UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-MESK5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

S

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Umiejętność obsługi MS Office

Umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie

Skrócony opis:

Na seminarium licencjackim studenci/studentki informują o postępach w wykonywaniu pracy licencjackiej. W ramach seminarium student/studentka przygotowuje koncepcję pracy zawierającą uzasadnienie tematu, podstawę teoretyczną, materiał analityczny i metodologię jego opracowania. Każdy student/ka co najmniej raz w semestrze musi zaprezentować swoje dokonania w formie: referatowej, pisemnej bądź elektronicznej. Prezentacja odbywa się na forum grupy oraz podczas indywidualnych konsultacji.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza: Student zna i rozumie:

- zasady przygotowania pracy licencjackiej (06S-1A_W06)

- czym jest cel pracy, problematyka badawcza, przedmiot badań (06S-1A_W07)

- podstawową literaturę dotyczącą podejmowanego problemu (06S-1A_W01)

- zastosowane w pracy narzędzia i techniki badań (06S-1A_W07)

2. Umiejętności: Student potrafi:

- przygotować koncepcję pracy, wskazać cel pracy, zakres problematyki, przedmiot badań swojej pracy oraz dobrać odpowiednie metody i techniki badań (06S-1A_U09)

- zebrać materiał teoretyczny i badawczy (06S-1A_U04)

- syntetycznie zaprezentować wnioski z przeprowadzonych badań (06S-1A_U05)

- zweryfikować hipotezy badawcze/odpowiedzieć na pytania problemowe (06S-1A_U10)

- uzasadnić ważność podjętego w pracy problemu (06S-1A_U05)

- przeprowadzić badanie własne (06S-1A_U09)

3. Kompetencje: student gotów jest do:

- samodzielnego opisu i analizy rzeczywistości społecznej w kategoriach nauk społecznych (06S-1A_K03)

- przyjęcia postawy analitycznej i krytycznej wobec zjawisk świata społecznego (06S-1A_K04)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 28 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Messyasz
Prowadzący grup: Karolina Messyasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład

Dyskusja

Prezentacja

Burza mózgów

Case study

Przegląd prac licencjackich i magisterskich

Indywidualne konsultacje

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest:

- obecność na zajęciach (80%)

- przygotowanie co najmniej jednej prezentacji koncepcji pracy na zajęciach

- przygotowywanie pisemnych opracować zgodnie z wytycznymi (prace przygotowane niezgodnie z obowiązującym formatem nie będą podlegać ocenie)

- stosowanie się do harmonogramu prac

- przygotowanie na zakończenie semestru: koncepcji pracy licencjackiej, przeglądu literatury i rozdziału teoretycznego


Opracowania pisemne oceniane są pod kątem merytorycznym, językowym i graficznym. Skala ocen: 2-5.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena realizacji pracy licencjackiej

- ocena koncepcji pracy licencjackiej: 06S-1A_W06, 06S-1A_W07, 06S-1A_U05, 06S-1A_U09

- ocena przeglądu literatury: 06S-1A_W01

- ocena rozdziału teoretycznego: 06S-1A_W01, 06S-1A_U04


Treści kształcenia:

1. Omówienie zasad pracy w ramach seminarium, kryteriów oceniania. Charakterystyka procesu realizacji pracy licencjackiej i egzaminu

2. Zasady i etapy przygotowania pracy licencjackiej. Podział i struktura pracy

3. Edycja i formatowanie pracy licencjackiej

4. Koncepcja pracy licencjackiej. Charakterystyka problemu społecznego

5. Podstawy ontologiczne, założenia paradygmatyczne i wybór koncepcji teoretycznych

6. Metody i techniki badawcze

7. Warsztat badacza (dobór i analiza materiału badawczego, opracowanie narzędzi badawczych, interpretacja danych)

8-11. Prezentacje koncepcji prac licencjackich przez seminarzystów i seminarzystki

12-14. Praca indywidualna/tutoring (zależnie od tematu pracy licencjackiej)

Literatura:

1. Literatura podstawowa:

Literatura metodologiczna:

