Usługi społeczne w obszarze wsparcia osób starszych i niepełnosprawnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PSFL6B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Usługi społeczne w obszarze wsparcia osób starszych i niepełnosprawnych |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
PRACA SOCJALNA I ST. SEM. 6 SP. Organizacja opieki i wsparcia dla osób starszych i z niepełnospr. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | PC |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Zaliczony przedmiot: Polityka społeczna |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: 1. Rozwijanie kompetencji w zakresie organizowania i świadczenia usług społecznych – Uczestnicy zdobędą wiedzę o dostępnych formach wsparcia dla osób starszych i niepełnosprawnych oraz nauczą się skutecznie planować i realizować działania pomocowe, dostosowane do indywidualnych potrzeb podopiecznych. 2. Doskonalenie umiejętności praktycznych w pracy z osobami starszymi i niepełnosprawnymi – Studenci nauczą się skutecznych metod komunikacji, aktywizacji i wsparcia psychospołecznego, a także technik pracy dostosowanych do różnych grup beneficjentów. 3. Kształtowanie postawy etycznej i empatycznej w pracy socjalnej – Kurs uwrażliwi uczestników na kwestie etyczne i prawne związane z opieką nad osobami wrażliwymi oraz nauczy ich, jak budować profesjonalne, pełne szacunku relacje z podopiecznymi i ich rodzinami. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie: • 06PC-1A_W02 w zaawansowanym stopniu wybrane koncepcje teoretyczne i podejścia metodyczne (metody, techniki, modele i narzędzia interwencji socjalnej) mające zastosowanie w pracy socjalnej jako działalności praktycznej, • 06PC-1A_W03 w zaawansowanym stopniu zasady budowy struktur społecznych oraz funkcjonowania wybranych instytucji społecznych, gospodarczych, politycznych, edukacyjnych, opiekuńczych, oddziałujących na dobrostan społeczny oraz ich wzajemne relacje, • 06PC-1A_W04 w zaawansowanym stopniu cele, funkcje, strukturę organizacyjną instytucji pomocy społecznej a także znaczenie organizacji pozarządowych działających na rzecz rozwiązywania problemów społecznych, • 06PC-1A_W05 rolę modelu aktywnej polityki społecznej oraz znaczenie i zasady funkcjonowania instytucji regionalnych, krajowych i międzynarodowych działających na rzecz integracji społecznej, UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: • 06PC-1A_U01 prawidłowo interpretować zjawiska i procesy społeczne (tj. np. bieda, wykluczenie społeczne, niewydolność opiekuńczo wychowawcza, bezdomność, bezrobocie niepełnosprawność) i ich wpływ na integrację społeczną przy pomocy pojęć i teorii stosowanych w naukach społecznych, • 06PC-1A_U03 przeprowadzić diagnozę (analizę i ocenę) sytuacji i zjawisk będących przyczyną trudnego położenia jednostek, grup (w tym grup ryzyka) i społeczności lokalnych, • 06PC-1A_U05 umiejętnie przewidywać przebieg zjawisk społecznych mających wpływ na integrację społeczną w społecznościach lokalnych, • 06PC-1A_U07 wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w rozwiązywaniu problemów osób i grup wykluczonych społecznie, motywować i aktywizować osoby, grupy i społeczności lokalne do działań samopomocowych, • 06PC-1A_U09 zaplanować rozwiązanie konkretnego problemu dotyczącego osób i grup wykluczonych i zaproponować odpowiednie działania (profilaktyczne, kompensacyjne, pomocowe) w tym zakresie, KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: • 06PC-1A_K02 podejmowania i inicjowania współpracy z różnymi instytucjami i organizacjami realizującymi działania pomocowe w środowisku lokalnym, • 06PC-1A_K04 odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej pracownika socjalnego z uwzględnieniem