UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-EIST2B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statystyka
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: INWESTYCJE I NIERUCHOMOŚCI I ST. 2 SEM.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 LUB 5.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

EI

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw rachunku prawdopodobieństwa i analizy matematycznej

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami statystyki oraz możliwością ich zastosowania w badaniu zjawisk i procesów społeczno-ekonomicznych zachodzących na różnych rynkach, w tym na rynku nieruchomości i inwestycji. Prezentowane będą zagadnienia teoretyczne oraz praktyczne dotyczące opisu zbiorowości statystycznych, dynamiki zjawisk, zależności zmiennych i wnioskowania statystycznego. Znajomość tych metod ma wspomagać podejmowanie decyzji przez osoby podejmujące prace analityczne związane z obsługą sektorów różnych rynków. Student powinien umieć wybrać adekwatne metody i bazy danych, dokonywać obliczeń w pakietach komputerowych oraz interpretować wyniki analiz statystycznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna: metody i narzędzia pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby analizy zjawisk i procesów ekonomicznych i społecznych, w tym: podstawowe funkcje statystyczne w programie Excel; parametry opisujące strukturę zbiorowości statystycznych; metody analizy współzależności zjawisk; metody badania i analizy dynamiki zjawisk oraz metody wnioskowania statystycznego (Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia: 06IN_1A _W01, 06IN_1A _W06).

Umiejętności:

Student potrafi prawidłowo interpretować i właściwie analizować zjawiska i przebieg procesów społeczno-gospodarczych a także zaobserwować tendencje i kierunki zmian. Potrafi prawidłowo interpretować uzyskane rezultaty; zaprojektować badanie statystyczne, dokonać wszechstronnej analizy struktury zjawiska oraz zastosować metody i narzędzia pozwalające na wnioskowanie o parametrach populacji; (Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia: 06IN_1A _U01, 06IN_1A _U03).

Kompetencje społeczne:

Student wykazuje się krytyczną postawą i oceną posiadanej i przekazywanej wiedzy a także dostrzega znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów (Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia: O6IN_1A_K01, O6IN_1A_K02).

Obowiązujące do cyklu 2020/2021:

Student zna: metody i narzędzia pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby analizy zjawisk i procesów ekonomicznych, społecznych, finansowych, w tym: podstawowe funkcje statystyczne w programach komercyjnych i niekomercyjnych; parametry opisujące strukturę zbiorowości statystycznych; metody analizy współzależności zjawisk; metody badania i analizy dynamiki zjawisk oraz metody wnioskowania statystycznego (06IN_P1_W06).

Student: potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych (polskich, europejskich oraz światowych) oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) i wykorzystać je do rozwiązywania zadanych problemów badawczych - indywidualnie i w grupie, (06IN_P1_U06, ćwiczenia)

Student potrafi wybrać i zastosować podstawowe metody i narzędzia pozwalające opisać i interpretować zjawiska i procesy oraz zaobserwować tendencje i kierunki zmian a także praktyczne skutki wybranych procesów, w tym potrafi badać zależności oraz analizować przyczyny, przebieg i skutki zjawisk oraz procesów ekonomiczno-finansowych zachodzących na rynkach regionalnych; potrafi prawidłowo interpretować uzyskane rezultaty; zaprojektować badanie statystyczne, dokonać wszechstronnej analizy struktury zjawiska (06IN_P1_U03, ćwiczenia).

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwoju własnych kompetencji (06IN_P1__K01, wykład + ćwiczenia).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Dańska-Borsiak
Prowadzący grup: Magdalena Brudz, Barbara Dańska-Borsiak, Artur Gajdos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 1, liczba zajęć: 14 h, praca bieżąca: 7 h, przygotowanie do zaliczenia: 7 h; ECTS: 1

Laboratorium 1: liczba zajęć: 28 h,praca bieżąca: 14 h, przygotowanie do zaliczenia: 14 h; ECTS: 2


Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


- W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Wykorzystywana może być platforma Moodle oraz aplikacja MsTeams

Metody dydaktyczne:

Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych; Metody podające: wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego.

Laboratorium - metoda ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, metoda problemowa, sytuacyjna, giełda pomysłów. Praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z laboratorium składa się: obecność na zajęciach i aktywność (10% oceny) oraz wyniki dwóch kolokwiów (razem 90% oceny) sprawdzających efekty uczenia się w zakresie wymienionym wyżej.

Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe) sprawdzającego efekty kształcenia wymienione powyżej.

Kolokwia i egzamin oceniane są w następujący sposób:

50-60% - ocena 3

60-70% - ocena 3+

70-80% - ocena 4

80-90% - ocena 4+

90-100% - ocena 5

Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu.

