Pedagogika twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-XD1902 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika twórczości |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Ogólna znajomość faktów z zakresu kultury i twórczych osiągnięć w rozwoju cywilizacji; znajomość podstawowych pojęć z zakresu psychologii rozwoju i osobowości oraz pedagogiki ogólnej. |
Skrócony opis: |
Głównym celem jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy pedagogicznej i psychologicznej dotyczącej twórczości i kreatywności oraz edukacyjnych uwarunkowań rozwoju zdolności twórczych dzieci, młodzieży oraz dorosłych. |
Efekty uczenia się: |
Kierunkowe efekty kształcenia Symbol Wiedza 07P-2A_W05 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat pedagogiki twórczości. 07P-2A_W09 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat pedagogiki twórczości w perspektywie współczesnej myśli pedagogicznej. Symbol Umiejętności 07P-2A_U08 Potrafi zaproponować oryginalne rozwiązania w pracy grupowej i indywidualnej z różnymi grupami rozwojowo-wychowawczymi z wykorzystaniem zasad stymulowania twórczych działań. Potrafi projektować własne działania z wykorzystaniem teorii pedagogiki twórczości, a szczególnie w zakresie podejść egalitarnych. 07P-2A_U09 Potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania dla pedagogiki twórczości, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych z wykorzystaniem wybranych metod dydaktyki twórczości, w tym uwzględnia specyfikę pracy z dzieckiem zdolnym. 07P-2A_U10 Potrafi twórczo animować pracę nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych w oparciu o wiedzę o stymulatorach i inhibitorach rozwoju twórczego. Symbol Kompetencje 07P-2A_K01 Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki twórczości. 07P-2A_K02 Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych z wykorzystaniem założeń pedagogiki twórczości. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Modrzejewska-Świgulska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielińska, Monika Modrzejewska-Świgulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szmidt | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Modrzejewska-Świgulska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielińska, Monika Modrzejewska-Świgulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład, prezentacje, dyskusja grupowa, zadania testowe, metody twórczego rozwiązywania problemów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą ocenione w oparciu o wynik sprawdzianu pisemnego (test): 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku ,w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Efekty kształcenia dotyczące umiejętności i kompetencji będą oceniane na podstawie pracy pisemnej. Ocenie podlegają trzy kryteria: refleksyjne odniesienie się do literatury (max. 3 p.), oryginalność zaproponowanych rozwiązań (max.3 p.), zróżnicowany język wypowiedzi (max. 3), czyli max. 9 p. Brak pracy – ocena ndst Praca zaliczeniowa: 4,5 - 5 p. - ocena dst Praca zaliczeniowa: 5, 5 - 6 p. - ocena dst plus Praca zaliczeniowa: 6,5 – 7p. - ocena dobra Praca zaliczeniowa: 7, 5 – 8 p. - ocena dobra plus Praca zaliczeniowa: 8,5 – 9p. - ocena bdb |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wiedza - test, umiejętności i kompetencje - praca pisemna, rozmowa ze studentem (kompetencje) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Pojęcia twórczości , jego dzieje i aspekty. Pojęcia bliskoznaczne. • Bieguny i poziomy twórczości. Twórczość wybitna i codzienna. Koncepcje poziomów twórczości. • Szkoła tradycyjna a szkoła twórcza. Szkolne stymulatory twórczości uczniów. • Przestrzeń twórcza. • Uczeń zdolny – zarys koncepcji i ich praktyczne zastosowanie • Cechy osobowości twórczej. • Rodzinne uwarunkowania rozwoju twórczości dzieci. • Wybrane metody dydaktyki twórczości. |
|
Literatura: |
1. Kaufman J.C. (2011), Kreatywność, Wydawnictwo APS, Warszawa. 2. Kaufman S.B., Gregoire C. (2018), Kreatywni, MUZA SA, Warszawa. 3. Mendecka G. (2015), Doświadczenia szkolne wybitnych twórców, „Psychologia Wychowawcza” 2015, tom I (LXIV), nr 8, s. 88-105. 4. Modrzejewska-Świgulska M. (2014), Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Wyd. UŁ, Łódź. 5. Popek S. (2001), Człowiek jako jednostka twórcza, UMCS, Lublin. 6. Robinson, K., Aronica, L. (2015). Kreatywne szkoły: oddolna rewolucja, która zmienia edukację. Tłum. A. Baj. Kraków: Wydawnictwo Element. 7. Szmidt K.J. (2010), ABC kreatywności, Difin, Warszawa. 8. Szmidt K.J. (2013), Pedagogika twórczości, wydanie II rozszerzone, GWP, Sopot. 9. Szmidt K.J. (2017), Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Wyd. UŁ, Łódź. 10. Uszyńska-Jarmoc J. (2003), Twórcza aktywność dziecka. Trans Humana, Białystok, rozdz.2 i 3. 11. Limont W. (2010) Uczeń zdolny, GWP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szmidt | |
Prowadzący grup: | Monika Modrzejewska-Świgulska, Krzysztof Szmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szmidt | |
Prowadzący grup: | Martyna Justyńska, Anna Majewska-Owczarek, Monika Modrzejewska-Świgulska, Magdalena Sasin, Krzysztof Szmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Modrzejewska-Świgulska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielińska, Monika Modrzejewska-Świgulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.