Marketing międzynarodowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-BMBY3B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Marketing międzynarodowy |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | FBM |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza z zakresu podstaw ekonomii podstawowa wiedza z zakresu podstaw biznesu międzynarodowego |
Skrócony opis: |
Przedstawienie zaawansowanej wiedzy z zakresu teorii marketingu, analizy rynku i procesów zachodzących w szczególnie ważnych dla gospodarki wybranych sektorach rynku międzynarodowego. Znajomość podstawowych pojęć i terminów związanych z marketingiem. Identyfikacja procesów rynkowych oraz ocena ich skutków. Znajomość zasad i procedur budowania strategii marketingowej na rynku międzynarodowym. Specyfika prowadzenia działalności na rynku międzynarodowym (produkt, cena, dystrybucja, promocja). CEL PRZEDMIOTU: zdobycie wiedzy dotyczącej konkretnych zagadnień z zakresu marketingu międzynarodowego oraz umiejętności analizy metod i strategii marketingowych stosowanych przez podmioty działające na rynku międzynarodowym – na podstawie wybranych case studies. Zrozumienie złożoności międzynarodowego środowiska biznesowego i konieczności wieloaspektowego podejścia badawczego przy analizie i ocenie przedsięwzięć marketingowych na rynku globalnym. |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ dla przedmiotu – odpowiadające kierunkowym efektom uczenia się WIEDZA Student: 06FBM-1A_W05 – zna rodzaje więzi ekonomicznych oraz rządzące nimi prawidłowości, w tym zna zasady funkcjonowania rynku i mechanizmu rynkowego, zarówno w aspekcie krajowym, jak i międzynarodowym; 06FBM-1A_W06 – dysponuje zaawansowaną i uporządkowaną wiedzą z zakresu podstawowych obszarów funkcjonowania współczesnego przedsiębiorstwa (szczególnie dotyczących zasad odnoszących się do marketingu), w tym na rynku międzynarodowym; 06FBM-1A_W07 – posiada zaawansowaną wiedzę o człowieku jako jednostce podejmującej decyzje ekonomiczne, działającej w strukturach społeczno-ekonomicznych, w szczególności w przedsiębiorstwach działających na rynkach międzynarodowych; 06FBM-1A_W09 – ma zaawansowaną wiedzę na temat reguł i norm (prawnych, organizacyjnych, etycznych) funkcjonowania międzynarodowych rynków i rządzących nimi prawidłowości, ich źródłach, naturze i zachodzących w nich zmianach (zwłaszcza dotyczących biznesu międzynarodowego, w tym marketingu międzynarodowego); 06FBM-1A_W14 – ma zaawansowaną wiedzę z zakresu zarządzania podmiotem gospodarczym na rynku międzynarodowym, w tym wiedzę z zakresu koncepcji i narzędzi marketingowych wykorzystywanych w tym zarządzaniu. UMIEJĘTNOŚCI Student: 06FBM-1A_U05 – prawidłowo posługuje się podstawowymi przepisami i standardami w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu działalności przedsiębiorstw działających na rynkach międzynarodowych (zwłaszcza w zakresie zasad dotyczących marketingu międzynarodowego); 06FBM-1A_U06 – umie wykorzystywać zaawansowaną wiedzę do podejmowania nowych wyzwań, rozstrzygania dylematów dotyczących realizacji przedsięwzięć w obszarze biznesu międzynarodowego (zwłaszcza dotyczących marketingu międzynarodowego) oraz potrafi sprawnie rozwiązywać związane z tym problemy; 06FBM-1A_U07 – potrafi identyfikować i analizować relacje występujące między podmiotami gospodarczymi a innymi instytucjami otoczenia międzynarodowego (szczególnie dotyczące realizacji zasad biznesu międzynarodowego, a zwłaszcza marketingu międzynarodowego); 06FBM-1A_U13 – posiada umiejętność prezentowania własnego stanowiska, popierając je argumentacją opartą na wybranych teoriach, poglądach różnych autorów i/lub danych statystycznych; posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych i wystąpień dotyczących wybranych zagadnień z zakresu biznesu międzynarodowego (zwłaszcza marketingu międzynarodowego), z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł; 06FBM-1A_U14 – posiada umiejętności językowe z zakresu nauk ekonomicznych właściwych dla biznesu międzynarodowego, w szczególności marketingu międzynarodowego (odpowiednie dla poziomu B2: czytanie tekstów, streszczeń, opracowań dotyczących wdrażania marketingu międzynarodowego przez przedsiębiorstwa). KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: 06FBM-1A_K01 – zna ograniczenia własnej wiedzy oraz umiejętności i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz pogłębiania i uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności dotyczących marketingu międzynarodowego; 06FBM-1A_K02 – jest gotów do współpracy w zespole, w tym przyjmowania różnych ról zespołowych, posiada umiejętności organizacyjne, które pozwalają na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań dotyczących marketingu międzynarodowego. ///////////////////////////////////// W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia na konsultacjach. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////// ECTS 6 Nakład pracy własnej studenta 6 ECTS Wykład 1 (2 ECTS) + Ćwiczenia 2 (4 ECTS) = 6 ECTS Nakład pracy studenta: 6 pkt. ECTS = 168 h 28 h wykład, 28 h ćwiczenia 28 h przygotowanie do egzaminu 84 h przygotowanie projektu/przygotowanie materiałów do case studies Formy zajęć: Wykład 1 (28 h) + Ćwiczenia 2 (28 h) Praca bieżącą: 0 h+ 56h = 56 h Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia: 28 h+ 28 h = 56 h Nakład pracy własnej studenta 6 ECTS = 168h Wykład 1 (2 ECTS) + Ćwiczenia 2 (4ECTS) = 6 ECTS Wykład 1 (28 h) + Ćwiczenia 2 (28 h) = 56 h Praca bieżącą: 0 h+ 56 h = 56 h Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia: 28 h+ 28 h = 56 h Wykład 1 (2 ECTS): 28 h Praca własna studenta w zakresie wykładu: - Praca bieżącą: 0h - Przygotowanie do egzaminu: 28 h (analiza materiałów wykładów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu egzaminacyjnego) Ćwiczenia 2 (4 ECTS): 28 h Praca własna studenta w zakresie ćwiczeń: - Praca bieżącą: 56h (analiza wskazywanych do przygotowania materiałów, statystyk, oficjalnych stron poszczególnych przedsiębiorstw, form realizowanej przez przedsiębiorstwo promocji, dystrybucji, prezentacji oferty produktów i usług; przygotowywanie materiałów na kolejne ćwiczenia – we wskazanej formie (opisów, prezentacji, zdjęć, filmów); przygotowania do pracy w grupie, w tym dyskusji tematycznych; systematyczne studiowanie treści wykładów w celu aktywnego udziału w zajęciach; - Przygotowanie do zaliczenia: 28h (przygotowanie całości projektu – zebranie zgromadzonego z toku semestru materiału). W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia na konsultacjach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
C
C
CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | ECTS 6 Nakład pracy własnej studenta 6 ECTS Wykład 1 (2 ECTS) + Ćwiczenia 2 (4 ECTS) = 6 ECTS Nakład pracy studenta: 6 pkt. ECTS = 168 h 28 h wykład, 28 h ćwiczenia 28 h przygotowanie do egzaminu 84 h przygotowanie projektu/przygotowanie materiałów do case studies Formy zajęć: Wykład 1 (28 h) + Ćwiczenia 2 (28 h) Praca bieżącą: 0 h+ 56h = 56 h Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia: 28 h+ 28 h = 56 h Nakład pracy własnej studenta 6 ECTS = 168h Wykład 1 (2 ECTS) + Ćwiczenia 2 (4ECTS) = 6 ECTS Wykład 1 (28 h) + Ćwiczenia 2 (28 h) = 56 h Praca bieżącą: 0 h+ 56 h = 56 h Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia: 28 h+ 28 h = 56 h Wykład 1 (2 ECTS): 28 h Praca własna studenta w zakresie wykładu: - Praca bieżącą: 0h - Przygotowanie do egzaminu: 28 h (analiza materiałów wykładów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu egzaminacyjnego) Ćwiczenia 2 (4 ECTS): 28 h Praca własna studenta w zakresie ćwiczeń: - Praca bieżącą: 56h (analiza wskazywanych do przygotowania materiałów, statystyk, oficjalnych stron poszczególnych przedsiębiorstw, form realizowanej przez przedsiębiorstwo promocji, dystrybucji, prezentacji oferty produktów i usług; przygotowywanie materiałów na kolejne ćwiczenia – we wskazanej formie (opisów, prezentacji, zdjęć, filmów); przygotowania do pracy w grupie, w tym dyskusji tematycznych; systematyczne studiowanie treści wykładów w celu aktywnego udziału w zajęciach; - Przygotowanie do zaliczenia: 28h (przygotowanie całości projektu – zebranie zgromadzonego z toku semestru materiału). W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: 1) Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i innych materiałów wizualizacyjnych, analiza case studies. Przygotowanie do wykorzystania podawanych treści teoretycznych do analiz różnych zjawisk, zachowań, oceny modeli funkcjonowania (konkretnych podmiotów - case studies). 2) Ćwiczenia: studia przypadków, analiza informacji i danych, praca w grupach, metoda dyskusji, studia przypadków – porównania sektorowe, prawidłowości, różnice, wnioski W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę końcową z przedmiotu składają się dwa elementy: - pisemny egzamin z wiedzy teoretycznej (75%) - projekt typu studium przypadku dla konkretnej firmy - efekt pracy (projekt końcowy) z toku ćwiczeń (25%) - załączany w pierwszy dniu sesji na platformie Moodle W celu uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu muszą być zaliczone oba elementy: projekt + teoria. Brak zaliczenia któregokolwiek z elementów oznacza ocenę ndst (2) z egzaminu. ................................ Wymagania dopuszczenia do egzaminu: - wpisane w USOS zaliczenie ćwiczeń – max. do pierwszego dnia sesji - terminowe załączenie na platformie Moodle (dla WYKŁADU) projektu końcowego przygotowanego na ćwiczeniach – max. do pierwszego dnia sesji - spełnienie wymogu obecności na wykładach - dopuszczalne dwie usprawiedliwione nieobecności (zwolnienie lekarskie), przekroczenie tego limitu wymaga dodatkowych prac zaliczeniowych dla każdej nieobecności. Ocena z teorii: - egzamin pisemny - w sesji egzaminacyjnej - z zagadnień teoretycznych, które w toku semestru są omawiane na wykładzie Obecność na wykładzie jest obowiązkowa Projekt egzaminacyjny: - na ćwiczeniach Studenci przygotowują i omawiają etapy projektu, - ostateczną wersję całego projektu Student jet zobowiązany załączyć terminowo na platformie Moodle we wskazanym terminie. Zasady prawidłowego opracowania projektu - wymagają realizacji kolejnych etapów badania według ściśle określonych na początku semestru zasad, na podstawie podanego NA WYKŁADZIE szablonu dla kolejnych etapów analiz. Projekt to kompleksowe badanie odnośnie do wskazanego na początku semestru, na ćwiczeniach, jednego przedsiębiorstwa (dla każdego Studenta innego). Oba elementy - projekt i teoria MUSZĄ być zaliczone - obie oceny pozytywne. W przeciwnym wypadku egzamin nie jest zdany. Kolejne podejście sesja poprawkowa. ......................................................................................... Ocena z ćwiczeń - ZALICZENIE jest oceną, obejmującą aktywne uczestnictwo w zajęciach, w tym: oceny cząstkowe z kolokwiów, aktywności, bieżącej pracy na kolejnych ćwiczeniach, dotrzymywania terminów załączania na Moodle, przygotowywanych zadań, prezentacji. Ocena uwzględnia wszystkie elementy, w tym szczególnie: - jakość przykładów zjawisk rzeczywistych (dla konkretnych firm) zastosowania treści teoretycznych w badaniu konkretnego przedsiębiorstwie, - udział w dyskusjach i pracach w grupie, - kreatywne podejście do prowadzonego badania, - umiejętne argumentowanie własnego stanowiska - przedstawianie wniosków, - umiejętność współpracy w zespole. Ćwiczenia muszą być zaliczone: - konieczny wpis w systemie USOS przed datą rozpoczęcia sesji egzaminacyjnej; - brak takiego wpisu oznacza brak dopuszczenia Studenta do złożenia projektu egzaminacyjnego - jest to równoznaczne z utratą I terminu egzaminu (ocena ndst w I terminie); - brak zaliczenia ćwiczeń - do końca sesji - oznacza utratę II terminu egzaminu (ocena ndst w II terminie) - oznacza niezdany egzamin, konieczność uzyskania zgodny na "warunek" z przedmiotu. Ćwiczenia zaliczone na ocenę bardzo dobrą: - pozwalają uzyskać zwolnienie z testu teoretycznego; - wymagane jednak terminowe złożenie projektu egzaminacyjnego - w sesji podstawowej. ............................................................................................................ Egzamin pisemny - dwa elementy (informacje uszczegółowiające): 1. Projekt/case study - badanie dotyczące realizacji z koncepcji marketingu przez konkretne przedsiębiorstwo międzynarodowe na tle tła sektora, w którym dana korporacja działa (z uwzględnieniem relacji z klientami, konkurentami, podmiotami współpracującymi, pracownikami, otoczeniem zewnętrznym); - projekt egzaminacyjny - musi zostać sporządzony ściśle wg podanego szablonu. Projekt egzaminacyjny sprawdza wiedzę oraz umiejętność interpretacji kolejnych treści teoretycznych (z materiałów wykładowych, literatury, materiałów wizualnych, szkoleniowych) a także umiejętności podawania konkretnych przykładów (w oparciu o wzorce – systematycznie omawiane przykłady działań z zakresu zarządzania na kolejnych ćwiczeniach), z uwzględnieniem uwarunkowań szeroko badanego otoczenia międzynarodowego, międzykulturowego (umożliwia to udowodnienie kompetencji społecznych). Projekt egzaminacyjny należy sporządzić realizując kolejno wskazane elementy (tabele, wizualizacje) oraz analizując te elementy wg podanych wymogów. Wszystkie wymogi podane w kwestionariuszu - szablon projektu egzaminacyjnego udostępniony na platformie Moodle. Wykorzystanie szablonu jest OBLIGATORYJNE. 2. Test egzaminacyjny - pytania dotyczące kwestii teoretycznym omówionych na wykładzie. Teoria i podawanie przykładów. Test egzaminacyjny - pytania dotyczące kwestii teoretycznym omówionych na wykładzie. Treści stanowią bazę teoretyczną projektu jednocześnie prezentują szerszy kontekst teoretyczny związany z realizacją koncepcji marketingu na rynku międzynarodowym (wykraczają poza obszary wykorzystywane w projekcie). ………………………………………………………………………………………………………. Sposoby i kryteria oceniania w toku weryfikacji efektów uczenia się: 1. Efekty uczenia się w dziedzinie wiedzy będą sprawdzane podczas ćwiczeń (przygotowywanie następujących po sobie kolejnych etapów projektu). Ocena bieżącego przygotowania do każdych kolejnych zajęć - teoria z wykładów dotycząca omawianych tematów. Ocena wypowiedzi ustnych. Ocena odpowiedzi na pytania teoretyczne – test pisemny. 2. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności i wiedzy - dopasowywanie konkretnych przykładów do prezentowanych części projektu, kompetentna analiza studium przypadku (konkretna firma międzynarodowa). Ocena bieżącego przygotowywania zleconych zadań – konkretnych tabel, przykładów, wizualizacji, prezentacji dotyczących kolejnych tematów. Ocena bieżąca prezentacji i wypowiedzi. Dodatkowo ocena przygotowywanych sukcesywnie tematycznych prezentacji w programie Power Point – wg podanych zasad. 