Identyfikacja i analiza danych logistycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-LOLI3B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Identyfikacja i analiza danych logistycznych |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | LO |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość arkusza kalkulacyjnego MsExcel. |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest zaznajomienie słuchaczy z rolą narzędzi IT w wsparciu procesów logistycznych, ze sposobami pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji dla celów podejmowania decyzji oraz zagadnieniami dotyczącymi Systemów Informacji wykorzystywanymi w logistyce. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student: - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu elementy Systemu Informacyjnego możliwego do budowy we wskazanej organizacji oraz planuje rodzaje informacji, które ten SI generuje do celów podejmowania decyzji w logistyce (06L-1A_W05), - posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie obiegu informacji i identyfikuje ich wpływ na rozwiązania w obszarze logistyki oraz charakteryzuje i opisuje globalne identyfikatory (06L-1A_W07). Umiejętności Student: - potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę na potrzeby identyfikacji niewłaściwości w identyfikatorach zgodnie z przewidzianymi normami oraz eliminować błędy w celu rozwiązywania problemów oraz formułowania wniosków przydatnych w procesie decyzyjnym (06L-1A_U01), - potrafi stworzyć, obsługiwać i analizować odpowiednie bazy danych zawierające szeroko rozumiane dane logistyczne, według wskazanych kryteriów oraz z łatwością proponować indywidualne kierunki analityczne, posługuje się narzędziami informatycznymi w celu znalezienia rozwiązania zagadnienia problemowego, w tym również jest w stanie określić różne cele prowadzonej analizy (06L-1A_U03). Kompetencje społeczne Student: - wykazuje zdolność do oceny uwarunkowań oraz powiązań występujących w SI służących do identyfikacji, gromadzenia oraz analizy danych, krytycznie patrzy na rezultaty swoich analiz i formułowane na ich podstawie wnioski, co pozwala na właściwe wskazanie miejsc/obszarów wymagających bieżących interwencji czy modyfikacji w przyszłości (06L-1A_K03), - jest gotowy doskonalić umiejętności praktyczne korzystając z nowoczesnych narzędzi informatycznych stosowanych w logistyce (06L-1A_K06). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LA
LA
LA
CZ LA
LA
LA
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Jewczak | |
Prowadzący grup: | Maciej Jewczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: Laboratorium 1 (28 godzin zajęć) Bilans czasu pracy własnej Studenta obejmuje: praca bieżąca14 godzin, przygotowanie do zaliczenia 14 godzin. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczeniowa, Studium przypadku, Laboratoryjna (eksperymentu) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia informatyczne: studium przypadku, opracowanego projektu, ocena aktywności na zajęciach. Każda praca zaliczeniowa oceniana jest w oparciu o kryterium 100 punktowe, gdzie: 0-50 pkt - ndst 51-60 pkt - dst 61-70 pkt - dst plus 71-80 pkt - db 81-90 pkt - db plus 91-100 pkt - bdb. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | kolokwium/ zaliczenie realizowane w oparciu o analizę problemu / przypadku wykonanie sprawozdań lub raporty, laboratoryjnych nabywanie przez studentów kompetencji społecznych oceniane jest poprzez bezpośrednią obserwację ich aktywności podczas zajęć (udział studentów w dyskusji, , zaangażowanie i umiejętności pracy grupowej, gotowość, bezpośrednie interakcje pomiędzy nauczycielem akademickim i studentami |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Identyfikacja systemów informatycznych wykorzystywanych w zarządzaniu logistycznym przedsiębiorstw – wykorzystanie identyfikatorów globalnych. 2. Budowa bazy danych logistycznych przy pomocy arkusza kalkulacyjnego Excel - tworzenie arkuszy; operacje na plikach danych; zarządzanie zbiorami danych. 