UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy komunikacji społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-IKEJ1B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy komunikacji społecznej
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: INFORMATYKA EKONOMICZNA I ST. 1 SEM.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Ogólne treści programowe:

1. Kompetencje miękkie.

2. Proces komunikacji.

3. Typy komunikacji.

4. Komunikacja grupowa w praktyce.

5. Wystąpienia publiczne

Kierunek studiów:

IEK

Profil programu studiów:

P

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu komunikacji werbalnej

Skrócony opis:

W ramach kursu studenci nabywają kompetencję komunikacyjną w różnych kontekstach codziennych i publicznych. Poznają i ćwiczą w praktyce zasady udanej komunikacji interpersonalnej, w tym zawodowej. Uczestnicy zajęć doskonalą umiejętność występowania przed publicznością i formułowania własnego stanowiska w debatach publicznych, uczą się zasad efektywnej komunikacji zapośredniczonej przez media elektroniczne oraz reagowania na negatywne zachowania komunikacyjne.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: Student opisuje specyfikę procesu komunikacyjnego, wyjaśnia prawidłowości tego procesu, wskazuje możliwe bariery komunikacyjne i warunki konieczne do udanej komunikacji. Zna zasady prowadzenia debat i wystąpień publicznych oraz wystąpień medialnych. Posiada wiedzę na temat możliwości i sposobów komunikacji nowomedialnej (06IN-1P_W07, 06IN-1P_W08)

UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu komunikacji społecznej w różnorodnych sferach życia, przede wszystkim w miejscu nauki i pracy. Potrafi brać udział w wystąpieniach publicznych i uczestniczyć w debatach. Umie prowadzić komunikację w formie pisemnej. Efektywnie wykorzystuje nowe media w komunikacji społecznej. (06IN-1P_U05, 06IN-1P_U06)

POSTAWY/KOMPETENCJE: Studenta charakteryzuje gotowość doskonalenia i uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie komunikacji społecznej. Potrafi wyrażać swoje opinie i reagować na wypowiedzi innych. Jest w stanie krytycznie analizować treści medialne i budować komunikaty zwrotne. (06IN-1P_K04, 06IN-1P_K05, 06IN-1P_K06, 06IN-1P_K09)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Podgórniak-Krzykacz
Prowadzący grup: Aldona Podgórniak-Krzykacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: warsztat 1 (14 godzin)


Praca własna bieżąca 7 godzin (samoocena kompetencji komunikacyjnych, przygotowanie autoprezentacji, przygotowanie treści wiadomości pisemnej, wykonanie zadania nt. asertywnej informacji zwrotnej)

Praca własna zaliczenie 7 godzin (przygotowanie prezentacji i wystąpienia publicznego)


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

metody aktywizujące

metody sytuacyjne

metody inscenizacji

praca grupowa

dyskusja "burza mózgów"







Sposoby i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

Obecność i aktywność na zajęciach

Zadanie grupowe – mapa myśli (ocena)

Zadanie indywidualne - elevator pitch (zaliczenie)

Zadanie indywidualne - mail zwrotny (zaliczenie)

Zadanie indywidualne - prezentacja (ocena)


Ocena końcowa: mapa myśli (40%), prezentacja (60%)


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

zadania indywidualne i grupowe

wystąpienie publiczne

Szczegółowe treści kształcenia:

Wstęp do komunikacji interpersonalnej, kompetencje komunikacyjne

Komunikacja werbalna i niewerbalna

Aktywne słuchanie i informacje zwrotne

Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa) 

Komunikacja grupowa w praktyce


Literatura:

Joan Baney (2009), Komunikacja interpersonalna, Wolters Kluwer Polska

Allan i Barbara Pease (2011), Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań

Kamila Bargiel-Matusiewicz (2014),Negocjacje i mediacje, PWE, Warszawa

Internet

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Podgórniak-Krzykacz
Prowadzący grup: Aldona Podgórniak-Krzykacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: warsztat 1 (14 godzin)


Praca własna bieżąca 7 godzin (samoocena kompetencji komunikacyjnych, przygotowanie autoprezentacji, przygotowanie treści wiadomości pisemnej, wykonanie zadania nt. asertywnej informacji zwrotnej)

Praca własna zaliczenie 7 godzin (przygotowanie prezentacji i wystąpienia publicznego)


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

metody aktywizujące

metody sytuacyjne

metody inscenizacji

praca grupowa

dyskusja "burza mózgów"







Sposoby i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

Obecność i aktywność na zajęciach

Zadanie grupowe – mapa myśli (ocena)

Zadanie indywidualne - elevator pitch (zaliczenie)

Zadanie indywidualne - mail zwrotny (zaliczenie)

Zadanie indywidualne - prezentacja (ocena)


Ocena końcowa: mapa myśli (40%), prezentacja (60%)


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

zadania indywidualne i grupowe

wystąpienie publiczne

Szczegółowe treści kształcenia:

Wstęp do komunikacji interpersonalnej, kompetencje komunikacyjne

Komunikacja werbalna i niewerbalna

Aktywne słuchanie i informacje zwrotne

Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa) 

Komunikacja grupowa w praktyce


Literatura:

Joan Baney (2009), Komunikacja interpersonalna, Wolters Kluwer Polska

Allan i Barbara Pease (2011), Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań

Kamila Bargiel-Matusiewicz (2014),Negocjacje i mediacje, PWE, Warszawa

Internet

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Oleksiak, Aldona Podgórniak-Krzykacz
Prowadzący grup: Piotr Oleksiak, Aldona Podgórniak-Krzykacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: warsztat 1 (14 godzin)


