UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-CHAJ5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

GP

Profil programu studiów:

P

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu gospodarki przestrzennej zdobyta w trakcie wcześniejszych zajęć (np. Podstawy gospodarki przestrzennej, Polityka rozwoju lokalnego, czy Samorząd terytorialny). Umiejętność wyboru właściwej do podejmowanej problematyki badawczej literatury oraz innych źródeł wiedzy teoretycznej i danych empirycznych. Umiejętność (na poziomie podstawowym) analizy zebranego materiału badawczego oraz wnioskowania na jego podstawie (wiedza zdobyta w trakcie wcześniejszych zajęć, np. Metody badań społecznych, czy Statystyka).

Skrócony opis:

Podstawowym celem seminarium jest zaznajomienie studentów z zasadami pisania pracy dyplomowej na poziomie licencjatu, co powinno umożliwić studentowi samodzielne przygotowanie pracy o wysokim poziomie merytorycznym i warsztatowym. Seminarium służy również: uściśleniu zainteresowań naukowych studenta, pomocy w wyborze problematyki badawczej, wypracowaniu koncepcji pracy, a także pogłębianiu wiedzy z wybranej problematyki oraz umiejętności prowadzenia i opracowywania badań naukowych. W trakcie seminarium student będzie miał możliwość podejmowania dyskusji oraz korzystania z pomocy na poszczególnych etapach przygotowywania pracy.

Tematyka seminarium:

- Organizacje pozarządowe a rozwój społeczno-gospodarczy terytorium.

- Zarządzanie rozwojem lokalnym i regionalnym.

- Funkcjonowanie i rozwój samorządu terytorialnego w Polsce.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W wyniku uczestnictwa w seminarium student/ka:

- rozumie miejsce i znaczenie nauk społecznych w rozwoju oraz ich związek z innymi dziedzinami nauki (06GP-1P_W12);

- wskazuje i objaśnia kluczowe zagadnienia i pojęcia związane z wybraną przez siebie problematyką badawczą pracy dyplomowej, rozumie i charakteryzuje procesy rozwoju i gospodarowania w przestrzeni wraz z ich uwarunkowaniami instytucjonalnymi (06GP-1P_W01, 06GP-1P_W02, 06GP-1P_W07);

- rozumie rolę, jaką w nich odgrywa człowiek, zwłaszcza wykazujący się w swych postawach zaangażowaniem, przedsiębiorczością i kreatywnością (06GP-1P_W10, 06GP-1P_W11);

- zna normy etyczne i regulacje prawne związane z prowadzeniem prac badawczych i wykorzystywaniem dostępnej wiedzy na potrzeby swojej pracy dyplomowej (06GP-1P_W06, 06GP-1P_W08).

Umiejętności:

Po zakończeniu seminarium:

- potrafi odpowiednio zaplanować zadania związane z przygotowaniem pracy dyplomowej (06GP-1P_U10);

- dobiera właściwą do poruszanej w pracy tematyki literaturę (w tym obcojęzyczną) oraz korzysta z innych źródeł informacji, w tym w zakresie obowiązujących uregulowań prawnych (06GP-1P_U01, 06GP-1P_U05, 06GP-1P_U06, 06GP-1P_U07);

- potrafi wybrać i zastosować odpowiednie metody, techniki i narzędzia badawcze pozwalające opisać i zinterpretować zjawiska i procesy społeczno-ekonomiczne i przestrzenne na poziomie lokalnym i regionalnym, pamiętając o przestrzeganiu obowiązujących norm prawnych i etycznych (06GP-1P_U03, 06GP-1P_U07);

- przygotowuje prace pisemne i wystąpienia, w których prezentuje i broni swojej koncepcji i realizowanych na potrzeby pracy badań (06GP-1P_U08, 06GP-1P_U11, 06GP-1P_U12);

- potrafi wyjaśnić i zinterpretować zjawiska i procesy społeczne, gospodarcze, kulturowe i przyrodnicze zachodzące w ramach poruszanej w pracy problematyki badawczej (06GP-1P_U02).