3. Analiza danych logistycznych w arkuszu kalkulacyjnym Excel: - graficzna prezentacja danych (wykorzystanie grafów; tworzenie zróżnicowanych typów wykresów do prezentacji danych ekonomicznych i logistycznych); - tworzenie i analiza tabel przestawnych (dostosowanie danych do wykorzystania w formie tablicy przestawnej, konstrukcja tablic przestawnych z rożnych źródeł danych, wykresy przestawne); - analizowanie wielkości, struktury, koncentracji oraz dynamiki wielowymiarowej dla np. sprzedawanych produktów; - analiza szeregów czasowych; opis statystyczny, badanie zależności między zmiennymi, również z uwzględnieniem lokalizacji działalności logistycznej; - wielowymiarowa analiza porównawcza – budowa rankingów, ocena stopnia podobieństwa; - przestrzeń w logistyce; - wykorzystanie macierzy rozwoju w ocenie procesów złożonych; - analiza potencjału organizacyjnego; - wykorzystanie analizy kohortowej w ocenie zachowań konsumentów; - pomiar zróżnicowania/głębokości różnorodności procesów logistycznych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Beier F., Rutkowski K. (2005), Logistyka, Wyd. Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa. 2. Chaberek M., Jezierski A. (red.) (2010), Informatyczne narzędzia procesów logistycznych, CeDeWu, Warszawa. 3. Długosz J. (2009), Nowoczesne technologie w logistyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 4. Gołembska E., Szymczak M. (1997), Informatyzacja w logistyce przedsiębiorstw, PWN, Warszawa. 5. Kozłowski R., Sikorski A. (2013), Nowoczesne rozwiązania w logistyce, Wyd. Wolters Kluwer Polska. 6. Majewski J. (2008), Informatyka dla logistyki, wyd. II, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań. 7. Szymczak M. (red.) (2011), Decyzje logistyczne z Excelem, Difin, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Gąsowska M. (2014), System informacji jako narzędzie wspomagające zarządzanie logistyką w przedsiębiorstwie i łańcuchach dostaw, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie z. 68, nr 1905: 289-298. 2. Instytut Logistyki i Magazynowania Polska (2013), Jak unikać błędów w kodowaniu towarów?, Studio Apla s.c., Poznań. 3. Janus R., Excel w praktyce, Wiedza i Praktyka, Warszawa 2014, 4. Staniec I.(red.), Metody ilościowe w zarządzaniu organizacją. Poradnik z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel + CD, C.H. Beck, Warszawa 2012 5. Jewczak, M., & Korczak, K. (2023). Poverty in selected European countries. a spatio-temporal analysis from 2003–2020. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 26(3), 87-105. 6. Jewczak, M., & Korczak, K. (2020). Poverty and health state in Poland: Evidence from regional perspective. Management Issues, 18(3), 89. 7. Jewczak, M., & Korczak, K. (2019). The diversity and intensity of poverty in Poland,[in:] M. Papież, S. Śmiech. In The 13th Professor Aleksander Zelias International Conference on Model ling and Forecasting of Socio Economic Phenomena (pp. 97-105). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT LA
ŚR LA
CZ LA
PT LA
LA
LA
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Miszczyński | |
Prowadzący grup: | Maciej Jewczak, Ilona Lekka-Porębska, Piotr Miszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: Laboratorium nr 1 (28 godzin zajęć) Bilans czasu pracy własnej Studenta obejmuje: Laboratorium: przygotowanie do zaliczenia 28 godzin. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczeniowa, Studium przypadku, Laboratoryjna (eksperymentu) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia informatyczne: studium przypadku, opracowanego projektu, ocena aktywności na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Identyfikacja systemów informatycznych wykorzystywanych w zarządzaniu logistycznym przedsiębiorstw – wykorzystanie identyfikatorów globalnych. 2. Budowa bazy danych logistycznych przy pomocy arkusza kalkulacyjnego Excel - tworzenie arkuszy; operacje na plikach danych; zarządzanie zbiorami danych. 