Metody badań społecznych I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-SOMP2B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań społecznych I |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne Studenci powinni mieć zaliczony kurs Wstępu do Socjologii. Znać podstawowe pojęcia socjologii i nazwy technik i metod badawczych stosowanych w socjologii. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest praktyczne przygotowanie studentów do projektowania i realizacji badań jakościowych, w myśl paradygmatu interpretatywnego. Program obejmuje podstawowe techniki zbierania danych oraz metody analizy tych danych. Szczególny nacisk położony jest na procedury postępowania badawczego charakterystycznego dla metodologii teorii ugruntowanej. |
Efekty uczenia się: |
Wykład Wiedza: Student wie jakie są epistemologiczne i ontologiczne podstawy stosowania metod jakościowych w badaniach społecznych. Zna kolejne etapy rozwoju metod jakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji etnograficznej i antropologicznej. Zna źródła i kolejne etapy rozwoju metodologii teorii ugruntowanej. Zna podstawowe pojęcia odnoszące się do metodologi teorii ugruntowanej. 06S-1A_W01, 06S-1A_W02, 06S-1A_W06, 06-1A_W07 Umiejętności: Student wskazuje na poprawne definicje procedur analizy danych jakościowych i umie je donieść do konkretnych sytuacji badawczych. Umie określić warunki i zasady przy jakich badania jakościowe są wiarygodne rzetelne i trafne. 06S-1A-U01, 06S-1A_U04, 06S-1A_U08, 06S-1A_U09 Kompetencje: Student jest gotów do: - samodzielnego gromadzenia i wyszukiwania literatury z obszaru metod jakościowych, - krytycznego spojrzenia na dane raporty badawcze, - śledzenia nowości w zakresie metod i technik badań jakościowych. 06S-1A_K03, 06S-1A_K04, 06S-1A_K06 Ćwiczenia Wiedza: Student wie jakie techniki pozyskiwania danych zastosować w zależności od problemu badawczego i kontekstu społecznego (sytuacji w terenie). Student wie jakie są etapy procesu badawczego i jakie decyzje musi podejmować na każdym z tych etapów oraz z jakimi problemami może się spotkać i jak adekwatnie zareagować. 06S-1A_W01, 06S-1A_W06, 06S-1A_W07 Umiejętności: Student umie zaprojektować jakościowe badanie terenowe Umie zrealizować wywiad i obserwację. Potrafi stosować teoretyczne pobieranie próbek i procedury porównywania. Umie zakodować zebrane dane w sposób rzeczowy i teoretyczny Potrafi zastosować procedury triangulacji. 06S-1A_01, 06S-1A_U04, 06S-1A_08, 06S-1A_09 Kompetencje: Student gotów jest do samodzielnego gromadzenia i wyszukiwania danych. Realizowania badania w terenie z uwzględnieniem uwarunkowań strukturalnych i sytuacyjnych. Gotów jest elastycznie reagować na problemy i ograniczenia w terenie. Szanuje osoby uczestniczące w procesie badawczym oraz przestrzega zasad etyki zawodowej. Krytycznie i refleksyjnie postrzega swoją rolę badacza. Gotów jest współpracować z członkami zespołu badawczego i dzielić się wiedzą i umiejętnościami. 06S-1A_K02, 06S-1A_K03, 06S-1A_K04, 06S-1A_K05, 06S-1A_K07, 06S-1A_K08 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT C
C
W
ŚR CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Dymarczyk | |
Prowadzący grup: | Waldemar Dymarczyk, Anna Kubczak, Łukasz Marciniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Studia przypadków, dyskusja grupowa, praktyczne ćwiczenia (realizacja wywiadu, obserwacji, procedury kodowania, porównywanie) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: Egzamin pisemny Ćwiczenia: a. Realizacja projektu badawczego: nagranie i transkrypcja wywiadu swobodnego/narracyjnego, przeprowadzenie i raport z obserwacji (wywiad wykonanie kodowania danych i generowanie kategorii (70% oceny z ćwiczeń) b. Aktywność na zajęciach (30% oceny z ćwiczeń) Ocena ogólna: ocena z wykładu (50%) + ocena z ćwiczeń (50%) 06S-1A_W01, 06S-1A_W06, 06S-1A_W07 06S-1A_01, 06S-1A_U04, 06S-1A_08, 06S-1A_09 06S-1A_K02, 06S-1A_K03, 06S-1A_K04, 06S-1A_K05, 06S-1A_K07, 06S-1A_K08 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Jakościowe badania organizacji, zarządzania i pracy. Adekwatny opis teoretyczny. Kodowanie rzeczowe i teoretyczne Zastosowanie paradygmatu kodowania danych jakościowych. Przykład zastosowania procedury triangulacji. Wybrane techniki badań jakościowych: - studium przypadku, - obserwacja uczestnicząca, - wywiad swobodny, - wywiad narracyjny, - wywiad grupowy, - analiza danych wizualnych, Praktyczne ćwiczenia w realizacji wywiadu i obserwacji. |
|
Literatura: |
