UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Identyfikacja i analiza danych logistycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-LOLI3B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Identyfikacja i analiza danych logistycznych
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

LO

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość arkusza kalkulacyjnego MsExcel.

Skrócony opis:

Celem kształcenia jest zaznajomienie słuchaczy z rolą narzędzi IT w wsparciu procesów logistycznych, ze sposobami pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji dla celów podejmowania decyzji oraz zagadnieniami dotyczącymi Systemów Informacji wykorzystywanymi w logistyce.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student:

- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu elementy Systemu Informacyjnego możliwego do budowy we wskazanej organizacji oraz planuje rodzaje informacji, które ten SI generuje do celów podejmowania decyzji w logistyce (06L-1A_W05),

- posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie obiegu informacji i identyfikuje ich wpływ na rozwiązania w obszarze logistyki oraz charakteryzuje i opisuje

globalne identyfikatory (06L-1A_W07).

Umiejętności

Student:

- potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę na potrzeby identyfikacji

niewłaściwości w identyfikatorach zgodnie z przewidzianymi normami oraz

eliminować błędy w celu rozwiązywania problemów oraz formułowania

wniosków przydatnych w procesie decyzyjnym (06L-1A_U01),

- potrafi stworzyć, obsługiwać i analizować odpowiednie bazy danych

zawierające szeroko rozumiane dane logistyczne, według wskazanych

kryteriów oraz z łatwością proponować indywidualne kierunki analityczne,

posługuje się narzędziami informatycznymi w celu znalezienia rozwiązania

zagadnienia problemowego, w tym również jest w stanie określić różne cele

prowadzonej analizy (06L-1A_U03).

Kompetencje społeczne

Student:

- wykazuje zdolność do oceny uwarunkowań oraz powiązań występujących w SI służących do identyfikacji, gromadzenia oraz analizy danych, krytycznie patrzy na rezultaty swoich analiz i formułowane na ich podstawie wnioski, co pozwala na właściwe wskazanie miejsc/obszarów wymagających bieżących interwencji czy modyfikacji w przyszłości (06L-1A_K03),

- jest gotowy doskonalić umiejętności praktyczne korzystając z nowoczesnych narzędzi informatycznych stosowanych w logistyce (06L-1A_K06).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Jewczak
Prowadzący grup: Maciej Jewczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: Laboratorium 1 (28 godzin zajęć)


Bilans czasu pracy własnej Studenta obejmuje: praca bieżąca14 godzin, przygotowanie do zaliczenia 14 godzin.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczeniowa, Studium przypadku, Laboratoryjna (eksperymentu)

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia informatyczne: studium przypadku, opracowanego projektu, ocena aktywności na zajęciach.


Każda praca zaliczeniowa oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie:

0-50 pkt - ndst

51-60 pkt - dst

61-70 pkt - dst plus

71-80 pkt - db

81-90 pkt - db plus

91-100 pkt - bdb.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

kolokwium/ zaliczenie realizowane w oparciu o analizę problemu / przypadku

wykonanie sprawozdań lub raporty, laboratoryjnych


nabywanie przez studentów kompetencji społecznych oceniane jest poprzez bezpośrednią obserwację ich aktywności podczas zajęć (udział studentów w dyskusji, , zaangażowanie i umiejętności pracy grupowej, gotowość, bezpośrednie interakcje pomiędzy nauczycielem

akademickim i studentami




Szczegółowe treści kształcenia:

1. Identyfikacja systemów informatycznych wykorzystywanych w zarządzaniu logistycznym przedsiębiorstw – wykorzystanie identyfikatorów globalnych.

2. Budowa bazy danych logistycznych przy pomocy arkusza kalkulacyjnego Excel - tworzenie arkuszy; operacje na plikach danych; zarządzanie zbiorami danych.

