UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pomiaru i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-AMPWAN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pomiaru i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 9.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza na temat podstaw finansów przedsiębiorstwa oraz planowania finansowego.


Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z wyceną przedsiębiorstwa, analizą wielkości wykreowanej wartości w przedsiębiorstwie a także determinantami tworzenia wartości. W ramach przedmiotu studenci zdobędą wiedzę na temat tego jak należy rozumieć wartość, jak ja mierzyć w kategoriach finansowych przy wykorzystaniu podejścia kosztowego, rynkowego, dochodowego. Studenci zdobędą również wiedzę na temat sposobu pomiaru wyników przedsiębiorstwa z perspektywy menedżerów i akcjonariuszy. Zdobędą również wiedzę na temat wpływu kapitału intelektualnego na tworzenie wartości.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z wyceną przedsiębiorstwa, analizą wielkości wykreowanej wartości w przedsiębiorstwie a także determinantami tworzenia wartości. W ramach przedmiotu studenci zdobędą wiedzę na temat tego jak należy rozumieć wartość, jak ja mierzyć w kategoriach finansowych przy wykorzystaniu podejścia kosztowego, rynkowego, dochodowego. Studenci zdobędą również wiedzę na temat sposobu pomiaru wyników przedsiębiorstwa z perspektywy menedżerów i akcjonariuszy. Zdobędą również wiedzę na temat wpływu kapitału intelektualnego na tworzenie wartości.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna fundamentalne zasady tworzenia wartości w przedsiębiorstwie

Zna podstawowe determinanty wartości w przedsiębiorstwie

Zna metody wyceny przedsiębiorstwa i jego kapitału intelektualnego

Zna wady i zalety różnych metod wyceny przedsiębiorstwa

Zna metody szacowania wykreowanej wartości w przedsiębiorstwie

Zna rolę kapitału intelektualnego i aktywów niematerialnych w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa

Zna rolę różnorodnych procesów wewnątrz i zjawisk na zewnątrz przedsiębiorstwa w procesie tworzenia wartości

Umiejętności

Potrafi wycenić przedsiębiorstwo przy wykorzystaniu metod dochodowych i mnożnikowych

Potrafi wybrać adekwatną do sytuacji metodę wyceny przedsiębiorstwa

Potrafi oszacować wykreowaną w przedsiębiorstwie wartość z perspektywy wewnętrznej i akcjonariuszy

Potrafi zmierzyć i wycenić kapitał intelektualny

Potrafi zidentyfikować kluczowe determinanty wartości w przedsiębiorstwie

Kompetencje społeczne

Potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy

Potrafi doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności

Potrafi współdziałać w grupie przy rozwiązywaniu problemów

Potrafi przygotowywać raporty z wyceny

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 30.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 70.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Zadanie / zadania praktyczne - 10.00%

Projekt / Studium przypadku - 20.00%

Test / quiz - 20.00%

Test / quiz - 50.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Treści kształcenia:

Wykład kursowy

Istota wartości

Metody wyceny przedsiębiorstw

Pomiar wyników przedsiębiorstwa

Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa


Ćwiczenia audytoryjne

Wpływ relacji pomiędzy zwrotem na zaangażowanym kapitale (ROIC), kosztem kapitału (wacc) i stopą wzrostu (g) na wartość przedsiębiorstwa

Metody dochodowe wyceny przedsiębiorstwa

Metody mnożnikowe w wycenie przedsiębiorstwa

Szacowanie wykreowanej wartość przy wykorzystaniu wybranych mierników

Pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu Scandia Navigator



Literatura:

Literatura podstawowa

A. Rappaport, Wartość dla akcjonariuszy, WIG-Press, Warszawa, 1999.

A. Szablewski, K. Pniewski, B. Bartoszewicz (red.), Value Based Management – koncepcje, narzędzia, przykłady, Poltext, Warszawa, 2008.

