UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Usługi społeczne w obszarze wsparcia osób starszych i niepełnosprawnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-PSFL6B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Usługi społeczne w obszarze wsparcia osób starszych i niepełnosprawnych
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: PRACA SOCJALNA I ST. SEM. 6 SP. Organizacja opieki i wsparcia dla osób starszych i z niepełnospr.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

PC

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Zaliczony przedmiot: Polityka społeczna

Skrócony opis:

Celem zajęć jest:

1. Rozwijanie kompetencji w zakresie organizowania i świadczenia usług społecznych – Uczestnicy zdobędą wiedzę o dostępnych formach wsparcia dla osób starszych i niepełnosprawnych oraz nauczą się skutecznie planować i realizować działania pomocowe, dostosowane do indywidualnych potrzeb podopiecznych.

2. Doskonalenie umiejętności praktycznych w pracy z osobami starszymi i niepełnosprawnymi – Studenci nauczą się skutecznych metod komunikacji, aktywizacji i wsparcia psychospołecznego, a także technik pracy dostosowanych do różnych grup beneficjentów.

3. Kształtowanie postawy etycznej i empatycznej w pracy socjalnej – Kurs uwrażliwi uczestników na kwestie etyczne i prawne związane z opieką nad osobami wrażliwymi oraz nauczy ich, jak budować profesjonalne, pełne szacunku relacje z podopiecznymi i ich rodzinami.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie:

• 06PC-1A_W02 w zaawansowanym stopniu wybrane koncepcje teoretyczne i podejścia metodyczne (metody, techniki, modele i narzędzia interwencji socjalnej) mające zastosowanie w pracy socjalnej jako działalności praktycznej,

• 06PC-1A_W03 w zaawansowanym stopniu zasady budowy struktur społecznych oraz funkcjonowania wybranych instytucji społecznych, gospodarczych, politycznych, edukacyjnych, opiekuńczych, oddziałujących na dobrostan społeczny oraz ich wzajemne relacje,

• 06PC-1A_W04 w zaawansowanym stopniu cele, funkcje, strukturę organizacyjną instytucji pomocy społecznej a także znaczenie organizacji pozarządowych działających na rzecz rozwiązywania problemów społecznych,

• 06PC-1A_W05 rolę modelu aktywnej polityki społecznej oraz znaczenie i zasady funkcjonowania instytucji regionalnych, krajowych i międzynarodowych działających na rzecz integracji społecznej,

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

• 06PC-1A_U01 prawidłowo interpretować zjawiska i procesy społeczne (tj. np. bieda, wykluczenie społeczne, niewydolność opiekuńczo wychowawcza, bezdomność, bezrobocie niepełnosprawność) i ich wpływ na integrację społeczną przy pomocy pojęć i teorii stosowanych w naukach społecznych,

• 06PC-1A_U03 przeprowadzić diagnozę (analizę i ocenę) sytuacji i zjawisk będących przyczyną trudnego położenia jednostek, grup (w tym grup ryzyka) i społeczności lokalnych,

• 06PC-1A_U05 umiejętnie przewidywać przebieg zjawisk społecznych mających wpływ na integrację społeczną w społecznościach lokalnych,

• 06PC-1A_U07 wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w rozwiązywaniu problemów osób i grup wykluczonych społecznie, motywować i aktywizować osoby, grupy i społeczności lokalne do działań samopomocowych,

• 06PC-1A_U09 zaplanować rozwiązanie konkretnego problemu dotyczącego osób i grup wykluczonych i zaproponować odpowiednie działania (profilaktyczne, kompensacyjne, pomocowe) w tym zakresie,

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

• 06PC-1A_K02 podejmowania i inicjowania współpracy z różnymi instytucjami i organizacjami realizującymi działania pomocowe w środowisku lokalnym,

• 06PC-1A_K04 odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej pracownika socjalnego z uwzględnieniem empatii, refleksyjności, wrażliwości etycznej, przestrzegania zasad etyki zawodowej (deontologii), okazywania dbałości o prestiż i dorobek zawodu pracownika socjalnego,

• 06PC-1A_K05 współuczestniczenia w projektowaniu i wdrażaniu działań służących rozwiązywaniu problemów społecznych, uwzględniając ich aspekty prawne, ekonomiczne i etyczne,