Konecki K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. PWN. Hammersley M., Atkinson P. (1995/2000). Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Konecki K. (2009) Teaching Visual Grounded Theory, Qualitative Sociology Review Vol. 5, Issue 3. Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa. Chomczyński P. (2006). Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta. Przegląd Socjologii Jakościowej, T. II Nr 1, www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume2/ Charmaz K. (2009). Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa. Konecki K. (2018) Advances in Contemplative Social Research, Wyd. UŁ, (wybrane fragmenty) Gorzko M. (2008). Procedury i emergencja. O metodologii klasycznych odmian teorii ugruntowanej, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, s. 53 – 137. Glaser B., Strauss A. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków, s. 23 - 41. Kacperczyk A. (2014) Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? : o metodologicznym statusie autoetnografii, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom X, Nr 3. Dymarczyk W. (2020) Spatial and Temporal Dilemmas of Managers and Entrepreneurs. The Reconstruction of Neutralization Techniques, Qualitative Sociology Review, Vol. 16, Issue 4. Dymarczyk W. (2014) The War on the Wall. Polish and Soviet War Posters Analysis, Qualitative Sociology Review, Vol. 10, Issue 4. Banks M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT C
ŚR CZ C
C
W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Dymarczyk | |
Prowadzący grup: | Waldemar Dymarczyk, Izabela Ślęzak-Niedbalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład problemowy Ćwiczenia: Studia przypadków, dyskusja grupowa, praktyczne ćwiczenia (realizacja wywiadu, obserwacji, procedury kodowania, porównywanie) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena ogólna: wykład (50%), ćwiczenia (50%) Wykład: egzamin testowy 06S-1A_W01, 06S-1A_W02, 06S-1A_W06, 06-1A_W07 06S-1A-U01, 06S-1A_U04, 06S-1A_U08, 06S-1A_U09 06S-1A_K03, 06S-1A_K04, 06S-1A_K06 Ćwiczenia: realizacja projektu badawczego (wywiad lub obserwacja), wykonanie kodowania danych, aktywność na zajęciach. 06S-1A_W01, 06S-1A_W06, 06S-1A_W07 06S-1A_01, 06S-1A_U04, 06S-1A_08, 06S-1A_09 06S-1A_K02, 06S-1A_K03, 06S-1A_K04, 06S-1A_K05, 06S-1A_K07, 06S-1A_K08 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Paradygmat interpretatywny jako podstawa i rama badań jakościowych 2. Etnograficzne i antropologiczne źródła badań jakościowych 3. Strategia badań jakościowych. Metodologia teorii ugruntowanej 4. Potoczność a jakościowe badanie świata 5. Metoda porównywania jako procedura naturalnego myślenia Różnorodność życia społecznego (światy społeczne) a adekwatność doboru metod i technik jakościowych 6. Triangulacja 7. Refleksyjność badawcza. Uważność i autoetnografia. 8. Etyczne aspekty badań terenowych. Ćwiczenia: Jakościowe badania organizacji, zarządzania i pracy. Adekwatny opis teoretyczny. Kodowanie rzeczowe i teoretyczne Zastosowanie paradygmatu kodowania danych jakościowych. Przykład zastosowania procedury triangulacji. Wybrane techniki badań jakościowych: - studium przypadku, - obserwacja uczestnicząca, - wywiad swobodny, - wywiad narracyjny, - wywiad grupowy, - analiza danych wizualnych, Praktyczne ćwiczenia w realizacji wywiadu i obserwacji. |
|
Literatura: |
Konecki K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. PWN. Hammersley M., Atkinson P. (1995/2000). Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Konecki K. (2009) Teaching Visual Grounded Theory, Qualitative Sociology Review Vol. 5, Issue 3. Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa. Chomczyński P. (2006). Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta. Przegląd Socjologii Jakościowej, T. II Nr 1, www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume2/ Charmaz K. (2009). Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa. Konecki K. (2018) Advances in Contemplative Social Research, Wyd. UŁ, (wybrane fragmenty) Gorzko M. (2008). Procedury i emergencja. O metodologii klasycznych odmian teorii ugruntowanej, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, s. 53 – 137. Glaser B., Strauss A. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków, s. 23 - 41. Kacperczyk A. (2014) Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? : o metodologicznym statusie autoetnografii, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom X, Nr 3. Dymarczyk W. (2014) The War on the Wall. Polish and Soviet War Posters Analysis, Qualitative Sociology Review, Vol. 10, Issue 4. Banks M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
C
C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Dymarczyk | |
