Konwersatorium metodologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-XD0019 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium metodologiczne |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość zasad przygotowania koncepcji badań empirycznych, metod i technik badawczych oraz podstawowych sposobów opracowywania danych. |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą następującym celom: • Doskonalenie umiejętności krytycznej analizy opracowań przygotowanych na podstawie badań empirycznych • Śledzenie kontekstów używania terminów: subiektywny – obiektywny, metody ilościowe – jakościowe, triangulacja – metody mieszane • pomoc w precyzowaniu problemów teoretycznych i przedmiotu pracy magisterskiej • przygotowanie do krytycznej analizy wykorzystywanych narzędzi badawczych i ich doskonalenia |
Efekty uczenia się: |
07P-2A_W04 Posiada pogłębiona wiedzę w zakresie specyfiki podejścia jakościowego i ilościowego w badaniach pedagogicznych. Potrafi określać różnice pomiędzy wyjaśnianiem i interpretacją zjawisk w badaniach empirycznych. Zna podstawowe strategie i modele prowadzenia badań w dyscyplinach społecznych 07P-2A_U06 Potrafi dokonywać krytycznej analizy tekstów z zakresu pedagogiki oraz poprawnie argumentować przyjmowane stanowiska, a także analizować wyniki badań uzyskiwanych różnymi metodami badawczymi oraz formułować wynikające z tego wnioski dla praktyki badawczej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Cyrańska, Marcin Muszyński, Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Ewa Cyrańska, Marcin Muszyński, Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Na poszczególnych konwersatoriach osoby je prowadzące będą przedstawiały literaturę uzupełniającą |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Warunkiem zaliczenia jest złożenie krytycznego opracowania artykułu przygotowanego na podstawie badań empirycznych |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Metodą zajęć jest dyskusja grupowa nad krytycznymi opracowaniami tekstów teoretycznych oraz analizami wyników badań. Kryteria oceny konstruowane są w wyniku pracy grupowej i odnoszone każdorazowo do indywidualnego udziału. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Status metodologii w badaniach pedagogicznych – orientacje metodologiczne i ich podstawowe założenia • Znaczenie założeń teoretyczno-metodologicznych dla praktyki badawczej: - metody ilościowe a metody jakościowe, triangulacja a „mieszanie” metod - rozumienie cech „subiektywny” – „obiektywny”, znaczenia nadawane im w różnych orientacjach metodologicznych • Analiza metodologiczna prowadzonych badań empirycznych, prezentowanych w publikacjach naukowych: - Teorie i ich zastosowania - sposób ujmowania przedmiotu i celu badań - sposoby doboru próby badawczej - metody badawcze i ich zaplecze teoretyczne - Uogólnianie wyników badań – interpretacja i krytyka • Struktura tekstów naukowych – praktyka pisania • Analiza koncepcji badań i narzędzi badawczych przygotowanych przez studentki, studentów |
|
Literatura: |
literatura podstawowa Bauman T. (red.), Praktyka badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2013 Dudzikowa M., S. Juszczyk (red.), Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją, Wyd. UŚ, Katowice 2017 Piekarski J., D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, Wyd. UŁ, Łódź 2019 Piekarski J., D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, Wyd. UŁ, Łódź 2010 Urbaniak-Zając D., J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wyd. UŁ, Łódź 2001 Urbaniak-Zając, D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, WN PWN, Warszawa 2013 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Muszyński, Sławomir Pasikowski, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Renata Szczepanik, Danuta Urbaniak-Zając, Anna Walczak | |
Prowadzący grup: | Marcin Muszyński, Sławomir Pasikowski, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Renata Szczepanik, Danuta Urbaniak-Zając, Anna Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Na poszczególnych konwersatoriach osoby je prowadzące będą przedstawiały literaturę uzupełniającą |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Warunkiem zaliczenia jest złożenie krytycznego opracowania artykułu przygotowanego na podstawie badań empirycznych |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Metodą zajęć jest dyskusja grupowa nad krytycznymi opracowaniami tekstów teoretycznych oraz analizami wyników badań. Kryteria oceny konstruowane są w wyniku pracy grupowej i odnoszone każdorazowo do indywidualnego udziału |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Status metodologii w badaniach pedagogicznych – orientacje metodologiczne i ich podstawowe założenia • Znaczenie założeń teoretyczno-metodologicznych dla praktyki badawczej: - metody ilościowe a metody jakościowe, triangulacja a „mieszanie” metod - rozumienie cech „subiektywny” – „obiektywny”, znaczenia nadawane im w różnych orientacjach metodologicznych • Analiza metodologiczna prowadzonych badań empirycznych, prezentowanych w publikacjach naukowych: - Teorie i ich zastosowania - sposób ujmowania przedmiotu i celu badań - sposoby doboru próby badawczej - metody badawcze i ich zaplecze teoretyczne - Uogólnianie wyników badań – interpretacja i krytyka • Struktura tekstów naukowych – praktyka pisania • Analiza koncepcji badań i narzędzi badawczych przygotowanych przez studentki, studentów |
|
Literatura: |
literatura podstawowa Bauman T. (red.), Praktyka badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2013 Dudzikowa M., S. Juszczyk (red.), Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją, Wyd. UŚ, Katowice 2017 Piekarski J., D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, Wyd. UŁ, Łódź 2019 Piekarski J., D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, Wyd. UŁ, Łódź 2010 Urbaniak-Zając D., J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wyd. UŁ, Łódź 2001 Urbaniak-Zając, D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, WN PWN, Warszawa 2013 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gawlik, Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając, Anna Walczak | |
Prowadzący grup: | Ewa Gawlik, Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając, Anna Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Warunkiem zaliczenia jest złożenie krytycznego opracowania artykułu przygotowanego na podstawie badań empirycznych |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Metodą zajęć jest dyskusja grupowa nad krytycznymi opracowaniami tekstów teoretycznych oraz analizami wyników badań. Kryteria oceny konstruowane są w wyniku pracy grupowej i odnoszone każdorazowo do indywidualnego udziału. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Status metodologii w badaniach pedagogicznych – orientacje metodologiczne i ich podstawowe założenia • Znaczenie założeń teoretyczno-metodologicznych dla praktyki badawczej: - metody ilościowe a metody jakościowe, triangulacja a „mieszanie” metod - rozumienie cech „subiektywny” – „obiektywny”, znaczenia nadawane im w różnych orientacjach metodologicznych • Analiza metodologiczna prowadzonych badań empirycznych, prezentowanych w publikacjach naukowych: - Teorie i ich zastosowania - sposób ujmowania przedmiotu i celu badań - sposoby doboru próby badawczej - metody badawcze i ich zaplecze teoretyczne - Uogólnianie wyników badań – interpretacja i krytyka • Struktura tekstów naukowych – praktyka pisania • Analiza koncepcji badań i narzędzi badawczych przygotowanych przez studentki, studentów |
|
Literatura: |
literatura podstawowa Bauman T. (red.), Praktyka badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2013 Dudzikowa M., S. Juszczyk (red.), Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją, Wyd. UŚ, Katowice 2017 Piekarski J., D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, Wyd. UŁ, Łódź 2019 Piekarski J., D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, Wyd. UŁ, Łódź 2010 Urbaniak-Zając D., J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wyd. UŁ, Łódź 2001 Urbaniak-Zając, D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, WN PWN, Warszawa 2013 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.