A. Cwynar, P. Dżurak (red.), Systemy VBM i zysk ekonomiczny, Poltext, Warszawa, 2010.

T. Dudycz, Zarzadzanie wartością przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2005.

S. Young, S. o’Byrne, EVA and Value-Based Management, McGraw-Hill, New York, 2001.

P. Fernandez, VValuation Methods and Shareholder Value Creation, Elsevier Academic Press, Amsterdam, 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 36 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Urbanek
Prowadzący grup: Leszek Bohdanowicz, Żaklina Jabłońska, Paweł Sekuła, Dariusz Urban, Grzegorz Urbanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 30.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 70.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Zadanie / zadania praktyczne - 10.00%

Projekt / Studium przypadku - 20.00%

Test / quiz - 20.00%

Test / quiz - 50.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Treści kształcenia:

Wykład kursowy

Istota wartości

Metody wyceny przedsiębiorstw

Pomiar wyników przedsiębiorstwa

Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa


Ćwiczenia audytoryjne

Wpływ relacji pomiędzy zwrotem na zaangażowanym kapitale (ROIC), kosztem kapitału (wacc) i stopą wzrostu (g) na wartość przedsiębiorstwa

Metody dochodowe wyceny przedsiębiorstwa

Metody mnożnikowe w wycenie przedsiębiorstwa

Szacowanie wykreowanej wartość przy wykorzystaniu wybranych mierników

Pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu Scandia Navigator



Literatura:

Literatura podstawowa

A. Rappaport, Wartość dla akcjonariuszy, WIG-Press, Warszawa, 1999.

A. Szablewski, K. Pniewski, B. Bartoszewicz (red.), Value Based Management – koncepcje, narzędzia, przykłady, Poltext, Warszawa, 2008.

A. Cwynar, P. Dżurak (red.), Systemy VBM i zysk ekonomiczny, Poltext, Warszawa, 2010.

T. Dudycz, Zarzadzanie wartością przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2005.

S. Young, S. o’Byrne, EVA and Value-Based Management, McGraw-Hill, New York, 2001.

P. Fernandez, VValuation Methods and Shareholder Value Creation, Elsevier Academic Press, Amsterdam, 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 30.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 70.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Zadanie / zadania praktyczne - 10.00%

Projekt / Studium przypadku - 20.00%

Test / quiz - 20.00%

Test / quiz - 50.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Treści kształcenia:

Wykład kursowy

Istota wartości

Metody wyceny przedsiębiorstw

Pomiar wyników przedsiębiorstwa

Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa


Ćwiczenia audytoryjne

Wpływ relacji pomiędzy zwrotem na zaangażowanym kapitale (ROIC), kosztem kapitału (wacc) i stopą wzrostu (g) na wartość przedsiębiorstwa

Metody dochodowe wyceny przedsiębiorstwa

Metody mnożnikowe w wycenie przedsiębiorstwa

Szacowanie wykreowanej wartość przy wykorzystaniu wybranych mierników

Pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu Scandia Navigator



Literatura:

Literatura podstawowa

A. Rappaport, Wartość dla akcjonariuszy, WIG-Press, Warszawa, 1999.

A. Szablewski, K. Pniewski, B. Bartoszewicz (red.), Value Based Management – koncepcje, narzędzia, przykłady, Poltext, Warszawa, 2008.

A. Cwynar, P. Dżurak (red.), Systemy VBM i zysk ekonomiczny, Poltext, Warszawa, 2010.

T. Dudycz, Zarzadzanie wartością przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2005.

S. Young, S. o’Byrne, EVA and Value-Based Management, McGraw-Hill, New York, 2001.

P. Fernandez, VValuation Methods and Shareholder Value Creation, Elsevier Academic Press, Amsterdam, 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 36 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Sekuła
Prowadzący grup: Marta Baraniak, Paweł Sekuła, Dariusz Urban, Grzegorz Urbanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy:Wykład kursowy: ocena * 30.00%