Kompetencje:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student/ka:

- jest zdolny odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania oraz przejawia dbałość o poprawność merytoryczną i warsztatową pracy, w tym przestrzeganie zasad etyki zawodowej badacza; prezentuje kreatywną postawę w zakresie formułowania problemów badawczych i sposobów ich rozwiązywania, ale ma jednocześnie świadomość potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy, podnoszenia swoich umiejętności i rozwoju kompetencji (06GP-1P_K01, 06GP-1P_K03, 06GP-1P_K05);

- ma świadomość potrzeby zrównoważonego i zgodnego z zasadami ładu przestrzennego rozwoju jednostek terytorialnych, stając się świadomym aktorem rozwoju społeczności lokalnych i społeczeństwa obywatelskiego (06GP-1P_K06).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 28 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Chądzyński
Prowadzący grup: Jacek Chądzyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia 30 godzin, praca bieżąca 28 godzin (analiza dostępnej literatury i materiałów źródłowych), przygotowanie do zaliczenia 28 godzin (opracowanie części teoretycznej pracy oraz decyzja o wyborze metod i technik badawczych wykorzystywanych przy opracowywaniu części empirycznej pracy).

Praca w formule hybrydowej. Spotkania w sali na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym lub spotkania zespołu on-line w ramach aplikacji Teams. Kontakt indywidualny z użyciem aplikacji Teams oraz USOS-mail i poczty służbowej w pakiecie Office 365.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i konwersatoryjny, burza mózgów, okrągły stół, dyskusja seminaryjna, pokaz.

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest:

- aktywność na zajęciach, w tym udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów (10% oceny końcowej);

- przygotowanie planu pracy dyplomowej (10%);

- wybór metod i technik badawczych, które będą wykorzystywane w trakcie zbierania materiałów do części empirycznej pracy (10% oceny końcowej);

- opracowanie zebranych materiałów i przygotowanie pierwotnej wersji części teoretycznej pracy (70% oceny końcowej).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Osiągnięcie założonych efektów uczenia się będzie weryfikowane poprzez:

- aktywność studentów na zajęciach;

- opracowany przez studenta plan pracy dyplomowej;

- wybór odpowiednich metod i technik badawczych wykorzystanych do części empirycznej pracy;

- przygotowanie i przedstawienie pierwotnej wersji części teoretycznej pracy.

Treści kształcenia:

1. Współczesne wyzwania gospodarki przestrzennej – identyfikacja obszarów badawczych.

2. Źródła i metody pozyskiwania informacji naukowej - wybór literatury i materiałów źródłowych

3. Identyfikacja przedmiotu pracy, problemu badawczego oraz określenie celu pracy dyplomowej.

4. Tworzenie hipotez i/lub pytań badawczych.

5. Omówienie konstrukcji (struktury) pracy dyplomowej oraz formalnych zasad i technik pisania pracy.

6. Wybór tematu pracy oraz wypracowanie własnej koncepcji badawczej.

7. Analiza dostępnej literatury oraz innych źródeł informacji związanych z przyjętym tematem pracy.

8. Opracowanie planu pracy i dalsza analiza dostępnej literatury i materiałów źródłowych.

9. Analiza i wybór najodpowiedniejszych metod i technik badawczych, które zostaną wykorzystane na potrzeby zebrania materiału badawczego.

10. Dyskusja w gronie seminarzystów na temat prezentowanych założeń do prac dyplomowych.

11. Indywidualna praca z seminarzystami.

12. Prezentacja i omówienie pierwszych fragmentów prac seminarzystów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

2. Babbie E., The Practice of Social Research, CENGAGE LEARNING INC., 2020

3. Frankfort-Nachimas Ch., Nachimas D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001

4. Kaszyńska A., Jak pisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową lub magisterską, Złote Myśli, Gliwice 2006

5. Majchrzak J., Mendel T., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych. Poradnik pisania prac promocyjnych oraz innych opracowań naukowych wraz z przygotowaniem ich do obrony lub publikacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2009

Literatura uzupełniająca:

1. Kolman R., Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk 2004

2. Sołoma L., Metody i techniki badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UW-M, Olsztyn 2002

3. Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Difin, Warszawa 2013

4. Żebrowski W., Technika pisania prac licencjackich i magisterskich. Zagadnienia wybrane, Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego, Olsztyn 2006

Dodatkowo literatura dostosowana do indywidualnych potrzeb studenta, uzależniona od wybranego przez studenta tematu pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Chądzyński
Prowadzący grup: Jacek Chądzyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia 30 godzin, praca bieżąca 30 godzin (analiza dostępnej literatury i materiałów źródłowych), przygotowanie do zaliczenia 30 godzin (opracowanie części teoretycznej pracy oraz decyzja o wyborze metod i technik badawczych wykorzystywanych przy opracowywaniu części empirycznej pracy).