empatii, refleksyjności, wrażliwości etycznej, przestrzegania zasad etyki zawodowej (deontologii), okazywania dbałości o prestiż i dorobek zawodu pracownika socjalnego, • 06PC-1A_K05 współuczestniczenia w projektowaniu i wdrażaniu działań służących rozwiązywaniu problemów społecznych, uwzględniając ich aspekty prawne, ekonomiczne i etyczne, • 06PC-1A_K07 rzecznictwa interesów i grup wykluczonych lub narażonych na wykluczanie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wieczorkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wieczorkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | N |
|
Metody dydaktyczne: | • prezentacja multimedialna, • dyskusja – (moderowana, oxfordzka, „okrągłego stołu”), • metoda projektów - projekty w parach, • metoda analizy przypadków, • metoda warsztatowa, • metody aktywizujące („burza mózgów”, „mapy myśli”, „kula śniegowa”), • praca z tekstem. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę końcową przedmiotu składa się średnia arytmetyczna z punktów uzyskanych na podstawie następujących zadań realizowanych przez studentów: Element składowy oceny Liczba punktów Merytoryczne przygotowanie do zajęć – znajomość literatury i udział w dyskusjach 0-25 (min. 15) Projekt w parach 0-50 (min. 25) Prezentacja 0-25 (min. 15) Suma 0-100 (min. 55) Poniżej 55% - ocena 2 55-59% - ocena 3 60-69% ocena 3,5 70-79% - ocena 4 80-89% - ocena 4,5 90% i więcej - ocena 5 |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty w zakresie wiedzy weryfikowane są poprzez: • przygotowanie i przedstawienie projektu w parach dotyczącego rozwiązań w zakresie wybranej grupy usług społecznych (06PC-1A_W02, 06PC-1A_W03, 06PC-1A_W04, PC-1A_W5), • prezentację multimedialną (06PC-1A_W03, 06PC-1A_W04). Efekty w zakresie umiejętności weryfikowane są poprzez: • przygotowanie i przedstawienie projektu w parach dotyczącego rozwiązań w zakresie wybranej grupy usług społecznych (06PC-1A_U01, 06PC-1A_U03, 06PC-1A_U05, 06PC-1A_U07, 06PC-1A_U9). Efekty w zakresie kompetencji społecznych weryfikowane są poprzez: • obecność na zajęciach (06PC-1A_K04); • obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć (06PC-1A_K02; 06PC-1A_K05); • ocena aktywności w trakcie zajęć (06PC-1A_K04); • obserwacja aktywności podczas dyskusji i próbach wspólnego rozwiązywaniu problemów związanych z tematyką zajęć (06PC-1A_K02, 06PC-1A_K04, 06PC-1A_K05, 06PC-1A_K07); • wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji projektu (06PC-1A_K02, 06PC-1A_K04, 06PC-1A_K05, 06PC-1A_K07). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do usług społecznych w Polsce • Usługi społeczne a usługi socjalne • Cele i zadania polityki społecznej w zakresie wsparcia osób starszych i niepełnosprawnych • Przegląd instytucji i organizacji odpowiedzialnych za wsparcie osób starszych i niepełnosprawnych • Rodzaje usług społecznych: instytucjonalne vs. środowiskowe wsparcie • Przykłady działań politycznych i społecznych w Polsce i na świecie 2. Potrzeby osób starszych i niepełnosprawnych a możliwość ich zaspokojenia poprzez usługi społeczne • Specyfika potrzeb osób starszych i osób z niepełnosprawnościami • Psychospołeczne aspekty starzenia się i niepełnosprawności • Różnice w potrzebach osób z różnymi typami niepełnosprawności 3. Typy usług wspierających osoby starsze i niepełnosprawne • Usługi zdrowotne, rehabilitacyjne i opiekuńcze • Usługi edukacyjne i integracyjne • Usługi transportowe, mieszkaniowe, doradcze • Model usług środowiskowych vs. instytucjonalnych 4. Współpraca z rodziną i otoczeniem osoby starszej lub niepełnosprawnej • Znaczenie wsparcia rodziny i bliskich w opiece nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi • Rola pracownika socjalnego w pracy z rodziną • Metody