3. Efekty uczenia się włączające obok wiedzy i umiejętności także kompetencje (współpraca i komunikacja w zespole, kompleksowe postrzeganie problemów) sprawdzane w formie końcowego egzaminu pisemnego (całość projektu na koniec semestru). Dodatkowo bieżąca ocena w toku ćwiczeń – aktywność we współpracy, zdolności pracy w zespole etc. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się obejmuje trzy elementy: 1. Efekty efektów uczenia się w zakresie wiedzy sprawdzane są sukcesywnie w toku ćwiczeń. Weryfikacja efektów uczenia się (z zakresu wiedzy) o charakterze ciągłym w toku semestru na zajęciach ćwiczeniowych (przygotowanie do kolejnych zajęć, ustna weryfikacja wiedzy na kolejnych zajęciach). Ostateczna wersyfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się w toku sprawdzania znajomości treści teoretycznych w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym. 2. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności sprawdzane są poprzez ocenę aktywności na ćwiczeniach, bieżące przygotowanie do zajęć, realizacja zleconych zadań wymagający wykorzystania konkretnych umiejętności. Przygotowywanie prezentacji z przykładami dla konkretnej firmy do poszczególnych treści teoretycznych wykładu. Umiejętność wykorzystania stron internetowych firm, raportów, opracowań, wykonanie zestawień, wykresów, map, porównań etc. Podstawą weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności jest poprawne podawanie przykładów dla danego zagadnienia teoretycznego z wykorzystaniem materiałów badanej firmy i informacji o niej. Ostateczna weryfikacja oraz ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzanie poprawności wykonania konkretnych zadań w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym. 3. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się sprawdzane w toku oceny końcowej wersji przygotowanego projektu egzaminacyjnego: – ocena merytoryczna (poprawność przytaczania definicji i odwołań do nich w komentarzach oraz wykorzystanie konkretnych umiejętności w celu prawidłowej realizacji zleconych w poszczególnych częściach projektu zadań); –jakość komunikacji (w tym poprawność używanych pojęć, ich interpretacja, odniesienia do dyskusji i porównań z toku prac w grupach na ćwiczeniach); – umiejętność całościowego postrzegania trwających relacji (komentarze, wnioski, przykłady, podsumowanie badania wg podanych zasad); – umiejętność współpracy w grupie (wymiana informacji w grupie, porównywania z informacjami zgromadzonymi przez innych studentów, ich uzupełnianie, dyskusja, uzgadnianie wspólnych stanowisk, argumentowanie własnych stanowisk). Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie wszystkich trzech elementów (obejmujących efekty uczenia się w zakresie: WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI, KOMPETENCJE), co oznacza osiągniecie założonych efektów uczenia się w zakresie niniejszego przedmiotu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Ewolucja koncepcji marketingu międzynarodowego Typologia nabywców, kryteria i procedura segmentacji Produkt – klasyfikacje, asortyment, hierarchia produktów, strategie zarządzania produktem, koncepcja marki, cykl życia produktu Narzędzia i strategie promocji, uwarunkowania kulturowe Cena i dystrybucja w marketingu międzynarodowym |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Fonfara (2023), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka, Wydawnictwo PWN, Warszawa. H. Mruk (2022), Marketing. Satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2022. J. W. Wiktor, R. Oczkowska, A. Żbikowska (2015), Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. Literatura uzupełniająca: H. Górska-Warsewicz (2024), Reputacja i kapitał marek korporacyjnych. Ujęcie dynamiczne i wielowymiarowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Ph. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wong (2004), Marketing. Podręcznik europejski; Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. D. W. Baack, E. G. Harris, D. Baack (2013), International Marketing , SAGE Publications. W. Grzegorczyk (2013), Marketing na rynku międzynarodowym, Wolter Kluwer, Warszawa, A. Limański, J. Drabik, Marketing międzynarodowy (2010), Wydawnictwo Difin, Warszawa. Ph. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan (2010), Marketing 3.0., Wydawnictwo MT Biznes. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
C
C
C
W
C
C
CZ C
W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | ECTS 6 Nakład pracy własnej studenta 6 ECTS Wykład 1 (2 ECTS) + Ćwiczenia 2 (4 ECTS) = 6 ECTS Nakład pracy studenta: 6 pkt. ECTS = 168 h 28 h wykład, 28 h ćwiczenia 28 h przygotowanie do egzaminu 84 h przygotowanie projektu/przygotowanie materiałów do case studies Formy zajęć: Wykład 1 (28 h) + Ćwiczenia 2 (28 h) Praca bieżącą: 0 h+ 56h = 56 h Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia: 28 h+ 28 h = 56 h Nakład pracy własnej studenta 6 ECTS = 168h Wykład 1 (2 ECTS) + Ćwiczenia 2 (4ECTS) = 6 ECTS Wykład 1 (28 h) + Ćwiczenia 2 (28 h) = 56 h Praca bieżącą: 0 h+ 56 h = 56 h Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia: 28 h+ 28 h = 56 h Wykład 1 (2 ECTS): 28 h Praca własna studenta w zakresie wykładu: - Praca bieżącą: 0h - Przygotowanie do egzaminu: 28 h (analiza materiałów wykładów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu egzaminacyjnego) Ćwiczenia 2 (4 ECTS): 28 h Praca własna studenta w zakresie ćwiczeń: - Praca bieżącą: 56h (analiza wskazywanych do przygotowania materiałów, statystyk, oficjalnych stron poszczególnych przedsiębiorstw, form realizowanej przez przedsiębiorstwo promocji, dystrybucji, prezentacji oferty produktów i usług; przygotowywanie materiałów na kolejne ćwiczenia – we wskazanej formie (opisów, prezentacji, zdjęć, filmów); przygotowania do pracy w grupie, w tym dyskusji tematycznych; systematyczne studiowanie treści wykładów w celu aktywnego udziału w zajęciach; - Przygotowanie do zaliczenia: 28h (przygotowanie całości projektu – zebranie zgromadzonego z toku semestru materiału). W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: 1) Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i innych materiałów wizualizacyjnych, analiza case studies. Przygotowanie do wykorzystania podawanych treści teoretycznych do analiz różnych zjawisk, zachowań, oceny modeli funkcjonowania (konkretnych podmiotów - case studies). 2) Ćwiczenia: studia przypadków, analiza informacji i danych, praca w grupach, metoda dyskusji, studia przypadków – porównania sektorowe, prawidłowości, różnice, wnioski W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę końcową z przedmiotu (EGZAMIN) składają się oceny: • z wykładu (75%) • z ćwiczeń (25%). ................................ Ocena z WYKŁADU (dwa elementy po 50%) 1. Ocena za projekt egzaminacyjny według ściśle określonych zasad (podanego szablonu dla kolejnych etapów analiz); 2. Ocena za test z zagadnień teoretycznych. ......................................................................................... Ocena z ćwiczeń - ZALICZENIE jest oceną, obejmującą aktywne uczestnictwo w zajęciach, w tym: oceny cząstkowe z kolokwium, aktywności, bieżącej pracy na kolejnych ćwiczeniach (dotrzymywanie terminów, przygotowywanie przykładów zastosowania dla treści teoretycznych/typologii w badanym przedsiębiorstwie, udział w dyskusjach i pracach w grupie, kreatywne podejście do prowadzonego badania, umiejętne argumentowanie własnego stanowiska i przedstawianych wniosków, umiejętność współpracy). Ćwiczenia muszą być zaliczone: - konieczny wpis w systemie USOS przed datą rozpoczęcia sesji egzaminacyjnej; - brak takiego wpisu oznacza brak dopuszczenia studenta do złożenia projektu egzaminacyjnego - jest to równoznaczne z utratą I terminu egzaminu (ocena ndst w I terminie); - brak zaliczenia ćwiczeń - do końca sesji - oznacza utratę II terminu egzaminu (ocena ndst w II terminie) - oznacza niezdany egzamin. Ćwiczenia zaliczone na ocenę bardzo dobrą: - pozwalają uzyskać zwolnienie z testu teoretycznego; - wymagane jedynie terminowe złożenie projektu egzaminacyjnego - w sesji podstawowej. ............................................................................................................ Egzamin pisemny - dwa elementy (informacje uszczegółowiające): 1. Projekt/case study - badanie dotyczące realizacji z koncepcji marketingu przez konkretne przedsiębiorstwo międzynarodowe na tle tła sektora, w którym dana korporacja działa (z uwzględnieniem relacji z klientami, konkurentami, podmiotami współpracującymi, pracownikami, otoczeniem zewnętrznym); - projekt egzaminacyjny - musi zostać sporządzony ściśle wg podanego szablonu. Projekt egzaminacyjny sprawdza wiedzę oraz umiejętność interpretacji kolejnych treści teoretycznych (z materiałów wykładowych, literatury, materiałów wizualnych, szkoleniowych) a także umiejętności podawania konkretnych przykładów (w oparciu o wzorce – systematycznie omawiane przykłady działań z zakresu zarządzania na kolejnych ćwiczeniach), z uwzględnieniem uwarunkowań szeroko badanego otoczenia międzynarodowego, międzykulturowego (umożliwia to udowodnienie kompetencji społecznych). Projekt egzaminacyjny należy sporządzić realizując kolejno wskazane elementy (tabele, wizualizacje) oraz analizując te elementy wg podanych wymogów. Wszystkie wymogi podane w kwestionariuszu - szablon projektu egzaminacyjnego udostępniony na platformie Moodle. Wykorzystanie szablonu jest OBLIGATORYJNE. 2. Test egzaminacyjny - pytania dotyczące kwestii teoretycznym omówionych na wykładzie. Teoria i podawanie przykładów. Test egzaminacyjny - pytania dotyczące kwestii teoretycznym omówionych na wykładzie. Treści stanowią bazę teoretyczną projektu jednocześnie prezentują szerszy kontekst teoretyczny związany z realizacją koncepcji marketingu na rynku międzynarodowym (wykraczają poza obszary wykorzystywane w projekcie). ………………………………………………………………………………………………………. Sposoby i kryteria oceniania w toku weryfikacji efektów uczenia się: 1. Efekty uczenia się w dziedzinie wiedzy będą sprawdzane podczas ćwiczeń (przygotowywanie następujących po sobie kolejnych etapów projektu). Ocena bieżącego przygotowania do każdych kolejnych zajęć - teoria z wykładów dotycząca omawianych tematów. Ocena wypowiedzi ustnych. Ocena odpowiedzi na pytania teoretyczne – test pisemny. 2. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności i wiedzy - dopasowywanie konkretnych przykładów do prezentowanych części projektu, kompetentna analiza studium przypadku (konkretna firma międzynarodowa). Ocena bieżącego przygotowywania zleconych zadań – konkretnych tabel, przykładów, wizualizacji, prezentacji dotyczących kolejnych tematów. Ocena bieżąca prezentacji i wypowiedzi. Dodatkowo ocena przygotowywanych sukcesywnie tematycznych prezentacji w programie Power Point – wg podanych zasad. Konieczność zaliczenia każdego zadania na poziomie min. 50%. 3. Efekty uczenia się włączające obok wiedzy i umiejętności także kompetencje (współpraca i komunikacja w zespole, kompleksowe postrzeganie problemów) sprawdzane w formie końcowego egzaminu pisemnego (całość projektu na koniec semestru). Dodatkowo bieżąca ocena w toku ćwiczeń – aktywność we współpracy, zdolności pracy w zespole etc. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się obejmuje trzy elementy: 1. Efekty efektów uczenia się w zakresie wiedzy sprawdzane są sukcesywnie w toku ćwiczeń. Weryfikacja efektów uczenia się (z zakresu wiedzy) o charakterze ciągłym w toku semestru na zajęciach ćwiczeniowych (przygotowanie do kolejnych zajęć, ustna weryfikacja wiedzy na kolejnych zajęciach). Ostateczna wersyfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się w toku sprawdzania znajomości treści teoretycznych w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym. 2. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności sprawdzane są poprzez ocenę aktywności na ćwiczeniach, bieżące przygotowanie do zajęć, realizacja zleconych zadań wymagający wykorzystania konkretnych umiejętności. Przygotowywanie prezentacji z przykładami dla konkretnej firmy do poszczególnych treści teoretycznych wykładu. Umiejętność wykorzystania stron internetowych firm, raportów, opracowań, wykonanie zestawień, wykresów, map, porównań etc. Podstawą weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności jest poprawne podawanie przykładów dla danego zagadnienia teoretycznego z wykorzystaniem materiałów badanej firmy i informacji o niej. Ostateczna weryfikacja oraz ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzanie poprawności wykonania konkretnych zadań w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym. 3. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się sprawdzane w toku oceny końcowej wersji przygotowanego projektu egzaminacyjnego: – ocena merytoryczna (poprawność przytaczania definicji i odwołań do nich w komentarzach oraz wykorzystanie konkretnych umiejętności w celu prawidłowej realizacji zleconych w poszczególnych częściach projektu zadań); –jakość komunikacji (w tym poprawność używanych pojęć, ich interpretacja, odniesienia do dyskusji i porównań z toku prac w grupach na ćwiczeniach); – umiejętność całościowego postrzegania trwających relacji (komentarze, wnioski, przykłady, podsumowanie badania wg podanych zasad); – umiejętność współpracy w grupie (wymiana informacji w grupie, porównywania z informacjami zgromadzonymi przez innych studentów, ich uzupełnianie, dyskusja, uzgadnianie wspólnych stanowisk, argumentowanie własnych stanowisk). Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie wszystkich trzech elementów (obejmujących efekty uczenia się w zakresie: WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI, KOMPETENCJE), co oznacza osiągniecie założonych efektów uczenia się w zakresie niniejszego przedmiotu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Koncepcja marketingu międzynarodowego – przedmiot, podmiot, typy rynku i konkurencji. 2. Typologia nabywców na rynku międzynarodowym. 3. Kryteria i procedura segmentacji – rola uwarunkowań kulturowych. 4. Produkt w koncepcji marketingu – klasyfikacje, asortyment, hierarchia produktów. 5. Rola marki i opakowania na rynku globalnym – oznakowanie, marka, opakowanie. 6. Międzynarodowy cykl życia produktu – realizacja zasad marketingu w fazach cyklu życia. 7. Strategie innowacji – zarządzanie rozwojem produktu na rynku międzynarodowym. 8. Modyfikacja form aktywizacji sprzedaży na rynku międzynarodowym – narzędzia i strategie promocji, kulturowe uwarunkowania reklamy. 9. Polityka cenowa na rynku międzynarodowym – funkcje cen, formuły cenowe. 10. Dystrybucja i logistyka – funkcje, rodzaje, klasyfikacja pośredników. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Fonfara (2023), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka, Wydawnictwo PWN, Warszawa. H. Mruk (2022), Marketing. Satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2022. J. W. Wiktor, R. Oczkowska, A. Żbikowska (2015), Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Ph. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wong (2004), Marketing. Podręcznik europejski; Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. D. W. Baack, E. G. Harris, D. Baack (2013), International Marketing , SAGE Publications. W. Grzegorczyk (2013), Marketing na rynku międzynarodowym, Wolter Kluwer, Warszawa, A. Limański, J. Drabik, Marketing międzynarodowy (2010), Wydawnictwo Difin, Warszawa. Ph. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan (2010), Marketing 3.0., Wydawnictwo MT Biznes. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