3. Analiza danych logistycznych w arkuszu kalkulacyjnym Excel:

- graficzna prezentacja danych (wykorzystanie grafów; tworzenie zróżnicowanych typów wykresów do prezentacji danych ekonomicznych i logistycznych);

- tworzenie i analiza tabel przestawnych (dostosowanie danych do wykorzystania w formie tablicy przestawnej, konstrukcja tablic przestawnych z rożnych źródeł danych, wykresy przestawne);

- analizowanie wielkości, struktury, koncentracji oraz dynamiki wielowymiarowej dla np. sprzedawanych produktów;

- analiza szeregów czasowych; opis statystyczny, badanie zależności między zmiennymi, również z uwzględnieniem lokalizacji działalności logistycznej;

- wielowymiarowa analiza porównawcza – budowa rankingów, ocena stopnia podobieństwa;

- przestrzeń w logistyce;

- wykorzystanie macierzy rozwoju w ocenie procesów złożonych;

- analiza potencjału organizacyjnego;

- wykorzystanie analizy kohortowej w ocenie zachowań konsumentów;

- pomiar zróżnicowania/głębokości różnorodności procesów logistycznych.


Literatura:

Podstawowa:

1. Beier F., Rutkowski K. (2005), Logistyka, Wyd. Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.

2. Chaberek M., Jezierski A. (red.) (2010), Informatyczne narzędzia procesów logistycznych, CeDeWu, Warszawa.

3. Długosz J. (2009), Nowoczesne technologie w logistyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

4. Gołembska E., Szymczak M. (1997), Informatyzacja w logistyce przedsiębiorstw, PWN, Warszawa.

5. Kozłowski R., Sikorski A. (2013), Nowoczesne rozwiązania w logistyce, Wyd. Wolters Kluwer Polska.

6. Majewski J. (2008), Informatyka dla logistyki, wyd. II, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.

7. Szymczak M. (red.) (2011), Decyzje logistyczne z Excelem, Difin, Warszawa.

Uzupełniająca:

1. Gąsowska M. (2014), System informacji jako narzędzie wspomagające zarządzanie logistyką w przedsiębiorstwie i łańcuchach dostaw, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie z. 68, nr 1905: 289-298.

2. Instytut Logistyki i Magazynowania Polska (2013), Jak unikać błędów w kodowaniu towarów?, Studio Apla s.c., Poznań.

3. Janus R., Excel w praktyce, Wiedza i Praktyka, Warszawa 2014,

4. Staniec I.(red.), Metody ilościowe w zarządzaniu organizacją. Poradnik z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel + CD, C.H. Beck, Warszawa 2012

5. Jewczak, M., & Korczak, K. (2023). Poverty in selected European countries. a spatio-temporal analysis from 2003–2020. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 26(3), 87-105.

6. Jewczak, M., & Korczak, K. (2020). Poverty and health state in Poland: Evidence from regional perspective. Management Issues, 18(3), 89.

7. Jewczak, M., & Korczak, K. (2019). The diversity and intensity of poverty in Poland,[in:] M. Papież, S. Śmiech. In The 13th Professor Aleksander Zelias International Conference on Model ling and Forecasting of Socio Economic Phenomena (pp. 97-105).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Miszczyński
Prowadzący grup: Maciej Jewczak, Ilona Lekka-Porębska, Piotr Miszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: Laboratorium nr 1 (28 godzin zajęć)

Bilans czasu pracy własnej Studenta obejmuje:

Laboratorium: przygotowanie do zaliczenia 28 godzin.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczeniowa, Studium przypadku, Laboratoryjna (eksperymentu)

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia informatyczne: studium przypadku, opracowanego projektu, ocena aktywności na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Identyfikacja systemów informatycznych wykorzystywanych w zarządzaniu logistycznym przedsiębiorstw – wykorzystanie identyfikatorów globalnych.

2. Budowa bazy danych logistycznych przy pomocy arkusza kalkulacyjnego Excel - tworzenie arkuszy; operacje na plikach danych; zarządzanie zbiorami danych.

3. Analiza danych logistycznych w arkuszu kalkulacyjnym Excel:

- graficzna prezentacja danych (wykorzystanie grafów; tworzenie zróżnicowanych typów wykresów do prezentacji danych ekonomicznych i logistycznych);

- tworzenie i analiza tabel przestawnych (dostosowanie danych do wykorzystania w formie tablicy przestawnej, konstrukcja tablic przestawnych z rożnych źródeł danych, wykresy przestawne);

- analizowanie wielkości, struktury, koncentracji oraz dynamiki wielowymiarowej dla np. sprzedawanych produktów;

- analiza szeregów czasowych; opis statystyczny, badanie zależności między zmiennymi, również z uwzględnieniem lokalizacji działalności logistycznej;

- wielowymiarowa analiza porównawcza – budowa rankingów, ocena stopnia podobieństwa;

- przestrzeń w logistyce;

- wykorzystanie macierzy rozwoju w ocenie procesów złożonych;

- analiza potencjału organizacyjnego;

- wykorzystanie analizy kohortowej w ocenie zachowań konsumentów;

- pomiar zróżnicowania/głębokości różnorodności procesów logistycznych.


