UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium metodologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-XD0019
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium metodologiczne
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość zasad przygotowania koncepcji badań empirycznych, metod i technik badawczych oraz podstawowych sposobów opracowywania danych.

Skrócony opis:

Zajęcia służą następującym celom:

• Doskonalenie umiejętności krytycznej analizy opracowań przygotowanych na podstawie badań empirycznych

• Śledzenie kontekstów używania terminów: subiektywny – obiektywny, metody ilościowe – jakościowe, triangulacja – metody mieszane

• pomoc w precyzowaniu problemów teoretycznych i przedmiotu pracy magisterskiej

• przygotowanie do krytycznej analizy wykorzystywanych narzędzi badawczych i ich doskonalenia

Efekty uczenia się:

07P-2A_W04 Posiada pogłębiona wiedzę w zakresie specyfiki podejścia jakościowego i ilościowego

w badaniach pedagogicznych. Potrafi określać różnice pomiędzy wyjaśnianiem

i interpretacją zjawisk w badaniach empirycznych. Zna podstawowe strategie i modele prowadzenia badań w dyscyplinach społecznych

07P-2A_U06 Potrafi dokonywać krytycznej analizy tekstów z zakresu pedagogiki oraz poprawnie argumentować przyjmowane stanowiska, a także analizować wyniki badań uzyskiwanych różnymi metodami badawczymi oraz formułować wynikające z tego wnioski dla praktyki badawczej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Cyrańska, Marcin Muszyński, Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Ewa Cyrańska, Marcin Muszyński, Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Na poszczególnych konwersatoriach osoby je prowadzące będą przedstawiały literaturę uzupełniającą

Metody dydaktyczne:

Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest złożenie krytycznego opracowania artykułu przygotowanego na podstawie badań empirycznych

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Metodą zajęć jest dyskusja grupowa nad krytycznymi opracowaniami tekstów teoretycznych oraz analizami wyników badań. Kryteria oceny konstruowane są w wyniku pracy grupowej i odnoszone każdorazowo do indywidualnego udziału.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Status metodologii w badaniach pedagogicznych – orientacje metodologiczne i ich podstawowe założenia

• Znaczenie założeń teoretyczno-metodologicznych dla praktyki badawczej:

- metody ilościowe a metody jakościowe, triangulacja a „mieszanie” metod

- rozumienie cech „subiektywny” – „obiektywny”, znaczenia nadawane im w różnych orientacjach metodologicznych

• Analiza metodologiczna prowadzonych badań empirycznych, prezentowanych w publikacjach naukowych:

- Teorie i ich zastosowania

- sposób ujmowania przedmiotu i celu badań

- sposoby doboru próby badawczej

- metody badawcze i ich zaplecze teoretyczne

- Uogólnianie wyników badań – interpretacja i krytyka

• Struktura tekstów naukowych – praktyka pisania

• Analiza koncepcji badań i narzędzi badawczych przygotowanych przez studentki, studentów


Literatura:

literatura podstawowa

Bauman T. (red.), Praktyka badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2013

Dudzikowa M., S. Juszczyk (red.), Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją, Wyd. UŚ, Katowice 2017

Piekarski J., D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, Wyd. UŁ, Łódź 2019

Piekarski J., D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, Wyd. UŁ, Łódź 2010

Urbaniak-Zając D., J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wyd. UŁ, Łódź 2001

Urbaniak-Zając, D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, WN PWN, Warszawa 2013

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Muszyński, Sławomir Pasikowski, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Renata Szczepanik, Danuta Urbaniak-Zając, Anna Walczak
Prowadzący grup: Marcin Muszyński, Sławomir Pasikowski, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Renata Szczepanik, Danuta Urbaniak-Zając, Anna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Na poszczególnych konwersatoriach osoby je prowadzące będą przedstawiały literaturę uzupełniającą

Metody dydaktyczne:

Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest złożenie krytycznego opracowania artykułu przygotowanego na podstawie badań empirycznych

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Metodą zajęć jest dyskusja grupowa nad krytycznymi opracowaniami tekstów teoretycznych oraz analizami wyników badań. Kryteria oceny konstruowane są w wyniku pracy grupowej i odnoszone każdorazowo do indywidualnego udziału

Szczegółowe treści kształcenia:

• Status metodologii w badaniach pedagogicznych – orientacje metodologiczne i ich podstawowe założenia

• Znaczenie założeń teoretyczno-metodologicznych dla praktyki badawczej:

- metody ilościowe a metody jakościowe, triangulacja a „mieszanie” metod

- rozumienie cech „subiektywny” – „obiektywny”, znaczenia nadawane im w różnych orientacjach metodologicznych

• Analiza metodologiczna prowadzonych badań empirycznych, prezentowanych w publikacjach naukowych:

- Teorie i ich zastosowania

- sposób ujmowania przedmiotu i celu badań

- sposoby doboru próby badawczej

- metody badawcze i ich zaplecze teoretyczne

- Uogólnianie wyników badań – interpretacja i krytyka

• Struktura tekstów naukowych – praktyka pisania

• Analiza koncepcji badań i narzędzi badawczych przygotowanych przez studentki, studentów


Literatura:

literatura podstawowa

Bauman T. (red.), Praktyka badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2013

Dudzikowa M., S. Juszczyk (red.), Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją, Wyd. UŚ, Katowice 2017

Piekarski J., D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, Wyd. UŁ, Łódź 2019

Piekarski J., D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, Wyd. UŁ, Łódź 2010

Urbaniak-Zając D., J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wyd. UŁ, Łódź 2001

Urbaniak-Zając, D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, WN PWN, Warszawa 2013

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Gawlik, Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając, Anna Walczak
Prowadzący grup: Ewa Gawlik, Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając, Anna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest złożenie krytycznego opracowania artykułu przygotowanego na podstawie badań empirycznych

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Metodą zajęć jest dyskusja grupowa nad krytycznymi opracowaniami tekstów teoretycznych oraz analizami wyników badań. Kryteria oceny konstruowane są w wyniku pracy grupowej i odnoszone każdorazowo do indywidualnego udziału.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Status metodologii w badaniach pedagogicznych – orientacje metodologiczne i ich podstawowe założenia

• Znaczenie założeń teoretyczno-metodologicznych dla praktyki badawczej:

- metody ilościowe a metody jakościowe, triangulacja a „mieszanie” metod

- rozumienie cech „subiektywny” – „obiektywny”, znaczenia nadawane im w różnych orientacjach metodologicznych

• Analiza metodologiczna prowadzonych badań empirycznych, prezentowanych w publikacjach naukowych:

- Teorie i ich zastosowania

- sposób ujmowania przedmiotu i celu badań

- sposoby doboru próby badawczej

- metody badawcze i ich zaplecze teoretyczne

- Uogólnianie wyników badań – interpretacja i krytyka

• Struktura tekstów naukowych – praktyka pisania

• Analiza koncepcji badań i narzędzi badawczych przygotowanych przez studentki, studentów


Literatura:

literatura podstawowa

Bauman T. (red.), Praktyka badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2013

Dudzikowa M., S. Juszczyk (red.), Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją, Wyd. UŚ, Katowice 2017

Piekarski J., D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, Wyd. UŁ, Łódź 2019

Piekarski J., D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, Wyd. UŁ, Łódź 2010

Urbaniak-Zając D., J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wyd. UŁ, Łódź 2001

Urbaniak-Zając, D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, WN PWN, Warszawa 2013

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6