UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Planowanie przestrzenne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-EISP3B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Planowanie przestrzenne
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: INWESTYCJE I NIERUCHOMOŚCI I ST. 3 SEM.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

EI

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowe informacje z zakresu gospodarki przestrzennej

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z systemem i uwarunkowaniami planowania przestrzennego w Polsce. W szczególności zajęcia skoncentrowane są na:

- Poznaniu głównych instrumentów planowania przestrzennego w Polsce,

- Zrozumieniu specyfiki procesu planowania przestrzennego w świetle uwarunkowań prawnych,

- Identyfikacji głównych problemów związanych z planowaniem przestrzennym,

- Poznaniu zagadnień związanych z partycypacją społeczną jako narzędziem rozwiązywania konfliktów przestrzennych.

Efekty uczenia się:

Student(ka):

1. charakteryzuje obowiązujący system planowania przestrzennego w Polsce oraz podstawowe uwarunkowania prawne planowania przestrzennego w Polsce (06IN_P1_W04; 06_P1_W07).

2. identyfikuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu planowania przestrzennego (ład przestrzenny, zasady planowania przestrzennego, zrównoważony rozwój) (06IN_P1_W04; 06IN_P1_W07).

3. objaśnia znaczenie planowania przestrzennego dla rynku nieruchomości (06IN_P1_U02; 06IN_P1_U05; 06IN_P1_U07).

4. ocenia skutki ekonomiczne, społeczne, środowiskowe, planowania przestrzennego na rynku nieruchomości (06IN_P1_U02; 06IN_P1_U05; 06IN_P1_U07).

5. ma świadomość znaczenia planowania przestrzennego w kształtowaniu i ochronie ładu przestrzennego (06IN_P1_K04; 06IN_P1_K07).

6. staje się świadomym uczestnikiem procesu planowania przestrzennego (06IN_P1_K04).

7. wykazuje rzetelność w przygotowaniu opracowań na potrzeby podmiotów funkcjonujących na rynkach inwestycyjnych i w sektorze nieruchomości (06IN_P1_K07).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Adamus
Prowadzący grup: Jagoda Adamus, Ewa Lechowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej

2. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącymi zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, dyskusja moderowana, studium przypadku, projekt, burza mózgów

Sposoby i kryteria oceniania:

WYKŁAD:

- egzamin ustny (warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu) 3 pytania, każde oceniane w skali 1-5, zalicza 8 punktów


ĆWICZENIA:

- praca cząstkowa nr 1: wypis i wyrys z planu miejscowego (waga 30%)​

- praca cząstkowa nr 2: rozwój zrównoważony (waga 10%)​

- kolokwium w formie testu (waga 60%)


Na OCENĘ KOŃCOWĄ składa się ocena z egzaminu (70%) i ćwiczeń (30%).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

WYKŁAD:

- egzamin ustny (warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu) 3 pytania, każde oceniane w skali 1-5, zalicza 8 punktów


ĆWICZENIA:

- kolokwium w formie testu

- prace cząstkowe

Treści kształcenia:

WYKŁAD

1.Podstawowe pojęcia z zakresu planowania przestrzennego. Teoria i praktyka polityki przestrzennej – pojęcia, uwarunkowania, instrumenty. Istota i cele planowania przestrzennego

2. Ewolucja systemu planowania przestrzennego w Polsce. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i jej zmiany

3. Pozostałe uwarunkowania prawne planowania przestrzennego w Polsce (Ustawa o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących. Ustawa o rewitalizacji)

4. Zasady planowania przestrzennego

5. Ład przestrzenny jako cel i zasada planowania przestrzennego

6. Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym

7. Konflikty przestrzenne i metody ich rozwiązywania

8. Partycypacja społeczna w procesie planowania przestrzennego


Ćwiczenia:

1. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (teoria)​

2. Jak czytać plan miejscowy? – wypis i wyrys (praca cząstkowa nr 1)​

3. Ład przestrzenny i rozwój zrównoważony (teoria, zadanie - praca cząstkowa nr 2)​

4. Ład przestrzenny i rozwój zrównoważony (zdjęcia i dyskusja)​

5. Stan zagospodarowania przestrzennego w Polsce (teoria)​

6. Bezład przestrzenny i jego skutki na rynku nieruchomości (praca z tekstem artykułu naukowego, dyskusja)​

7. Technologie wykorzystywane w planowaniu przestrzennym (wizyta w MPU)

Literatura:

1. Chmielewski M. J., 2010, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa;

2. Lechowska E.,2022., Planowanie przestrzenne na poziomie lokalnym - powiązanie teorii z praktyką, Wydawnictwo PAN KPZK

3. Ustawa z 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z późniejszymi zmianami

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lechowska
Prowadzący grup: Jagoda Adamus, Ewa Lechowska, Magdalena Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej

2. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, dyskusja moderowana, studium przypadku, projekt, burza mózgów

Sposoby i kryteria oceniania:

WYKŁAD:

- egzamin ustny (warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu) 3 pytania, każde oceniane w skali 1-5, zalicza 8 punktów


ĆWICZENIA:

- kolokwium w formie testu

- prace cząstkowe


Na OCENĘ KOŃCOWĄ składa się ocena z egzaminu (60%) i ćwiczeń (40%).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

WYKŁAD:

- egzamin ustny (warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu) 3 pytania, każde oceniane w skali 1-5, zalicza 8 punktów


ĆWICZENIA:

- kolokwium w formie testu

- prace cząstkowe

Treści kształcenia:

WYKŁAD

1. Polityka przestrzenna i planowanie przestrzenne – pojęcie, istota, cele

2. Zarys kształtowania się systemu planowania przestrzennego w Polsce.

3. Planowanie przestrzenne na 3 poziomach: krajowym, wojewódzkim i gminnym, w tym władztwo planistyczne gminny.

4. Budowa, treść i procedura uchwalania dokumentów planistycznych na poziomie lokalnym

5. Zmiany systemu planowania przestrzennego na poziomie lokalnym

6. Standardy urbanistyczne i lex deweloper

7. Rewitalizacja jako element planowania przestrzennego w mieście


ĆWICZENIA

1. Techniki zapisu planistycznego planu miejscowego

2. Ład przestrzenny

3. Bezład przestrzenny i jego skutki na rynku nieruchomości

4. Technologie wykorzystywane w planowaniu przestrzennym

5. Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym

6. Konflikty przestrzenne

Literatura:

1. Lechowska E. 2022. Planowanie przestrzenne na poziomie lokalnym - powiązanie teorii z praktyką. Wyd. PAN KPZK

2. Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1688)

3. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j Dz. U. z 2023 r. poz. 977, 1506, 1597, 1688)

4. MAĆKIEWICZ B., ANDRZEJEWSKI A., KACPRZAK E., KOSZTY BEZŁADU PRZESTRZENNEGO ​NA RYNKU NIERUCHOMOŚCI. Studia KPZK 2018. tom 182 Studia nad chaosem przestrzennym​

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Adamus
Prowadzący grup: Jagoda Adamus, Ewa Lechowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej

2. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, dyskusja moderowana, studium przypadku, projekt, burza mózgów

Sposoby i kryteria oceniania:

WYKŁAD:

- egzamin ustny (warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu) 3 pytania, każde oceniane w skali 1-5, zalicza 8 punktów


ĆWICZENIA:

- kolokwium w formie testu (waga 100%)


Na OCENĘ KOŃCOWĄ składa się ocena z egzaminu (60%) i ćwiczeń (40%).


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

WYKŁAD:

- egzamin ustny (warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu) 3 pytania, każde oceniane w skali 1-5, zalicza 8 punktów


ĆWICZENIA:

- kolokwium w formie testu (waga 100%)

Treści kształcenia:

WYKŁAD

1.Polityka przestrzenna – pojęcie, uwarunkowania, instrumenty.

2.Planowanie przestrzenne. Istota, cele planowania przestrzennego.

3.Zarys kształtowania się systemu planowania przestrzennego w Polsce.

4.Uwarunkowania prawne planowania przestrzennego w Polsce. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe regulacje prawne uwzględniane w procesie planowania przestrzennego: Lex Developer, ustawa o rewitalizacji.

5.Prawne zasady planowania przestrzennego.

6.Rozwój zrównoważony w praktyce planowania przestrzennego.

7.Konflikty przestrzenne. Partycypacja społeczna w procesie planowania przestrzennego.


