UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Finansowanie przedsięwzięć z funduszy europejskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-FFPPKN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Finansowanie przedsięwzięć z funduszy europejskich
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

brak


Skrócony opis:

Celem kursu jest prezentacja podstawowych pojęć związanych z pozyskiwaniem środków unijnych (europejskich) oraz charakterystyka podstawowych zasad funkcjonowania systemu funduszy unijnych. Efektem dyskusji podczas zajęć będzie znajomość zasad związanych z zarządzaniem projektami. Ważnym zadaniem dydaktycznym kursu jest umiejętność wyszukiwania i analizy dokumentacji konkursowej oraz efektywne przygotowanie koncepcji projektu współfinansowanego ze środków unijnych. Ponadto słuchacz uzyska wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań organizacyjnych, instytucjonalnych oraz regulacyjnych dotyczących planowania i realizowania projektów unijnych.

Pełny opis:

Celem kursu jest prezentacja podstawowych pojęć związanych z pozyskiwaniem środków unijnych (europejskich) oraz charakterystyka podstawowych zasad funkcjonowania systemu funduszy unijnych. Efektem dyskusji podczas zajęć będzie znajomość zasad związanych z zarządzaniem projektami. Ważnym zadaniem dydaktycznym kursu jest umiejętność wyszukiwania i analizy dokumentacji konkursowej oraz efektywne przygotowanie koncepcji projektu współfinansowanego ze środków unijnych. Ponadto słuchacz uzyska wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań organizacyjnych, instytucjonalnych oraz regulacyjnych dotyczących planowania i realizowania projektów unijnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada wiedzę o różnych typach organizacji oraz podstawowych aspektach finansowych ich funkcjonowania

Posiada wiedzę o poglądach na temat struktur, rodzajów więzi organizacyjnych, relacji finansowych podmiotów gospodarczych oraz ich historycznej ewolucji

Posiada wiedzę z zakresu zarządzania finansami przedsiębiorstwa na każdym etapie jego rozwoju

Zna ogólne zasady planowania, realizowania i oceny projektów inwestycyjnych

Umiejętności

Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, finansowymi i etycznymi) w celu rozwiązania konkretnego problemów z zakresu finansów

Posiada umiejętność analizy różnych rozwiązań konkretnych problemów finansowych i proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie, posiada umiejętność wdrażania proponowanych rozwiązań

Posiada umiejętność rozumienia i analizowania finansowego aspektu zjawisk gospodarczych

Kompetencje społeczne

Jest gotów odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania lub zadania innych

Jest gotów brać odpowiedzialność za powierzone mu zadania

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody poszukujące | Metoda problemowa



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Aktywność na zajęciach


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00% - ocena 2

51.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły:

Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu.

Algorytm wystawiania ocen

Oceny wystawiane są według następującej skali:

(90%-100%) – ocena bardzo dobra;

(80% -90%) – ocena dobra plus;

(70% -80%) – ocena dobra;

(60% -70%) – ocena dostateczna plus;

(51% -60%) – ocena dostateczna;

(40%- 50%) – ocena niedostateczna*;

(0% -40%) – ocena niedostateczna**;

*w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego;

**uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę;

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 100.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły:

Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu.

Algorytm wystawiania ocen

Oceny wystawiane są według następującej skali:

(90%-100%) – ocena bardzo dobra;

(80% -90%) – ocena dobra plus;

(70% -80%) – ocena dobra;

(60% -70%) – ocena dostateczna plus;

(50% -60%) – ocena dostateczna;

(40%- 50%) – ocena niedostateczna*;

(0% -40%) – ocena niedostateczna**;

*w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego;

**uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę;


Treści kształcenia:

Wykład kursowy

1.Fundusze Europejskie w perspektywie 2021-2027 – wprowadzenie do perspektywy

2.Umowa partnerska i dokumenty programowe na lata 2021-2027

3.Polityka spójności na lata 2021-2027

4.Źródła finansowania polityki spójności:
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR),
Fundusz Spójności (FS),
Europejski Fundusz Społeczny+ (EFS+)
Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST).

