Psychologia zachowań konsumenckich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0708-PZKD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zachowań konsumenckich |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowej terminologii psychologicznej w zakresie psychologii społecznej, psychologii osobowości, psychologii poznawczej. |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie Studentów z głównymi uwarunkowaniami decyzji konsumenckich. Nacisk zostanie położony zarówno na podstawy teoretyczne, jak i na praktyczne zastosowania. Na zajęciach zostanie zaproponowana zarówno perspektywa konsumenta, jak i perspektywa specjalisty marketingu, który korzysta z wiedzy psychologicznej w celu uzyskiwania jak najlepszych wyników biznesowych. Studenci uzyskają wiedzę o najnowszych badaniach w sferze zachowań konsumenckich oraz będą mogli zdobyć umiejętności w zakresie wpływu społecznego bazując na obserwacjach i danych o skuteczności oddziaływań reklamowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Symbol Opis efektu 07Y-0A_W06 ma pełną orientację w zakresie kierunków badań i najważniejszych rozwiązań teoretycznych powstałych na gruncie psychologii poznawczej, ma wiedzę na temat możliwości praktycznych zastosowań psychologii poznawczej na gruncie marketingu i reklamy (zastosowanie mechanizmów uwagi, pamięci, spostrzegania i wyobraźni w projektowaniu skutecznej reklamy) 07Y-0A_W10 zna teorie, aparat pojęciowy i badania empiryczne psychologii społecznej, wyjaśniające mechanizmy funkcjonowania człowieka w jego otoczeniu; posiada wiedzę na temat możliwości praktycznych zastosowań dorobku psychologii społecznej na gruncie marketingu i reklamy (np. mechanizmy wpływu społecznego w perswazji marketingowej) Umiejętności Symbol Opis efektu 07Y-0A__U04 poprawnie rozpoznaje te obszary działalności badawczej i praktycznej w zakresie marketingu i reklamy, które mogą nieść potencjalne zagrożenia dla konsumentów 07Y-0A__U05 aplikuje teoretyczną wiedzę z zakresu psychologii społecznej do konkretnych przedsięwzięć reklamowych; opracowuje sposoby zmiany postaw i zachowań społecznych przy pomocy reklamy społecznej Kompetencje Symbol Opis efektu 07Y-0A__K01 posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań odnoszących się do sytuacji współczesnych konsumentów; krytycznie analizuje zarówno swoje poglądy i działania, jak i poglądy i działania innych; potrafi zasięgać opinii ekspertów i korzystać z nich w celu trafnego rozpoznawania problemów mogących dotyczyć konsumentów 07Y-0A__K03 ma kompetencje do wielostronnego, a zarazem precyzyjnego podejmowania problemów o charakterze aplikacyjnym; działania na rzecz interesu publicznego poprzez wskazywanie problemów, których rozwiązanie może być wsparte przez reklamę społeczną; ma umiejętność otwartej współpracy z innymi ludźmi i grupowego rozwiązywania problemów przy pomocy wiedzy wypracowanej na gruncie psychologii marketingu i reklamy 07Y-0A__K05 jest świadomy ograniczeń natury etycznej nakładanych na praktykę badawczą, diagnostyczną i ekspercką w obszarze zachowań konsumenckich, reklamy i marketingu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Biegańska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Biegańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Biegańska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Biegańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Zapoznanie z głównymi uwarunkowaniami decyzji konsumenckich i problemami współczesnego konsumenta na rynku dóbr, usług i idei. Zapoznanie z zastosowaniami teorii psychologicznych w działalności reklamowej i marketingowej. Nabycie umiejętności wytyczania głównych czynników skutecznej działalności marketingowej. Zapoznanie z nowymi trendami w reklamie i marketingu. Nabycie umiejętności wyjaśnienia efektywności komunikatu reklamowego w kontekście wiedzy z zakresu psychologii społecznej, psychologii poznawczej, psychologii emocji i motywacji. Zorientowanie Studentów w najważniejszych etycznych aspektach działalności reklamowej i marketingowej. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające, prezentacja multimedialna. Metody aktywizujące zespołowe, studium przypadku, projekt zespołowy i indywidualny, dyskusja grupowa. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wyniki kolokwium 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Prezentacje, opracowanie studium przypadku, praca pisemna: ocena jakościowa. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu Psychologii zachowań konsumenckich (w odniesieniu do wybranych elementów psychologii poznawczej, emocji i motywacji oraz psychologii społecznej (07Y-0A_W06, 07Y-0A_W10) oraz umiejętność interpretowania bodźców marketingowych (07Y-0A__U04, 07Y-0A__U05). Prezentacja, opracowanie studium przypadku, praca pisemna odzwierciedlające umiejętność opracowania programów zmiany postaw i zachowań społecznych przy pomocy środków stosowanych w reklamie (07Y-0A__U04; 07Y-0A__U04) oraz kompetencję otwartości na nowe informacje o świecie społecznym i empatii w stosunku do osób i grup społecznych z zachowaniem otwartości światopoglądowej, szanując jednocześnie tradycję i kulturę(07Y-0A__K01; 07Y-0A__K03; 07Y-0A__K05). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zachowania konsumenckie jako obszar badań naukowych praktyki biznesowej– definicje i kluczowe teorie; reklama jako składnik działalności marketingowej; pojęcie marketing mix. Planowanie produktu, miejsca sprzedaży, ceny i reklamy. Modele zachowań konsumenckich. Różne podejście do opisu środowiska rynkowego. 2. Procesy poznawcze a skuteczność oddziaływań marketingowych: rola uwagi, procesy świadome i automatyczne; brak uwagi odbiorcy a skuteczność reklamy. 3. Percepcja reklamy: narzędzia i strategie, ograniczenia. progi percepcji, spostrzeganie podprogowe i peryferyczne, reklama podprogowa - badania i kontrowersje; zasady konstrukcji reklam w świetle wiedzy psychologicznej. Procesy podświadome w percepcji reklamy (badania neuropsychologiczne); specjalizacja półkul mózgowych w przetwarzaniu informacji rysunkowej, werbalnej; implikacje dla tworzenia elementów werbalnych i obrazowych w reklamie. Nowe trendy w badaniach marketingowych: neuromarketing, możliwości i ograniczenia. 4. Psychologia spostrzegania i konstruowanie reklam. Wrażliwość zmysłowa konsumenta: próg bodźca (próg różnicy i prawo Webera; strategia zmniejszania wymiaru bodźca (downsizing), strategia zwiększania wymiaru bodźca (upsizing). Prawo Webera w strategiach cenowych obniżania i podwyższania ceny produktu. 5. Pamięć a zachowania konsumenckie: kontekst, miejsce w szeregu. Hamowanie retroaktywne i proaktywne a przypominanie bodźców marketingowych, sieciowe modele pamięci -wskazówki przywoływania reklamy. Poznawcze i praktyczne implikacje tworzenia fałszywej pamięci konsumentów. 6. Uczenie się w zachowaniach konsumenckich. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne w strategiach marketingowych: warunkowanie klasyczne w reklamie, warunkowanie instrumentalne w strategiach promocyjnych (bodźce różnicujące, wzmacnianie nieregularne w stosowaniu rabatu, regulowanie zachowań konsumentów w supermarkecie). 7. Wyobraźnia konsumenta: techniki uruchamiania wyobraźni - język reklamy: zdania proste, zdania złożone, informacje i quasi informacje, zmiękczanie hasła reklamowego, język wcześniejszego porozumienia słowa klucze zwiększające uległość konsumentów. 8. Emocje konsumenta w kontekście reklamy i marketingu: emocje a percepcja reklamy i sprawność procesów myślowych; emocje a pamięć reklamy; wzbudzanie emocji; emocje pozytywne i negatywne a efektywność reklamy. Reklamy warunkowane lękiem. 9. Motywacja w reklamie i marketingu: struktura potrzeb konsumenta a bodźce marketingowe. Potrzeby i pragnienia konsumentów w strategiach marketingowych, marketingowa krótkowzroczność. Modele motywacji konsumenckiej: wartości i style życia – VALS 2 i model Censydiam. 10. Racjonalne decyzje konsumenckie: natura decyzji konsumenckich, kupowanie planowanie, strategie kupowania, kupowanie powtarzane. 11. Impulsywne decyzje konsumenckie: kupowanie nieplanowane i jego natura, zabiegi marketingowe w miejscu sprzedaży a kupowanie nieplanowane, manipulacja ceną produktu a kupowanie nieplanowane, uzależnienie od kupowania, kupowanie kompulsywne. Dysonans pozakupowy: źródła dysonansu pozakupowego i sposoby jego redukcji, konsekwencje dysonansu pozakupowego. 12. Psychograficzna i demograficzna segmentacja rynku. Odbiorca reklamy a efektywność przekazu: cechy odbiorcy: płeć, wiek, wykształcenie, osobowość. Mikroekonomiczna teoria różnicowania ceny jako przejaw segmentacji ze względu na dochód. 13. Etyka odziaływań na postawy konsumenckie: reklama sprzeczna z prawem, z dobrymi obyczajami i uchybiająca godności człowieka; reklama wprowadzająca w błąd, nierzeczowa, ukryta, uciążliwa, porównawcza; reklama podprogowa. 14.Podstawowa klasyfikacja sloganów reklamowych. Warsztat: tworzenie sloganów reklamowych z wykorzystaniem wiedzy o psychologicznych prawidłach tworzenia przekazu reklamowego z uwzględnieniem segmentacji psychograficznej. 15. Reklama społeczna i polityczna: specyfika reklamy społecznej, emocje w reklamie społecznej, spostrzeganie reklamy społecznej i jej efektywność. Elementy marketingu politycznego: wizerunek polityka i slogan polityczny. 16. Schematy poznawcze w reklamie: stereotypizacja, psychologiczne wizerunki kobiety i mężczyzny w reklamie: typologie kobiet i mężczyzn w reklamie - cechy nadawcy reklamy a cechy produktu; psychologiczne konsekwencje percepcji reklam z wykorzystaniem typologii kobiety i mężczyzny. 17. Tworzenia przekazu wzbudzającego emocje, wykorzystanie bodźców seksualnych i awersyjnych (reklama szokująca): możliwości i ograniczenia; schemat dziecięcości - dyskusja etyczna. 18. Nowe trendy w marketingu: marketing sensoryczny, marketing partyzancki, marketing wirusowy, marketing szeptany, ambient media, guerilla marketing. 19. Zastosowanie Sztucznej inteligencji w obszarze zachowań konsumenckich. |
|
Literatura: |
1. Doliński, D. (2010). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk GWP. 2. Falkowski, A., Tyszka, T. (2009). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: GWP. 3. Heath, R. (2008). Reklama. Co tak naprawdę wpływa na jej skuteczność. Gdańsk: GWP. 4. Stasiuk, D., Maison, D. (2014). Psychologia konsumenta. Warszawa, PWN. Uzupełniająca: 5. Cwalina, W., Falkowski, A. (2005). Marketing polityczny. Gdańsk: GWP. 6. Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa, PWN. 7. Zawadzka, A. M. (2006). Dlaczego przywiązujemy się do marki? Gdańsk: GWP. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.