UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-BORE5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

EI

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Wiedza na temat podstaw gospodarki przestrzennej, koncepcji rozwoju społeczno-gospodarczego i przestrzennego miast, zasad funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, a także metod badań społecznych, którą student zdobył na wcześniejszych etapach kształcenia.


Wymagania wstępne weryfikowane i rozszerzane zgodnie z wybranymi tematami są w trakcie zajęć.

Skrócony opis:

Celem seminarium jest teoretyczne i praktyczne zapoznanie studentów z zasadami pisania pracy licencjackiej, umożliwiające samodzielne przygotowanie i obronę pracy na poziomie licencjackim.

Celami szczegółowymi seminarium są:

- przygotowanie studenta do napisania pracy licencjackiej,

- określenie zainteresowań naukowych studenta,

- określenie i uszczegółowienie obszaru badawczego będącego przedmiotem pracy studenta,

- opracowanie koncepcji pracy licencjackiej,

- konsultowanie i zatwierdzanie poszczególnych elementów i etapów przygotowania pracy licencjackiej przez studenta.

Efekty uczenia się:

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii badań miejskich, właściwych dla nauk społecznych i przyrodniczych. [06GP-1P_W01]

Student posiada interdyscyplinarną wiedzę na temat gospodarczych i przestrzennych aspektów rozwoju współczesnych miast. Zna i rozumie znaczenie procesów społecznych jako determinant procesów rozwoju oraz ich związek i relacje ze sferą ekonomiczną i przyrodniczą. Rozumie miejsce i znaczenie nauk społecznych w rozwoju oraz ich związek z innymi dziedzinami nauki.

Student ma teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat metod analiz zjawisk społecznych, ekonomicznych i przestrzennych. Potrafi wybrać metody badawcze adekwatne z punktu widzenia obranego celu pracy. Student definiuje i opisuje kluczowe zagadnienia z wybranej tematyki pracy licencjackiej. [06GP-1P_W02, 06GP-1P_W07, 06GP-1P_W10, 06GP-1P_W11, 06-GP-1P_W12].

Student zna podstawowe zasady pracy badawczej, w tym towarzyszące jej normy etyczne oraz zasady prawa autorskiego [06GP-1P_W06, 06GP-1P_W08].

Student potrafi sformułować problem badawczy i cel pracy licencjackiej [06GP-A1_U01, 06GP-A1_U02, 06GP-A1_U03].

Student potrafi zaprezentować i uzasadnić przygotowaną koncepcję badawczą. [06GP-1P_U08, 06GP-1P_U10, 06GP-1P_U11].

Student potrafi zrealizować opracowaną samodzielnie koncepcję badawczą. Potrafi zaprezentować i opisać wyniki prowadzonych analiz w formie pracy dyplomowej. [06GP-1P_U07, 06GP-1P_U08, 06GP-1P_U11, 06GP-1P_U12].

Student potrafi opisywać oraz interpretować zjawiska i procesy zachodzące we współczesnych miastach posługując się zdobytymi materiałami źródłowymi, pozyskanymi danymi źródłowymi, posługując się specjalistyczną terminologią. Korzysta z dostępnych baz danych oraz różnych źródeł informacji. [06GP-1P_U01, 06GP-1P_U02, 06GP-1P_U05, 06GP-1P_U06, 06GP-1P_U12].

Student wykazuje się przedsiębiorczością oraz zdolnością do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie celu i zadania badawczego. [06GP-1P_K3, 06GP-1P_K5, 06GP-1P_ K6].

Student potrafi odnieść się krytycznie do rezultatów swojej pracy i zdobytej wiedzy wyciągając wnioski dla dalszego

rozwoju swoich umiejętności i kompetencji [06GP-1P_K1, 06GP-1P_ K5].

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Boryczka
Prowadzący grup: Ewa Boryczka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Boryczka
Prowadzący grup: Ewa Boryczka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Forma zajęć: Seminarium licencjackie semestr I.

2. Punkty ECTS: 3.

3. Liczba godzin:

• 30 godzin pracy studentki/studenta na spotkaniach seminaryjnych,

• 30 godzin pracy bieżącej studentki/studenta (przygotowywanie się do uczestnictwa w dyskusjach i problemach rozwiązywanych podczas seminarium, przygotowanie zadanych tekstów pisanych),

• 30 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia (przygotowanie konspektu pracy dyplomowej i wybranych jej fragmentów).

4. Zajęcia wspomagane platformami MS Teams.

5. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia podczas zajęć seminaryjnych, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i konwersatoryjny, dyskusja seminaryjna, praca indywidualna pod nadzorem.

Słowne: opis, praca z tekstem, dyskusja;

Praktyczne: ćwiczenia praktyczne (zapis cytowania piśmiennictwa w oparciu o pracę z instrukcją i korzystanie z baz danych), analiza przypadku, streszczenie.