wspierania rodzinnych opiekunów 5. Techniki pracy z osobami starszymi i niepełnosprawnymi • Komunikacja z osobami z ograniczeniami fizycznymi i intelektualnymi • Zasady pracy z osobami z demencją, Alzheimerem, problemami psychicznymi • Techniki aktywizacyjne i wspierające 6. Aktywizacja osób starszych i niepełnosprawnych • Rodzaje aktywności społecznych, rekreacyjnych, edukacyjnych • Tworzenie programów aktywizujących: przykłady z praktyki • Praca z grupą – organizowanie zajęć dla osób starszych i niepełnosprawnych 7. Zarządzanie usługami społecznymi • Organizacja pracy w instytucjach wspierających osoby starsze i niepełnosprawne • Koordynacja usług i pracy zespołowej w ramach opieki • Planowanie, monitorowanie i ocena usług 8. Dostosowanie usług do indywidualnych potrzeb • Indywidualizacja wsparcia – tworzenie indywidualnych planów usług • Ocena potrzeby wsparcia w różnych dziedzinach życia • Praca z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności 9. Wyzwania etyczne i prawne w pracy z osobami starszymi i niepełnosprawnymi • Podstawy prawne dotyczące wsparcia osób starszych i niepełnosprawnych • Etyka pracy socjalnej w kontekście pomocy społecznej • Ochrona prywatności i godności osób starszych • 10. Finansowanie usług społecznych • Źródła finansowania usług społecznych w Polsce • Dotacje i fundusze publiczne i prywatne • Zarządzanie budżetem w placówkach wspierających osoby starsze 11. Współpraca z innymi profesjonalistami • Rola różnych zawodów w zespole wsparcia (lekarze, psycholodzy, terapeuci, wolontariusze) • Multidyscyplinarne podejście do opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi • Koordynacja działań z innymi instytucjami i organizacjami 12. Zastosowanie technologii w usługach społecznych • Nowoczesne technologie wspierające osoby starsze i niepełnosprawne • E-health i teleopieka • Technologie w pracy socjalnej: aplikacje, platformy informacyjne 13. Integracja osób starszych i niepełnosprawnych • Strategie włączania osób starszych do życia społecznego • Praca z grupami marginalizowanymi (np. osoby starsze z biedy) • Zwalczanie stereotypów i wykluczenia społecznego 14. Prezentacja usługi |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Evers A., Heinze R.G., Olk T. (red.), Podręcznik usług społecznych - przykład Niemiec. Warszawa 2013. Grewiński M., Usługi społeczne we współczesnej polityce społecznej: przegląd problemów i wizja przyszłości. Warszawa, 2021. Grewiński M., Inwestycyjna polityka społeczna oparta na usługach: w kierunku nowego modelu welfare state? Warszawa 2015. Rymsza M. (red.), Centrum Usług Społecznych: od koncepcji do wdrożenia przepisów ustawy. Warszawa 2021. Uzupełniająca: • Miemiec M., Centrum usług społecznych jako forma organizacyjna administracji świadczącej. "Przegląd Prawa i Administracji", 2020, nr 3978. • Kozielska J., Skowrońska-Pućka A. (red.), Społeczne i jednostkowe konteksty pomocy, wsparcia społecznego i poradnictwa. T. 2, Przyczynki empiryczne, praktyka społeczna. Poznań 2018. • Wojewódzki Program Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych i Przeciwdziałania Ich Wykluczeniu Społecznemu oraz Pomocy w Zatrudnianiu Osób Niepełnosprawnych Województwa Łódzkiego 2030, RCPS, dokument dostępny na stronie: https://rcpslodz.pl/content/artykuly/files/XLVIII_578_Wojewodzki%20Program%20Wyrownywania%20Szans%20ON_2022_09_27.pdf • Osoby niesamodzielne w województwie łódzkim – 2017, RCPS, dokument dostępny na stronie: https://analizyrcps.pl/wp-content/uploads/osoby-niesamodzielne.pdf • Potrzeby osób w wieku 60+ z terenu województwa łódzkiego – 2017, RCPS, Łódź, dokument dostępny na stronie: https://analizyrcps.pl/wp-content/uploads/60plus.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.