz arkusza Excel • dyskusja, • pogadanka. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i kolokwium (80%) oceniające efekty kształcenia w zakresie umiejętności. Na ocenę z wykładu składają się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z testu wielokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi (50%) sprawdzającego efekty kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do testu teoretycznego. Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: test z teorii Ćwiczenia: test z zadań |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Statystyka jako dyscyplina nauki i pojęcia z nią związane. 2. Dane liczbowe, ich obserwacja i pomiar: - pojęcia wstępne związane z badaniami statystycznymi, - planowanie badań statystycznych, - zbieranie materiału statystycznego, - ustawa o statystyce publicznej, - organizacja statystyki publicznej w Polsce i w UE (Eurostat), 3. Charakterystyki liczbowe struktury zbiorowości: - skale pomiarowe, - szeregi strukturalne i ich wykresy, - wskaźniki struktury i natężenia, współczynniki demograficzne, - struktury ludności wg różnych kryteriów, piramida wieku ludności, - miary średnie i kwantyle, - miary dyspersji i asymetrii, - kompleksowa analiza struktury zbiorowości, 4. Miary analizy dynamiki zjawisk: - szeregi czasowe i ich wykresy, - indeksy indywidualne i agregatowe, - metody mechaniczne i analityczne wykrywania trendu liniowego, - średni błąd szacunku i prognozowanie zjawisk społecznych na podstawie szeregów czasowych, - dynamika procesów demograficznych w Polsce. 5. Miary analizy korelacji i regresji: - wykrywanie współzależności między cechami, szeregi i tablice korelacyjne, - miary siły i kierunku korelacji dwóch cech mierzalnych i porządkowych, - regresja prosta i prognozowanie na podstawie równania regresji, - korelacja cech niemierzalnych, - przykłady liczbowe dotyczące zjawisk demograficznych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Domański Cz. (red.), Metody statystyczne. Teoria i zadania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001. 2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, wyd. Beck, Warszawa 2010. 3. Starzyńska W. (red.), Podstawy statystyki, Wyd. II, Difin, 2009 r. Uzupełniająca: 1) Starzyńska W., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2006. 2) Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 1997. 3) Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS 2018, Warszawa 2014 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Bilans pracy własnej: 20 godz. przygotowanie do bieżących ćwiczeń 40 godz. przygotowanie do bieżących wykładów 20 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 80 godz. przygotowanie do egzaminu W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład prezentujący teorię i przykłady zastosowań wybranych metod i narzędzi statystyki opisowej, • ćwiczenia audytoryjne polegające na przeprowadzeniu analiz statystycznych z zastosowaniem poznanych na wykładzie metod i narzędzi statystycznych oraz arkusza Excel • dyskusja, • pogadanka. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i kolokwium (80%) oceniające efekty kształcenia w zakresie umiejętności. Na ocenę z wykładu składają się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z testu wielokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi (50%) sprawdzającego efekty kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do testu teoretycznego. Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: test z teorii Ćwiczenia: test z zadań |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Statystyka jako dyscyplina nauki i pojęcia z nią związane. 2. Dane liczbowe, ich obserwacja i pomiar: - pojęcia wstępne związane z badaniami statystycznymi, - planowanie badań statystycznych, - zbieranie materiału statystycznego, - ustawa o statystyce publicznej, - organizacja statystyki publicznej w Polsce i w UE (Eurostat), 3. Charakterystyki liczbowe struktury zbiorowości: - skale pomiarowe, - szeregi strukturalne i ich wykresy, - wskaźniki struktury i natężenia, współczynniki demograficzne, - struktury ludności wg różnych kryteriów, piramida wieku ludności, - miary średnie i kwantyle, - miary dyspersji i asymetrii, - kompleksowa analiza struktury zbiorowości, 4. Miary analizy dynamiki zjawisk: - szeregi czasowe i ich wykresy, - indeksy indywidualne i agregatowe, - metody mechaniczne i analityczne wykrywania trendu liniowego, - średni błąd szacunku i prognozowanie zjawisk społecznych na podstawie szeregów czasowych, - dynamika procesów demograficznych w Polsce. 