UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia zachowań konsumenckich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-PZKD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia zachowań konsumenckich
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowej terminologii psychologicznej w zakresie psychologii społecznej, psychologii osobowości, psychologii poznawczej.

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie Studentów z głównymi uwarunkowaniami decyzji konsumenckich. Nacisk zostanie położony zarówno na podstawy teoretyczne, jak i na praktyczne zastosowania.

Na zajęciach zostanie zaproponowana zarówno perspektywa konsumenta, jak i perspektywa specjalisty marketingu, który korzysta z wiedzy psychologicznej w celu uzyskiwania jak najlepszych wyników biznesowych. Studenci uzyskają wiedzę o najnowszych badaniach w sferze zachowań konsumenckich oraz będą mogli zdobyć umiejętności w zakresie wpływu społecznego bazując na obserwacjach i danych o skuteczności oddziaływań reklamowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Symbol Opis efektu

07Y-0A_W06

ma pełną orientację w zakresie kierunków badań i najważniejszych rozwiązań teoretycznych powstałych na gruncie psychologii poznawczej, ma wiedzę na temat możliwości praktycznych zastosowań psychologii poznawczej na gruncie marketingu i reklamy (zastosowanie mechanizmów uwagi, pamięci, spostrzegania i wyobraźni w projektowaniu skutecznej reklamy)

07Y-0A_W10

zna teorie, aparat pojęciowy i badania empiryczne psychologii społecznej, wyjaśniające mechanizmy funkcjonowania człowieka w jego otoczeniu; posiada wiedzę na temat możliwości praktycznych zastosowań dorobku psychologii społecznej na gruncie marketingu i reklamy (np. mechanizmy wpływu społecznego w perswazji marketingowej)

Umiejętności

Symbol Opis efektu

07Y-0A__U04

poprawnie rozpoznaje te obszary działalności badawczej i praktycznej w zakresie marketingu i reklamy, które mogą nieść potencjalne zagrożenia dla konsumentów

07Y-0A__U05

aplikuje teoretyczną wiedzę z zakresu psychologii społecznej do konkretnych przedsięwzięć reklamowych; opracowuje sposoby zmiany postaw i zachowań społecznych przy pomocy reklamy społecznej

Kompetencje

Symbol Opis efektu

07Y-0A__K01

posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań odnoszących się do sytuacji współczesnych konsumentów; krytycznie analizuje zarówno swoje poglądy i działania, jak i poglądy i działania innych; potrafi zasięgać opinii ekspertów i korzystać z nich w celu trafnego rozpoznawania problemów mogących dotyczyć konsumentów

07Y-0A__K03

ma kompetencje do wielostronnego, a zarazem precyzyjnego podejmowania problemów o charakterze aplikacyjnym; działania na rzecz interesu publicznego poprzez wskazywanie problemów, których rozwiązanie może być wsparte przez reklamę społeczną; ma umiejętność otwartej współpracy z innymi ludźmi i grupowego rozwiązywania problemów przy pomocy wiedzy wypracowanej na gruncie psychologii marketingu i reklamy

07Y-0A__K05

jest świadomy ograniczeń natury etycznej nakładanych na praktykę badawczą, diagnostyczną i ekspercką w obszarze zachowań konsumenckich, reklamy i marketingu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Biegańska
Prowadzący grup: Katarzyna Biegańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Biegańska
Prowadzący grup: Katarzyna Biegańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Zapoznanie z głównymi uwarunkowaniami decyzji konsumenckich i problemami współczesnego konsumenta na rynku dóbr, usług i idei.

Zapoznanie z zastosowaniami teorii psychologicznych w działalności reklamowej i marketingowej.


Nabycie umiejętności wytyczania głównych czynników skutecznej działalności marketingowej.

Zapoznanie z nowymi trendami w reklamie i marketingu.

Nabycie umiejętności wyjaśnienia efektywności komunikatu reklamowego w kontekście wiedzy z zakresu psychologii społecznej, psychologii poznawczej, psychologii emocji i motywacji.

Zorientowanie Studentów w najważniejszych etycznych aspektach działalności reklamowej i marketingowej.

Metody dydaktyczne:

Metody podające, prezentacja multimedialna.

Metody aktywizujące zespołowe, studium przypadku, projekt zespołowy i indywidualny, dyskusja grupowa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wyniki kolokwium

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0)


Prezentacje, opracowanie studium przypadku, praca pisemna: ocena jakościowa.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu Psychologii zachowań konsumenckich (w odniesieniu do wybranych elementów psychologii poznawczej, emocji i motywacji oraz psychologii społecznej (07Y-0A_W06, 07Y-0A_W10) oraz umiejętność interpretowania bodźców marketingowych (07Y-0A__U04, 07Y-0A__U05).

Prezentacja, opracowanie studium przypadku, praca pisemna odzwierciedlające umiejętność opracowania programów zmiany postaw i zachowań społecznych przy pomocy środków stosowanych w reklamie (07Y-0A__U04; 07Y-0A__U04) oraz kompetencję otwartości na nowe informacje o świecie społecznym i empatii w stosunku do osób i grup społecznych z zachowaniem otwartości światopoglądowej, szanując jednocześnie tradycję i kulturę(07Y-0A__K01; 07Y-0A__K03; 07Y-0A__K05).

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Zachowania konsumenckie jako obszar badań naukowych praktyki biznesowej– definicje i kluczowe teorie; reklama jako składnik działalności marketingowej; pojęcie marketing mix. Planowanie produktu, miejsca sprzedaży, ceny i reklamy. Modele zachowań konsumenckich. Różne podejście do opisu środowiska rynkowego.

2. Procesy poznawcze a skuteczność oddziaływań marketingowych: rola uwagi, procesy świadome i automatyczne; brak uwagi odbiorcy a skuteczność reklamy.