Prowadzący grup: | Waldemar Dymarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | - wykład - projekt grupowy, dyskusja w grupach, prezentacja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | - egzamin z wykładu w formie testu - ćwiczenia: realizacja grupowego projektu badawczego (wywiad, analiza) - ocena końcowa: 50% wykład, 50% ćwiczenia |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści Kształcenia: - Wprowadzenie do Metodologii Badań Jakościowych (paradygmaty i orientacje teoretyczne) - Metodologia teorii ugruntowanej. Podstawy i praktyczne zastosowania. - Metoda ‘porównywania’ jako ‘procedura’ analizy danych jakościowych. - Jakościowe badania organizacji, zarządzania i pracy. Adekwatny opis teoretyczny - Przykład zastosowania paradygmatu kodowania danych jakościowych. - Przykład zastosowania procedury triangulacji - badania nad ‘flirtowaniem pracowniczym’. - Etnografia socjologiczna - Wybrane techniki badań jakościowych, - Studium przypadku, - Obserwacja uczestnicząca, - Wywiad swobodny, - Wywiad narracyjny, - Wywiad grupowy - Analiza danych wizualnych – fotografii i reklam - Zastosowanie strategii socjologii wizualnej w metodologii teorii ugruntowanej |
|
Literatura: |
Podstawowa Hammersley M., Atkinson P. (1995/2000). Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa. Konecki K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. PWN. Kaźmierska K. (2004). Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych, Przegląd Socjologiczny, tom LIII/1 2004, Łódzkie Towarzystwo Naukowe. Chomczyński P. (2006). Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta. Przegląd Socjologii Jakościowej, T. II Nr 1, www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume2/ Gorzko M. (2008). Procedury i emergencja. O metodologii klasycznych odmian teorii ugruntowanej, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, ss. 53 – 137. Glaser B., Strauss A. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków, ss. 23 - 41. Konecki K. (2005). “Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej”. Przegląd Socjologii Jakościowej, T. I, Nr 1. www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/ Banks M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa. Charmaz K. (2009). Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa. Gorzko M. (2005) “Rodzinna Atmosfera” i “Uprzejma Obsługa”. W stronę substantywnej teorii obsługi ruchu turystycznego – komunikat z badań”. Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom I, Nr 1. (przykład zastosowania GTM ), www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/PSJ_1_1.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
C
C
WT C
ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Dymarczyk | |
Prowadzący grup: | Waldemar Dymarczyk, Izabela Ślęzak-Niedbalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - wykład - projekt grupowy, dyskusja w grupach, prezentacja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | - egzamin z wykładu w formie testu - ćwiczenia: realizacja grupowego projektu badawczego (wywiad, analiza) - ocena końcowa: 50% wykład, 50% ćwiczenia |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści Kształcenia: - Wprowadzenie do Metodologii Badań Jakościowych (paradygmaty i orientacje teoretyczne) - Metodologia teorii ugruntowanej. Podstawy i praktyczne zastosowania. - Metoda ‘porównywania’ jako ‘procedura’ analizy danych jakościowych. - Jakościowe badania organizacji, zarządzania i pracy. Adekwatny opis teoretyczny - Przykład zastosowania paradygmatu kodowania danych jakościowych. - Przykład zastosowania procedury triangulacji - badania nad ‘flirtowaniem pracowniczym’. - Etnografia socjologiczna - Wybrane techniki badań jakościowych, - Studium przypadku, - Obserwacja uczestnicząca, - Wywiad swobodny, - Wywiad narracyjny, - Wywiad grupowy - Analiza danych wizualnych – fotografii i reklam - Zastosowanie strategii socjologii wizualnej w metodologii teorii ugruntowanej |
|
Literatura: |
Podstawowa Hammersley M., Atkinson P. (1995/2000). Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa. Konecki K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. PWN. Kaźmierska K. (2004). Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych, Przegląd Socjologiczny, tom LIII/1 2004, Łódzkie Towarzystwo Naukowe. Chomczyński P. (2006). Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta. Przegląd Socjologii Jakościowej, T. II Nr 1, www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume2/ Gorzko M. (2008). Procedury i emergencja. O metodologii klasycznych odmian teorii ugruntowanej, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, ss. 53 – 137. Glaser B., Strauss A. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków, ss. 23 - 41. Konecki K. (2005). “Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej”. Przegląd Socjologii Jakościowej, T. I, Nr 1. www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/ Banks M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa. Charmaz K. (2009). Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa. Gorzko M. (2005) “Rodzinna Atmosfera” i “Uprzejma Obsługa”. W stronę substantywnej teorii obsługi ruchu turystycznego – komunikat z badań”. Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom I, Nr 1. (przykład zastosowania GTM ), www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/PSJ_1_1.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.