+ Ocena z formy:Ćwiczenia audytoryjne: ocena * 70.00%

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

Sprawdzian końcowy-100.00 %

Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00 % - ocena 2

50.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Wykład kursowy:

Brak


Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

Praca domowa-10.00 %

Projekt-20.00 %

Kolokwium-20.00 %

Sprawdzian końcowy-50.00 %

Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00 % - ocena 2

50.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Ćwiczenia audytoryjne:

Brak



Treści kształcenia:

Wykład kursowy

Istota wartości

Metody wyceny przedsiębiorstw

Pomiar wyników przedsiębiorstwa

Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa


Ćwiczenia audytoryjne

Wpływ relacji pomiędzy zwrotem na zaangażowanym kapitale (ROIC), kosztem kapitału (wacc) i stopą wzrostu (g) na wartość przedsiębiorstwa

Metody dochodowe wyceny przedsiębiorstwa

Metody mnożnikowe w wycenie przedsiębiorstwa

Szacowanie wykreowanej wartość przy wykorzystaniu wybranych mierników

Pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu Scandia Navigator



Literatura:

Literatura podstawowa

A. Rappaport, Wartość dla akcjonariuszy, WIG-Press, Warszawa, 1999.

A. Szablewski, K. Pniewski, B. Bartoszewicz (red.), Value Based Management – koncepcje, narzędzia, przykłady, Poltext, Warszawa, 2008.

A. Cwynar, P. Dżurak (red.), Systemy VBM i zysk ekonomiczny, Poltext, Warszawa, 2010.

T. Dudycz, Zarzadzanie wartością przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2005.

S. Young, S. o’Byrne, EVA and Value-Based Management, McGraw-Hill, New York, 2001.

P. Fernandez, VValuation Methods and Shareholder Value Creation, Elsevier Academic Press, Amsterdam, 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 36 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Sekuła
Prowadzący grup: Marta Baraniak, Paweł Sekuła, Dariusz Urban, Grzegorz Urbanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy:Wykład kursowy: ocena * 30.00%

+ Ocena z formy:Ćwiczenia audytoryjne: ocena * 70.00%

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

Sprawdzian końcowy-100.00 %

Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00 % - ocena 2

50.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Wykład kursowy:

Brak


Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

Praca domowa-10.00 %

Projekt-20.00 %

Kolokwium-20.00 %

Sprawdzian końcowy-50.00 %

Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00 % - ocena 2

50.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Ćwiczenia audytoryjne:

Brak



Treści kształcenia:

Wykład kursowy

Istota wartości

Metody wyceny przedsiębiorstw

Pomiar wyników przedsiębiorstwa

Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa


Ćwiczenia audytoryjne

Wpływ relacji pomiędzy zwrotem na zaangażowanym kapitale (ROIC), kosztem kapitału (wacc) i stopą wzrostu (g) na wartość przedsiębiorstwa

Metody dochodowe wyceny przedsiębiorstwa

Metody mnożnikowe w wycenie przedsiębiorstwa

Szacowanie wykreowanej wartość przy wykorzystaniu wybranych mierników

Pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu Scandia Navigator



Literatura:

Literatura podstawowa

A. Rappaport, Wartość dla akcjonariuszy, WIG-Press, Warszawa, 1999.

A. Szablewski, K. Pniewski, B. Bartoszewicz (red.), Value Based Management – koncepcje, narzędzia, przykłady, Poltext, Warszawa, 2008.

A. Cwynar, P. Dżurak (red.), Systemy VBM i zysk ekonomiczny, Poltext, Warszawa, 2010.

T. Dudycz, Zarzadzanie wartością przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2005.

S. Young, S. o’Byrne, EVA and Value-Based Management, McGraw-Hill, New York, 2001.

P. Fernandez, VValuation Methods and Shareholder Value Creation, Elsevier Academic Press, Amsterdam, 2002.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0