3. Analiza danych logistycznych w arkuszu kalkulacyjnym Excel: - graficzna prezentacja danych (wykorzystanie grafów; tworzenie zróżnicowanych typów wykresów do prezentacji danych ekonomicznych i logistycznych); - tworzenie i analiza tabel przestawnych (dostosowanie danych do wykorzystania w formie tablicy przestawnej, konstrukcja tablic przestawnych z rożnych źródeł danych, wykresy przestawne); - analizowanie wielkości, struktury, koncentracji oraz dynamiki wielowymiarowej dla np. sprzedawanych produktów; - analiza szeregów czasowych; opis statystyczny, badanie zależności między zmiennymi, również z uwzględnieniem lokalizacji działalności logistycznej; - wielowymiarowa analiza porównawcza – budowa rankingów, ocena stopnia podobieństwa; - przestrzeń w logistyce; - wykorzystanie macierzy rozwoju w ocenie procesów złożonych; - analiza potencjału organizacyjnego; - wykorzystanie analizy kohortowej w ocenie zachowań konsumentów; - pomiar zróżnicowania/głębokości różnorodności procesów logistycznych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Beier F., Rutkowski K. (2005), Logistyka, Wyd. Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa. 2. Chaberek M., Jezierski A. (red.) (2010), Informatyczne narzędzia procesów logistycznych, CeDeWu, Warszawa. 3. Długosz J. (2009), Nowoczesne technologie w logistyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 4. Gołembska E., Szymczak M. (1997), Informatyzacja w logistyce przedsiębiorstw, PWN, Warszawa. 5. Kozłowski R., Sikorski A. (2013), Nowoczesne rozwiązania w logistyce, Wyd. Wolters Kluwer Polska. 6. Majewski J. (2008), Informatyka dla logistyki, wyd. II, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań. 7. Szymczak M. (red.) (2011), Decyzje logistyczne z Excelem, Difin, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Gąsowska M. (2014), System informacji jako narzędzie wspomagające zarządzanie logistyką w przedsiębiorstwie i łańcuchach dostaw, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie z. 68, nr 1905: 289-298. 2. Instytut Logistyki i Magazynowania Polska (2013), Jak unikać błędów w kodowaniu towarów?, Studio Apla s.c., Poznań. 3. Janus R., Excel w praktyce, Wiedza i Praktyka, Warszawa 2014, 4. Staniec I.(red.), Metody ilościowe w zarządzaniu organizacją. Poradnik z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel + CD, C.H. Beck, Warszawa 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LA
LA
WT LA
LA
ŚR CZ LA
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Jewczak | |
Prowadzący grup: | Maciej Jewczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczeniowa, Studium przypadku, Laboratoryjna (eksperymentu) Zajęcia mogą odbywać się na platformie Microsoft Teams, prace pisemne są zamieszczane i oceniane na platformie Moodle |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia informatyczne: studium przypadku, opracowanego projektu, ocena aktywności na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Identyfikacja systemów informatycznych wykorzystywanych w zarządzaniu logistycznym przedsiębiorstw – wykorzystanie identyfikatorów globalnych. 2. Budowa bazy danych logistycznych przy pomocy arkusza kalkulacyjnego Excel - tworzenie arkuszy; operacje na plikach danych; zarządzanie zbiorami danych. 3. Analiza danych logistycznych w arkuszu kalkulacyjnym Excel: - graficzna prezentacja danych (wykorzystanie grafów; tworzenie zróżnicowanych typów wykresów do prezentacji danych ekonomicznych i logistycznych); - tworzenie i analiza tabel przestawnych (dostosowanie danych do wykorzystania w formie tablicy przestawnej, konstrukcja tablic przestawnych z rożnych źródeł danych, wykresy przestawne); - analizowanie wielkości, struktury, koncentracji oraz dynamiki wielowymiarowej dla np. sprzedawanych produktów; - analiza szeregów czasowych; opis statystyczny, badanie zależności między zmiennymi, również z uwzględnieniem lokalizacji działalności logistycznej; - wielowymiarowa analiza porównawcza – budowa rankingów, ocena stopnia podobieństwa; - wykorzystanie analizy kohortowej w ocenie zachowań konsumentów; 4. Analiza danych logistycznych w programie SPSS - poziom pomiaru zmiennych, kodowanie zmiennych, ustalenie typu zmiennych - graficzna prezentacja danych (tworzenie zróżnicowanych typów wykresów do prezentacji danych ekonomicznych i logistycznych) - analizowanie wielkości, struktury wielowymiarowej dla np. sprzedawanych produktów; - opis statystyczny, badanie zależności między zmiennymi, również z uwzględnieniem lokalizacji działalności logistycznej; |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Beier F., Rutkowski K. (2005), Logistyka, Wyd. Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa. 2. Chaberek M., Jezierski A. (red.) (2010), Informatyczne narzędzia procesów logistycznych, CeDeWu, Warszawa. 3. Długosz J. (2009), Nowoczesne technologie w logistyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 4. Gołembska E., Szymczak M. (1997), Informatyzacja w logistyce przedsiębiorstw, PWN, Warszawa. 5. Kozłowski R., Sikorski A. (2013), Nowoczesne rozwiązania w logistyce, Wyd. Wolters Kluwer Polska. 6. Majewski J. (2008), Informatyka dla logistyki, wyd. II, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań. 7. Szymczak M. (red.) (2011), Decyzje logistyczne z Excelem, Difin, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Gąsowska M. (2014), System informacji jako narzędzie wspomagające zarządzanie logistyką w przedsiębiorstwie i łańcuchach dostaw, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie z. 68, nr 1905: 289-298. 2. Instytut Logistyki i Magazynowania Polska (2013), Jak unikać błędów w kodowaniu towarów?, Studio Apla s.c., Poznań. 3. Janus R., Excel w praktyce, Wiedza i Praktyka, Warszawa 2014, 4. Staniec I.(red.), Metody ilościowe w zarządzaniu organizacją. Poradnik z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel + CD, C.H. Beck, Warszawa 2012 5. Bedyńska S., Cypryańska M. (2012), Statystyczny drogowskaz TOM I-III, wyd. SEDNO |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN LI
WT ŚR CZ LI
LI
PT LI
LI
LI
LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Miszczyński | |
Prowadzący grup: | Bogusława Dobrowolska, Piotr Miszczyński, Elżbieta Roszko-Wójtowicz, Łukasz Ziarko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczeniowa, Studium przypadku, Laboratoryjna (eksperymentu) Zajęcia mogą odbywać się na platformie Microsoft Teams, prace pisemne są zamieszczane i oceniane na platformie Moodle |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia informatyczne: studium przypadku, opracowanego projektu, ocena aktywności na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Identyfikacja systemów informatycznych wykorzystywanych w zarządzaniu logistycznym przedsiębiorstw – wykorzystanie identyfikatorów globalnych. 2. Budowa bazy danych logistycznych przy pomocy arkusza kalkulacyjnego Excel - tworzenie arkuszy; operacje na plikach danych; zarządzanie zbiorami danych. 3. Analiza danych logistycznych w arkuszu kalkulacyjnym Excel: - graficzna prezentacja danych (wykorzystanie grafów; tworzenie zróżnicowanych typów wykresów do prezentacji danych ekonomicznych i logistycznych); - tworzenie i analiza tabel przestawnych (dostosowanie danych do wykorzystania w formie tablicy przestawnej, konstrukcja tablic przestawnych z rożnych źródeł danych, wykresy przestawne); - analizowanie wielkości, struktury, koncentracji oraz dynamiki wielowymiarowej dla np. sprzedawanych produktów; - analiza szeregów czasowych; opis statystyczny, badanie zależności między zmiennymi, również z uwzględnieniem lokalizacji działalności logistycznej; - wielowymiarowa analiza porównawcza – budowa rankingów, ocena stopnia podobieństwa; - wykorzystanie analizy kohortowej w ocenie zachowań konsumentów; 4. Analiza danych logistycznych w programie SPSS - poziom pomiaru zmiennych, kodowanie zmiennych, ustalenie typu zmiennych - graficzna prezentacja danych (tworzenie zróżnicowanych typów wykresów do prezentacji danych ekonomicznych i logistycznych) - analizowanie wielkości, struktury wielowymiarowej dla np. sprzedawanych produktów; - opis statystyczny, badanie zależności między zmiennymi, również z uwzględnieniem lokalizacji działalności logistycznej; |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Beier F., Rutkowski K. (2005), Logistyka, Wyd. Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa. 2. Chaberek M., Jezierski A. (red.) (2010), Informatyczne narzędzia procesów logistycznych, CeDeWu, Warszawa. 3. Długosz J. (2009), Nowoczesne technologie w logistyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 4. Gołembska E., Szymczak M. (1997), Informatyzacja w logistyce przedsiębiorstw, PWN, Warszawa. 