Praca w formule hybrydowej, uzależniona od bieżącej sytuacji epidemicznej. Spotkania w sali na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym lub spotkania zespołu on-line w ramach aplikacji Teams. Kontakt indywidualny z użyciem aplikacji Teams oraz USOS-mail i poczty służbowej w pakiecie Office 365.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i konwersatoryjny, burza mózgów, okrągły stół, dyskusja seminaryjna, pokaz.

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest:

- aktywność na zajęciach, w tym udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów (10% oceny końcowej);

- przygotowanie planu pracy dyplomowej (10%);

- wybór metod i technik badawczych, które będą wykorzystywane w trakcie zbierania materiałów do części empirycznej pracy (10% oceny końcowej);

- opracowanie zebranych materiałów i przygotowanie pierwotnej wersji części teoretycznej pracy (70% oceny końcowej).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Osiągnięcie założonych efektów uczenia się będzie weryfikowane poprzez:

- aktywność studentów na zajęciach;

- opracowany przez studenta plan pracy dyplomowej;

- wybór odpowiednich metod i technik badawczych wykorzystanych do części empirycznej pracy;

- przygotowanie i przedstawienie pierwotnej wersji części teoretycznej pracy.

Treści kształcenia:

1. Współczesne wyzwania gospodarki przestrzennej – identyfikacja obszarów badawczych.

2. Źródła i metody pozyskiwania informacji naukowej - wybór literatury i materiałów źródłowych

3. Identyfikacja przedmiotu pracy, problemu badawczego oraz określenie celu pracy dyplomowej.

4. Tworzenie hipotez i/lub pytań badawczych.

5. Omówienie konstrukcji (struktury) pracy dyplomowej oraz formalnych zasad i technik pisania pracy.

6. Wybór tematu pracy oraz wypracowanie własnej koncepcji badawczej.

7. Analiza dostępnej literatury oraz innych źródeł informacji związanych z przyjętym tematem pracy.

8. Opracowanie planu pracy i dalsza analiza dostępnej literatury i materiałów źródłowych.

9. Analiza i wybór najodpowiedniejszych metod i technik badawczych, które zostaną wykorzystane na potrzeby zebrania materiału badawczego.

10. Dyskusja w gronie seminarzystów na temat prezentowanych założeń do prac dyplomowych.

11. Indywidualna praca z seminarzystami.

12. Prezentacja i omówienie pierwszych fragmentów prac seminarzystów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

2. Babbie E., The Practice of Social Research, CENGAGE LEARNING INC., 2020

3. Frankfort-Nachimas Ch., Nachimas D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001

4. Kaszyńska A., Jak pisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową lub magisterską, Złote Myśli, Gliwice 2006

5. Majchrzak J., Mendel T., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych. Poradnik pisania prac promocyjnych oraz innych opracowań naukowych wraz z przygotowaniem ich do obrony lub publikacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2009

Literatura uzupełniająca:

1. Kolman R., Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk 2004

2. Sołoma L., Metody i techniki badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UW-M, Olsztyn 2002

3. Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Difin, Warszawa 2013

4. Żebrowski W., Technika pisania prac licencjackich i magisterskich. Zagadnienia wybrane, Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego, Olsztyn 2006

Dodatkowo literatura dostosowana do indywidualnych potrzeb studenta, uzależniona od wybranego przez studenta tematu pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Chądzyński
Prowadzący grup: Jacek Chądzyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia 30 godzin, praca bieżąca 30 godzin (analiza dostępnej literatury i materiałów źródłowych), przygotowanie do zaliczenia 30 godzin (opracowanie części teoretycznej pracy oraz decyzja o wyborze metod i technik badawczych wykorzystywanych przy opracowywaniu części empirycznej pracy).

Praca w formule hybrydowej, uzależniona od bieżącej sytuacji epidemicznej. Spotkania w sali na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym lub spotkania zespołu on-line w ramach aplikacji Teams. Kontakt indywidualny z użyciem aplikacji Teams oraz USOS-mail i poczty służbowej w pakiecie Office 365.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i konwersatoryjny, burza mózgów, okrągły stół, dyskusja seminaryjna, pokaz.

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest:

- aktywność na zajęciach – udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów, prezentacja koncepcji pracy;

- opracowanie zebranych materiałów i przygotowanie pierwotnej wersji części teoretycznej pracy;

- wybór metod i technik badawczych wykorzystanych w części empirycznej pracy.