5.Krajowy Plan Odbudowy (KPO)

6.Programy krajowe w latach 2021-2027
Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS)
Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG)
Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS)
Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC)
Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW)
oProgramy Regionalne

7.Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej

8.Zasady finansowania i kwalifikowania wydatków w perspektywie 2021-2027


Ćwiczenia audytoryjne

Analiza dokumentów programowych i konkursowych

Przykłady projektów współfinansowanych ze środków unijnych

Wybór programu i konkursu dla realizacji projektu

Przygotowanie koncepcji projektu współfinansowanego ze środków unijnych

Zapoznanie się z generatorem wniosków aplikacyjnych

Przygotowanie projektu zgodnie z dokumentacją konkursową (informacje o projekcie, charakterystyka wdrażanego rozwiązania, analiza konkurencji, zapotrzebowanie na rezultaty projektu, opis zadań, harmonogram, budżet, zarzadzanie zespołem projektowym, analiza ryzyka)



Literatura:

Literatura podstawowa

R.K. Wysocki, Efektywne zarzadzanie projektami, Onepress, Warszawa 2022

E. Sońta-Drączkowska, Zarządzanie projektami we wdrażaniu innowacji, PWE, Warszawa 2018

A.A, Szpritter, Architektura zarządzania procesami i projektami, CeDeWu, Warszawa 2020

Dokumenty strategiczne i programy www.funduszeeuropejskie.gov.pl

Literatura dodatkowa

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/109762/KPO.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Starzyńska
Prowadzący grup: Renata Lisowska, Dorota Starzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody poszukujące | Metoda problemowa



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Aktywność na zajęciach


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły:

Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu.

Algorytm wystawiania ocen

Oceny wystawiane są według następującej skali:

(90%-100%) – ocena bardzo dobra;

(80% -90%) – ocena dobra plus;

(70% -80%) – ocena dobra;

(60% -70%) – ocena dostateczna plus;

(50% -60%) – ocena dostateczna;

(40%- 50%) – ocena niedostateczna*;

(0% -40%) – ocena niedostateczna**;

*w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego;

**uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę;

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 100.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły:

Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu.

Algorytm wystawiania ocen

Oceny wystawiane są według następującej skali:

(90%-100%) – ocena bardzo dobra;

(80% -90%) – ocena dobra plus;

(70% -80%) – ocena dobra;

(60% -70%) – ocena dostateczna plus;

(50% -60%) – ocena dostateczna;

(40%- 50%) – ocena niedostateczna*;

(0% -40%) – ocena niedostateczna**;

*w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego;

**uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę;


Treści kształcenia:

Wykład kursowy

Polityka wsparcia przedsiębiorstw w Polsce i UE. Programy unijne dla przedsiębiorców

Fundusze Strukturalne. Główne dokumenty UE związane z funkcjonowaniem Funduszy Strukturalnych. Zasady funkcjonowania funduszy strukturalnych

Strategiczne dokumenty programowe na okres 2014-2020

Dokumentacja programowa a dokumentacja konkursowa

Programy operacyjne dla przedsiębiorców

Bariery w pozyskiwaniu środków finansowych z funduszy strukturalnych

Rozwój przedsiębiorstwa finansowany ze środków unijnych - możliwości wsparcia przedsiębiorstw: dotacje na uruchomienie przedsiębiorstwa, dotacje na inwestycje, dotacje na innowacje, dotacje na rozwój ICT, dotacje na działalność eksportową inwestycje w kapitał ludzki.

Zasady efektywnego pozyskiwania wsparcia. Reguły zarządzania środkami unijnymi

Metodologia przygotowania projektów: definicja projektu, cykl życia projektu, matryca logiczna, analiza interesariuszy, analiza SWOT, drzewo problemów i drzewo celów, uzasadnienie potrzeby realizacji projektu, cele – działania – rezultaty, harmonogram zadań i zasobów (budżet).

Przygotowanie wniosku. Konstrukcja wniosków o wsparcie finansowe z funduszy strukturalnych.