5. Miary analizy korelacji i regresji: - wykrywanie współzależności między cechami, szeregi i tablice korelacyjne, - miary siły i kierunku korelacji dwóch cech mierzalnych i porządkowych, - regresja prosta i prognozowanie na podstawie równania regresji, - korelacja cech niemierzalnych, - przykłady liczbowe dotyczące zjawisk demograficznych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Domański Cz. (red.), Metody statystyczne. Teoria i zadania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001. 2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, wyd. Beck, Warszawa 2010. 3. Starzyńska W. (red.), Podstawy statystyki, Wyd. II, Difin, 2009 r. Uzupełniająca: 1) Starzyńska W., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2006. 2) Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 1997. 3) Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS 2018, Warszawa 2014 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Bilans pracy własnej: 20 godz. przygotowanie do bieżących ćwiczeń 40 godz. przygotowanie do bieżących wykładów 20 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 80 godz. przygotowanie do egzaminu W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład prezentujący teorię i przykłady zastosowań wybranych metod i narzędzi statystyki opisowej, • ćwiczenia audytoryjne polegające na przeprowadzeniu analiz statystycznych z zastosowaniem poznanych na wykładzie metod i narzędzi statystycznych oraz arkusza Excel • dyskusja, • pogadanka. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i kolokwium (80%) oceniające efekty kształcenia w zakresie umiejętności. Na ocenę z wykładu składają się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z testu wielokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi (50%) sprawdzającego efekty kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do testu teoretycznego. Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: test z teorii Ćwiczenia: test z zadań |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Statystyka jako dyscyplina nauki i pojęcia z nią związane. 2. Dane liczbowe, ich obserwacja i pomiar: - pojęcia wstępne związane z badaniami statystycznymi, - planowanie badań statystycznych, - zbieranie materiału statystycznego, - ustawa o statystyce publicznej, - organizacja statystyki publicznej w Polsce i w UE (Eurostat), 3. Charakterystyki liczbowe struktury zbiorowości: - skale pomiarowe, - szeregi strukturalne i ich wykresy, - wskaźniki struktury i natężenia, współczynniki demograficzne, - struktury ludności wg różnych kryteriów, piramida wieku ludności, - miary średnie i kwantyle, - miary dyspersji i asymetrii, - kompleksowa analiza struktury zbiorowości, 4. Miary analizy dynamiki zjawisk: - szeregi czasowe i ich wykresy, - indeksy indywidualne i agregatowe, - metody mechaniczne i analityczne wykrywania trendu liniowego, - średni błąd szacunku i prognozowanie zjawisk społecznych na podstawie szeregów czasowych, - dynamika procesów demograficznych w Polsce. 5. Miary analizy korelacji i regresji: - wykrywanie współzależności między cechami, szeregi i tablice korelacyjne, - miary siły i kierunku korelacji dwóch cech mierzalnych i porządkowych, - regresja prosta i prognozowanie na podstawie równania regresji, - korelacja cech niemierzalnych, - przykłady liczbowe dotyczące zjawisk demograficznych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Domański Cz. (red.), Metody statystyczne. Teoria i zadania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001. 2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, wyd. Beck, Warszawa 2010. 3. Starzyńska W. (red.), Podstawy statystyki, Wyd. II, Difin, 2009 r. Uzupełniająca: 1) Starzyńska W., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2006. 2) Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 1997. 3) Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS 2018, Warszawa 2014 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Informacje dodatkowe: | Bilans pracy własnej: 20 godz. przygotowanie do bieżących ćwiczeń 40 godz. przygotowanie do bieżących wykładów 20 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 80 godz. przygotowanie do egzaminu W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład prezentujący teorię i przykłady zastosowań wybranych metod i narzędzi statystyki opisowej, • ćwiczenia audytoryjne polegające na przeprowadzeniu analiz statystycznych z zastosowaniem poznanych na wykładzie metod i narzędzi statystycznych oraz arkusza Excel • dyskusja, • pogadanka. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i kolokwium (80%) oceniające efekty kształcenia w zakresie umiejętności. Na ocenę z wykładu składają się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z testu wielokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi (50%) sprawdzającego efekty kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do testu teoretycznego. Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: test z teorii Ćwiczenia: test z zadań |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Statystyka jako dyscyplina nauki i pojęcia z nią związane. 2. Dane liczbowe, ich obserwacja i pomiar: - pojęcia wstępne związane z badaniami statystycznymi, - planowanie badań statystycznych, - zbieranie materiału statystycznego, - ustawa o statystyce publicznej, - organizacja statystyki publicznej w Polsce i w UE (Eurostat), 3. Charakterystyki liczbowe struktury zbiorowości: - skale pomiarowe, - szeregi strukturalne i ich wykresy, - wskaźniki struktury i natężenia, współczynniki demograficzne, - struktury ludności wg różnych kryteriów, piramida wieku ludności, - miary średnie i kwantyle, - miary dyspersji i asymetrii, - kompleksowa analiza struktury zbiorowości, 4. Miary analizy dynamiki zjawisk: - szeregi czasowe i ich wykresy, - indeksy indywidualne i agregatowe, - metody mechaniczne i analityczne wykrywania trendu liniowego, - średni błąd szacunku i prognozowanie zjawisk społecznych na podstawie szeregów czasowych, - dynamika procesów demograficznych w Polsce. 5. Miary analizy korelacji i regresji: - wykrywanie współzależności między cechami, szeregi i tablice korelacyjne, - miary siły i kierunku korelacji dwóch cech mierzalnych i porządkowych, - regresja prosta i prognozowanie na podstawie równania regresji, - korelacja cech niemierzalnych, - przykłady liczbowe dotyczące zjawisk demograficznych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Domański Cz. (red.), Metody statystyczne. Teoria i zadania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001. 2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, wyd. Beck, Warszawa 2010. 3. Starzyńska W. (red.), Podstawy statystyki, Wyd. II, Difin, 2009 r. Uzupełniająca: 1) Starzyńska W., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2006. 2) Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 1997. 3) Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS 2018, Warszawa 2014 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Bilans pracy własnej: 20 godz. przygotowanie do bieżących ćwiczeń 40 godz. przygotowanie do bieżących wykładów 20 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 80 godz. przygotowanie do egzaminu W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład prezentujący teorię i przykłady zastosowań wybranych metod i narzędzi statystyki opisowej, • ćwiczenia audytoryjne polegające na przeprowadzeniu analiz statystycznych z zastosowaniem poznanych na wykładzie metod i narzędzi statystycznych oraz arkusza Excel • dyskusja, • pogadanka. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i kolokwium (80%) oceniające efekty kształcenia w zakresie umiejętności. Na ocenę z wykładu składają się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z testu wielokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi (50%) sprawdzającego efekty kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do testu teoretycznego. Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: test z teorii Ćwiczenia: test z zadań |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Statystyka jako dyscyplina nauki i pojęcia z nią związane. 2. Dane liczbowe, ich obserwacja i pomiar: - pojęcia wstępne związane z badaniami statystycznymi, - planowanie badań statystycznych, - zbieranie materiału statystycznego, - ustawa o statystyce publicznej, - organizacja statystyki publicznej w Polsce i w UE (Eurostat), 3. Charakterystyki liczbowe struktury zbiorowości: - skale pomiarowe, - szeregi strukturalne i ich wykresy, - wskaźniki struktury i natężenia, współczynniki demograficzne, - struktury ludności wg różnych kryteriów, piramida wieku ludności, - miary średnie i kwantyle, - miary dyspersji i asymetrii, - kompleksowa analiza struktury zbiorowości, 4. Miary analizy dynamiki zjawisk: - szeregi czasowe i ich wykresy, - indeksy indywidualne i agregatowe, - metody mechaniczne i analityczne wykrywania trendu liniowego, - średni błąd szacunku i prognozowanie zjawisk społecznych na podstawie szeregów czasowych, - dynamika procesów demograficznych w Polsce. 