C
CZ W
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | ECTS 6 Nakład pracy własnej studenta 6 ECTS Wykład 1 (2 ECTS) + Ćwiczenia 2 (4 ECTS) = 6 ECTS Nakład pracy studenta: 6 pkt. ECTS = 168 h 28 h wykład, 28 h ćwiczenia 28 h przygotowanie do egzaminu 84 h przygotowanie projektu/przygotowanie materiałów do case studies Formy zajęć: Wykład 1 (28 h) + Ćwiczenia 2 (28 h) Praca bieżącą: 0 h+ 56h = 56 h Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia: 28 h+ 28 h = 56 h Nakład pracy własnej studenta 6 ECTS = 168h Wykład 1 (2 ECTS) + Ćwiczenia 2 (4ECTS) = 6 ECTS Wykład 1 (28 h) + Ćwiczenia 2 (28 h) = 56 h Praca bieżącą: 0 h+ 56 h = 56 h Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia: 28 h+ 28 h = 56 h Wykład 1 (2 ECTS): 28 h Praca własna studenta w zakresie wykładu: - Praca bieżącą: 0h - Przygotowanie do egzaminu: 28 h (analiza materiałów wykładów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu egzaminacyjnego) Ćwiczenia 2 (4 ECTS): 28 h Praca własna studenta w zakresie ćwiczeń: - Praca bieżącą: 56h (analiza wskazywanych do przygotowania materiałów, statystyk, oficjalnych stron poszczególnych przedsiębiorstw, form realizowanej przez przedsiębiorstwo promocji, dystrybucji, prezentacji oferty produktów i usług; przygotowywanie materiałów na kolejne ćwiczenia – we wskazanej formie (opisów, prezentacji, zdjęć, filmów); przygotowania do pracy w grupie, w tym dyskusji tematycznych; systematyczne studiowanie treści wykładów w celu aktywnego udziału w zajęciach; - Przygotowanie do zaliczenia: 28h (przygotowanie całości projektu – zebranie zgromadzonego z toku semestru materiału). W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: 1) Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i innych materiałów wizualizacyjnych, analiza case studies. Przygotowanie do wykorzystania podawanych treści teoretycznych do analiz różnych zjawisk, zachowań, oceny modeli funkcjonowania (konkretnych podmiotów - case studies). 2) Ćwiczenia: studia przypadków, analiza informacji i danych, praca w grupach, metoda dyskusji, studia przypadków – porównania sektorowe, prawidłowości, różnice, wnioski Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej i zdalnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposoby i kryteria oceniania w toku weryfikacji efektów uczenia się: 1. Efekty uczenia się w dziedzinie wiedzy będą sprawdzane podczas ćwiczeń (przygotowywanie następujących po sobie kolejnych etapów projektu). Ocena bieżącego przygotowania do każdych kolejnych zajęć - teoria z wykładów dotycząca omawianych tematów. Ocena wypowiedzi ustnych. 2. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności i wiedzy - dopasowywanie konkretnych przykładów do prezentowanych części projektu, kompetentna analiza studium przypadku (konkretna firma międzynarodowa). Ocena bieżącego przygotowywania zleconych zadań – konkretnych tabel, przykładów, wizualizacji, prezentacji dotyczących kolejnych tematów. Ocena bieżąca prezentacji i wypowiedzi. Dodatkowo ocena przygotowywanych sukcesywnie tematycznych prezentacji w programie Power Point – wg podanych zasad. Konieczność zaliczenia każdego zadania na poziomie min. 50%. 3. Efekty uczenia się włączające obok wiedzy i umiejętności także kompetencje (współpraca i komunikacja w zespole, kompleksowe postrzeganie problemów) sprawdzane w formie końcowego egzaminu pisemnego (całość projektu na koniec semestru). 80% oceny końcowej z egzaminu = projekt egzaminacyjny + teoria 20% oceny końcowej z egzaminu = aktywność na zajęciach ćwiczeniowych (w tym szczególnie: dotrzymywanie terminów, kreatywne podejście, umiejętność współpracy). ĆWICZENIA muszą być zaliczone PRZED przystąpieniem do egzaminu (możliwości złożenia projektu egzaminacyjnego w I terminie). BRAK zaliczenia ćwiczeń oznacza automatycznie OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ w I terminie egzaminu (utratę tego terminu = egzamin poprawkowy). Egzamin termin I - data złożenia projektu (załączenie pliku na platformie Moodle w podanym terminie). Zaliczenie projektu (na ocenę min. dobrą) oznacza zaliczenie CAŁOŚCI egzaminu w I terminie projekt egzaminacyjny jest tak skonstruowany, że sprawdza wszystkie efekty uczenia się studenta przewidziane dla przedmiotu. Brak złożenia projektu (brak załączonego pliku na platformie Moodle w podanym terminie) powoduje automatyczną ocenę ndst (2) w I terminie egzaminu Ponadto skutkuje KONIECZNOŚCIĄ pisania testu teoretycznego (tak jak brak zaliczenia ćwiczeń). PROJEKT nadal jest obowiązkowym elementem egzaminu i musi być zostać przesłany/złożony. Brak zaliczenia projektu (prawidłowo złożonego) oznacza KONIECZNOŚĆ zdawania egzaminu teoretycznego. Jednak TYLKO minimum ocena dobra (4) z testu teoretycznego pozwala zdać egzamin w I terminie. Projekt egzaminacyjny należy sporządzić realizując kolejno wskazane elementy (tabele, wykresy) oraz analizując te elementy wg podanych wymogów. Wszystkie wymogi podane w kwestionariuszu - szablon projektu egzaminacyjnego udostępniony na platformie Moodle. Wykorzystanie szablonu jest OBLIGATORYJNE. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się obejmuje trzy elementy: 1. Efekty efektów uczenia się w zakresie wiedzy sprawdzane są sukcesywnie w toku ćwiczeń. Weryfikacja efektów uczenia się (z zakresu wiedzy) o charakterze ciągłym w toku semestru na zajęciach ćwiczeniowych (przygotowanie do kolejnych zajęć, ustna weryfikacja wiedzy na kolejnych zajęciach). Ostateczna wersyfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się w toku sprawdzania znajomości treści teoretycznych w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym. 2. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności sprawdzane są poprzez ocenę aktywności na ćwiczeniach, bieżące przygotowanie do zajęć, realizacja zleconych zadań wymagający wykorzystania konkretnych umiejętności. Przygotowywanie prezentacji z przykładami dla konkretnej firmy do poszczególnych treści teoretycznych wykładu. Umiejętność wykorzystania stron internetowych firm, raportów, opracowań, wykonanie zestawień, wykresów, map, porównań etc. Podstawą weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności jest poprawne podawanie przykładów dla danego zagadnienia teoretycznego z wykorzystaniem materiałów badanej firmy i informacji o niej. Ostateczna weryfikacja oraz ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzanie poprawności wykonania konkretnych zadań w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym. 3. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się sprawdzane w toku oceny końcowej wersji przygotowanego projektu egzaminacyjnego: – ocena merytoryczna (poprawność przytaczania definicji i odwołań do nich w komentarzach oraz wykorzystanie konkretnych umiejętności w celu prawidłowej realizacji zleconych w poszczególnych częściach projektu zadań); –jakość komunikacji (w tym poprawność używanych pojęć, ich interpretacja, odniesienia do dyskusji i porównań z toku prac w grupach na ćwiczeniach); – umiejętność całościowego postrzegania trwających relacji (komentarze, wnioski, przykłady, podsumowanie badania wg podanych zasad); – umiejętność współpracy w grupie (wymiana informacji w grupie, porównywania z informacjami zgromadzonymi przez innych studentów, ich uzupełnianie, dyskusja, uzgadnianie wspólnych stanowisk, argumentowanie własnych stanowisk). Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie wszystkich trzech elementów (obejmujących efekty uczenia się w zakresie: WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI, KOMPETENCJE), co oznacza osiągniecie założonych efektów uczenia się w zakresie niniejszego przedmiotu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Koncepcja marketingu międzynarodowego – przedmiot, podmiot, typy rynku i konkurencji. 2. Typologia nabywców na rynku międzynarodowym. 3. Kryteria i procedura segmentacji – rola uwarunkowań kulturowych. 4. Produkt w koncepcji marketingu – klasyfikacje, asortyment, hierarchia produktów. 5. Rola marki i opakowania na rynku globalnym – oznakowanie, marka, opakowanie. 6. Międzynarodowy cykl życia produktu – realizacja zasad marketingu w fazach cyklu życia. 7. Strategie innowacji – zarządzanie rozwojem produktu na rynku międzynarodowym. 8. Polityka cenowa na rynku międzynarodowym – funkcje cen, formuły cenowe. 9. Dystrybucja i logistyka – funkcje, rodzaje, klasyfikacja pośredników. 10. Modyfikacja form aktywizacji sprzedaży na rynku międzynarodowym – narzędzia i strategie promocji, kulturowe uwarunkowania reklamy. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. K. Fonfara, Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2014. 2. Wiktor J.W; Oczkowska R; Żbikowska A; Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki; PWE; Warszawa 2015. 3. W. Grzegorczyk, Marketing na rynku międzynarodowym; Wolter Kluwer; Warszawa 2013 4. Ph. Kotler, J. A. Caslione, Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji, Wyd. MT Biznes, 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Kotler Ph; Armstrong G; Saunders J; Wong V; Marketing. Podręcznik europejski; Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne; Warszawa 2004 2. A. Limański, J. Drabik, Marketing międzynarodowy, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010. 3. Schroeder J; Badania marketingowe rynków zagranicznych; Wyd. AE w Poznaniu; Poznań 2007. 4. J. Kall, R. Kłeczek, A. Sagan; Zarządzanie marką; Wyd. Wolters Kluwer; Warszawa 2006. inne Ph. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan, Marketing 3.0., Wyd. MT Biznes, 2010. E. Duliniec, Marketing międzynarodowy, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2007. M. Rosińska-Bukowska; Najpotężniejsze korporacje współczesnego świata. Studia przypadków; Wyd. WSSM; Łódź 2011. E. Flejterska, L. Gracz, G. Rosa, A. Smalec, Marketing partnerski. Wybrane problemy, Wyd. Nauk. U. Sz, Szczecin 2008. Schroeder J; Badania marketingowe rynków zagranicznych; Wyd. AE Poznań 2007. Kozielski R. (red.); Wskaźniki marketingowe; Wolters Kluwer, Warszawa 2006 A. Olsztyńska, Marketing wewnętrzny w przedsiębiorstwie, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2005. A. Baruk, Marketing personalny jako instrument kreowania wizerunku firmy, Difin, Warszawa 2005. J. Otto, Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, C.H. Beck, Warszawa 2004. H. Mruk (red.), Komunikowanie się w marketingu, PWE, Warszawa 2004. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR C
C
CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Formy zajęć: Wykład 1 (30 h) + Ćwiczenia 2 (30 h) Praca bieżącą: 0 h+ 60 h = 60 h Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia: 30 h+ 30 h = 60 h Nakład pracy własnej studenta 6 ECTS = 180h Wykład 1 (2 ECTS) + Ćwiczenia 2 (4ECTS) = 6 ECTS Wykład 1 (30 h) + Ćwiczenia 2 (30 h) = 60 h Praca bieżącą: 0 h+ 60 h = 60 h Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia: 30 h+ 30 h = 60 h Wykład 1 (2 ECTS): 30 h Praca własna studenta w zakresie wykładu: - Praca bieżącą: 0h - Przygotowanie do egzaminu: 30 h (analiza materiałów wykładów, wskazanej literatury, przygotowywanych na ćwiczeniach materiałów do projektu – uzupełnienie, wizualizacja danych, wnioski, podsumowanie całości badań do projektu egzaminacyjnego) Ćwiczenia 2 (4 ECTS): 30 h Praca własna studenta w zakresie ćwiczeń: - Praca bieżącą: 60h (analiza wskazywanych do przygotowania materiałów, statystyk, oficjalnych stron poszczególnych przedsiębiorstw, form realizowanej przez przedsiębiorstwo promocji, dystrybucji, prezentacji oferty produktów i usług; przygotowywanie materiałów na kolejne ćwiczenia – we wskazanej formie (opisów, prezentacji, zdjęć, filmów); przygotowania do pracy w grupie, w tym dyskusji tematycznych; systematyczne studiowanie treści wykładów w celu aktywnego udziału w zajęciach; - Przygotowanie do zaliczenia: 30h (przygotowanie całości projektu – zebranie zgromadzonego z toku semestru materiału) W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej, zdalnej lub hybrydowej. Formę zajęć określają stosowne rozporządzenia władz Uczelni. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: 1) Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i innych materiałów wizualizacyjnych, analiza case studies. Przygotowanie do wykorzystania podawanych treści teoretycznych do analiz różnych zjawisk, zachowań, oceny modeli funkcjonowania (konkretnych podmiotów - case studies). 2) Ćwiczenia: studia przypadków, analiza informacji i danych, praca w grupach, metoda dyskusji, studia przypadków – porównania sektorowe, prawidłowości, różnice, wnioski Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej, zdalnej lub hybrydowej. Formę zajęć określają stosowne rozporządzenia władz Uczelni. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny - pisemny indywidualny projekt egzaminacyjny prezentujący zasady realizacji marketingu międzynarodowego przez konkretne przedsiębiorstwo międzynarodowe (przygotowywany, omawiany sukcesywnie w toku ćwiczeń z uwzględnieniem teorii z kolejnych wykładów) oraz test pisemny (teoria z wykładów + przykłady). Egzamin sprawdza wiedzę oraz umiejętność interpretacji kolejnych treści teoretycznych (z materiałów wykładowych, literatury, materiałów wizualnych, szkoleniowych) a także umiejętności podawania konkretnych przykładów (w oparciu o wzorce – systematycznie omawiane przykłady działań marketingowych na kolejnych ćwiczeniach), z uwzględnieniem uwarunkowań otoczenia międzynarodowego (w tym umożliwia udowodnienie kompetencji społecznych). Na ocenę końcową z przedmiotu składają się oceny końcowe z wykładu i ćwiczeń w następujących proporcjach: Ocena z przedmiotu: 70% oceny końcowej = projekt egzaminacyjny według ściśle określonych zasad (podanego szablonu dla kolejnych etapów analiz) oraz test z zagadnień teoretyczny (możliwość zwolnienia z testu na podstawie wysokiej oceny znajomości wiedzy teoretycznej w projektu); 30% oceny końcowej = ocena z ćwiczeń, obejmująca aktywne uczestnictwo w zajęciach (w szczególności: dotrzymywanie terminów, przygotowywanie przykładów zastosowania dla treści teoretycznych/typologii w badanym przedsiębiorstwie, udział w dyskusjach i pracach w grupie, kreatywne podejście do prowadzonego badania, umiejętne argumentowanie własnego stanowiska i przedstawianych wniosków, umiejętność współpracy). Ćwiczenia muszą być zaliczone, aby uzyskać możliwość złożenia projektu (podejścia do egzaminu - przesłania projektu). Brak zaliczenia ćwiczeń oznacza niezdany egzamin. Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje: 1. Efekty uczenia się w dziedzinie wiedzy będą sprawdzane podczas ćwiczeń (przygotowywanie następujących po sobie kolejnych etapów projektu). 2. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności i wiedzy - poprzez ocenę aktywności na seminariach, przygotowanie do zajęć: dopasowywanie konkretnych przykładów do prezentowanych części projektu, kompetentna analiza studium przypadku (konkretna firma międzynarodowa). 2. Efekty uczenia się włączające obok wiedzy i umiejętności także kompetencje (współpraca i komunikacja w zespole, kompleksowe postrzeganie problemów –- sprawdzane w toku zajęć oraz w formie końcowego egzaminu pisemnego (całość projektu na koniec semestru) –- wykorzystanie wyników dyskusji i prac w zespołach, jakość komunikacji, umiejętność całościowego postrzegania trwających relacji i perspektyw rozwoju. Podsumowanie 70% oceny końcowej z egzaminu = projekt 30% oceny końcowej z egzaminu = aktywne uczestnictwo w zajęciach (w szczególności: dotrzymywanie terminów, przygotowywanie przykładów zastosowania dla treści teoretycznych/typologii w badanym przedsiębiorstwie, dyskusja, kreatywne podejście, umiejętność współpracy). 70% oceny końcowej z egzaminu = projekt + 30% aktywności na zajęciach (w tym szczególnie: dotrzymywanie terminów, kreatywne podejście, umiejętność współpracy w grupie). Ćwiczenia muszą być zaliczone, aby uzyskać możliwość złożenia projektu (podejścia do egzaminu - przesłania projektu). W przeciwnym wypadku ocena z egzaminu to ocena niedostateczna. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się obejmuje trzy elementy: 1. Efekty efektów uczenia się w zakresie wiedzy sprawdzane są sukcesywnie w toku ćwiczeń. Weryfikacja efektów uczenia się (z zakresu wiedzy) o charakterze ciągłym w toku semestru na zajęciach ćwiczeniowych (przygotowanie do kolejnych zajęć, ustna weryfikacja wiedzy na kolejnych zajęciach). Ostateczna wersyfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się w toku sprawdzania znajomości treści teoretycznych w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym. 2. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności sprawdzane są poprzez ocenę aktywności na ćwiczeniach, bieżące przygotowanie do zajęć, realizacja zleconych zadań wymagający wykorzystania konkretnych umiejętności (wykorzystanie raportów, wykonanie zestawień, wykresów, map, porównań etc). Ostateczna wersyfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzany zakres poprawności wykonania konkretnych zadań w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym. 3. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się sprawdzane w toku oceny końcowej wersji przygotowanego projektu egzaminacyjnego: – ocena merytoryczna (poprawność przytaczania definicji i odwołań do nich w komentarzach oraz wykorzystanie konkretnych umiejętności w celu prawidłowej realizacji zleconych w poszczególnych częściach projektu zadań); –jakość komunikacji (w tym poprawność używanych pojęć, ich interpretacja, odniesienia do dyskusji i porównań z toku prac w grupach na ćwiczeniach); – umiejętność całościowego postrzegania trwających relacji (komentarze, wnioski, przykłady, podsumowanie badania wg podanych zasad); – umiejętność współpracy w grupie (wymiana informacji w grupie, porównywania z informacjami zgromadzonymi przez innych studentów, ich uzupełnianie, dyskusja, uzgadnianie wspólnych stanowisk, argumentowanie własnych stanowisk). Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie wszystkich trzech elementów, co oznacza osiągniecie założonych efektów uczenia się w zakresie niniejszego przedmiotu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Koncepcja marketingu międzynarodowego – przedmiot, podmiot. Typy rynku i konkurencji. Typologia nabywców na rynku międzynarodowym - cechy, wzorce zachowań zakupowych. Formy aktywizacji sprzedaży na rynku międzynarodowym. Narzędzia i strategie promocji Kulturowe uwarunkowania działań marketingowych - case studies różnych krajów Kryteria i procedura segmentacji – rola uwarunkowań kulturowych Produkt w koncepcji marketingu – klasyfikacje, asortyment, hierarchia produktów Znaczenie marki i opakowania na rynku globalnym – oznakowanie, strategie marki, kulturowe uwarunkowania Cykl życia produktu – realizacja zasad marketingu w fazach cyklu życia, międzynarodowy cykl życia produktu Strategie innowacji – zarządzanie rozwojem produktu na rynku międzynarodowym Polityka cenowa na rynku międzynarodowym – funkcje cen, formuły cenowe. Dystrybucja i logistyka – funkcje, rodzaje, klasyfikacja pośredników. Wyzwania marketingu XXI w. - marketing zaangażowany, marketing społecznie odpowiedzialny, marketing zdalny, nowe technologie w działalności marketingowej |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ph. T. Kotler, K. L. Keller, M. Goodman, M. Brady, T. Hansen, Marketing Management, 4th European Edition, Pearson, 2019. K. Fonfara, Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2014. Wiktor J.W; Oczkowska R; Żbikowska A; Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki; PWE; Warszawa 2015. W. Grzegorczyk, Marketing na rynku międzynarodowym; Wolter Kluwer; Warszawa 2013 D. W. Baack, E. G. Harris, D. Baack, International Marketing , SAGE Publications, 2013. Literatura uzupełniająca: D. W. Baack, E. G. Harris, D. Baack, International Marketing , SAGE Publications, 2013. D. Chaffey, F. Ellis-Chadwick, Digital Marketing, Pearson, 2019. Ph. Kotler, J. A. Caslione, Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji, Wyd. MT Biznes, 2009. Kotler Ph; Armstrong G; Saunders J; Wong V; Marketing. Podręcznik europejski; Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne; Warszawa 2004 A. Limański, J. Drabik, Marketing międzynarodowy, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010. Ch. Kent, 21st Century Marketing: What it is, why it matters and how to do it, 2017. M.D. Groza, Ch.B. Ragland, Marketing Challenges in a Turbulent Business Environment, Springer, 2014. inne Ph. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan, Marketing 3.0., Wyd. MT Biznes, 2010. E. Duliniec, Marketing międzynarodowy, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2007. M. Rosińska-Bukowska; Najpotężniejsze korporacje współczesnego świata. Studia przypadków; Wyd. WSSM; Łódź 2011. E. Flejterska, L. Gracz, G. Rosa, A. Smalec, Marketing partnerski. Wybrane problemy, Wyd. Nauk. U. Sz, Szczecin 2008. J. Schroeder , Badania marketingowe rynków zagranicznych; Wyd. AE w Poznaniu; Poznań 2007. J. Kall, R. Kłeczek, A. Sagan; Zarządzanie marką; Wyd. Wolters Kluwer; Warszawa 2006. R. Kozielski (red.); Wskaźniki marketingowe; Wolters Kluwer, Warszawa 2006 A. Olsztyńska, Marketing wewnętrzny w przedsiębiorstwie, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2005. A. Baruk, Marketing personalny jako instrument kreowania wizerunku firmy, Difin, Warszawa 2005. J. Otto, Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, C.H. Beck, Warszawa 2004. H. Mruk (red.), Komunikowanie się w marketingu, PWE, Warszawa 2004. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR C