ĆWICZENIA

1. Instrumenty planowania przestrzennego w gminie (studium, mpzp, wz)

2. Projektowane zmiany systemu planowania przestrzennego na poziomie lokalnym

3. Techniki zapisu planistycznego planu miejscowego

4. Rewitalizacja jako element planowania przestrzennego w mieście

5. Technologie wykorzystywane w planowaniu przestrzennym

6. Wartość nieruchomości w planowaniu przestrzennym

7. Bezład przestrzenny i jego skutki na rynek nieruchomości

8. Konflikty przestrzenne

Literatura:

1.Chmielewski M.J., 2010, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa;

2.Cymerman R., (red.), 2011, Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn;

3.Niewiadomski Z., 2003, Planowanie przestrzenne. Zarys systemu, Wyd. Prawnicze LexisNexis, Warszawa;

4. Ustawa z 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Adamus
Prowadzący grup: Jagoda Adamus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej

2. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, dyskusja moderowana, studium przypadku, projekt, burza mózgów

Sposoby i kryteria oceniania:

WYKŁAD:

- egzamin ustny (warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu) 3 pytania, każde oceniane w skali 1-5, zalicza 8 punktów


ĆWICZENIA:

- aktywny udział w zajęciach (udział w dyskusji nad zadaną lekturą) - 30%

- obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność)

- 3 prace pisemne z tematów 2,5,6 – odpowiednio, 30%, 10% i 30% oceny


Na OCENĘ KOŃCOWĄ składa się ocena z egzaminu (60%) i ćwiczeń (40%).


Treści kształcenia:

WYKŁAD

1.Polityka przestrzenna – pojęcie, uwarunkowania, instrumenty.

2.Planowanie przestrzenne. Istota, cele planowania przestrzennego.

3.Zarys kształtowania się systemu planowania przestrzennego w Polsce.

4.Uwarunkowania prawne planowania przestrzennego w Polsce. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe regulacje prawne uwzględniane w procesie planowania przestrzennego: Lex Developer, ustawa o rewitalizacji.

5.Prawne zasady planowania przestrzennego.

6.Rozwój zrównoważony w praktyce planowania przestrzennego.

7.Konflikty przestrzenne. Partycypacja społeczna w procesie planowania przestrzennego.


ĆWICZENIA

1.Główne instrumenty planowania przestrzennego w Polsce na poziomie gminy: SUiKZP, MPZP, WZ.

2.Grafika planistyczna – jak czytać plan miejscowy?

3.Skutki braku planów miejscowych. Decyzje o warunkach zabudowy i ich wpływ na zagospodarowanie przestrzeni.

4.Wartość nieruchomości w planowaniu przestrzennym

5.Ład/bezład przestrzenny. Skutki bezładu przestrzennego dla rynku nieruchomości.

6.Konflikty przestrzenne – case study

Literatura:

1.Chmielewski M.J., 2010, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa;

2.Cymerman R., (red.), 2011, Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn;

3.Niewiadomski Z., 2003, Planowanie przestrzenne. Zarys systemu, Wyd. Prawnicze LexisNexis, Warszawa;

4. Ustawa z 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Adamus
Prowadzący grup: Jagoda Adamus, Magdalena Michalak
Strona przedmiotu: https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=11910
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład: wykład konwersatoryjny, dyskusja moderowana,

Ćwiczenia: dyskusja moderowana, studium przypadku, burza mózgów

Sposoby i kryteria oceniania:

WYKŁAD:

- egzamin ustny (warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu) - 3 pytania, każde oceniane w skali 1-5, zalicza 8 punktów.


ĆWICZENIA:

- aktywny udział w zajęciach (udział w dyskusji nad zadaną lekturą) - 40%

- obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność)

- 2 prace pisemne z tematów 3,6 – po 30% każda


Na OCENĘ KOŃCOWĄ składa się ocena z egzaminu (60%) i ćwiczeń (40%).

Treści kształcenia:

WYKŁAD

1. Polityka przestrzenna – pojęcie, uwarunkowania, instrumenty.

2. Planowanie przestrzenne. Istota, cele planowania przestrzennego. Cechy dobrego planu.

3. Zarys kształtowania się systemu planowania przestrzennego w Polsce.

4. Uwarunkowania prawne planowania przestrzennego w Polsce. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

5. System planowania przestrzennego w Polsce (Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Planowanie przestrzenne na szczeblu wojewódzkim – PZPW, AK, planowanie przestrzenne na szczeblu lokalnym/gminnym – SUiKZP, MPZP, WZ, akty planowania specjalistycznego.