Sposoby i kryteria oceniania:

Końcowa ocena z I semestru seminarium składa się z oceny w zakresie:

- przygotowania tematu pracy oraz spisu literatury na potrzeby pracy licencjackiej - 30%,

- przygotowanie koncepcji pracy dyplomowej - 40%.- w wyznaczonym terminie,

- przygotowanie pierwszego rozdziału pracy dyplomowej - 30% - w wyznaczonym terminie.

Obecność na spotkaniach seminaryjnych jest obowiązkowa.

Pozytywna ocena końcowa z I semestru seminarium wystawiana jest pod warunkiem spełnienia wymagania dotyczącego przygotowania koncepcji pracy dyplomowej oraz pierwszego rozdziału pracy.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Sposób weryfikacji pracy własnej studentów:

- aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów),

- przygotowanie zadanych tekstów pisanych,

- przygotowanie tematu pracy oraz spisu literatury na potrzeby pracy licencjackiej - 30%,

- przygotowanie koncepcji pracy dyplomowej - 40%,

- przygotowanie pierwszego rozdziału pracy dyplomowej - 30%.

Treści kształcenia:

1. Miasto i wieś jako przedmiot badań naukowych;

2. Cele, zasady i etapy procesu badawczego.

3. Literatura oraz materiały źródłowe w pracy badawczej i w pisaniu pracy dyplomowej.

4. Wprowadzenie do techniki pisania pracy dyplomowej.

5. Zasady przygotowania prac dyplomowych.

6. Koncepcja pracy dyplomowej (problem badawczy, cele badania, układ pracy).

7. Praca dyplomowa: tytuł, układ i forma pracy, plan pracy, język.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Dudziak A., Żejmo A., Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008

2. Kolman R., Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk 2004

3. Skrabek W.W., Wybrane zagadnienia metodologii nauk społecznych, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, 2013

4. Babbie, E. (2009). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

1. Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Difin, Warszawa 2013

2. Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001

3. Artykuły internetowe udostępniane studentom przez prowadzącego zajęcia.

Literatura w zależności od tematu pracy obejmuje różne pozycje dostosowane do indywidualnych potrzeb studenta.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Boryczka
Prowadzący grup: Ewa Boryczka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Forma zajęć: Seminarium licencjackie semestr I.

2. Punkty ECTS: 3.

3. Liczba godzin:

• 30 godzin pracy studentki/studenta na spotkaniach seminaryjnych,

• 30 godzin pracy bieżącej studentki/studenta (przygotowywanie się do uczestnictwa w dyskusjach i problemach rozwiązywanych podczas seminarium, przygotowanie zadanych tekstów pisanych),

• 30 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia (przygotowanie konspektu pracy dyplomowej i wybranych jej fragmentów).

4. Zajęcia wspomagane platformami MS Teams.

5. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia podczas zajęć seminaryjnych, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i konwersatoryjny, dyskusja seminaryjna, praca indywidualna pod nadzorem, analiza przypadku, praca z tekstem (m.in. streszczenie).


Sposoby i kryteria oceniania:

Końcowa ocena z I semestru seminarium składa się z oceny w zakresie:

- aktywności na zajęciach - 20%,

- przygotowania tematu pracy oraz spisu literatury na potrzeby pracy licencjackiej - 30%,

- przygotowanie koncepcji pracy dyplomowej - 50%.- w wyznaczonym terminie.

Obecność na spotkaniach seminaryjnych jest obowiązkowa.

Pozytywna ocena końcowa z I semestru seminarium wystawiana jest pod warunkiem spełnienia wymagania dotyczącego przygotowania koncepcji pracy dyplomowej.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Sposób weryfikacji pracy własnej studentów:

- aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów) - 20%,

- przygotowanie zadanych tekstów pisanych,

- przygotowanie tematu pracy oraz spisu literatury na potrzeby pracy licencjackiej - 30%,

- przygotowanie koncepcji pracy dyplomowej - 50%.

Treści kształcenia:

1. Miasto i wieś jako przedmiot badań naukowych;

2. Cele, zasady i etapy procesu badawczego.

3. Literatura oraz materiały źródłowe w pracy badawczej i w pisaniu pracy dyplomowej.

4. Wprowadzenie do techniki pisania pracy dyplomowej.

5. Zasady przygotowania prac dyplomowych.

6. Koncepcja pracy dyplomowej (problem badawczy, cele badania, układ pracy).

7. Praca dyplomowa: tytuł, układ i forma pracy, plan pracy, język.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Dudziak A., Żejmo A., Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008

2. Kolman R., Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk 2004

3. Skrabek W.W., Wybrane zagadnienia metodologii nauk społecznych, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, 2013

4. Babbie, E. (2009). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Ward, K. (red.)., 2020, Researching The City. A Guide for Students. SAGE

Literatura uzupełniająca:

1. Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Difin, Warszawa 2013

2. Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001

3. Artykuły internetowe udostępniane studentom przez prowadzącego zajęcia.

Literatura w zależności od tematu pracy obejmuje różne pozycje dostosowane do indywidualnych potrzeb studenta.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7