CZ C
C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | ECTS 6 Nakład pracy własnej studenta 6 ECTS Wykład 1 (2 ECTS) + Ćwiczenia 2 (4 ECTS) = 6 ECTS Nakład pracy studenta: 6 pkt. ECTS = 180 h 30 h wykład, 30 h ćwiczenia 30 h przygotowanie do egzaminu 90 h przygotowanie projektu/przygotowanie materiałów do case studies W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: 1) Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i innych materiałów wizualizacyjnych, analiza case studies. Przygotowanie do wykorzystania podawanych treści teoretycznych do analiz różnych zjawisk, zachowań, oceny modeli funkcjonowania (konkretnych podmiotów - case studies). 2) Ćwiczenia: studia przypadków, analiza informacji i danych, praca w grupach, metoda dyskusji, studia przypadków – porównania sektorowe, prawidłowości, różnice, wnioski Zajęcia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej i zdalnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje: 1. Efekty uczenia się w dziedzinie wiedzy będą sprawdzane podczas ćwiczeń (przygotowywanie następujących po sobie kolejnych etapów projektu). 2. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności i wiedzy - dopasowywanie konkretnych przykładów do prezentowanych części projektu, kompetentna analiza studium przypadku (konkretna firma międzynarodowa). 2. Efekty uczenia się włączające obok wiedzy i umiejętności także kompetencje (współpraca i komunikacja w zespole, kompleksowe postrzeganie problemów) sprawdzane w formie końcowego egzaminu pisemnego (całość projektu na koniec semestru). 70% oceny końcowej z egzaminu = projekt + 30% aktywności na zajęciach (w tym szczególnie: dotrzymywanie terminów, kreatywne podejście, umiejętność współpracy). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się obejmuje trzy elementy: 1. Efekty efektów uczenia się w zakresie wiedzy sprawdzane są sukcesywnie w toku ćwiczeń. Weryfikacja efektów uczenia się (z zakresu wiedzy) o charakterze ciągłym w toku semestru na zajęciach ćwiczeniowych (przygotowanie do kolejnych zajęć, ustna weryfikacja wiedzy na kolejnych zajęciach). Ostateczna wersyfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się w toku sprawdzania znajomości treści teoretycznych w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym. 2. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności sprawdzane są poprzez ocenę aktywności na ćwiczeniach, bieżące przygotowanie do zajęć, realizacja zleconych zadań wymagający wykorzystania konkretnych umiejętności (wykorzystanie raportów, wykonanie zestawień, wykresów, map, porównań etc). Ostateczna wersyfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzany zakres poprawności wykonania konkretnych zadań w ostatecznym pisemnym projekcie egzaminacyjnym. 3. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się sprawdzane w toku oceny końcowej wersji przygotowanego projektu egzaminacyjnego: – ocena merytoryczna (poprawność przytaczania definicji i odwołań do nich w komentarzach oraz wykorzystanie konkretnych umiejętności w celu prawidłowej realizacji zleconych w poszczególnych częściach projektu zadań); –jakość komunikacji (w tym poprawność używanych pojęć, ich interpretacja, odniesienia do dyskusji i porównań z toku prac w grupach na ćwiczeniach); – umiejętność całościowego postrzegania trwających relacji (komentarze, wnioski, przykłady, podsumowanie badania wg podanych zasad); – umiejętność współpracy w grupie (wymiana informacji w grupie, porównywania z informacjami zgromadzonymi przez innych studentów, ich uzupełnianie, dyskusja, uzgadnianie wspólnych stanowisk, argumentowanie własnych stanowisk). Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie wszystkich trzech elementów, co oznacza osiągniecie założonych efektów uczenia się w zakresie niniejszego przedmiotu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Koncepcja marketingu międzynarodowego – przedmiot, podmiot, typy rynku i konkurencji. 2. Typologia nabywców na rynku międzynarodowym. 3. Kryteria i procedura segmentacji – rola uwarunkowań kulturowych. 4. Produkt w koncepcji marketingu – klasyfikacje, asortyment, hierarchia produktów. 5. Rola marki i opakowania na rynku globalnym – oznakowanie, marka, opakowanie. 6. Międzynarodowy cykl życia produktu – realizacja zasad marketingu w fazach cyklu życia. 7. Strategie innowacji – zarządzanie rozwojem produktu na rynku międzynarodowym. 8. Polityka cenowa na rynku międzynarodowym – funkcje cen, formuły cenowe. 9. Dystrybucja i logistyka – funkcje, rodzaje, klasyfikacja pośredników. 10. Modyfikacja form aktywizacji sprzedaży na rynku międzynarodowym – narzędzia i strategie promocji, kulturowe uwarunkowania reklamy. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. K. Fonfara, Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2014. 2. Wiktor J.W; Oczkowska R; Żbikowska A; Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki; PWE; Warszawa 2015. 3. W. Grzegorczyk, Marketing na rynku międzynarodowym; Wolter Kluwer; Warszawa 2013 4.Ph. Kotler, J. A. Caslione, Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji, Wyd. MT Biznes, 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Kotler Ph; Armstrong G; Saunders J; Wong V; Marketing. Podręcznik europejski; Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne; Warszawa 2004 2.A. Limański, J. Drabik, Marketing międzynarodowy, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010. 3. Schroeder J; Badania marketingowe rynków zagranicznych; Wyd. AE w Poznaniu; Poznań 2007. 4. J. Kall, R. Kłeczek, A. Sagan; Zarządzanie marką; Wyd. Wolters Kluwer; Warszawa 2006. inne Ph. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan, Marketing 3.0., Wyd. MT Biznes, 2010. E. Duliniec, Marketing międzynarodowy, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2007. M. Rosińska-Bukowska; Najpotężniejsze korporacje współczesnego świata. Studia przypadków; Wyd. WSSM; Łódź 2011. E. Flejterska, L. Gracz, G. Rosa, A. Smalec, Marketing partnerski. Wybrane problemy, Wyd. Nauk. U. Sz, Szczecin 2008. Schroeder J; Badania marketingowe rynków zagranicznych; Wyd. AE Poznań 2007. Kozielski R. (red.); Wskaźniki marketingowe; Wolters Kluwer, Warszawa 2006 A. Olsztyńska, Marketing wewnętrzny w przedsiębiorstwie, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2005. A. Baruk, Marketing personalny jako instrument kreowania wizerunku firmy, Difin, Warszawa 2005. J. Otto, Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, C.H. Beck, Warszawa 2004. H. Mruk (red.), Komunikowanie się w marketingu, PWE, Warszawa 2004. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.