Ustojcziwoje razwitije
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-JABL008 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ustojcziwoje razwitije |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | znajomość języka rosyjskiego - na poziomie co najmniej B1. |
Skrócony opis: |
Przedmiot należy do modułu przedmiotów do wyboru w ramach rejestracji elektronicznej, dostępnej dla studentów studiów 2. i 3. roku wszystkich kierunków. Realizowany jest w formie wykładu w języku rosyjskim, w semestrze letnim, w wymiarze 30 godzin. ECTS- 4 lub 6 pkt. Studia stacjonarne. Głównym celem wykładu jest prezentacja koncepcji i głównych strategii zrównoważonego rozwoju na świecie, w Europie, Polsce i w krajach sąsiednich. Celem jest także przekazanie wiedzy, wykształcenie umiejętności i kompetencji, które są niezbędne dla osiągnięcia bezpieczeństwa gospodarczego i środowiskowego opartego na zasadach zrównoważonego rozwoju. Po zakończeniu kursu student powinien rozumieć związek między gospodarką, społeczeństwem i środowiskiem naturalnym w kontekście zrównoważonego rozwoju, na poziomie konsumenta, przedsiębiorstwa, regionu i kraju. |
Efekty uczenia się: |
Student: WIEDZA 1. Definiuje i charakteryzuje koncepcję i strategie zrównoważonego rozwoju (06GP -A1_W01; 06E-1A_W01). 2. Identyfikuje założenia, mechanizmy i warunki sprzyjające wdrażaniu koncepcji zrównoważonego rozwoju, w szczególności w świetle strategii "Europa 2020" (06GP -A1_W01; 06E-1A_W03). 3. Nazywa główne wskaźniki i instrumenty wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju (06GP -A1_W01; 06E-1A_W03). 4. Rozróżnia ekonomiczne, społeczne i środowiskowe aspekty zrównoważonego rozwoju (06GP -A1_W05; 06E-1A_W05). 5. Opisuje specyfikę przejścia do zrównoważonego rozwoju w różnych krajach (06GP -A1_W05; 06E-1A_W06). 6. Wskazuje problemy zrównoważonego rozwoju różnych sektorów gospodarki (06GP -A1_W05; 06E-1A_W05). 7. Wymienia kierunki działania na poziomie przedsiębiorstwa i konsumenta, regionu i kraju, zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju (06GP -A1_W05; 06E-1A_W04). UMIEJĘTNOŚCI 1. Analizuje możliwości rozwoju światowej gospodarki zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju (06GP-A1_U01; 06E-1A_U01). 2. Porównuje stopień wdrożenia koncepcji zrównoważonego rozwoju w różnych regionach i krajach (06GP-A1_U02). 3. Weryfikuje wiedzę podręcznikową na temat zasadności wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju w globalnym świecie (06GP-A1_U05). 4. Bada i interpretuje dane statystyczne dotyczące wskaźników rozwoju zrównoważonego (06E-1A_U03) 5. Opracowuje wybrane ekonomiczne, społeczne oraz środowiskowe aspekty zrównoważonego rozwoju, na poziomie krajowym i regionalnym(06E-1A_U01) 6. Klasyfikuje i planuje instrumenty wsparcia realizacji strategii zrównoważonego rozwoju na poziomie przedsiębiorstwa i konsumenta (06E-1A_U06). 7. Przygotowuje pisemną pracę na zadany temat w języku obcym, pozyskując informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (06GP-A1_U05; 06E-1A_U04; 06E-1A_U08). 8. Posługuje się językiem obcym podczas ustnej prezentacji na wybrany temat (06GP-A1_U07; 06E-1A_U08). KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Posiada postawę otwartości na nowe koncepcje ekonomiczne. uwzględniające w swych założeniach ochronę środowiska naturalnego (06GP -A1_K01; 06E-1A_K06). 2. Ma świadomość znaczenia strategii zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do różnych sektorów gospodarki, przedsiębiorstwa i konsumenta (06E-1A_K02). 3. Jest zdolny do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz chętny do wyrażania własnych opinii i ich uzasadnienia (06GP-A1_K02; 06E-1A_K04). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Lipińska | |