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

Egzamin końcowy - forma pisemna, test jednokrotnego wyboru. (06IN_1A _W06, 06IN_1A _W01, 06IN_1A _U01, 06IN_1A _U03)

Dodatkowo, na początku każdych zajęć studenci wspólnie odpowiadają na kilka pytań (test jednokrotnego wyboru) z zakresu omówionego już materiału; (06IN_1A_K01, 06IN_1A_K02, 06IN_1A _U01)


Laboratorium:

- wykonanie po każdych zajęciach krótkiej pracy domowej (1 zadanie); na kolejnych zajęciach losowo wybrana osoba prezentuje rozwiązanie; pod nadzorem osoby prowadzącej sprawdzana jest jego poprawność i wyjaśniane problemy (06IN_1A _W06, 06IN_1A _U01, 06IN_1A_K01, 06IN_1A_K02)

- przystąpienie do dwóch kolokwiów sprawdzających umiejętność rozwiązywania zadań przy użyciu właściwego oprogramowania (06IN_1A _W06, 06IN_1A _W01, 06IN_1A _U01, 06IN_1A _U03)

W trakcie zajęć w sali, prowadzący obserwują aktywność studentów na zajęciach oraz postępy w realizacji powierzonych im zadań, w tym umiejętność współpracy w grupie.


Szczegółowe treści kształcenia:

Poniższe treści, za wyjątkiem p. 7 są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych.

1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe)

2. Dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat)

3. Miary tendencji centralnej i położenia

4. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji

5. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości)

6. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), podstawowe miary korelacji dla danych w postaci szeregu korelacyjnego i tablicy korelacyjnej

7. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce.

8. Estymacja punktowa i przedziałowa

9. Weryfikacja hipotez statystycznych


Realizacja efektów uczenia:

Pkt. 1 - 4: 06IN_1A _W06, 06IN_1A _U01, 06IN_1A _U03

Pkt. 5 - 8: 06IN_1A _W01, 06IN_1A _W06, 06IN_1A _U01, 06IN_1A _U03

Literatura:

Podstawowa:

• Parlińska M., Parliński J.,( 2007), Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa

• Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa.

• Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa.

Uzupełniająca:

• Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009

• M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010

• Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Dańska-Borsiak
Prowadzący grup: Magdalena Brudz, Barbara Dańska-Borsiak, Maciej Jewczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 1, liczba zajęć: 14 h, praca bieżąca: 0 h, przygotowanie do zaliczenia: 14 h; ECTS: 1

Laboratorium 1: liczba zajęć: 28 h,praca bieżąca: 0 h, przygotowanie do zaliczenia: 28 h; ECTS: 2


- Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


- W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Wykorzystywana może być platforma Moodle oraz aplikacja MsTeams

Metody dydaktyczne:

Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych;

Ćwiczenia - praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenę z ćwiczeń student uzyskuje po złożeniu dwóch prac pisemnych weryfikujących umiejętność rozwiązywania zadań. Dodatkowo oceniana jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywanie zadań, 10%).

Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe i otwarte) sprawdzającego efekty uczenia wymienione powyżej.

Zaliczenie wykładów i ćwiczeń od 50% liczby punktów z każdej pracy.

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%).

Szczegółowe treści kształcenia:

Poniższe treści są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych.


1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe), dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat)

2. Miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, geometryczna, harmoniczna, mediana, dominanta).

3. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji.

4. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości)

5. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), miary korelacji: współczynnik Pearsona i Spearmana.

6. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce.

7. Wprowadzenie do teorii estymacji. Estymacja punktowa i przedziałowa.

8. Wprowadzenie do teorii weryfikacji hipotez statystycznych

Literatura:

Podstawowa:

• Parlińska M., Parliński J., Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa 2007

• Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa.

• Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa.

Uzupełniająca:

• Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009

• M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010

• Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Dańska-Borsiak
Prowadzący grup: Magdalena Brudz, Barbara Dańska-Borsiak, Artur Gajdos, Agata Żółtaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 1, liczba zajęć: 14 h, praca bieżąca: 0 h, przygotowanie do zaliczenia: 14 h; ECTS: 1

Laboratorium 1: liczba zajęć: 28 h,praca bieżąca: 0 h, przygotowanie do zaliczenia: 28 h; ECTS: 2


- Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


- W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Wykorzystywana może być platforma Moodle oraz aplikacja MsTeams

Metody dydaktyczne:

Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych;

Ćwiczenia - praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenę z ćwiczeń student uzyskuje po złożeniu dwóch prac pisemnych weryfikujących umiejętność rozwiązywania zadań. Dodatkowo oceniana jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywanie zadań, 10%).

Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe i otwarte) sprawdzającego efekty uczenia wymienione powyżej.

Zaliczenie wykładów i ćwiczeń od 50% liczby punktów z każdej pracy.

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%).

Szczegółowe treści kształcenia:

Poniższe treści są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych.


