UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ustojcziwoje razwitije

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-JABL008
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ustojcziwoje razwitije
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: rosyjski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

znajomość języka rosyjskiego - na poziomie co najmniej B1.

Skrócony opis:

Przedmiot należy do modułu przedmiotów do wyboru w ramach rejestracji elektronicznej, dostępnej dla studentów studiów 2. i 3. roku wszystkich kierunków. Realizowany jest w formie wykładu w języku rosyjskim, w semestrze letnim, w wymiarze 30 godzin. ECTS- 4 lub 6 pkt. Studia stacjonarne.

Głównym celem wykładu jest prezentacja koncepcji i głównych strategii zrównoważonego rozwoju na świecie, w Europie, Polsce i w krajach sąsiednich. Celem jest także przekazanie wiedzy, wykształcenie umiejętności i kompetencji, które są niezbędne dla osiągnięcia bezpieczeństwa gospodarczego i środowiskowego opartego na zasadach zrównoważonego rozwoju. Po zakończeniu kursu student powinien rozumieć związek między gospodarką, społeczeństwem i środowiskiem naturalnym w kontekście zrównoważonego rozwoju, na poziomie konsumenta, przedsiębiorstwa, regionu i kraju.

Efekty uczenia się:

Student:

WIEDZA

1. Definiuje i charakteryzuje koncepcję i strategie zrównoważonego rozwoju (06GP -A1_W01; 06E-1A_W01).

2. Identyfikuje założenia, mechanizmy i warunki sprzyjające wdrażaniu koncepcji zrównoważonego rozwoju, w szczególności w świetle strategii "Europa 2020" (06GP -A1_W01; 06E-1A_W03).

3. Nazywa główne wskaźniki i instrumenty wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju (06GP -A1_W01; 06E-1A_W03).

4. Rozróżnia ekonomiczne, społeczne i środowiskowe aspekty zrównoważonego rozwoju (06GP -A1_W05; 06E-1A_W05).

5. Opisuje specyfikę przejścia do zrównoważonego rozwoju w różnych krajach (06GP -A1_W05; 06E-1A_W06).

6. Wskazuje problemy zrównoważonego rozwoju różnych sektorów gospodarki (06GP -A1_W05; 06E-1A_W05).

7. Wymienia kierunki działania na poziomie przedsiębiorstwa i konsumenta, regionu i kraju, zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju (06GP -A1_W05; 06E-1A_W04).

UMIEJĘTNOŚCI

1. Analizuje możliwości rozwoju światowej gospodarki zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju (06GP-A1_U01; 06E-1A_U01).

2. Porównuje stopień wdrożenia koncepcji zrównoważonego rozwoju w różnych regionach i krajach (06GP-A1_U02).

3. Weryfikuje wiedzę podręcznikową na temat zasadności wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju w globalnym świecie (06GP-A1_U05).

4. Bada i interpretuje dane statystyczne dotyczące wskaźników rozwoju zrównoważonego (06E-1A_U03)

5. Opracowuje wybrane ekonomiczne, społeczne oraz środowiskowe aspekty zrównoważonego rozwoju, na poziomie krajowym i regionalnym(06E-1A_U01)

6. Klasyfikuje i planuje instrumenty wsparcia realizacji strategii zrównoważonego rozwoju na poziomie przedsiębiorstwa i konsumenta (06E-1A_U06).

7. Przygotowuje pisemną pracę na zadany temat w języku obcym, pozyskując informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (06GP-A1_U05; 06E-1A_U04; 06E-1A_U08).

8. Posługuje się językiem obcym podczas ustnej prezentacji na wybrany temat (06GP-A1_U07; 06E-1A_U08).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Posiada postawę otwartości na nowe koncepcje ekonomiczne. uwzględniające w swych założeniach ochronę środowiska naturalnego (06GP -A1_K01; 06E-1A_K06).

2. Ma świadomość znaczenia strategii zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do różnych sektorów gospodarki, przedsiębiorstwa i konsumenta (06E-1A_K02).