5. Kozłowski R., Sikorski A. (2013), Nowoczesne rozwiązania w logistyce, Wyd. Wolters Kluwer Polska. 6. Majewski J. (2008), Informatyka dla logistyki, wyd. II, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań. 7. Szymczak M. (red.) (2011), Decyzje logistyczne z Excelem, Difin, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Gąsowska M. (2014), System informacji jako narzędzie wspomagające zarządzanie logistyką w przedsiębiorstwie i łańcuchach dostaw, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie z. 68, nr 1905: 289-298. 2. Instytut Logistyki i Magazynowania Polska (2013), Jak unikać błędów w kodowaniu towarów?, Studio Apla s.c., Poznań. 3. Janus R., Excel w praktyce, Wiedza i Praktyka, Warszawa 2014, 4. Staniec I.(red.), Metody ilościowe w zarządzaniu organizacją. Poradnik z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel + CD, C.H. Beck, Warszawa 2012 5. Bedyńska S., Cypryańska M. (2012), Statystyczny drogowskaz TOM I-III, wyd. SEDNO |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LI
LI
LI
LI
LI
LI
LI
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Jewczak | |
Prowadzący grup: | Maciej Jewczak, Piotr Miszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczeniowa, Studium przypadku, Laboratoryjna (eksperymentu) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia informatyczne: studium przypadku, opracowanego projektu, ocena aktywności na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Identyfikacja systemów informatycznych wykorzystywanych w zarządzaniu logistycznym przedsiębiorstw – wykorzystanie identyfikatorów globalnych. 2. Budowa bazy danych logistycznych przy pomocy arkusza kalkulacyjnego Excel - tworzenie arkuszy; operacje na plikach danych; zarządzanie zbiorami danych. 3. Analiza danych logistycznych w arkuszu kalkulacyjnym Excel: - graficzna prezentacja danych (wykorzystanie grafów; tworzenie zróżnicowanych typów wykresów do prezentacji danych ekonomicznych i logistycznych); - tworzenie i analiza tabel przestawnych (dostosowanie danych do wykorzystania w formie tablicy przestawnej, konstrukcja tablic przestawnych z rożnych źródeł danych, wykresy przestawne); - analizowanie wielkości, struktury, koncentracji oraz dynamiki wielowymiarowej dla np. sprzedawanych produktów; - analiza szeregów czasowych; opis statystyczny, badanie zależności między zmiennymi, również z uwzględnieniem lokalizacji działalności logistycznej; - wielowymiarowa analiza porównawcza – budowa rankingów, ocena stopnia podobieństwa; - przestrzeń w logistyce; - wykorzystanie macierzy rozwoju w ocenie procesów złożonych; - analiza potencjału organizacyjnego; - wykorzystanie analizy kohortowej w ocenie zachowań konsumentów; - pomiar zróżnicowania/głębokości różnorodności procesów logistycznych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Beier F., Rutkowski K. (2005), Logistyka, Wyd. Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa. 2. Chaberek M., Jezierski A. (red.) (2010), Informatyczne narzędzia procesów logistycznych, CeDeWu, Warszawa. 3. Długosz J. (2009), Nowoczesne technologie w logistyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 4. Gołembska E., Szymczak M. (1997), Informatyzacja w logistyce przedsiębiorstw, PWN, Warszawa. 5. Kozłowski R., Sikorski A. (2013), Nowoczesne rozwiązania w logistyce, Wyd. Wolters Kluwer Polska. 6. Majewski J. (2008), Informatyka dla logistyki, wyd. II, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań. 7. Szymczak M. (red.) (2011), Decyzje logistyczne z Excelem, Difin, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Gąsowska M. (2014), System informacji jako narzędzie wspomagające zarządzanie logistyką w przedsiębiorstwie i łańcuchach dostaw, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie z. 68, nr 1905: 289-298. 2. Instytut Logistyki i Magazynowania Polska (2013), Jak unikać błędów w kodowaniu towarów?, Studio Apla s.c., Poznań. 3. Janus R., Excel w praktyce, Wiedza i Praktyka, Warszawa 2014, 4. Staniec I.(red.), Metody ilościowe w zarządzaniu organizacją. Poradnik z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel + CD, C.H. Beck, Warszawa 2012 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.