Literatura:

Podstawowa:

1. Beier F., Rutkowski K. (2005), Logistyka, Wyd. Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.

2. Chaberek M., Jezierski A. (red.) (2010), Informatyczne narzędzia procesów logistycznych, CeDeWu, Warszawa.

3. Długosz J. (2009), Nowoczesne technologie w logistyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

4. Gołembska E., Szymczak M. (1997), Informatyzacja w logistyce przedsiębiorstw, PWN, Warszawa.

5. Kozłowski R., Sikorski A. (2013), Nowoczesne rozwiązania w logistyce, Wyd. Wolters Kluwer Polska.

6. Majewski J. (2008), Informatyka dla logistyki, wyd. II, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.

7. Szymczak M. (red.) (2011), Decyzje logistyczne z Excelem, Difin, Warszawa.

Uzupełniająca:

1. Gąsowska M. (2014), System informacji jako narzędzie wspomagające zarządzanie logistyką w przedsiębiorstwie i łańcuchach dostaw, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie z. 68, nr 1905: 289-298.

2. Instytut Logistyki i Magazynowania Polska (2013), Jak unikać błędów w kodowaniu towarów?, Studio Apla s.c., Poznań.

3. Janus R., Excel w praktyce, Wiedza i Praktyka, Warszawa 2014,

4. Staniec I.(red.), Metody ilościowe w zarządzaniu organizacją. Poradnik z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel + CD, C.H. Beck, Warszawa 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Jewczak
Prowadzący grup: Maciej Jewczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczeniowa, Studium przypadku, Laboratoryjna (eksperymentu)


Zajęcia mogą odbywać się na platformie Microsoft Teams,

prace pisemne są zamieszczane i oceniane na platformie Moodle

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia informatyczne: studium przypadku, opracowanego projektu, ocena aktywności na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Identyfikacja systemów informatycznych wykorzystywanych w zarządzaniu logistycznym przedsiębiorstw – wykorzystanie identyfikatorów globalnych.

2. Budowa bazy danych logistycznych przy pomocy arkusza kalkulacyjnego Excel - tworzenie arkuszy; operacje na plikach danych; zarządzanie zbiorami danych.

3. Analiza danych logistycznych w arkuszu kalkulacyjnym Excel:

- graficzna prezentacja danych (wykorzystanie grafów; tworzenie zróżnicowanych typów wykresów do prezentacji danych ekonomicznych i logistycznych);

- tworzenie i analiza tabel przestawnych (dostosowanie danych do wykorzystania w formie tablicy przestawnej, konstrukcja tablic przestawnych z rożnych źródeł danych, wykresy przestawne);

- analizowanie wielkości, struktury, koncentracji oraz dynamiki wielowymiarowej dla np. sprzedawanych produktów;

- analiza szeregów czasowych; opis statystyczny, badanie zależności między zmiennymi, również z uwzględnieniem lokalizacji działalności logistycznej;

- wielowymiarowa analiza porównawcza – budowa rankingów, ocena stopnia podobieństwa;

- wykorzystanie analizy kohortowej w ocenie zachowań konsumentów;

4. Analiza danych logistycznych w programie SPSS

- poziom pomiaru zmiennych, kodowanie zmiennych, ustalenie typu zmiennych

- graficzna prezentacja danych (tworzenie zróżnicowanych typów wykresów do prezentacji danych ekonomicznych i logistycznych)

- analizowanie wielkości, struktury wielowymiarowej dla np. sprzedawanych produktów;

- opis statystyczny, badanie zależności między zmiennymi, również z uwzględnieniem lokalizacji działalności logistycznej;


Literatura:

Podstawowa:

