Statystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-EIST2B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
INWESTYCJE I NIERUCHOMOŚCI I ST. 2 SEM. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
LUB
5.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | EI |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw rachunku prawdopodobieństwa i analizy matematycznej |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami statystyki oraz możliwością ich zastosowania w badaniu zjawisk i procesów społeczno-ekonomicznych zachodzących na różnych rynkach, w tym na rynku nieruchomości i inwestycji. Prezentowane będą zagadnienia teoretyczne oraz praktyczne dotyczące opisu zbiorowości statystycznych, dynamiki zjawisk, zależności zmiennych i wnioskowania statystycznego. Znajomość tych metod ma wspomagać podejmowanie decyzji przez osoby podejmujące prace analityczne związane z obsługą sektorów różnych rynków. Student powinien umieć wybrać adekwatne metody i bazy danych, dokonywać obliczeń w pakietach komputerowych oraz interpretować wyniki analiz statystycznych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna: metody i narzędzia pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby analizy zjawisk i procesów ekonomicznych i społecznych, w tym: podstawowe funkcje statystyczne w programie Excel; parametry opisujące strukturę zbiorowości statystycznych; metody analizy współzależności zjawisk; metody badania i analizy dynamiki zjawisk oraz metody wnioskowania statystycznego (Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia: 06IN_1A _W01, 06IN_1A _W06). Umiejętności: Student potrafi prawidłowo interpretować i właściwie analizować zjawiska i przebieg procesów społeczno-gospodarczych a także zaobserwować tendencje i kierunki zmian. Potrafi prawidłowo interpretować uzyskane rezultaty; zaprojektować badanie statystyczne, dokonać wszechstronnej analizy struktury zjawiska oraz zastosować metody i narzędzia pozwalające na wnioskowanie o parametrach populacji; (Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia: 06IN_1A _U01, 06IN_1A _U03). Kompetencje społeczne: Student wykazuje się krytyczną postawą i oceną posiadanej i przekazywanej wiedzy a także dostrzega znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów (Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia: O6IN_1A_K01, O6IN_1A_K02). Obowiązujące do cyklu 2020/2021: Student zna: metody i narzędzia pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby analizy zjawisk i procesów ekonomicznych, społecznych, finansowych, w tym: podstawowe funkcje statystyczne w programach komercyjnych i niekomercyjnych; parametry opisujące strukturę zbiorowości statystycznych; metody analizy współzależności zjawisk; metody badania i analizy dynamiki zjawisk oraz metody wnioskowania statystycznego (06IN_P1_W06). Student: potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych (polskich, europejskich oraz światowych) oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym) i wykorzystać je do rozwiązywania zadanych problemów badawczych - indywidualnie i w grupie, (06IN_P1_U06, ćwiczenia) Student potrafi wybrać i zastosować podstawowe metody i narzędzia pozwalające opisać i interpretować zjawiska i procesy oraz zaobserwować tendencje i kierunki zmian a także praktyczne skutki wybranych procesów, w tym potrafi badać zależności oraz analizować przyczyny, przebieg i skutki zjawisk oraz procesów ekonomiczno-finansowych zachodzących na rynkach regionalnych; potrafi prawidłowo interpretować uzyskane rezultaty; zaprojektować badanie statystyczne, dokonać wszechstronnej analizy struktury zjawiska (06IN_P1_U03, ćwiczenia). Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwoju własnych kompetencji (06IN_P1__K01, wykład + ćwiczenia). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ LA
LA
LA
LA
LA
PT LA
LA
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Brudz, Barbara Dańska-Borsiak, Artur Gajdos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 1, liczba zajęć: 14 h, praca bieżąca: 7 h, przygotowanie do zaliczenia: 7 h; ECTS: 1 Laboratorium 1: liczba zajęć: 28 h,praca bieżąca: 14 h, przygotowanie do zaliczenia: 14 h; ECTS: 2 Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. - W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Wykorzystywana może być platforma Moodle oraz aplikacja MsTeams |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych; Metody podające: wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. Laboratorium - metoda ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, metoda problemowa, sytuacyjna, giełda pomysłów. Praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z laboratorium składa się: obecność na zajęciach i aktywność (10% oceny) oraz wyniki dwóch kolokwiów (razem 90% oceny) sprawdzających efekty uczenia się w zakresie wymienionym wyżej. Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe) sprawdzającego efekty kształcenia wymienione powyżej. Kolokwia i egzamin oceniane są w następujący sposób: 50-60% - ocena 3 60-70% - ocena 3+ 70-80% - ocena 4 80-90% - ocena 4+ 90-100% - ocena 5 Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu. Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Egzamin końcowy - forma pisemna, test jednokrotnego wyboru. (06IN_1A _W06, 06IN_1A _W01, 06IN_1A _U01, 06IN_1A _U03) Dodatkowo, na początku każdych zajęć studenci wspólnie odpowiadają na kilka pytań (test jednokrotnego wyboru) z zakresu omówionego już materiału; (06IN_1A_K01, 06IN_1A_K02, 06IN_1A _U01) Laboratorium: - wykonanie po każdych zajęciach krótkiej pracy domowej (1 zadanie); na kolejnych zajęciach losowo wybrana osoba prezentuje rozwiązanie; pod nadzorem osoby prowadzącej sprawdzana jest jego poprawność i wyjaśniane problemy (06IN_1A _W06, 06IN_1A _U01, 06IN_1A_K01, 06IN_1A_K02) - przystąpienie do dwóch kolokwiów sprawdzających umiejętność rozwiązywania zadań przy użyciu właściwego oprogramowania (06IN_1A _W06, 06IN_1A _W01, 06IN_1A _U01, 06IN_1A _U03) W trakcie zajęć w sali, prowadzący obserwują aktywność studentów na zajęciach oraz postępy w realizacji powierzonych im zadań, w tym umiejętność współpracy w grupie. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poniższe treści, za wyjątkiem p. 7 są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. 1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe) 2. Dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat) 3. Miary tendencji centralnej i położenia 4. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji 5. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości) 6. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), podstawowe miary korelacji dla danych w postaci szeregu korelacyjnego i tablicy korelacyjnej 7. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce. 8. Estymacja punktowa i przedziałowa 9. Weryfikacja hipotez statystycznych Realizacja efektów uczenia: Pkt. 1 - 4: 06IN_1A _W06, 06IN_1A _U01, 06IN_1A _U03 Pkt. 5 - 8: 06IN_1A _W01, 06IN_1A _W06, 06IN_1A _U01, 06IN_1A _U03 |
|
Literatura: |
Podstawowa: • Parlińska M., Parliński J.,( 2007), Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa • Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa. • Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa. Uzupełniająca: • Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009 • M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010 • Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR LA
LA
LA
LA
LA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Brudz, Barbara Dańska-Borsiak, Maciej Jewczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 1, liczba zajęć: 14 h, praca bieżąca: 0 h, przygotowanie do zaliczenia: 14 h; ECTS: 1 Laboratorium 1: liczba zajęć: 28 h,praca bieżąca: 0 h, przygotowanie do zaliczenia: 28 h; ECTS: 2 - Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. - W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Wykorzystywana może być platforma Moodle oraz aplikacja MsTeams |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych; Ćwiczenia - praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenę z ćwiczeń student uzyskuje po złożeniu dwóch prac pisemnych weryfikujących umiejętność rozwiązywania zadań. Dodatkowo oceniana jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywanie zadań, 10%). Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe i otwarte) sprawdzającego efekty uczenia wymienione powyżej. Zaliczenie wykładów i ćwiczeń od 50% liczby punktów z każdej pracy. Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poniższe treści są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. 1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe), dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat) 2. Miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, geometryczna, harmoniczna, mediana, dominanta). 3. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji. 4. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości) 5. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), miary korelacji: współczynnik Pearsona i Spearmana. 6. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce. 7. Wprowadzenie do teorii estymacji. Estymacja punktowa i przedziałowa. 8. Wprowadzenie do teorii weryfikacji hipotez statystycznych |
|
Literatura: |
Podstawowa: • Parlińska M., Parliński J., Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa 2007 • Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa. • Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa. Uzupełniająca: • Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009 • M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010 • Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
LA
ŚR LA
LA
LA
LA
LA
CZ PT LA