Ocena końcowa będzie uwzględniać oceny cząstkowe w proporcji: aktywność na zajęciach (10%), pierwotna wersja części teoretycznej pracy (80%) oraz wybór metod i technik badawczych (10%).

Treści kształcenia:

1. Współczesne wyzwania gospodarki przestrzennej – identyfikacja obszarów badawczych.

2. Źródła i metody pozyskiwania informacji naukowej - wybór literatury i materiałów źródłowych

3. Identyfikacja przedmiotu pracy, problemu badawczego oraz określenie celu pracy dyplomowej.

4. Tworzenie hipotez i/lub pytań badawczych.

5. Omówienie konstrukcji (struktury) pracy dyplomowej oraz formalnych zasad i technik pisania pracy.

6. Wybór tematu pracy oraz wypracowanie własnej koncepcji badawczej.

7. Analiza dostępnej literatury oraz innych źródeł informacji związanych z przyjętym tematem pracy.

8. Opracowanie planu pracy i dalsza analiza dostępnej literatury i materiałów źródłowych.

9. Analiza i wybór najodpowiedniejszych metod i technik badawczych, które zostaną wykorzystane na potrzeby zebrania materiału badawczego.

10. Dyskusja w gronie seminarzystów na temat prezentowanych założeń do prac dyplomowych.

11. Indywidualna praca z seminarzystami.

12. Prezentacja i omówienie pierwszych fragmentów prac seminarzystów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

2. Babbie E., The Practice of Social Research, CENGAGE LEARNING INC., 2020

3. Frankfort-Nachimas Ch., Nachimas D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001

4. Kaszyńska A., Jak pisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową lub magisterską, Złote Myśli, Gliwice 2006

5. Majchrzak J., Mendel T., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych. Poradnik pisania prac promocyjnych oraz innych opracowań naukowych wraz z przygotowaniem ich do obrony lub publikacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2009

Literatura uzupełniająca:

1. Kolman R., Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk 2004

2. Sołoma L., Metody i techniki badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UW-M, Olsztyn 2002

3. Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Difin, Warszawa 2013

4. Żebrowski W., Technika pisania prac licencjackich i magisterskich. Zagadnienia wybrane, Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego, Olsztyn 2006

Dodatkowo literatura dostosowana do indywidualnych potrzeb studenta, uzależniona od wybranego przez studenta tematu pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Chądzyński
Prowadzący grup: Jacek Chądzyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia 30 godzin, praca bieżąca 30 godzin (analiza dostępnej literatury i materiałów źródłowych), przygotowanie do zaliczenia 30 godzin (opracowanie części teoretycznej pracy oraz decyzja o wyborze metod i technik badawczych wykorzystywanych przy opracowywaniu części empirycznej pracy).

Praca w formule hybrydowej. Raz na dwa tygodnie spotkania w sali na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym, co drugi tydzień w formie spotkań on-line. Spotkania zespołu on-line w ramach aplikacji Teams. Kontakt indywidualny z użyciem aplikacji Teams oraz USOS-mail i poczty służbowej w pakiecie Office 365.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i konwersatoryjny, burza mózgów, okrągły stół, dyskusja seminaryjna, pokaz.

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest aktywność na zajęciach – udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów, jak również prezentacja koncepcji pracy (PEK-1, PEK-3, PEK-6, PEK-8, PEK-9), opracowanie zebranych materiałów i przygotowanie pierwotnej wersji części teoretycznej pracy (PEK-3, PEK-4) oraz wybór metod i technik badawczych wykorzystanych w części empirycznej pracy (PEK-2). Ocena końcowa będzie uwzględniać oceny cząstkowe w proporcji: aktywność na zajęciach (20%), pierwotna wersja części teoretycznej pracy (80%).

Treści kształcenia:

1. Współczesne wyzwania gospodarki przestrzennej – identyfikacja obszarów badawczych.

2. Źródła i metody pozyskiwania informacji naukowej - wybór literatury i materiałów źródłowych

3. Identyfikacja przedmiotu pracy, problemu badawczego oraz określenie celu pracy dyplomowej.

4. Tworzenie hipotez i pytań badawczych.

5. Omówienie konstrukcji (struktury) pracy dyplomowej oraz formalnych zasad i technik pisania pracy.

6. Wybór tematu pracy oraz wypracowanie własnej koncepcji badawczej.

7. Analiza dostępnej literatury oraz innych źródeł informacji związanych z przyjętym tematem pracy.

8. Opracowanie planu pracy i dalsza analiza dostępnej literatury i materiałów źródłowych.

9. Analiza i wybór najodpowiedniejszych metod i technik badawczych, które zostaną wykorzystane na potrzeby zebrania materiału badawczego.