3. Percepcja reklamy: narzędzia i strategie, ograniczenia. progi percepcji, spostrzeganie podprogowe i peryferyczne, reklama podprogowa - badania i kontrowersje; zasady konstrukcji reklam w świetle wiedzy psychologicznej. Procesy podświadome w percepcji reklamy (badania neuropsychologiczne); specjalizacja półkul mózgowych w przetwarzaniu informacji rysunkowej, werbalnej; implikacje dla tworzenia elementów werbalnych i obrazowych w reklamie. Nowe trendy w badaniach marketingowych: neuromarketing, możliwości i ograniczenia.

4. Psychologia spostrzegania i konstruowanie reklam. Wrażliwość zmysłowa konsumenta: próg bodźca (próg różnicy i prawo Webera; strategia zmniejszania wymiaru bodźca (downsizing), strategia zwiększania wymiaru bodźca (upsizing). Prawo Webera w strategiach cenowych obniżania i podwyższania ceny produktu.

5. Pamięć a zachowania konsumenckie: kontekst, miejsce w szeregu. Hamowanie retroaktywne i proaktywne a przypominanie bodźców marketingowych, sieciowe modele pamięci -wskazówki przywoływania reklamy. Poznawcze i praktyczne implikacje tworzenia fałszywej pamięci konsumentów.

6. Uczenie się w zachowaniach konsumenckich. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne w strategiach marketingowych: warunkowanie klasyczne w reklamie, warunkowanie instrumentalne w strategiach promocyjnych (bodźce różnicujące, wzmacnianie nieregularne w stosowaniu rabatu, regulowanie zachowań konsumentów w supermarkecie).

7. Wyobraźnia konsumenta: techniki uruchamiania wyobraźni - język reklamy: zdania proste, zdania złożone, informacje i quasi informacje, zmiękczanie hasła reklamowego, język wcześniejszego porozumienia słowa klucze zwiększające uległość konsumentów.

8. Emocje konsumenta w kontekście reklamy i marketingu: emocje a percepcja reklamy i sprawność procesów myślowych; emocje a pamięć reklamy; wzbudzanie emocji; emocje pozytywne i negatywne a efektywność reklamy. Reklamy warunkowane lękiem.

9. Motywacja w reklamie i marketingu: struktura potrzeb konsumenta a bodźce marketingowe. Potrzeby i pragnienia konsumentów w strategiach marketingowych, marketingowa krótkowzroczność. Modele motywacji konsumenckiej: wartości i style życia – VALS 2 i model Censydiam.

10. Racjonalne decyzje konsumenckie: natura decyzji konsumenckich, kupowanie planowanie, strategie kupowania, kupowanie powtarzane.

11. Impulsywne decyzje konsumenckie: kupowanie nieplanowane i jego natura, zabiegi marketingowe w miejscu sprzedaży a kupowanie nieplanowane, manipulacja ceną produktu a kupowanie nieplanowane, uzależnienie od kupowania, kupowanie kompulsywne. Dysonans pozakupowy: źródła dysonansu pozakupowego i sposoby jego redukcji, konsekwencje dysonansu pozakupowego.

12. Psychograficzna i demograficzna segmentacja rynku. Odbiorca reklamy a efektywność przekazu: cechy odbiorcy: płeć, wiek, wykształcenie, osobowość. Mikroekonomiczna teoria różnicowania ceny jako przejaw segmentacji ze względu na dochód.

13. Etyka odziaływań na postawy konsumenckie: reklama sprzeczna z prawem, z dobrymi obyczajami i uchybiająca godności człowieka; reklama wprowadzająca w błąd, nierzeczowa, ukryta, uciążliwa, porównawcza; reklama podprogowa.

14.Podstawowa klasyfikacja sloganów reklamowych. Warsztat: tworzenie sloganów reklamowych z wykorzystaniem wiedzy o psychologicznych prawidłach tworzenia przekazu reklamowego z uwzględnieniem segmentacji psychograficznej.

15. Reklama społeczna i polityczna: specyfika reklamy społecznej, emocje w reklamie społecznej, spostrzeganie reklamy społecznej i jej efektywność. Elementy marketingu politycznego: wizerunek polityka i slogan polityczny.

16. Schematy poznawcze w reklamie: stereotypizacja, psychologiczne wizerunki kobiety i mężczyzny w reklamie: typologie kobiet i mężczyzn w reklamie - cechy nadawcy reklamy a cechy produktu; psychologiczne konsekwencje percepcji reklam z wykorzystaniem typologii kobiety i mężczyzny.

17. Tworzenia przekazu wzbudzającego emocje, wykorzystanie bodźców seksualnych i awersyjnych (reklama szokująca): możliwości i ograniczenia; schemat dziecięcości - dyskusja etyczna.

18. Nowe trendy w marketingu: marketing sensoryczny, marketing partyzancki, marketing wirusowy, marketing szeptany, ambient media, guerilla marketing. 19. Zastosowanie Sztucznej inteligencji w obszarze zachowań konsumenckich.




Literatura:

1. Doliński, D. (2010). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk GWP.

2. Falkowski, A., Tyszka, T. (2009). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: GWP.

3. Heath, R. (2008). Reklama. Co tak naprawdę wpływa na jej skuteczność. Gdańsk: GWP.

4. Stasiuk, D., Maison, D. (2014). Psychologia konsumenta. Warszawa, PWN.

Uzupełniająca:

5. Cwalina, W., Falkowski, A. (2005). Marketing polityczny. Gdańsk: GWP.

6. Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa, PWN.

7. Zawadzka, A. M. (2006). Dlaczego przywiązujemy się do marki? Gdańsk: GWP.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8