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Brudz, Barbara Dańska-Borsiak, Artur Gajdos, Agata Żółtaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 1, liczba zajęć: 14 h, praca bieżąca: 0 h, przygotowanie do zaliczenia: 14 h; ECTS: 1 Laboratorium 1: liczba zajęć: 28 h,praca bieżąca: 0 h, przygotowanie do zaliczenia: 28 h; ECTS: 2 - Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. - W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Wykorzystywana może być platforma Moodle oraz aplikacja MsTeams |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych; Ćwiczenia - praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenę z ćwiczeń student uzyskuje po złożeniu dwóch prac pisemnych weryfikujących umiejętność rozwiązywania zadań. Dodatkowo oceniana jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywanie zadań, 10%). Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe i otwarte) sprawdzającego efekty uczenia wymienione powyżej. Zaliczenie wykładów i ćwiczeń od 50% liczby punktów z każdej pracy. Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poniższe treści są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. 1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe), dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat) 2. Miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, geometryczna, harmoniczna, mediana, dominanta). 3. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji. 4. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości) 5. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), miary korelacji: współczynnik Pearsona i Spearmana. 6. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce. 7. Wprowadzenie do teorii estymacji. Estymacja punktowa i przedziałowa. 8. Wprowadzenie do teorii weryfikacji hipotez statystycznych |
|
Literatura: |
Podstawowa: • Parlińska M., Parliński J., Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa 2007 • Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa. • Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa. Uzupełniająca: • Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009 • M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010 • Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LA
LA
LA
LA
LA
ŚR CZ W
PT W
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Prowadzący grup: | Barbara Dańska-Borsiak, Artur Gajdos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 1, liczba zajęć: 14 h, praca bieżąca: 0 h, przygotowanie do zaliczenia: 14 h; ECTS: 1 Laboratorium 1: liczba zajęć: 28 h,praca bieżąca: 0 h, przygotowanie do zaliczenia: 28 h; ECTS: 2 - Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. - W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. Wykorzystywana może być platforma Moodle oraz aplikacja MsTeams |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych; Ćwiczenia - praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenę z ćwiczeń student uzyskuje po złożeniu dwóch prac pisemnych weryfikujących umiejętność rozwiązywania zadań. Dodatkowo oceniana jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywanie zadań, 10%). Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe i otwarte) sprawdzającego efekty uczenia wymienione powyżej. Zaliczenie wykładów i ćwiczeń od 50% liczby punktów z każdej pracy. Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poniższe treści są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. 1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe), dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat) 2. Miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, geometryczna, harmoniczna, mediana, dominanta). 3. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji. 4. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości) 5. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), miary korelacji: współczynnik Pearsona i Spearmana. 6. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce. 7. Wprowadzenie do teorii estymacji. Estymacja punktowa i przedziałowa. 8. Wprowadzenie do teorii weryfikacji hipotez statystycznych |
|
Literatura: |
Podstawowa: • Parlińska M., Parliński J., Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa 2007 • Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa. • Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa. Uzupełniająca: • Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009 • M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010 • Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR LI
CZ LI
PT LI
LI
LI
LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Antczak, Barbara Dańska-Borsiak, Artur Gajdos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 3, liczba zajęć: 15 h, praca bieżąca: 15 h, przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 2 Ćwiczenia inf. 2: liczba zajęć: 30 h,praca bieżąca: 30 h (samodzielne rozwiązywanie zadań udostępnionych przez prowadzących, wyszukiwanie i rozwiązywanie zadań zamieszczonych w literaturze; zakres tematyczny zadań: zgodny z tematyką ćwiczeń) , przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 3 - Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. - W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych; Ćwiczenia - praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenę z ćwiczeń student uzyskuje po złożeniu dwóch prac pisemnych weryfikujących umiejętność rozwiązywania zadań. Dodatkowo oceniana jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywanie zadań, 10%). Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe) sprawdzającego efekty uczenia wymienione powyżej. Zaliczenie wykładów i ćwiczeń od 50% liczby punktów z każdej pracy. Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poniższe treści są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. 1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe), dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat) 2. Miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, geometryczna, harmoniczna, mediana, dominanta). 3. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji. 4. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości) 5. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), miary korelacji: współczynnik Pearsona i Spearmana. 6. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce. 7. Wprowadzenie do teorii estymacji. Estymacja punktowa i przedziałowa. 8. Wprowadzenie do teorii weryfikacji hipotez statystycznych |
|
Literatura: |
Podstawowa: • Parlińska M., Parliński J., Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa 2007 • Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa. • Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa. • Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf Uzupełniająca: • Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009 • M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010 • J. E. Floyd, Statistics for economists: a beginning. University of Toronto, 2010. https://www.economics.utoronto.ca/jfloyd/stats/ecstats.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
LI
PT LI
LI
LI
LI
LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Antczak, Barbara Dańska-Borsiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 3, liczba zajęć: 15 h, praca bieżąca: 15 h, przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 2 Ćwiczenia inf. 2: liczba zajęć: 30 h,praca bieżąca: 30 h (samodzielne rozwiązywanie zadań udostępnionych przez prowadzących, wyszukiwanie i rozwiązywanie zadań zamieszczonych w literaturze; zakres tematyczny zadań: zgodny z tematyką ćwiczeń) , przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 3 - Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. - W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych; Ćwiczenia - praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenę z ćwiczeń student uzyskuje po złożeniu dwóch prac pisemnych weryfikujących umiejętność rozwiązywania zadań. Dodatkowo oceniana jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywanie zadań, 10%). Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe) sprawdzającego efekty uczenia wymienione powyżej. Zaliczenie wykładów i ćwiczeń od 50% liczby punktów z każdej pracy. Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poniższe treści są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. 1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe), dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat) 2. Miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, geometryczna, harmoniczna, mediana, dominanta). 3. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji. 4. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości) 5. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), miary korelacji: współczynnik Pearsona i Spearmana. 6. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce. 7. Wprowadzenie do teorii estymacji. Estymacja punktowa i przedziałowa. 8. Wprowadzenie do teorii weryfikacji hipotez statystycznych |
|
Literatura: |
Podstawowa: • Parlińska M., Parliński J., Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa 2007 • Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa. • Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa. • Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf Uzupełniająca: • Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009 • M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010 • J. E. Floyd, Statistics for economists: a beginning. University of Toronto, 2010. https://www.economics.utoronto.ca/jfloyd/stats/ecstats.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR LI
LI
LI
LI
LI
LI
LI
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Antczak, Barbara Dańska-Borsiak, Artur Gajdos, Agata Żółtaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 3, liczba zajęć: 15 h, praca bieżąca: 15 h, przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 2 Ćwiczenia inf. 2: liczba zajęć: 30 h,praca bieżąca: 30 h (samodzielne rozwiązywanie zadań udostępnionych przez prowadzących, wyszukiwanie i rozwiązywanie zadań zamieszczonych w literaturze; zakres tematyczny zadań: zgodny z tematyką ćwiczeń) , przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 3 |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych; Ćwiczenia - praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenę z ćwiczeń student uzyskuje po złożeniu dwóch prac pisemnych weryfikujących umiejętność rozwiązywania zadań. Dodatkowo oceniana jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywanie zadań, 10%). Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe i otwarte) sprawdzającego efekty uczenia wymienione powyżej. Zaliczenie wykładów i ćwiczeń od 50% liczby punktów z każdej pracy. Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poniższe treści są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. 1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe), dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat) 2. Miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, geometryczna, harmoniczna, mediana, dominanta). 3. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji. 4. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), miary korelacji: współczynnik Pearsona i Spearmana. 5. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości) 6. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce. 7. Wprowadzenie do teorii estymacji. Estymacja punktowa i przedziałowa. 8. Wprowadzenie do teorii weryfikacji hipotez statystycznych |
|
Literatura: |
Podstawowa: • Parlińska M., Parliński J., Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa 2007 • Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa. • Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa. • Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf Uzupełniająca: • Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009 • M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010 • J. E. Floyd, Statistics for economists: a beginning. University of Toronto, 2010. https://www.economics.utoronto.ca/jfloyd/stats/ecstats.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT LI
LI
LI
LI
LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dańska-Borsiak, Jadwiga Suchecka | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Antczak, Barbara Dańska-Borsiak, Maciej Jewczak, Jadwiga Suchecka, Agata Żółtaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład 3, liczba zajęć: 15 h, praca bieżąca: 15 h, przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 2 Ćwiczenia inf. 2: liczba zajęć: 30 h,praca bieżąca: 30 h (samodzielne rozwiązywanie zadań udostępnionych przez prowadzących, wyszukiwanie i rozwiązywanie zadań zamieszczonych w literaturze; zakres tematyczny zadań: zgodny z tematyką ćwiczeń) , przygotowanie do zaliczenia: 30 h; ECTS: 3 |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych; Ćwiczenia - praca indywidualna oraz w grupach; dyskusja nakierowana na wypracowanie właściwych metod rozwiązywania zadań; praca własna - rozwiązywanie zadań z użyciem oprogramowania komputerowego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenę z ćwiczeń student uzyskuje po złożeniu dwóch prac pisemnych weryfikujących umiejętność rozwiązywania zadań. Dodatkowo oceniana jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i rozwiązywanie zadań, 10%). Oceną z wykładu jest ocena z egzaminu pisemnego (pytania testowe i otwarte) sprawdzającego efekty uczenia wymienione powyżej. Zaliczenie wykładów i ćwiczeń od 50% liczby punktów z każdej pracy. Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (67%) i ocena z wykładu (33%). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poniższe treści są realizowane zarówno na wykładzie jak i na laboratorium. Na wykładach prezentowane są elementy teorii wraz z przykładami prezentowanymi przez prowadzącą. Na laboratorium studenci wykorzystają poznane definicje i reguły statystyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. 1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia, szeregi statystyczne (szczegółowe, rozdzielcze punktowe i przedziałowe), dane statystyczne (czasowe, przekrojowe). Źródła danych (np. GUS, Eurostat) 2. Miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, geometryczna, harmoniczna, mediana, dominanta). 3. Miary rozproszenia, miary asymetrii i koncentracji. 4. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych, ilościowych i jakościowych: korelacja i jej rodzaje (liniowa i nieliniowa), miary korelacji: współczynnik Pearsona i Spearmana. 5. Analiza dynamiki zjawisk (miary dynamiki, indeksy indywidualne i agregatowe: cen, ilości i wartości) 6. Zmienna losowa. Teoretyczne rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w statystyce. 7. Wprowadzenie do teorii estymacji. Estymacja punktowa i przedziałowa. 8. Wprowadzenie do teorii weryfikacji hipotez statystycznych |
|
Literatura: |
Podstawowa: • Parlińska M., Parliński J., Badania statystyczne z Excelem, Wydawnictwo: SGGW, Warszawa 2007 • Kot S., Jakubowski M., Sokołowski A., (2007), Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, Warszawa. • Puławska-Turyna B., (2005), Statystyka dla ekonomistów, Difin, Warszawa. • Lane D.M. (ed), Introduction to Statistics, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf Uzupełniająca: • Starzyńska W. (red), Podstawy statystyki. Podręcznik., Wydawnictwo: Difin, Warszawa 2009 • M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010 • J. E. Floyd, Statistics for economists: a beginning. University of Toronto, 2010. https://www.economics.utoronto.ca/jfloyd/stats/ecstats.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.