Wdrażanie i zarządzanie projektem: raportowanie finansowe i merytoryczne, monitoring, ewaluacja. Wskaźniki projektu. Pomiar efektywności projektu. Kontrola projektów unijnych. Promocja i trwałość projektu. Procedury zamówień publicznych stosowane przy realizacji projektów finansowanych z funduszy unijnych.


Ćwiczenia audytoryjne

Analiza dokumentów programowych i konkursowych

Przykłady projektów współfinansowanych ze środków unijnych

Wybór programu i konkursu dla realizacji projektu

Przygotowanie koncepcji projektu współfinansowanego ze środków unijnych

Zapoznanie się z generatorem wniosków aplikacyjnych

Przygotowanie projektu w generatorze



Literatura:

Literatura podstawowa

R. Pawlicki, Strategia finansowa dla Polski 2014-2020. Fundusze unijne dla przedsiębiorczych, Difin, Warszawa 2014

R. Kasprzak, Fundusze unijne. Szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Budżet na lata 2014-2020, Onepress, Gliwice 2016

M. Gwizda, M. Kosewska-Kwaśny, Sz. Źółciński, Fundusze UE 2014-2020. Nowa perspektywa - nowe możliwości, C.H.Beck, Warszawa 2014

A. Jankowska, R. Knopik, T. Kierzkowski, Fundusze Strukturalne oraz Fundusz Spójności, C.H. Beck, Warszawa 2009

Portal www.funduszeeuropejskie.gov.pl

Literatura dodatkowa

M. Kraskulska, Fundusze unijne w nowej perspektywie 2014-2020, Wydawnictwo Wiedza i praktyka, Warszawa 2014

E. Latoszek, Finansowanie MSP w Polsce ze środków finansowych UE jako czynnik wpływający na konkurencyjność przedsiębiorstw, SGH, Warszawa 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Starzyńska
Prowadzący grup: Renata Lisowska, Dorota Starzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody poszukujące | Metoda problemowa



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Aktywność na zajęciach


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły:

Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu.

Algorytm wystawiania ocen

Oceny wystawiane są według następującej skali:

(90%-100%) – ocena bardzo dobra;

(80% -90%) – ocena dobra plus;

(70% -80%) – ocena dobra;

(60% -70%) – ocena dostateczna plus;

(50% -60%) – ocena dostateczna;

(40%- 50%) – ocena niedostateczna*;

(0% -40%) – ocena niedostateczna**;

*w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego;

**uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę;

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 100.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły:

Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu.

Algorytm wystawiania ocen

Oceny wystawiane są według następującej skali:

(90%-100%) – ocena bardzo dobra;

(80% -90%) – ocena dobra plus;

(70% -80%) – ocena dobra;

(60% -70%) – ocena dostateczna plus;

(50% -60%) – ocena dostateczna;

(40%- 50%) – ocena niedostateczna*;

(0% -40%) – ocena niedostateczna**;

*w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego;

**uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę;


Treści kształcenia:

Wykład kursowy

Polityka wsparcia przedsiębiorstw w Polsce i UE. Programy unijne dla przedsiębiorców

Fundusze Strukturalne. Główne dokumenty UE związane z funkcjonowaniem Funduszy Strukturalnych. Zasady funkcjonowania funduszy strukturalnych

Strategiczne dokumenty programowe na okres 2014-2020

Dokumentacja programowa a dokumentacja konkursowa

Programy operacyjne dla przedsiębiorców

Bariery w pozyskiwaniu środków finansowych z funduszy strukturalnych

Rozwój przedsiębiorstwa finansowany ze środków unijnych - możliwości wsparcia przedsiębiorstw: dotacje na uruchomienie przedsiębiorstwa, dotacje na inwestycje, dotacje na innowacje, dotacje na rozwój ICT, dotacje na działalność eksportową inwestycje w kapitał ludzki.

Zasady efektywnego pozyskiwania wsparcia. Reguły zarządzania środkami unijnymi

Metodologia przygotowania projektów: definicja projektu, cykl życia projektu, matryca logiczna, analiza interesariuszy, analiza SWOT, drzewo problemów i drzewo celów, uzasadnienie potrzeby realizacji projektu, cele – działania – rezultaty, harmonogram zadań i zasobów (budżet).