1. Beier F., Rutkowski K. (2005), Logistyka, Wyd. Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.

2. Chaberek M., Jezierski A. (red.) (2010), Informatyczne narzędzia procesów logistycznych, CeDeWu, Warszawa.

3. Długosz J. (2009), Nowoczesne technologie w logistyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

4. Gołembska E., Szymczak M. (1997), Informatyzacja w logistyce przedsiębiorstw, PWN, Warszawa.

5. Kozłowski R., Sikorski A. (2013), Nowoczesne rozwiązania w logistyce, Wyd. Wolters Kluwer Polska.

6. Majewski J. (2008), Informatyka dla logistyki, wyd. II, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.

7. Szymczak M. (red.) (2011), Decyzje logistyczne z Excelem, Difin, Warszawa.

Uzupełniająca:

1. Gąsowska M. (2014), System informacji jako narzędzie wspomagające zarządzanie logistyką w przedsiębiorstwie i łańcuchach dostaw, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie z. 68, nr 1905: 289-298.

2. Instytut Logistyki i Magazynowania Polska (2013), Jak unikać błędów w kodowaniu towarów?, Studio Apla s.c., Poznań.

3. Janus R., Excel w praktyce, Wiedza i Praktyka, Warszawa 2014,

4. Staniec I.(red.), Metody ilościowe w zarządzaniu organizacją. Poradnik z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel + CD, C.H. Beck, Warszawa 2012

5. Bedyńska S., Cypryańska M. (2012), Statystyczny drogowskaz TOM I-III, wyd. SEDNO

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Miszczyński
Prowadzący grup: Bogusława Dobrowolska, Piotr Miszczyński, Elżbieta Roszko-Wójtowicz, Łukasz Ziarko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczeniowa, Studium przypadku, Laboratoryjna (eksperymentu)


Zajęcia mogą odbywać się na platformie Microsoft Teams,

prace pisemne są zamieszczane i oceniane na platformie Moodle

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia informatyczne: studium przypadku, opracowanego projektu, ocena aktywności na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Identyfikacja systemów informatycznych wykorzystywanych w zarządzaniu logistycznym przedsiębiorstw – wykorzystanie identyfikatorów globalnych.

2. Budowa bazy danych logistycznych przy pomocy arkusza kalkulacyjnego Excel - tworzenie arkuszy; operacje na plikach danych; zarządzanie zbiorami danych.

3. Analiza danych logistycznych w arkuszu kalkulacyjnym Excel:

- graficzna prezentacja danych (wykorzystanie grafów; tworzenie zróżnicowanych typów wykresów do prezentacji danych ekonomicznych i logistycznych);

- tworzenie i analiza tabel przestawnych (dostosowanie danych do wykorzystania w formie tablicy przestawnej, konstrukcja tablic przestawnych z rożnych źródeł danych, wykresy przestawne);

- analizowanie wielkości, struktury, koncentracji oraz dynamiki wielowymiarowej dla np. sprzedawanych produktów;

- analiza szeregów czasowych; opis statystyczny, badanie zależności między zmiennymi, również z uwzględnieniem lokalizacji działalności logistycznej;

- wielowymiarowa analiza porównawcza – budowa rankingów, ocena stopnia podobieństwa;

- wykorzystanie analizy kohortowej w ocenie zachowań konsumentów;

4. Analiza danych logistycznych w programie SPSS

- poziom pomiaru zmiennych, kodowanie zmiennych, ustalenie typu zmiennych

- graficzna prezentacja danych (tworzenie zróżnicowanych typów wykresów do prezentacji danych ekonomicznych i logistycznych)

- analizowanie wielkości, struktury wielowymiarowej dla np. sprzedawanych produktów;

- opis statystyczny, badanie zależności między zmiennymi, również z uwzględnieniem lokalizacji działalności logistycznej;


Literatura:

Podstawowa:

1. Beier F., Rutkowski K. (2005), Logistyka, Wyd. Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.

2. Chaberek M., Jezierski A. (red.) (2010), Informatyczne narzędzia procesów logistycznych, CeDeWu, Warszawa.

3. Długosz J. (2009), Nowoczesne technologie w logistyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

4. Gołembska E., Szymczak M. (1997), Informatyzacja w logistyce przedsiębiorstw, PWN, Warszawa.

5. Kozłowski R., Sikorski A. (2013), Nowoczesne rozwiązania w logistyce, Wyd. Wolters Kluwer Polska.

6. Majewski J. (2008), Informatyka dla logistyki, wyd. II, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.

7. Szymczak M. (red.) (2011), Decyzje logistyczne z Excelem, Difin, Warszawa.

Uzupełniająca:

1. Gąsowska M. (2014), System informacji jako narzędzie wspomagające zarządzanie logistyką w przedsiębiorstwie i łańcuchach dostaw, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie z. 68, nr 1905: 289-298.