5. Miary analizy korelacji i regresji: - wykrywanie współzależności między cechami, szeregi i tablice korelacyjne, - miary siły i kierunku korelacji dwóch cech mierzalnych i porządkowych, - regresja prosta i prognozowanie na podstawie równania regresji, - korelacja cech niemierzalnych, - przykłady liczbowe dotyczące zjawisk demograficznych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Domański Cz. (red.), Metody statystyczne. Teoria i zadania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001. 2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, wyd. Beck, Warszawa 2010. 3. Starzyńska W. (red.), Podstawy statystyki, Wyd. II, Difin, 2009 r. Uzupełniająca: 1) Starzyńska W., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2006. 2) Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 1997. 3) Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS 2018, Warszawa 2014 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Bilans pracy własnej: 20 godz. przygotowanie do bieżących ćwiczeń 40 godz. przygotowanie do bieżących wykładów 20 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 80 godz. przygotowanie do egzaminu W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład prezentujący teorię i przykłady zastosowań wybranych metod i narzędzi statystyki opisowej, • ćwiczenia audytoryjne polegające na przeprowadzeniu analiz statystycznych z zastosowaniem poznanych na wykładzie metod i narzędzi statystycznych oraz arkusza Excel • dyskusja, • pogadanka. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i kolokwium (80%) oceniające efekty kształcenia w zakresie umiejętności. Na ocenę z wykładu składają się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z testu wielokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi (50%) sprawdzającego efekty kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do testu teoretycznego. Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: test z teorii Ćwiczenia: test z zadań |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Statystyka jako dyscyplina nauki i pojęcia z nią związane. 2. Dane liczbowe, ich obserwacja i pomiar: - pojęcia wstępne związane z badaniami statystycznymi, - planowanie badań statystycznych, - zbieranie materiału statystycznego, - ustawa o statystyce publicznej, - organizacja statystyki publicznej w Polsce i w UE (Eurostat), 3. Charakterystyki liczbowe struktury zbiorowości: - skale pomiarowe, - szeregi strukturalne i ich wykresy, - wskaźniki struktury i natężenia, współczynniki demograficzne, - struktury ludności wg różnych kryteriów, piramida wieku ludności, - miary średnie i kwantyle, - miary dyspersji i asymetrii, - kompleksowa analiza struktury zbiorowości, 4. Miary analizy dynamiki zjawisk: - szeregi czasowe i ich wykresy, - indeksy indywidualne i agregatowe, - metody mechaniczne i analityczne wykrywania trendu liniowego, - średni błąd szacunku i prognozowanie zjawisk społecznych na podstawie szeregów czasowych, - dynamika procesów demograficznych w Polsce. 5. Miary analizy korelacji i regresji: - wykrywanie współzależności między cechami, szeregi i tablice korelacyjne, - miary siły i kierunku korelacji dwóch cech mierzalnych i porządkowych, - regresja prosta i prognozowanie na podstawie równania regresji, - korelacja cech niemierzalnych, - przykłady liczbowe dotyczące zjawisk demograficznych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Domański Cz. (red.), Metody statystyczne. Teoria i zadania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001. 2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, wyd. Beck, Warszawa 2010. 3. Starzyńska W. (red.), Podstawy statystyki, Wyd. II, Difin, 2009 r. Uzupełniająca: 1) Starzyńska W., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2006. 2) Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 1997. 3) Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS 2018, Warszawa 2014 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.