UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-LOFI3V
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

Ogólna orientacja w problematyce kulturowej.

Skrócony opis:

1. Zapoznanie Studentów z problematyką filozoficzną.

2. Zwrócenie uwagi na specyfikę tej problematyki.

3. Wykazanie, że refleksja na temat człowieka jedynie w perspektywie filozoficznej nie pomija żadnego aspektu ludzkiej egzystencji.

4. Wdrożenie do samodzielnego i krytycznego myślenia, argumentowania, budowania sądów.

5. Student nabywa umiejętności warsztatowe niezbędne podczas przygotowywania pracy naukowej.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student ma wszechstronną znajomość i dogłębne rozumienie roli refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury (06LO2A_W01 - S2A_W01); ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii (06LO2A _W02 - S2A_W02); zna i rozumie zależności między filozofią i naukami na poziomie umożliwiającym interdyscyplinarną i multidyscyplinarną pracę ze specjalistami z innych dziedzin nauki (06LO2A _W03 - S2A_W03).

Umiejętności: twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu argumentacji (06LO2A _U03 - S2A_U03); analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami (06LO2A _U07 - S2A_U07); ujawnia wady i błędy logiczne wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz określa wpływ tych wad i błędów na perswazyjność argumentów (06LO2A _U10 - S2A_U10).

Kompetencje społeczne: zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego (06LO2A _K01 - S2A_K01); dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z własną pracą badawczą i publikacyjną, odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz wykazuje aktywność w rozwiązywaniu tych problemów (06LO2A _K04 - S2A_K04); samodzielnie podejmuje i inicjuje działania profesjonalne; planuje i organizuje ich przebieg (06LO2A _K07 - SA_K07).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Matuszewski
Prowadzący grup: Krzysztof Matuszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład. Prezentacja i analiza zagadnień zawartych w programie.

Sposoby i kryteria oceniania:

Uczestnictwo w wykładzie.

Treści kształcenia:

I. Moralizm, hedonizm, fatalizm. Sokratejsko-platońska, epikurejska i stoicka wizja świata i człowieka.

II. O wartości i wykorzystaniu rozumu i intuicji w metafizyce i etyce (René Descartes, Immanuel Kant, Henri Bergson).

III. Alienacja i emancypacja. Dialektyka jednostkowości i ogólności (G. W. F. Hegel, Max Stirner, Ludwig Feuerbach, Karl Marx).

IV. Filozofia życia: witalność, tragiczność, absurd, wiara (Arthur Schopenhauer, Giacomo Leopardi, Søren Kierkegaard, Friedrich Nietzsche, Miguel de Unamuno).

V. Człowiek jako „bycie ku śmierci” i człowiek jako „wolność podarowana przez transcendencję” (Martin Heidegger, Karl Jaspers).

VI. Egzystencjalizm: negatywność, witalizm, historia. – Człowiek „zbuntowany” (Albert Camus) i człowiek jako „Nicość” (Jean-Paul Sartre).

VII. Strukturalizm i postmodernizm. – Claude Lévi-Strauss: metoda strukturalnej lingwistyki zastosowana w antropologii. - Michel Foucault: krytyka mieszczańskiego rozumu. – Jacques Derrida: dekonstrukcja, czyli różnicościowanie metafizyki.

VIII. Kondycja ludzka według Emila Ciorana. - Nowe rozmyślania Aureliańskie? (Sándor Márai).



Literatura:

A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 2012.

F. Copleston, Historia filozofii, t. I-IX, PAX, Warszawa (różne wydania).

G. Durozoi, A. Roussel, Filozofia. Słownik. Pojęcia, postacie, problemy, Warszawa 1997.

L. Fery, Jak żyć?, Warszawa 2011.

L. Ferry, Filozofia. Najpiękniejsza historia, Warszawa 2018.

B. A. G. Fuller, Historia filozofii, t. 1-2.

T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku. Nurty, Kraków 2009.

J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992.

E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1987.

E. Gilson, T. Langan, A. A. Maurer, Historia filozofii współczesnej, Warszawa 1979.

A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.

Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989.

J. Lechte, Panorama współczesnej myśli humanistycznej. Od strukturalizmu do postmodernizmu, Warszawa 1999.

Leksykon dzieł filozoficznych, Kraków 2001.