6. Pozostałe regulacje prawne uwzględniane w procesie planowania przestrzennego: Lex Developer, ustawa o rewitalizacji.

7. Rozwój zrównoważony w praktyce planowania przestrzennego.

8. Partycypacja społeczna w procesie planowania przestrzennego.


ĆWICZENIA

1.Główne instrumenty planowania przestrzennego w Polsce na poziomie gminy. SUiKZP a MPZP– podobieństwa i różnice. Decyzje o warunkach zabudowy i ich wpływ na zagospodarowanie przestrzeni.

2. Po co nam plan miejscowy – funkcje planu miejscowego; skutki braku planów miejscowych.

3. Grafika planistyczna – jak czytać plan miejscowy?

4. Ład/bezład przestrzenny. Skutki bezładu przestrzennego dla rynku nieruchomości.

5. Konflikty przestrzenne i metody ich rozwiązywania.

6. Partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym.


Literatura:

1. Chmielewski M.J., 2010, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa;

2. Cymerman R., (red.), 2011, Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn;

3. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, Monitor Polski 27.04.2012 Poz. 252 5;

4. Niewiadomski Z., 2003, Planowanie przestrzenne. Zarys systemu, Wyd. Prawnicze LexisNexis, Warszawa;

5. Ustawa z 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Adamus, Magdalena Michalak
Prowadzący grup: Jagoda Adamus, Małgorzata Grodzicka-Kowalczyk, Magdalena Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, dyskusja moderowana, studium przypadku, projekt, burza mózgów

Sposoby i kryteria oceniania:

WYKŁAD:

- egzamin ustny (warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu)


ĆWICZENIA:

- aktywny udział w zajęciach (udział w dyskusji nad zadaną lekturą);

- obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność)

- 3 prace pisemne (projektowe) z tematów 4,6,7


Na OCENĘ KOŃCOWĄ składa się ocena z egzaminu (60%) i ćwiczeń (40%).


Treści kształcenia:

WYKŁAD

1. Polityka przestrzenna – pojęcie, uwarunkowania, instrumenty.

2. Planowanie przestrzenne. Istota, cele planowania przestrzennego. Cechy dobrego planu.

3. Zarys kształtowania się systemu planowania przestrzennego w Polsce.

4. Uwarunkowania prawne planowania przestrzennego w Polsce. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

5. System planowania przestrzennego w Polsce (Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Planowanie przestrzenne na szczeblu wojewódzkim – PZPW, AK, planowanie przestrzenne na szczeblu lokalnym/gminnym – SUiKZP, MPZP, WZ, akty planowania specjalistycznego.

6. Pozostałe regulacje prawne uwzględniane w procesie planowania przestrzennego: Lex Developer, ustawa o rewitalizacji.

7. Rozwój zrównoważony w praktyce planowania przestrzennego.

8. Partycypacja społeczna w procesie planowania przestrzennego.


ĆWICZENIA:

1. SUiKZP a MPZP– podobieństwa i różnice.

2. Po co nam plan miejscowy – funkcje planu miejscowego; skutki braku planów miejscowych.

3. Decyzje o warunkach zabudowy i ich wpływ na zagospodarowanie przestrzeni.

4. Grafika planistyczna – jak czytać plan miejscowy?

5. Ład/bezład przestrzenny. Skutki bezładu przestrzennego dla rynku nieruchomości.

6. Konflikty przestrzenne i metody ich rozwiązywania.

7. Partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym.

Literatura:

1. Chmielewski M.J., 2010, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa;

2. Cymerman R., (red.), 2011, Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn;

3. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, Monitor Polski 27.04.2012 Poz. 252 5;

4. Niewiadomski Z., 2003, Planowanie przestrzenne. Zarys systemu, Wyd. Prawnicze LexisNexis, Warszawa;

5. Ustawa z 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Adamus
Prowadzący grup: Jagoda Adamus, Magdalena Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Adamus, Oleksandr Buriak
Prowadzący grup: Jagoda Adamus, Oleksandr Buriak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4