1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe), dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat)

2. Miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, geometryczna, harmoniczna, mediana, dominanta).

3. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji.

4. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości)

5. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), miary korelacji: współczynnik Pearsona i Spearmana.

6. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce.

7. Wprowadzenie do teorii estymacji. Estymacja punktowa i przedziałowa.

8. Wprowadzenie do teorii weryfikacji hipotez statystycznych

Literatura:

Podstawowa:

• Parlińska M., Parliński J., Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa 2007

• Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa.

• Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa.

Uzupełniająca:

• Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009

• M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010

• Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Dańska-Borsiak
Prowadzący grup: Barbara Dańska-Borsiak, Artur Gajdos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 1, liczba zajęć: 14 h, praca bieżąca: 0 h, przygotowanie do zaliczenia: 14 h; ECTS: 1

Laboratorium 1: liczba zajęć: 28 h,praca bieżąca: 0 h, przygotowanie do zaliczenia: 28 h; ECTS: 2


- Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


- W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Wykorzystywana może być platforma Moodle oraz aplikacja MsTeams

Metody dydaktyczne:

Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych;

Ćwiczenia - praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenę z ćwiczeń student uzyskuje po złożeniu dwóch prac pisemnych weryfikujących umiejętność rozwiązywania zadań. Dodatkowo oceniana jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywanie zadań, 10%).

Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe i otwarte) sprawdzającego efekty uczenia wymienione powyżej.

Zaliczenie wykładów i ćwiczeń od 50% liczby punktów z każdej pracy.

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%).

Szczegółowe treści kształcenia:

Poniższe treści są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych.


1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe), dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat)

2. Miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, geometryczna, harmoniczna, mediana, dominanta).

3. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji.

4. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości)

5. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), miary korelacji: współczynnik Pearsona i Spearmana.

6. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce.

7. Wprowadzenie do teorii estymacji. Estymacja punktowa i przedziałowa.

8. Wprowadzenie do teorii weryfikacji hipotez statystycznych

Literatura:

Podstawowa:

• Parlińska M., Parliński J., Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa 2007

• Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa.

• Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa.

Uzupełniająca:

• Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009

• M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010

• Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Dańska-Borsiak
Prowadzący grup: Elżbieta Antczak, Barbara Dańska-Borsiak, Artur Gajdos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 3, liczba zajęć: 15 h, praca bieżąca: 15 h, przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 2

Ćwiczenia inf. 2: liczba zajęć: 30 h,praca bieżąca: 30 h (samodzielne rozwiązywanie zadań udostępnionych przez prowadzących, wyszukiwanie i rozwiązywanie zadań zamieszczonych w literaturze; zakres tematyczny zadań: zgodny z tematyką ćwiczeń) , przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 3


- Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


- W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych;

Ćwiczenia - praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenę z ćwiczeń student uzyskuje po złożeniu dwóch prac pisemnych weryfikujących umiejętność rozwiązywania zadań. Dodatkowo oceniana jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywanie zadań, 10%).

Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe) sprawdzającego efekty uczenia wymienione powyżej.

Zaliczenie wykładów i ćwiczeń od 50% liczby punktów z każdej pracy.

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%).

Szczegółowe treści kształcenia:

Poniższe treści są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych.


1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe), dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat)

2. Miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, geometryczna, harmoniczna, mediana, dominanta).

3. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji.

4. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości)

5. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), miary korelacji: współczynnik Pearsona i Spearmana.

6. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce.

7. Wprowadzenie do teorii estymacji. Estymacja punktowa i przedziałowa.

8. Wprowadzenie do teorii weryfikacji hipotez statystycznych

Literatura:

Podstawowa:

• Parlińska M., Parliński J., Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa 2007

• Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa.

• Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa.

• Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf

Uzupełniająca:

• Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009

• M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010

• J. E. Floyd, Statistics for economists: a beginning. University of Toronto, 2010. https://www.economics.utoronto.ca/jfloyd/stats/ecstats.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Dańska-Borsiak
Prowadzący grup: Elżbieta Antczak, Barbara Dańska-Borsiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 3, liczba zajęć: 15 h, praca bieżąca: 15 h, przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 2

Ćwiczenia inf. 2: liczba zajęć: 30 h,praca bieżąca: 30 h (samodzielne rozwiązywanie zadań udostępnionych przez prowadzących, wyszukiwanie i rozwiązywanie zadań zamieszczonych w literaturze; zakres tematyczny zadań: zgodny z tematyką ćwiczeń) , przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 3


- Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


- W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych;

Ćwiczenia - praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenę z ćwiczeń student uzyskuje po złożeniu dwóch prac pisemnych weryfikujących umiejętność rozwiązywania zadań. Dodatkowo oceniana jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywanie zadań, 10%).

Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe) sprawdzającego efekty uczenia wymienione powyżej.

Zaliczenie wykładów i ćwiczeń od 50% liczby punktów z każdej pracy.

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%).

Szczegółowe treści kształcenia:

Poniższe treści są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych.


1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe), dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat)

2. Miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, geometryczna, harmoniczna, mediana, dominanta).

3. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji.

4. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości)

5. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), miary korelacji: współczynnik Pearsona i Spearmana.

6. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce.

7. Wprowadzenie do teorii estymacji. Estymacja punktowa i przedziałowa.

8. Wprowadzenie do teorii weryfikacji hipotez statystycznych

Literatura:

Podstawowa:

• Parlińska M., Parliński J., Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa 2007

• Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa.

• Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa.

• Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf

Uzupełniająca:

• Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009

• M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010

• J. E. Floyd, Statistics for economists: a beginning. University of Toronto, 2010. https://www.economics.utoronto.ca/jfloyd/stats/ecstats.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Dańska-Borsiak
Prowadzący grup: Elżbieta Antczak, Barbara Dańska-Borsiak, Artur Gajdos, Agata Żółtaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 3, liczba zajęć: 15 h, praca bieżąca: 15 h, przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 2

Ćwiczenia inf. 2: liczba zajęć: 30 h,praca bieżąca: 30 h (samodzielne rozwiązywanie zadań udostępnionych przez prowadzących, wyszukiwanie i rozwiązywanie zadań zamieszczonych w literaturze; zakres tematyczny zadań: zgodny z tematyką ćwiczeń) , przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 3

Metody dydaktyczne:

Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych;

Ćwiczenia - praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenę z ćwiczeń student uzyskuje po złożeniu dwóch prac pisemnych weryfikujących umiejętność rozwiązywania zadań. Dodatkowo oceniana jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywanie zadań, 10%).

Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe i otwarte) sprawdzającego efekty uczenia wymienione powyżej.

Zaliczenie wykładów i ćwiczeń od 50% liczby punktów z każdej pracy.

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%).

Szczegółowe treści kształcenia:

Poniższe treści są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych.


1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe), dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat)

2. Miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, geometryczna, harmoniczna, mediana, dominanta).

3. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji.

4. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), miary korelacji: współczynnik Pearsona i Spearmana.

5. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości)

6. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce.

7. Wprowadzenie do teorii estymacji. Estymacja punktowa i przedziałowa.

8. Wprowadzenie do teorii weryfikacji hipotez statystycznych

Literatura:

Podstawowa:

• Parlińska M., Parliński J., Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa 2007

• Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa.

• Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa.

• Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf

Uzupełniająca:

• Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009

• M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010

• J. E. Floyd, Statistics for economists: a beginning. University of Toronto, 2010. https://www.economics.utoronto.ca/jfloyd/stats/ecstats.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Dańska-Borsiak, Jadwiga Suchecka
Prowadzący grup: Elżbieta Antczak, Barbara Dańska-Borsiak, Maciej Jewczak, Jadwiga Suchecka, Agata Żółtaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład 3, liczba zajęć: 15 h, praca bieżąca: 15 h, przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 2

Ćwiczenia inf. 2: liczba zajęć: 30 h,praca bieżąca: 30 h (samodzielne rozwiązywanie zadań udostępnionych przez prowadzących, wyszukiwanie i rozwiązywanie zadań zamieszczonych w literaturze; zakres tematyczny zadań: zgodny z tematyką ćwiczeń) , przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 3

Metody dydaktyczne:

Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych;

Ćwiczenia - praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenę z ćwiczeń student uzyskuje po złożeniu dwóch prac pisemnych weryfikujących umiejętność rozwiązywania zadań. Dodatkowo oceniana jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywanie zadań, 10%).

Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe i otwarte) sprawdzającego efekty uczenia wymienione powyżej.

Zaliczenie wykładów i ćwiczeń od 50% liczby punktów z każdej pracy.

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%).

Szczegółowe treści kształcenia:

Poniższe treści są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych.


1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe), dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat)

2. Miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, geometryczna, harmoniczna, mediana, dominanta).

3. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji.

4. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), miary korelacji: współczynnik Pearsona i Spearmana.

5. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości)

6. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce.

7. Wprowadzenie do teorii estymacji. Estymacja punktowa i przedziałowa.

8. Wprowadzenie do teorii weryfikacji hipotez statystycznych

Literatura:

Podstawowa:

• Parlińska M., Parliński J., Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa 2007

• Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa.

• Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa.

• Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf

Uzupełniająca:

• Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009

• M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010

• J. E. Floyd, Statistics for economists: a beginning. University of Toronto, 2010. https://www.economics.utoronto.ca/jfloyd/stats/ecstats.pdf

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6