UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SOSTAX5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: SEMINIARIUM LICENCJACKIE I ST. 5 SEM - stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

S

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza o kulturze i społeczeństwie, znajomość podstawowych teorii nauk społecznych oraz metod i technik badawczych, umiejętność pisania i formatowania tekstów zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wsparcie osób uczestniczących w seminarium w samodzielnym wyborze tematów i problemów badawczych, stawianiu adekwatnych pytań, przeprowadzeniu własnych badań i napisaniu na tej podstawie pracy licencjackiej. Zajęcia obejmują także kwestie poprawnego opracowania i zredagowania tekstu naukowego pod względem gramatycznym, ortograficznym, stylistycznym i kompozycyjnym.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• podstawowe zasady przygotowania merytorycznego i językowego pracy naukowej;

• rozróżnienie między celem, problemem a tematem badań;

• podstawowe pojęcia i koncepcje teoretyczne oraz metody i techniki badawcze adekwatne do wybranego zagadnienia;

• sposoby samodzielnego poszukiwania i selekcji właściwej literatury i innych źródeł badawczych.

Umiejętności:

• opracowanie koncepcji pracy, w tym wybór celu, tematu i problemu badań;

• wybór odpowiedniego ujęcia teoretycznego na podstawie literatury przedmiotu;

• użycie metod i technik badawczych adekwatnych do problematyki;

• projektowanie i prowadzenie własnych badań;

• zebranie, analiza i omówienie materiału badawczego;

• syntetyczne przedstawienie wniosków z badań;

• opracowanie i redakcja tekstu naukowego.

Postawy:

• samodzielność w formułowaniu przedmiotu badań, opracowaniu koncepcji oraz zastosowaniu metod i technik badawczych;

• krytyczne podejście do literatury przedmiotu;

• otwartość na różne ujęcia teoretyczne i metodologiczne;

• wrażliwość etyczna podczas prowadzenia badań i opracowywania zebranego materiału;

• zaangażowanie w dyskusję i dzielenie się wiedzą;

• uważność na sposób kształtowania własnej wypowiedzi w mowie i w piśmie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 28 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Xawery Stańczyk
Prowadzący grup: Xawery Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Tematyka seminarium obejmuje zagadnienia wyobraźni społecznej i kulturowej, imaginariów społecznych, wspólnot wyobrażonych oraz przełożenia wizji, idei i wyobrażeń na tożsamości i praktyki społeczne.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, studium przypadku, burza mózgów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawę zaliczenia zajęć stanowią:

• obecność;

• czynny udział w dyskusji;

• przygotowanie i prezentacja koncepcji pracy w semestrze zimowym;

• przeprowadzenie samodzielnych badań i napisanie pracy w semestrze letnim.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

W semestrze zimowym – prezentacja koncepcji pracy licencjackiej, w semestrze letnim – praca napisana na podstawie samodzielnych badań.

Treści kształcenia:

1. Ogólne wymagania stawiane pracom licencjackim.

2. Zasady pisania, formatowania i redagowania tekstów naukowych.

3. Wybór i konceptualizacja problemu badawczego.

4. Projektowanie i realizacja badań społecznych.

5. Krytyka źródeł i analiza materiału badawczego.

Literatura:

Literatura:

1. Michael Albert, Practical Utopia: Strategies for a Desirable Society, PM Press, Oakland 2017;

2. Benedict Anderson, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. Stefan Amsterdamski, Znak, Fundacja im. Stefana Batorego, Kraków, Warszawa 1997;

3. Arjun Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, przeł. Zbigniew Pucek, Universitas, Kraków 2005;

4. Susan Buck-Morss, Dreamworld and Catastrophe: The Passing of Mass Utopia in East and West, MIT Press, Cambridge, London 2000;

5. Cornelius Castoriadis, Socjalizm albo barbarzyństwo i inne eseje, red. Lotar Rasiński, Andreas Kalyvas, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2019;

6. Ivan Čolović, Bałkany – terror kultury. Wybór esejów, przeł. Magdalena Petryńska, Czarne, Wołowiec 2007;

7. Joanna Erbel, Wychylone w przyszłość. Jak zmienić świat na lepsze, Wysoki Zamek, Kraków 2022;

8. Mark Fisher, Realizm kapitalistyczny. Czy nie ma alternatywy?, przeł. Andrzej Karalus, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2020;

9. Max Haiven, Crises of Imagination, Crises of Power: Capitalism, Creativity and the Commons, Zed Books, London, New York 2014;

10. Max Haiven, Alex Khasnabish, The Radical Imagination: Social Movement Research in the Age of Austerity, Zed Books, London 2014;

11. Donna Haraway, Wiedze usytuowane. Kwestia nauki w feminizmie i przywilej ograniczonej/częściowej perspektywy, przeł. Agata Czarnacka, Biblioteka Think Tanku Feministycznego 2008 www.ekologiasztuka.pl/think.tank.feministyczny;

12. Rob Hopkins, From What Is to What If: Unleashing the Power of Imagination to Create the Future We Want, Chelsea Green Publishing, London 2019;

13. Robin D. G. Kelley, Freedom Dreams: The Black Radical Imagination, Beacon Press, Boston 2002;

14. Michael Löwy, Morning Star: Surrealism, Marxism, Anarchism, Situationism, Utopia, University of Texas Press, Austin 2009;

15. Andrzej W. Nowak, Wyobraźnia ontologiczna. Filozoficzna (re)konstrukcja fronetycznych nauk społecznych, IBL PAN, Warszawa 2016;

16. Jacques Rancière, The Night of Labor: The Workers’ Dream in Nineteenth-Century France, translated by John Drury, Temple University Press, Philadelphia 1989;

17. Yancey Strickler, To jest nasza przyszłość. Manifest na rzecz szlachetniejszego świata, przeł. Agnieszka Szling, Wysoki Zamek, Kraków 2022;

18. Charles Taylor, Nowoczesne imaginaria społeczne, przeł. Adam Puchejda, Karolina Szymaniak, Znak 2010;

19. Maria Todorova, Bałkany wyobrażone, przeł. Piotr Szymor, Magdalena Budzińska, Czarne, Wołowiec 2014;

20. Maria Todorova, The Lost World of Socialists at Europe’s Margins: Imagining Utopia, 1870–1920s, Bloomsbury Academic, London, New York 2020.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4