1. Stefan Nowak, "Metodologia badań społecznych", PWN, Warszawa 2012

2. Jan Lutyński, "Metody badań społecznych", ŁTN, Łódź 2000

3. Earl Babbie, "Podstawy badań społecznych", PWN, Warszawa 2013

4. Earl Babbie, "Badania społeczne w praktyce", PWN, Warszawa 2019

5. Chava Frankfort-Nachmias, "Metody badawcze w naukach społecznych", Zysk i spółka, 2001

6. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, "Metody badań jakościowych", t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2010

7. CH. W. Mills, "Wyobraźnia socjologiczna", PWN, Warszawa 2003

Literatura ogólna z zakresu socjologii młodzieży:

1. H.M. Griese, Socjologiczne teorie młodzieży, Impuls, Kraków 1996

2. A. Kowalowa, W. Łukow, Socjologia młodzieży, Wyd. OR TWP, Szczecin 2003

3. K. Szafraniec, Raport „Młodzi 2011”

4. "Młodzi 2018" - raport

5. Raporty CBOS - Opinie i diagnozy, Młodzież 2003, 2008, 2010, 2013, 2018

6. Andy Furlong, "Youth Studeis", Routledge 2013

7. Alan France, "Understanding Youth in Late Modernity", Open University Press 2007

8. Andy Furlong, Fred Cartmel, "Young People and Social Change", Open University Press 2007

9. Mayssoun Sukarieh and Stuart Tannock, "Youth Rising? The Politics of Youth in the Global Economy", Routledge 2015

10. Gill Jones, "Youth", Polity Press 2009

11. James Cote, "Youth Studies", Palgrave Macmillan 2014

12. Andy Furlong (ed.), "Handbook of Youth and Young Adulthood", Routledge 2009

Literatura uzupełniająca:

1. Jolanta Lisek-Michalska (red.), "Zogniskowany wywiad grupowy : studia nad metodą", WUŁ, Łódź 2007

2. Jolanta Lisek-Michalska, "Badania fokusowe : problemy metodologiczne i etyczne", WUŁ, Łódź 2013

3. Marek Czyżewski (red.), "Analiza dyskursu publicznego : przegląd metod i perspektyw badawczych", Wydawnictwo Akademickie Sedno, 2011

4. Ruth Wodak, "Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych", Oficyna Wydawnicza Łośgraf, 2011

5. Anna Horolets, "Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii", Wyd. Adam Marszałek, 2008

6. Tomasz Biernat, "Społeczno-kulturowe uwarunkowania światopoglądu młodzieży w okresie transformacji", Wyd. Uniwersytetu M. Kopernika, Toruń 2006

7. Barbara Fatyga, "Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej", ISNS UW, Warszawa 1999

8. Barbara Fatyga, "Polska młodzież w okresie przemian", [w:] M. Marody (red.), "Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI w.", Scholar, Warszawa 2002

9. M. Filipiak, F. Lis, "W kręgu kultury postmodernistycznej – młodzież, kultura, wartości", Wyd. Print 6, Lublin 2000

10. K. Szafraniec, (red.), "Młodość i oświata za burtą przemian", Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2008

11. Hanna Świda-Ziemba, "Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych", ISNS UW, Warszawa 1995

12. Hanna Świda-Ziemba, "Młodzi w nowym świecie", Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2005

13. B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, E. Papiór (red.), "Młodzież polska w nowym ładzie społecznym", Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2003

14. Danuta Walczak-Duraj, (red.), "Świat polityki w doświadczeniu młodzieży", Novum, Łódź – Płock 2004

15. Danuta Walczak-Duraj, (red.), "Wartości i postawy młodzieży polskiej", t. I i II, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009

Ponadto, literatura zależna od tematyki pracy zaliczeniowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Messyasz
Prowadzący grup: Karolina Messyasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład

Dyskusja

Prezentacja

Burza mózgów

Case study

Przegląd prac licencjackich i magisterskich

Indywidualne konsultacje

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest:

- obecność na zajęciach (80%)

- uczestnictwo w dyskusjach

- przygotowanie co najmniej jednej prezentacji koncepcji pracy na zajęciach

- przygotowywanie pisemnych opracować zgodnie z wytycznymi (prace przygotowane niezgodnie z obowiązującym formatem nie będą podlegać ocenie)