3. Jest zdolny do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz chętny do wyrażania własnych opinii i ich uzasadnienia (06GP-A1_K02; 06E-1A_K04).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Lipińska
Prowadzący grup: Danuta Lipińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: Wykład 3

Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącym zajęcia: 30 godz., przygotowanie się do zaliczenia: 60 godz.,

Metody dydaktyczne:

- główna: metody podające, w tym wykład informacyjny (konwencjonalny), konwersatoryjny oraz wykład problemowy,

- dodatkowa: metody poszukujące, w tym: problemowe (klasyczna) i dyskusji (referatu i prezentacji studenckich ).


Praca własna studenta: napisanie referatu, przygotowanie prezentacji, przeczytanie literatury książkowej, zapoznanie się z publikacjami dostępnymi w internecie, tłumaczenie tekstów na język rosyjski.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę.

Na ocenę końcową składają się:

a) ocena za zadanie domowe (max 50%)

b) ocena z testu końcowego w formie ustnej w języku rosyjskim (w tym prezentacji kluczowych wniosków z zadania domowego) - max. 30%

c) aktywność na zajęciach, udział w dyskusji - max.20%.

Zadanie domowe - przekrojowa praca pisemna (referat) przygotowywana samodzielnie na zadany temat, w języku rosyjskim, przekazana w formie elektronicznej (od 6 tys. do 10 tys. znaków). Tematy - do wyboru przez studenta, dostępne na drugich zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Koncepcja i strategie zrównoważonego rozwoju - pojęcie, geneza, cele i zadania.

2. Główne założenia, problemy, mechanizm zrównoważonego rozwoju .

3. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju i ich rola w zarządzaniu socjalno-ekonomicznymi systemami.

4. Procesy wdrażania zrównoważonego rozwoju w skali globalnej.

5. Specyfika przejścia do zrównoważonego rozwoju w różnych krajach. Strategia rozwoju zrównoważonego w Polsce.

6. Ekonomiczne aspekty zrównoważonego rozwoju .

7. Główne kierunki osiągnięcia bezpieczeństwa ekologicznego w kontekście idei zrównoważonego rozwoju.

8. Socjalne aspekty strategii zrównoważonego rozwoju. Wartości ogólnospołeczne i ich rola w osiągnięciu rozwoju zrównoważonego.

9. Terytorialne aspekty strategii zrównoważonego rozwoju. Założenia zrównoważonego rozwoju regionów.

10. Zrównoważony rozwój na poziomie przedsiębiorstwa i konsumenta.

11. Instrumenty wsparcia realizacji strategii zrównoważonego rozwoju.

Literatura:

1. Устойчивое развитиe: теория, методология, практика. Под научной редакцией д.э.н. профессора Л.Г. Мельника, Сумма, Университет книга, 2009.

2. "Ход достижения целей в области устойчивого развития", Доклад Генерального секретаря OOH, 2018,

3.Мельник, А.Г. Основы устойчивого развития: Учеб.пособие / под общ. ред. д.э.н., проф. Л.Г. Мельника. — Сумы: ИТД «Университетская книга», 2005. — 654 с.

4.Социально-экономический потенциал устойчивого развития: Учебник/ Под ред. проф. Л.Г. Мельника (Украина) и проф. Л.Хенса (Бельгия). – Сумы: ИТД «Университетская книга», 2007.

5.Миркин Б. М. Устойчивое развитие. Учебное пособие. / Б. М. Миркин, Л. Г. Наумова. – Уфа: РИЦ Баш ГУ, 2009.

6.Устойчивое экономическое развитие в условиях глобализации и экономики знаний: концептуальные основы теории и практики управления / под ред. В.В. Попкова. М. : ЗАО «Издательство «Экономика», 2007. 295 с.

7.Желаева С.Э., Сактоев В.Е., Цыренова Е.Д. Институциональные аспекты устойчивого развития социо-эколого-экономических систем различных типов. Улан –Удэ: Изд-во ВСГТУ, 2005. 156 с.

8.Основные положения стратегии устойчивого развития России // Под ред. А.М. Шелехова. М., 2002. - 161 с.

9.В.А. Лось «Нужна ли России национальная стратегия устойчивого развития», Научный эксперт, №10, 2010. - 110с.

10. Рио-де-Жанейрская декларация по окружающей среде и развитию. 3–14 июня 1992, http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/riodecl.shtml

11. ООН:c: https://www.un.org/sustainabledevelopment/ru/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9