J. Migasiński, Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011.

M. Onfray, Antypodręcznik filozofii. Lekcje sokratejskie i alternatywne, Warszawa 2009.

Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, red. B. Skarga, Warszawa 1994-1997.

G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I-V, Lublin 2012.

A. Sikora, Spotkania z filozofią (różne wydania).

Słownik filozofii, red. A. Aduszkiewicz, Warszawa 2009.

W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1-3, PWN, Warszawa (różne wydania).

Kolekcja „Odkryj Filozofię”, Hachette Polska, 2016-2020 (prezentuje sylwetki największych filozofów w opracowaniu autorów włoskich i hiszpańskich).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Glinkowski
Prowadzący grup: Witold Glinkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nie więcej niż 3 nieobecności. Przygotowanie wypowiedzi pisemnej na dowolny temat mieszczący się w problematyce zajęć.

Wykład 1.

Zaliczenie/egzamin końcowy (test prawda-fałsz oraz pytania otwarte).

Metody dydaktyczne:

Metoda problemowa stymulująca twórczą aktywność poznawczą, wyrażającą się stawianiem i rozwiązywaniem problemów; dyskusja jest zogniskowana wokół wspólnie rozważanego problemu, ale zarazem zmierza do uzupełnienia wiedzy Studentów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Bieżąca ocena aktywności i przygotowania do zajęć; praca semestralna; kontrola obecności.

Aktywność na zajęciach – 40% udziału w ocenie

Prezentacja – 30% udziału w ocenie

Praca pisemna – 30% udziału w ocenie

Ocena bdb – uzyskanie minimum 75% punktów z testu

Ocena db – uzyskanie minimum 60% punktów z testu.

Ocena dst – uzyskanie minimum 50% punktów z testu.

Treści kształcenia:

1. Miejsce filozofii w świecie współczesnym. Struktura filozofii;

podstawowe pojęcia i kategorie filozofii.

2. Jońska filozofia przyrody. Filozofia jako: techne i episteme – na przykładzie myśli starożytnej. Pierwsze koncepcje i szkoły filozoficzne.

3. Przełom humanistyczny greckiej filozofii. Sofiści. Indywidualizm i intelektualizm etyki Sokratesa.

4. Platona poglądy na świat, wiedzę i człowieka; realizm Platońskiej teorii idei.

5. Koncepcja substancji, świata i człowieka u Arystotelesa.

6. Człowiek wobec świata, wolności i Boga – w myśli św. Augustyna.

7. Św. Tomasz z Akwinu – koncepcja świata, Boga i człowieka.

8. Program odnowy nauk i empiryzm metodologiczny F. Bacona.

9. Podmiot i świat u Kartezjusza; sceptycyzm, racjonalizm i dualizm kartezjański.

10. Empiryzm angielski (J. Locke, G. Berkeley, D. Hume).

11. „Przewrót kopernikański” I. Kanta i jego filozofia transcendentalna.

12. Kantowska etyka obowiązku moralnego.

13. Heglowska wizja świata i dziejów.

14. L. Feuerbach i F. Nietzsche w roli krytyków tradycyjnych koncepcji człowieka i Boga.

15. Filozoficzne wizje człowieka samotnego (M. Stirner, S. Kierkegaard, J.-P. Sartre).

16. XX-wieczna antropologia filozoficzna (M. Scheler, H. Plessner, A. Gehlen).

17. Ontologia fundamentalna M. Heideggera. Hermeneutyka jako filozofia.

18. Prakseologia i etyka niezależna T. Kotarbińskiego.

19. Postmodernizm jako pytanie o status filozofii.

20. Filozofia dialogu jako reakcja na systemowość „myślenia bytu”.

21. Oblicza współczesnej dialogiki (F. Ebner, F. Rosenzweig, E. Lévinas).

22. Człowiek jako istota „spoza kultury” – dialogika M. Bubera jako propozycja antropologiczna.

23. Filozofia dramatu ks. J. Tischnera.

Literatura:

1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii";

2. L. Kołakowski, "O co pytają nas wielcy filozofowie";

3. K. Ajdukiewicz, "Zagadnienia i kierunki filozofii".

4. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992;

5. Filozofia współczesna, red. J. Tischner, Kraków 1989.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7