Prowadzący grup: | Danuta Lipińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: Wykład 3 Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącym zajęcia: 30 godz., przygotowanie się do zaliczenia: 60 godz., |
|
Metody dydaktyczne: | - główna: metody podające, w tym wykład informacyjny (konwencjonalny), konwersatoryjny oraz wykład problemowy, - dodatkowa: metody poszukujące, w tym: problemowe (klasyczna) i dyskusji (referatu i prezentacji studenckich ). Praca własna studenta: napisanie referatu, przygotowanie prezentacji, przeczytanie literatury książkowej, zapoznanie się z publikacjami dostępnymi w internecie, tłumaczenie tekstów na język rosyjski. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie na ocenę. Na ocenę końcową składają się: a) ocena za zadanie domowe (max 50%) b) ocena z testu końcowego w formie ustnej w języku rosyjskim (w tym prezentacji kluczowych wniosków z zadania domowego) - max. 30% c) aktywność na zajęciach, udział w dyskusji - max.20%. Zadanie domowe - przekrojowa praca pisemna (referat) przygotowywana samodzielnie na zadany temat, w języku rosyjskim, przekazana w formie elektronicznej (od 6 tys. do 10 tys. znaków). Tematy - do wyboru przez studenta, dostępne na drugich zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Koncepcja i strategie zrównoważonego rozwoju - pojęcie, geneza, cele i zadania. 2. Główne założenia, problemy, mechanizm zrównoważonego rozwoju . 3. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju i ich rola w zarządzaniu socjalno-ekonomicznymi systemami. 4. Procesy wdrażania zrównoważonego rozwoju w skali globalnej. 5. Specyfika przejścia do zrównoważonego rozwoju w różnych krajach. Strategia rozwoju zrównoważonego w Polsce. 6. Ekonomiczne aspekty zrównoważonego rozwoju . 7. Główne kierunki osiągnięcia bezpieczeństwa ekologicznego w kontekście idei zrównoważonego rozwoju. 8. Socjalne aspekty strategii zrównoważonego rozwoju. Wartości ogólnospołeczne i ich rola w osiągnięciu rozwoju zrównoważonego. 9. Terytorialne aspekty strategii zrównoważonego rozwoju. Założenia zrównoważonego rozwoju regionów. 10. Zrównoważony rozwój na poziomie przedsiębiorstwa i konsumenta. 11. Instrumenty wsparcia realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. |
|
Literatura: |
1. Устойчивое развитиe: теория, методология, практика. Под научной редакцией д.э.н. профессора Л.Г. Мельника, Сумма, Университет книга, 2009. 2. "Ход достижения целей в области устойчивого развития", Доклад Генерального секретаря OOH, 2018, 3.Мельник, А.Г. Основы устойчивого развития: Учеб.пособие / под общ. ред. д.э.н., проф. Л.Г. Мельника. — Сумы: ИТД «Университетская книга», 2005. — 654 с. 4.Социально-экономический потенциал устойчивого развития: Учебник/ Под ред. проф. Л.Г. Мельника (Украина) и проф. Л.Хенса (Бельгия). – Сумы: ИТД «Университетская книга», 2007. 5.Миркин Б. М. Устойчивое развитие. Учебное пособие. / Б. М. Миркин, Л. Г. Наумова. – Уфа: РИЦ Баш ГУ, 2009. 6.Устойчивое экономическое развитие в условиях глобализации и экономики знаний: концептуальные основы теории и практики управления / под ред. В.В. Попкова. М. : ЗАО «Издательство «Экономика», 2007. 295 с. 7.Желаева С.Э., Сактоев В.Е., Цыренова Е.Д. Институциональные аспекты устойчивого развития социо-эколого-экономических систем различных типов. Улан –Удэ: Изд-во ВСГТУ, 2005. 156 с. 8.Основные положения стратегии устойчивого развития России // Под ред. А.М. Шелехова. М., 2002. - 161 с. 9.В.А. Лось «Нужна ли России национальная стратегия устойчивого развития», Научный эксперт, №10, 2010. - 110с. 10. Рио-де-Жанейрская декларация по окружающей среде и развитию. 3–14 июня 1992, http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/riodecl.shtml 11. ООН:c: https://www.un.org/sustainabledevelopment/ru/ |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.