10. Dyskusja w gronie seminarzystów na temat prezentowanych założeń do prac dyplomowych.

11. Indywidualna praca z seminarzystami.

12. Prezentacja i omówienie pierwszych fragmentów prac seminarzystów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

2. Frankfort-Nachimas Ch., Nachimas D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001

3. Kaszyńska A., Jak pisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową lub magisterską, Złote Myśli, Gliwice 2006

4. Majchrzak J., Mendel T., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych. Poradnik pisania prac promocyjnych oraz innych opracowań naukowych wraz z przygotowaniem ich do obrony lub publikacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2009

Literatura uzupełniająca:

1. Kolman R., Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk 2004

2. Sołoma L., Metody i techniki badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UW-M, Olsztyn 2002

3. Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Difin, Warszawa 2013

4. Żebrowski W., Technika pisania prac licencjackich i magisterskich. Zagadnienia wybrane, Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego, Olsztyn 2006

Dodatkowo literatura dostosowana do indywidualnych potrzeb studenta, uzależniona od wybranego przez studenta tematu pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Chądzyński
Prowadzący grup: Jacek Chądzyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia 30 godzin, praca bieżąca 30 godzin (analiza dostępnej literatury i materiałów źródłowych), przygotowanie do zaliczenia 30 godzin (opracowanie części teoretycznej pracy oraz decyzja o wyborze metod i technik badawczych wykorzystywanych przy opracowywaniu części empirycznej pracy).

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i konwersatoryjny, burza mózgów, okrągły stół, dyskusja seminaryjna, pokaz.

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest aktywność na zajęciach – udział w dyskusji i rozwiązywaniu problemów, jak również prezentacja koncepcji pracy (PEK-1, PEK-3, PEK-6, PEK-8, PEK-9), opracowanie zebranych materiałów i przygotowanie pierwotnej wersji części teoretycznej pracy (PEK-3, PEK-4) oraz wybór metod i technik badawczych wykorzystanych w części empirycznej pracy (PEK-2). Ocena końcowa będzie uwzględniać oceny cząstkowe w proporcji: aktywność na zajęciach (20%), pierwotna wersja części teoretycznej pracy (80%).

Treści kształcenia:

1. Współczesne wyzwania gospodarki przestrzennej – identyfikacja obszarów badawczych.

2. Źródła i metody pozyskiwania informacji naukowej - wybór literatury i materiałów źródłowych

3. Identyfikacja przedmiotu pracy, problemu badawczego oraz określenie celu pracy dyplomowej.

4. Tworzenie hipotez i pytań badawczych.

5. Omówienie konstrukcji (struktury) pracy dyplomowej oraz formalnych zasad i technik pisania pracy.

6. Wybór tematu pracy oraz wypracowanie własnej koncepcji badawczej.

7. Analiza dostępnej literatury oraz innych źródeł informacji związanych z przyjętym tematem pracy.

8. Opracowanie planu pracy i dalsza analiza dostępnej literatury i materiałów źródłowych.

9. Analiza i wybór najodpowiedniejszych metod i technik badawczych, które zostaną wykorzystane na potrzeby zebrania materiału badawczego.

10. Dyskusja w gronie seminarzystów na temat prezentowanych założeń do prac dyplomowych.

11. Indywidualna praca z seminarzystami.

12. Prezentacja i omówienie pierwszych fragmentów prac seminarzystów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

2. Frankfort-Nachimas Ch., Nachimas D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001

3. Kaszyńska A., Jak pisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową lub magisterską, Złote Myśli, Gliwice 2006

4. Majchrzak J., Mendel T., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych. Poradnik pisania prac promocyjnych oraz innych opracowań naukowych wraz z przygotowaniem ich do obrony lub publikacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2009

Literatura uzupełniająca:

1. Kolman R., Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk 2004

2. Sołoma L., Metody i techniki badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UW-M, Olsztyn 2002

3. Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Difin, Warszawa 2013

4. Żebrowski W., Technika pisania prac licencjackich i magisterskich. Zagadnienia wybrane, Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego, Olsztyn 2006

Dodatkowo literatura dostosowana do indywidualnych potrzeb studenta, uzależniona od wybranego przez studenta tematu pracy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7