• 06PC-1A_K07 rzecznictwa interesów i grup wykluczonych lub narażonych na wykluczanie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wieczorkowska
Prowadzący grup: Magdalena Wieczorkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

N

Metody dydaktyczne:

• prezentacja multimedialna,

• dyskusja – (moderowana, oxfordzka, „okrągłego stołu”),

• metoda projektów - projekty w parach,

• metoda analizy przypadków,

• metoda warsztatowa,

• metody aktywizujące („burza mózgów”, „mapy myśli”, „kula śniegowa”),

• praca z tekstem.


Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową przedmiotu składa się średnia arytmetyczna z punktów uzyskanych na podstawie następujących zadań realizowanych przez studentów:


Element składowy oceny Liczba punktów

Merytoryczne przygotowanie do zajęć – znajomość literatury i udział w dyskusjach 0-25 (min. 15)

Projekt w parach 0-50 (min. 25)

Prezentacja 0-25 (min. 15)

Suma 0-100 (min. 55)

 Poniżej 55% - ocena 2

 55-59% - ocena 3

 60-69% ocena 3,5

 70-79% - ocena 4

 80-89% - ocena 4,5

 90% i więcej - ocena 5


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty w zakresie wiedzy weryfikowane są poprzez:

• przygotowanie i przedstawienie projektu w parach dotyczącego rozwiązań w zakresie wybranej grupy usług społecznych (06PC-1A_W02, 06PC-1A_W03, 06PC-1A_W04, PC-1A_W5),

• prezentację multimedialną (06PC-1A_W03, 06PC-1A_W04).

Efekty w zakresie umiejętności weryfikowane są poprzez:

• przygotowanie i przedstawienie projektu w parach dotyczącego rozwiązań w zakresie wybranej grupy usług społecznych (06PC-1A_U01, 06PC-1A_U03, 06PC-1A_U05, 06PC-1A_U07, 06PC-1A_U9).

Efekty w zakresie kompetencji społecznych weryfikowane są poprzez:

• obecność na zajęciach (06PC-1A_K04);

• obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć (06PC-1A_K02; 06PC-1A_K05);

• ocena aktywności w trakcie zajęć (06PC-1A_K04);

• obserwacja aktywności podczas dyskusji i próbach wspólnego rozwiązywaniu problemów związanych z tematyką zajęć (06PC-1A_K02, 06PC-1A_K04, 06PC-1A_K05, 06PC-1A_K07);

• wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji projektu (06PC-1A_K02, 06PC-1A_K04, 06PC-1A_K05, 06PC-1A_K07).


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do usług społecznych w Polsce

• Usługi społeczne a usługi socjalne

• Cele i zadania polityki społecznej w zakresie wsparcia osób starszych i niepełnosprawnych

• Przegląd instytucji i organizacji odpowiedzialnych za wsparcie osób starszych i niepełnosprawnych

• Rodzaje usług społecznych: instytucjonalne vs. środowiskowe wsparcie

• Przykłady działań politycznych i społecznych w Polsce i na świecie


2. Potrzeby osób starszych i niepełnosprawnych a możliwość ich zaspokojenia poprzez usługi społeczne

• Specyfika potrzeb osób starszych i osób z niepełnosprawnościami

• Psychospołeczne aspekty starzenia się i niepełnosprawności

• Różnice w potrzebach osób z różnymi typami niepełnosprawności


3. Typy usług wspierających osoby starsze i niepełnosprawne

• Usługi zdrowotne, rehabilitacyjne i opiekuńcze

• Usługi edukacyjne i integracyjne

• Usługi transportowe, mieszkaniowe, doradcze

• Model usług środowiskowych vs. instytucjonalnych


4. Współpraca z rodziną i otoczeniem osoby starszej lub niepełnosprawnej

• Znaczenie wsparcia rodziny i bliskich w opiece nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi

• Rola pracownika socjalnego w pracy z rodziną

• Metody wspierania rodzinnych opiekunów


5. Techniki pracy z osobami starszymi i niepełnosprawnymi

• Komunikacja z osobami z ograniczeniami fizycznymi i intelektualnymi

• Zasady pracy z osobami z demencją, Alzheimerem, problemami psychicznymi

• Techniki aktywizacyjne i wspierające


6. Aktywizacja osób starszych i niepełnosprawnych

• Rodzaje aktywności społecznych, rekreacyjnych, edukacyjnych

• Tworzenie programów aktywizujących: przykłady z praktyki

• Praca z grupą – organizowanie zajęć dla osób starszych i niepełnosprawnych


7. Zarządzanie usługami społecznymi

• Organizacja pracy w instytucjach wspierających osoby starsze i niepełnosprawne

• Koordynacja usług i pracy zespołowej w ramach opieki

• Planowanie, monitorowanie i ocena usług


8. Dostosowanie usług do indywidualnych potrzeb

• Indywidualizacja wsparcia – tworzenie indywidualnych planów usług

• Ocena potrzeby wsparcia w różnych dziedzinach życia

• Praca z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności


9. Wyzwania etyczne i prawne w pracy z osobami starszymi i niepełnosprawnymi

• Podstawy prawne dotyczące wsparcia osób starszych i niepełnosprawnych

• Etyka pracy socjalnej w kontekście pomocy społecznej

• Ochrona prywatności i godności osób starszych


10. Finansowanie usług społecznych

• Źródła finansowania usług społecznych w Polsce

• Dotacje i fundusze publiczne i prywatne

• Zarządzanie budżetem w placówkach wspierających osoby starsze


11. Współpraca z innymi profesjonalistami

• Rola różnych zawodów w zespole wsparcia (lekarze, psycholodzy, terapeuci, wolontariusze)

• Multidyscyplinarne podejście do opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi

• Koordynacja działań z innymi instytucjami i organizacjami


12. Zastosowanie technologii w usługach społecznych

• Nowoczesne technologie wspierające osoby starsze i niepełnosprawne

• E-health i teleopieka

• Technologie w pracy socjalnej: aplikacje, platformy informacyjne


13. Integracja osób starszych i niepełnosprawnych

• Strategie włączania osób starszych do życia społecznego

• Praca z grupami marginalizowanymi (np. osoby starsze z biedy)

• Zwalczanie stereotypów i wykluczenia społecznego


14. Prezentacja usługi


Literatura:

Literatura podstawowa:

Evers A., Heinze R.G., Olk T. (red.), Podręcznik usług społecznych - przykład Niemiec. Warszawa 2013.

Grewiński M., Usługi społeczne we współczesnej polityce społecznej: przegląd problemów i wizja przyszłości. Warszawa, 2021.

Grewiński M., Inwestycyjna polityka społeczna oparta na usługach: w kierunku nowego modelu welfare state? Warszawa 2015.

Rymsza M. (red.), Centrum Usług Społecznych: od koncepcji do wdrożenia przepisów ustawy. Warszawa 2021.

Uzupełniająca:

• Miemiec M., Centrum usług społecznych jako forma organizacyjna administracji świadczącej. "Przegląd Prawa i Administracji", 2020, nr 3978.

• Kozielska J., Skowrońska-Pućka A. (red.), Społeczne i jednostkowe konteksty pomocy, wsparcia społecznego i poradnictwa. T. 2, Przyczynki empiryczne, praktyka społeczna. Poznań 2018.

• Wojewódzki Program Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych i Przeciwdziałania Ich Wykluczeniu Społecznemu oraz Pomocy w Zatrudnianiu Osób Niepełnosprawnych Województwa Łódzkiego 2030, RCPS, dokument dostępny na stronie: https://rcpslodz.pl/content/artykuly/files/XLVIII_578_Wojewodzki%20Program%20Wyrownywania%20Szans%20ON_2022_09_27.pdf

• Osoby niesamodzielne w województwie łódzkim – 2017, RCPS, dokument dostępny na stronie: https://analizyrcps.pl/wp-content/uploads/osoby-niesamodzielne.pdf

• Potrzeby osób w wieku 60+ z terenu województwa łódzkiego – 2017, RCPS, Łódź, dokument dostępny na stronie: https://analizyrcps.pl/wp-content/uploads/60plus.pdf

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6