Przygotowanie wniosku. Konstrukcja wniosków o wsparcie finansowe z funduszy strukturalnych.

Wdrażanie i zarządzanie projektem: raportowanie finansowe i merytoryczne, monitoring, ewaluacja. Wskaźniki projektu. Pomiar efektywności projektu. Kontrola projektów unijnych. Promocja i trwałość projektu. Procedury zamówień publicznych stosowane przy realizacji projektów finansowanych z funduszy unijnych.


Ćwiczenia audytoryjne

Analiza dokumentów programowych i konkursowych

Przykłady projektów współfinansowanych ze środków unijnych

Wybór programu i konkursu dla realizacji projektu

Przygotowanie koncepcji projektu współfinansowanego ze środków unijnych

Zapoznanie się z generatorem wniosków aplikacyjnych

Przygotowanie projektu w generatorze



Literatura:

Literatura podstawowa

R. Pawlicki, Strategia finansowa dla Polski 2014-2020. Fundusze unijne dla przedsiębiorczych, Difin, Warszawa 2014

R. Kasprzak, Fundusze unijne. Szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Budżet na lata 2014-2020, Onepress, Gliwice 2016

M. Gwizda, M. Kosewska-Kwaśny, Sz. Źółciński, Fundusze UE 2014-2020. Nowa perspektywa - nowe możliwości, C.H.Beck, Warszawa 2014

A. Jankowska, R. Knopik, T. Kierzkowski, Fundusze Strukturalne oraz Fundusz Spójności, C.H. Beck, Warszawa 2009

Portal www.funduszeeuropejskie.gov.pl

Literatura dodatkowa

M. Kraskulska, Fundusze unijne w nowej perspektywie 2014-2020, Wydawnictwo Wiedza i praktyka, Warszawa 2014

E. Latoszek, Finansowanie MSP w Polsce ze środków finansowych UE jako czynnik wpływający na konkurencyjność przedsiębiorstw, SGH, Warszawa 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Starzyńska
Prowadzący grup: Agnieszka Drzazga, Renata Lisowska, Dorota Starzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody poszukujące | Metoda problemowa



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Aktywność na zajęciach


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły:

Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu.

Algorytm wystawiania ocen

Oceny wystawiane są według następującej skali:

(90%-100%) – ocena bardzo dobra;

(80% -90%) – ocena dobra plus;

(70% -80%) – ocena dobra;

(60% -70%) – ocena dostateczna plus;

(50% -60%) – ocena dostateczna;

(40%- 50%) – ocena niedostateczna*;

(0% -40%) – ocena niedostateczna**;

*w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego;

**uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę;

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 100.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły:

Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu.

Algorytm wystawiania ocen

Oceny wystawiane są według następującej skali:

(90%-100%) – ocena bardzo dobra;

(80% -90%) – ocena dobra plus;

(70% -80%) – ocena dobra;

(60% -70%) – ocena dostateczna plus;

(50% -60%) – ocena dostateczna;

(40%- 50%) – ocena niedostateczna*;

(0% -40%) – ocena niedostateczna**;

*w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego;

**uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę;


Treści kształcenia:

Wykład kursowy

Polityka wsparcia przedsiębiorstw w Polsce i UE. Programy unijne dla przedsiębiorców

Fundusze Strukturalne. Główne dokumenty UE związane z funkcjonowaniem Funduszy Strukturalnych. Zasady funkcjonowania funduszy strukturalnych

Strategiczne dokumenty programowe na okres 2014-2020

Dokumentacja programowa a dokumentacja konkursowa

Programy operacyjne dla przedsiębiorców

Bariery w pozyskiwaniu środków finansowych z funduszy strukturalnych

Rozwój przedsiębiorstwa finansowany ze środków unijnych - możliwości wsparcia przedsiębiorstw: dotacje na uruchomienie przedsiębiorstwa, dotacje na inwestycje, dotacje na innowacje, dotacje na rozwój ICT, dotacje na działalność eksportową inwestycje w kapitał ludzki.

