UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SOMECS5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: SEMINIARIUM LICENCJACKIE I ST. 5 SEM - stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

S

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Skrócony opis:

Celem kursu jest przygotowanie osób studiujących do samodzielnej realizacji procesu badawczego związanego z przygotowaniem pracy licencjackiej: od postawienia problemu badawczego, przez realizację badania empirycznego, do opracowania i przedstawiania wyników badania.

Efekty uczenia się:

Wiedza, Student zna i rozumie:

- podstawowe pojęcia i koncepcje teoretyczne funkcjonujące w socjologii umożliwiające przygotowanie i zrealizowanie projektu

badawczego

- podstawowe metody i techniki badań społecznych niezbędne do rozwiązania postawionych problemów badawczych

- sposób zaprojektowania i zrealizowania ilościowego/jakościowego badania empirycznego

06S-1A_W01, 06S-1A_W06, 06S-1A_W07

Umiejętności, Student potrafi:

- sformułować problematykę badawczą

- przygotować pełną koncepcję badawczą

- dobrać literaturę przedmiotu związaną z problematyką pracy

- samodzielne stawiać hipotezy badawcze

- wybrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze

- przeprowadzić badania empiryczne i dokonać ich analizy

- sformułować wnioski końcowe

06S-1A_U03, 06S-1A_U04, 06S-1A_U05, 06S-1A_U09

Kompetencje, Student jest gotów do:

- samodzielnego poszukiwania informacji niezbędnych do opracowania wybranego zjawiska społecznego

- krytycznej analizy źródeł i formułowania adekwatnych sądów

- przestrzegania reguł etycznych w trakcie realizacji procesu badawczego

06S-1A_K03, 06S-1A_K04, 06S-1A_K08

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 28 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Męcfal
Prowadzący grup: Sylwia Męcfal
Strona przedmiotu: https://www.uni.lodz.pl/pracownicy/sylwia-mecfal
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

seminarium

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena oparta na zaliczeniu cząstkowych zadań praktycznych związanych z realizacją procesu badawczego w celu napisania pracy licencjackiej: koncepcja badawcza, dobór literatury, przygotowany wstępu pracy, rozdziały: teoretyczny, metodologiczny i empiryczny,, opracowanie bibliografii, aneksu pracy, narzędzi badawczych i ich zastosowania w praktyce badań.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena praktycznej realizacji badania empirycznego oraz poszczególnych etapów procesu badawczego. Pierwszy semestr: koncepcja badawcza, dobór literatury, przygotowany wstęp pracy, rozdział teoretyczny, wstępne narzędzia badawcze.

Drugi semestr: realizacja badania, rozdziały metodologiczny oraz empiryczny, opracowanie bibliografii, aneksu pracy.

Treści kształcenia:

Koncepcja badawcza i jej elementy:

- problematyka badań i przedmiot badań

- dobór próby

- hipotezy i ich formułowanie

- operacjonalizacja

- metody jakościowe/ilościowe

- formułowanie wniosków

- interpretacja danych jakościowych i ilościowych

Prezentacja pomysłów badawczych i dyskusja nad możliwościami ich realizacji.

Przygotowanie formalne pracy licencjackiej. Zasady przygotowania pracy, struktura pracy etc.

Literatura:

Literatura przedmiotowa związana z wybranymi tematami.

Literatura dotycząca metod i etyki badawczej (wybrana):

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

U. Flick, Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2013

J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, ŁTN, Łódź 2000

N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (T. 1 i T. 2), PWN, Warszawa 2010

A. Surmiak, Etyka badań jakościowych w praktyce. Analiza doświadczeń badaczy z osobami podatnymi na zranienie, Scholar, Warszawa 2022

S. Męcfal, Problemy badań terenowych - wybrane kwestie metodologiczne, praktyczne oraz etyczne przy badaniu zjawisk "trudnych", Przegląd Socjologiczny 2012, tom LXI/1, ŁTN, ss. 155-179

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4