- stosowanie się do harmonogramu prac

- przygotowanie na zakończenie semestru: koncepcji pracy licencjackiej, przeglądu literatury i rozdziału teoretycznego


1. Sem. zimowy: pisemna koncepcja pracy, przegląd literatury, rozdział teoretyczny

2. Sem. letni: rozdział metodologiczny, narzędzie badawcze, praca licencjacka


Opracowania pisemne oceniane są pod kątem merytorycznym, językowym i graficznym.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Semestr zimowy

1. Przegląd literatury: 06S-1A_W01

2. Koncepcja pracy licencjackiej: 06S-1A_W06, 06S-1A_W07, 06S-1A_U05, 06S-1A_U09

3. Rozdział teoretyczny: 06S-1A_W01, 06S-1A_U04


Treści kształcenia:

1. Charakterystyka pracy licencjackiej

2. Zasady przygotowania pracy licencjackiej

3. Etapy przygotowania pracy licencjackiej. Podział i struktura pracy

4. Edycja i formatowanie pracy licencjackiej

5. Koncepcja pracy licencjackiej

6. Charakterystyka problemu społecznego

7. Metody i techniki badawcze

8. Warsztat badacza (dobór i analiza materiału badawczego, opracowanie narzędzi badawczych, interpretacja danych)

9. Praca indywidualna/tutoring ze studentem/studentką (zależnie od tematu pracy licencjackiej)

Literatura:

1. Literatura podstawowa:

Literatura metodologiczna:

1. Stefan Nowak, "Metodologia badań społecznych", PWN, Warszawa 2012

2. Jan Lutyński, "Metody badań społecznych", ŁTN, Łódź 2000

3. Earl Babbie, "Podstawy badań społecznych", PWN, Warszawa 2013

4. Earl Babbie, "Badania społeczne w praktyce", PWN, Warszawa 2019

5. Chava Frankfort-Nachmias, "Metody badawcze w naukach społecznych", Zysk i spółka, 2001

6. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, "Metody badań jakościowych", t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2010

7. CH. W. Mills, "Wyobraźnia socjologiczna", PWN, Warszawa 2003

Literatura ogólna z zakresu socjologii młodzieży:

1. H.M. Griese, Socjologiczne teorie młodzieży, Impuls, Kraków 1996

2. A. Kowalowa, W. Łukow, Socjologia młodzieży, Wyd. OR TWP, Szczecin 2003

3. K. Szafraniec, Raport „Młodzi 2011”

4. "Młodzi 2018" - raport

5. Raporty CBOS - Opinie i diagnozy, Młodzież 2003, 2008, 2010, 2013, 2018

6. Andy Furlong, "Youth Studeis", Routledge 2013

7. Alan France, "Understanding Youth in Late Modernity", Open University Press 2007

8. Andy Furlong, Fred Cartmel, "Young People and Social Change", Open University Press 2007

9. Mayssoun Sukarieh and Stuart Tannock, "Youth Rising? The Politics of Youth in the Global Economy", Routledge 2015

10. Gill Jones, "Youth", Polity Press 2009

11. James Cote, "Youth Studies", Palgrave Macmillan 2014

12. Andy Furlong (ed.), "Handbook of Youth and Young Adulthood", Routledge 2009

Literatura uzupełniająca:

1. Jolanta Lisek-Michalska (red.), "Zogniskowany wywiad grupowy : studia nad metodą", WUŁ, Łódź 2007

2. Jolanta Lisek-Michalska, "Badania fokusowe : problemy metodologiczne i etyczne", WUŁ, Łódź 2013

3. Marek Czyżewski (red.), "Analiza dyskursu publicznego : przegląd metod i perspektyw badawczych", Wydawnictwo Akademickie Sedno, 2011

4. Ruth Wodak, "Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych", Oficyna Wydawnicza Łośgraf, 2011

5. Anna Horolets, "Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii", Wyd. Adam Marszałek, 2008

6. Tomasz Biernat, "Społeczno-kulturowe uwarunkowania światopoglądu młodzieży w okresie transformacji", Wyd. Uniwersytetu M. Kopernika, Toruń 2006