Praca własna bieżąca 7 godzin (wypełnienie kart pracy, samoocena kompetencji komunikacyjnych, przygotowanie autoprezentacji, przygotowanie treści wiadomości pisemnej, wykonanie zadania nt. asertywnej informacji zwrotnej)

Praca własna zaliczenie 7 godzin (przygotowanie prezentacji i wystąpienia publicznego)


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

metody aktywizujące

metody sytuacyjne

metody inscenizacji

praca grupowa

dyskusja "burza mózgów"







Sposoby i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

Obecność i aktywność na zajęciach

Zadanie grupowe – mapa myślowa

Zadanie indywidualne - elevator pitch

Zadanie indywidualne - mail zwrotny

Zadanie indywidualne - prezentacja


Ocena końcowa: mapa myślowa (40%), prezentacja (60%)


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

karty pracy

zadania indywidualne i grupowe

wystąpienie publiczne

Szczegółowe treści kształcenia:

Wstęp do komunikacji interpersonalnej, kompetencje komunikacyjne

Komunikacja werbalna i niewerbalna

Aktywne słuchanie i informacje zwrotne

Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa) 

Komunikacja grupowa w praktyce


Literatura:

Joan Baney (2009), Komunikacja interpersonalna, Wolters Kluwer Polska

Allan i Barbara Pease (2011), Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań

Kamila Bargiel-Matusiewicz (2014),Negocjacje i mediacje, PWE, Warszawa

Internet

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Podgórniak-Krzykacz
Prowadzący grup: Aldona Podgórniak-Krzykacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: warsztat (14 godzin)


Praca własna bieżąca 14 godzin (wypełnienie kart pracy, realizacja zadań indywidualnych i grupowych, przygotowanie prezentacji)


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

metody aktywizujące

metody sytuacyjne

metody inscenizacji

praca grupowa

dyskusja "burza mózgów"







Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach – 50%

Zadanie grupowe – mapa myślowa – 20%

Zadanie indywidualne - prezentacja – 30%


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

karty pracy

zadania indywidualne i grupowe

wystąpienie publiczne

Szczegółowe treści kształcenia:

Wstęp do komunikacji interpersonalnej

Komunikacja werbalna i niewerbalna

Aktywne słuchanie i informacje zwrotne

Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa) 

Komunikacja grupowa w praktyce


Literatura:

Joan Baney (2009), Komunikacja interpersonalna, Wolters Kluwer Polska

Allan i Barbara Pease (2011), Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań

Kamila Bargiel-Matusiewicz (2014),Negocjacje i mediacje, PWE, Warszawa

Internet

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Podgórniak-Krzykacz
Prowadzący grup: Aldona Podgórniak-Krzykacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: warsztat (14 godzin)


Praca własna bieżąca 14 godzin (wypełnienie kart pracy, realizacja zadań indywidualnych i grupowych, przygotowanie prezentacji)


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

metody aktywizujące

metody sytuacyjne

metody inscenizacji

praca grupowa

dyskusja "burza mózgów"


W okresie nauki zdalnej zajęcia odbywają się na platformie Microsoft Teams, prace pisemne są zamieszczane i oceniane na platformie Moodle





Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach – 50%

Zadanie grupowe – mapa myślowa – 20%

Zadanie indywidualne - prezentacja – 30%


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

karty pracy

zadania indywidualne i grupowe

wystąpienie publiczne

Szczegółowe treści kształcenia:

Wstęp do komunikacji interpersonalnej

Komunikacja werbalna i niewerbalna

Aktywne słuchanie i informacje zwrotne

Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa) 

Komunikacja grupowa w praktyce


Literatura:

Joan Baney (2009), Komunikacja interpersonalna, Wolters Kluwer Polska

Allan i Barbara Pease (2011), Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań

Kamila Bargiel-Matusiewicz (2014),Negocjacje i mediacje, PWE, Warszawa

Internet

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Podgórniak-Krzykacz
Prowadzący grup: Aldona Podgórniak-Krzykacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

ćwiczenia konwersatoryjne 15 godzin, realizowane zdalnie w aplikacji Teams


Praca własna bieżąca 30 godzin ( przygotowanie się do dyskusji, zbieranie materiałów, zapoznanie się z materiałami video, wykonanie testów diagnostycznych)

Praca własna przygotowanie do zaliczenia 15 godzin (wypełnienie kart pracy, realizacja zadań indywidualnych i grupowych, przygotowanie prezentacji)


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

metody aktywizujące

metody sytuacyjne

metody inscenizacji

praca grupowa przy wykorzystaniu narzędzi zdalnych: whiteboard, aplikacja Miro

dyskusja "burza mózgów"


W okresie nauki zdalnej zajęcia odbywają się na platformie Microsoft Teams, prace pisemne są zamieszczane i oceniane na platformie Moodle





Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach – 50%

Zadanie grupowe – mapa myślowa – 20%

Zadanie indywidualne - prezentacja – 30%


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

karty pracy

zadania indywidualne i grupowe

wystąpienie publiczne

Szczegółowe treści kształcenia:

Wstęp do komunikacji interpersonalnej

Komunikacja werbalna i niewerbalna

Aktywne słuchanie i informacje zwrotne

Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa) 

Komunikacja grupowa w praktyce


Literatura:

Joan Baney (2009), Komunikacja interpersonalna, Wolters Kluwer Polska

Allan i Barbara Pease (2011), Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań

Kamila Bargiel-Matusiewicz (2010), PWE, Warszawa

Internet

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Desperak
Prowadzący grup: Izabela Desperak, Łukasz Kutyło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Warwas
Prowadzący grup: Izabela Warwas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5