2. Instytut Logistyki i Magazynowania Polska (2013), Jak unikać błędów w kodowaniu towarów?, Studio Apla s.c., Poznań.

3. Janus R., Excel w praktyce, Wiedza i Praktyka, Warszawa 2014,

4. Staniec I.(red.), Metody ilościowe w zarządzaniu organizacją. Poradnik z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel + CD, C.H. Beck, Warszawa 2012

5. Bedyńska S., Cypryańska M. (2012), Statystyczny drogowskaz TOM I-III, wyd. SEDNO

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Jewczak
Prowadzący grup: Maciej Jewczak, Piotr Miszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczeniowa, Studium przypadku, Laboratoryjna (eksperymentu)

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia informatyczne: studium przypadku, opracowanego projektu, ocena aktywności na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Identyfikacja systemów informatycznych wykorzystywanych w zarządzaniu logistycznym przedsiębiorstw – wykorzystanie identyfikatorów globalnych.

2. Budowa bazy danych logistycznych przy pomocy arkusza kalkulacyjnego Excel - tworzenie arkuszy; operacje na plikach danych; zarządzanie zbiorami danych.

3. Analiza danych logistycznych w arkuszu kalkulacyjnym Excel:

- graficzna prezentacja danych (wykorzystanie grafów; tworzenie zróżnicowanych typów wykresów do prezentacji danych ekonomicznych i logistycznych);

- tworzenie i analiza tabel przestawnych (dostosowanie danych do wykorzystania w formie tablicy przestawnej, konstrukcja tablic przestawnych z rożnych źródeł danych, wykresy przestawne);

- analizowanie wielkości, struktury, koncentracji oraz dynamiki wielowymiarowej dla np. sprzedawanych produktów;

- analiza szeregów czasowych; opis statystyczny, badanie zależności między zmiennymi, również z uwzględnieniem lokalizacji działalności logistycznej;

- wielowymiarowa analiza porównawcza – budowa rankingów, ocena stopnia podobieństwa;

- przestrzeń w logistyce;

- wykorzystanie macierzy rozwoju w ocenie procesów złożonych;

- analiza potencjału organizacyjnego;

- wykorzystanie analizy kohortowej w ocenie zachowań konsumentów;

- pomiar zróżnicowania/głębokości różnorodności procesów logistycznych.


Literatura:

Podstawowa:

1. Beier F., Rutkowski K. (2005), Logistyka, Wyd. Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.

2. Chaberek M., Jezierski A. (red.) (2010), Informatyczne narzędzia procesów logistycznych, CeDeWu, Warszawa.

3. Długosz J. (2009), Nowoczesne technologie w logistyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

4. Gołembska E., Szymczak M. (1997), Informatyzacja w logistyce przedsiębiorstw, PWN, Warszawa.

5. Kozłowski R., Sikorski A. (2013), Nowoczesne rozwiązania w logistyce, Wyd. Wolters Kluwer Polska.

6. Majewski J. (2008), Informatyka dla logistyki, wyd. II, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.

7. Szymczak M. (red.) (2011), Decyzje logistyczne z Excelem, Difin, Warszawa.

Uzupełniająca:

1. Gąsowska M. (2014), System informacji jako narzędzie wspomagające zarządzanie logistyką w przedsiębiorstwie i łańcuchach dostaw, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie z. 68, nr 1905: 289-298.

2. Instytut Logistyki i Magazynowania Polska (2013), Jak unikać błędów w kodowaniu towarów?, Studio Apla s.c., Poznań.

3. Janus R., Excel w praktyce, Wiedza i Praktyka, Warszawa 2014,

4. Staniec I.(red.), Metody ilościowe w zarządzaniu organizacją. Poradnik z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel + CD, C.H. Beck, Warszawa 2012

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6