7. Barbara Fatyga, "Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej", ISNS UW, Warszawa 1999

8. Barbara Fatyga, "Polska młodzież w okresie przemian", [w:] M. Marody (red.), "Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI w.", Scholar, Warszawa 2002

9. M. Filipiak, F. Lis, "W kręgu kultury postmodernistycznej – młodzież, kultura, wartości", Wyd. Print 6, Lublin 2000

10. K. Szafraniec, (red.), "Młodość i oświata za burtą przemian", Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2008

11. Hanna Świda-Ziemba, "Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych", ISNS UW, Warszawa 1995

12. Hanna Świda-Ziemba, "Młodzi w nowym świecie", Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2005

13. B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, E. Papiór (red.), "Młodzież polska w nowym ładzie społecznym", Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2003

14. Danuta Walczak-Duraj, (red.), "Świat polityki w doświadczeniu młodzieży", Novum, Łódź – Płock 2004

15. Danuta Walczak-Duraj, (red.), "Wartości i postawy młodzieży polskiej", t. I i II, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009

Ponadto, literatura zależna od tematyki pracy zaliczeniowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Messyasz
Prowadzący grup: Karolina Messyasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Podstawą zaliczenia jest:

- obecność na zajęciach (80%)

- uczestnictwo w dyskusjach

- przygotowanie co najmniej jednej prezentacji koncepcji pracy na zajęciach

- przygotowywanie pisemnych opracować zgodnie z wytycznymi (prace przygotowane niezgodnie z obowiązującym formatem nie będą podlegać ocenie)

- stosowanie się do harmonogramu prac

- przygotowanie na zakończenie semestru: koncepcji pracy licencjackiej, przeglądu literatury i rozdziału teoretycznego

Metody dydaktyczne:

Wykład

Dyskusja

Prezentacja

Burza mózgów

Case study

Przegląd prac licencjackich i magisterskich

Indywidualne konsultacje

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową przedmiotu składają się (06S-1A_W06), (06S-1A_W07), (06S-1A_W01), (06S-1A_U09), (06S-1A_U10), (06S-1A_U04), (06S-1A_U05), (06S-1A_K03), (06S-1A_K04)


Sem. zimowy: pisemna koncepcja pracy, przegląd literatury, rozdział teoretyczny

Opracowania pisemne oceniane są pod kątem merytorycznym, językowym i graficznym. Skala ocen 2-5.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena wypowiedzi ustnej/aktywność w dyskusji

Ocena przygotowanej prezentacji

Ocena procesu realizacji pracy licencjackiej:

- ocena koncepcji pracy licencjackiej

- ocena przeglądu literatury

- ocena rozdziału teoretycznego

Treści kształcenia:

1. Charakterystyka pracy licencjackiej

2. Zasady przygotowania pracy licencjackiej

3. Etapy przygotowania pracy licencjackiej. Podział i struktura pracy

4. Edycja i formatowanie pracy licencjackiej

5. Koncepcja pracy licencjackiej

6. Charakterystyka problemu społecznego

7. Metody i techniki badawcze

8. Warsztat badacza (dobór i analiza materiału badawczego, opracowanie narzędzi badawczych, interpretacja danych)

9. Praca indywidualna/tutoring ze studentem/studentką (zależnie od tematu pracy licencjackiej)

Literatura:

1. Literatura podstawowa:

Literatura metodologiczna:

1. Stefan Nowak, "Metodologia badań społecznych", PWN, Warszawa 2012

2. Jan Lutyński, "Metody badań społecznych", ŁTN, Łódź 2000

3. Earl Babbie, "Podstawy badań społecznych", PWN, Warszawa 2013

4. Earl Babbie, "Badania społeczne w praktyce", PWN, Warszawa 2019

5. Chava Frankfort-Nachmias, "Metody badawcze w naukach społecznych", Zysk i spółka, 2001

6. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, "Metody badań jakościowych", t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2010

7. CH. W. Mills, "Wyobraźnia socjologiczna", PWN, Warszawa 2003

Literatura ogólna z zakresu socjologii młodzieży:

1. H.M. Griese, Socjologiczne teorie młodzieży, Impuls, Kraków 1996

2. A. Kowalowa, W. Łukow, Socjologia młodzieży, Wyd. OR TWP, Szczecin 2003

3. K. Szafraniec, Raport „Młodzi 2011”

4. "Młodzi 2018" - raport

5. Raporty CBOS - Opinie i diagnozy, Młodzież 2003, 2008, 2010, 2013, 2018

6. Andy Furlong, "Youth Studeis", Routledge 2013

7. Alan France, "Understanding Youth in Late Modernity", Open University Press 2007

8. Andy Furlong, Fred Cartmel, "Young People and Social Change", Open University Press 2007

9. Mayssoun Sukarieh and Stuart Tannock, "Youth Rising? The Politics of Youth in the Global Economy", Routledge 2015

10. Gill Jones, "Youth", Polity Press 2009

11. James Cote, "Youth Studies", Palgrave Macmillan 2014

12. Andy Furlong (ed.), "Handbook of Youth and Young Adulthood", Routledge 2009

Literatura uzupełniająca:

1. Jolanta Lisek-Michalska (red.), "Zogniskowany wywiad grupowy : studia nad metodą", WUŁ, Łódź 2007

2. Jolanta Lisek-Michalska, "Badania fokusowe : problemy metodologiczne i etyczne", WUŁ, Łódź 2013

3. Marek Czyżewski (red.), "Analiza dyskursu publicznego : przegląd metod i perspektyw badawczych", Wydawnictwo Akademickie Sedno, 2011

4. Ruth Wodak, "Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych", Oficyna Wydawnicza Łośgraf, 2011

5. Anna Horolets, "Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii", Wyd. Adam Marszałek, 2008

6. Tomasz Biernat, "Społeczno-kulturowe uwarunkowania światopoglądu młodzieży w okresie transformacji", Wyd. Uniwersytetu M. Kopernika, Toruń 2006

7. Barbara Fatyga, "Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej", ISNS UW, Warszawa 1999

8. Barbara Fatyga, "Polska młodzież w okresie przemian", [w:] M. Marody (red.), "Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI w.", Scholar, Warszawa 2002

9. M. Filipiak, F. Lis, "W kręgu kultury postmodernistycznej – młodzież, kultura, wartości", Wyd. Print 6, Lublin 2000

10. K. Szafraniec, (red.), "Młodość i oświata za burtą przemian", Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2008

11. Hanna Świda-Ziemba, "Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych", ISNS UW, Warszawa 1995

12. Hanna Świda-Ziemba, "Młodzi w nowym świecie", Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2005

13. B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, E. Papiór (red.), "Młodzież polska w nowym ładzie społecznym", Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2003

14. Danuta Walczak-Duraj, (red.), "Świat polityki w doświadczeniu młodzieży", Novum, Łódź – Płock 2004

15. Danuta Walczak-Duraj, (red.), "Wartości i postawy młodzieży polskiej", t. I i II, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009

Ponadto, literatura zależna od tematyki pracy zaliczeniowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Messyasz
Prowadzący grup: Karolina Messyasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nie dotyczy

Metody dydaktyczne:

Wykład

Dyskusja

Prezentacja

Burza mózgów

Case study

Przegląd prac licencjackich i magisterskich

Indywidualne konsultacje

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową przedmiotu ocena z pracy licencjackiej (06S-1A_W06), (06S-1A_W07), (06S-1A_W01), (06S-1A_U09), (06S-1A_U10), (06S-1A_U04), (06S-1A_U05), (06S-1A_K03), (06S-1A_K04)


1. Sem. zimowy: pisemna koncepcja pracy, rozdział metodologiczny, przegląd literatury

2. Sem. letni: narzędzie badawcze, praca licencjacka

Treści kształcenia:

1. Charakterystyka pracy licencjackiej

2. Zasady przygotowania pracy licencjackiej

3. Etapy przygotowania pracy licencjackiej

4. Podział i struktura pracy, edycja i formatowanie pracy licencjackiej

5. Koncepcja pracy licencjackiej

6. Metody i techniki badawcze

7. Warsztat badacza (dobór i analiza materiału badawczego, opracowanie narzędzi badawczych, interpretacja danych)

8. Praca indywidualna/tutoring ze studentem/studentką (zależnie od tematu pracy licencjackiej)

Literatura:

1. Literatura podstawowa:

Literatura metodologiczna:

1. Stefan Nowak, "Metodologia badań społecznych", PWN, Warszawa 2012

2. Jan Lutyński, "Metody badań społecznych", ŁTN, Łódź 2000

3. Earl Babbie, "Podstawy badań społecznych", PWN, Warszawa 2013

4. Earl Babbie, "Badania społeczne w praktyce", PWN, Warszawa 2019

5. Chava Frankfort-Nachmias, "Metody badawcze w naukach społecznych", Zysk i spółka, 2001

6. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, "Metody badań jakościowych", t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2010

7. CH. W. Mills, "Wyobraźnia socjologiczna", PWN, Warszawa 2003

Literatura ogólna z zakresu socjologii młodzieży:

1. H.M. Griese, Socjologiczne teorie młodzieży, Impuls, Kraków 1996

2. A. Kowalowa, W. Łukow, Socjologia młodzieży, Wyd. OR TWP, Szczecin 2003

3. K. Szafraniec, Raport „Młodzi 2011”

4. "Młodzi 2018" - raport

5. Raporty CBOS - Opinie i diagnozy, Młodzież 2003, 2008, 2010, 2013, 2018

6. Andy Furlong, "Youth Studeis", Routledge 2013

7. Alan France, "Understanding Youth in Late Modernity", Open University Press 2007

8. Andy Furlong, Fred Cartmel, "Young People and Social Change", Open University Press 2007

9. Mayssoun Sukarieh and Stuart Tannock, "Youth Rising? The Politics of Youth in the Global Economy", Routledge 2015

10. Gill Jones, "Youth", Polity Press 2009

11. James Cote, "Youth Studies", Palgrave Macmillan 2014

12. Andy Furlong (ed.), "Handbook of Youth and Young Adulthood", Routledge 2009

Literatura uzupełniająca:

1. Jolanta Lisek-Michalska (red.), "Zogniskowany wywiad grupowy : studia nad metodą", WUŁ, Łódź 2007

2. Jolanta Lisek-Michalska, "Badania fokusowe : problemy metodologiczne i etyczne", WUŁ, Łódź 2013

3. Marek Czyżewski (red.), "Analiza dyskursu publicznego : przegląd metod i perspektyw badawczych", Wydawnictwo Akademickie Sedno, 2011

4. Ruth Wodak, "Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych", Oficyna Wydawnicza Łośgraf, 2011

5. Anna Horolets, "Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii", Wyd. Adam Marszałek, 2008

6. Tomasz Biernat, "Społeczno-kulturowe uwarunkowania światopoglądu młodzieży w okresie transformacji", Wyd. Uniwersytetu M. Kopernika, Toruń 2006

7. Barbara Fatyga, "Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej", ISNS UW, Warszawa 1999

8. Barbara Fatyga, "Polska młodzież w okresie przemian", [w:] M. Marody (red.), "Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI w.", Scholar, Warszawa 2002

9. M. Filipiak, F. Lis, "W kręgu kultury postmodernistycznej – młodzież, kultura, wartości", Wyd. Print 6, Lublin 2000

10. K. Szafraniec, (red.), "Młodość i oświata za burtą przemian", Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2008

11. Hanna Świda-Ziemba, "Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych", ISNS UW, Warszawa 1995

12. Hanna Świda-Ziemba, "Młodzi w nowym świecie", Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2005

13. B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, E. Papiór (red.), "Młodzież polska w nowym ładzie społecznym", Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2003

14. Danuta Walczak-Duraj, (red.), "Świat polityki w doświadczeniu młodzieży", Novum, Łódź – Płock 2004

15. Danuta Walczak-Duraj, (red.), "Wartości i postawy młodzieży polskiej", t. I i II, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009

Ponadto, literatura zależna od tematyki pracy zaliczeniowej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4