Zasady efektywnego pozyskiwania wsparcia. Reguły zarządzania środkami unijnymi

Metodologia przygotowania projektów: definicja projektu, cykl życia projektu, matryca logiczna, analiza interesariuszy, analiza SWOT, drzewo problemów i drzewo celów, uzasadnienie potrzeby realizacji projektu, cele – działania – rezultaty, harmonogram zadań i zasobów (budżet).

Przygotowanie wniosku. Konstrukcja wniosków o wsparcie finansowe z funduszy strukturalnych.

Wdrażanie i zarządzanie projektem: raportowanie finansowe i merytoryczne, monitoring, ewaluacja. Wskaźniki projektu. Pomiar efektywności projektu. Kontrola projektów unijnych. Promocja i trwałość projektu. Procedury zamówień publicznych stosowane przy realizacji projektów finansowanych z funduszy unijnych.


Ćwiczenia audytoryjne

Analiza dokumentów programowych i konkursowych

Przykłady projektów współfinansowanych ze środków unijnych

Wybór programu i konkursu dla realizacji projektu

Przygotowanie koncepcji projektu współfinansowanego ze środków unijnych

Zapoznanie się z generatorem wniosków aplikacyjnych

Przygotowanie projektu w generatorze



Literatura:

Literatura podstawowa

R. Pawlicki, Strategia finansowa dla Polski 2014-2020. Fundusze unijne dla przedsiębiorczych, Difin, Warszawa 2014

R. Kasprzak, Fundusze unijne. Szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Budżet na lata 2014-2020, Onepress, Gliwice 2016

M. Gwizda, M. Kosewska-Kwaśny, Sz. Źółciński, Fundusze UE 2014-2020. Nowa perspektywa - nowe możliwości, C.H.Beck, Warszawa 2014

A. Jankowska, R. Knopik, T. Kierzkowski, Fundusze Strukturalne oraz Fundusz Spójności, C.H. Beck, Warszawa 2009

Portal www.funduszeeuropejskie.gov.pl

Literatura dodatkowa

M. Kraskulska, Fundusze unijne w nowej perspektywie 2014-2020, Wydawnictwo Wiedza i praktyka, Warszawa 2014

E. Latoszek, Finansowanie MSP w Polsce ze środków finansowych UE jako czynnik wpływający na konkurencyjność przedsiębiorstw, SGH, Warszawa 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody poszukujące | Metoda problemowa



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Aktywność na zajęciach


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły:

Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu.

Algorytm wystawiania ocen

Oceny wystawiane są według następującej skali:

(90%-100%) – ocena bardzo dobra;

(80% -90%) – ocena dobra plus;

(70% -80%) – ocena dobra;

(60% -70%) – ocena dostateczna plus;

(50% -60%) – ocena dostateczna;

(40%- 50%) – ocena niedostateczna*;

(0% -40%) – ocena niedostateczna**;

*w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego;

**uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę;

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 100.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły:

Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu.

Algorytm wystawiania ocen

Oceny wystawiane są według następującej skali:

(90%-100%) – ocena bardzo dobra;

(80% -90%) – ocena dobra plus;

(70% -80%) – ocena dobra;

(60% -70%) – ocena dostateczna plus;

(50% -60%) – ocena dostateczna;

(40%- 50%) – ocena niedostateczna*;

(0% -40%) – ocena niedostateczna**;

*w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego;

**uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę;


Treści kształcenia:

Wykład kursowy

Polityka wsparcia przedsiębiorstw w Polsce i UE. Programy unijne dla przedsiębiorców

Fundusze Strukturalne. Główne dokumenty UE związane z funkcjonowaniem Funduszy Strukturalnych. Zasady funkcjonowania funduszy strukturalnych

Strategiczne dokumenty programowe na okres 2014-2020

Dokumentacja programowa a dokumentacja konkursowa

Programy operacyjne dla przedsiębiorców

Bariery w pozyskiwaniu środków finansowych z funduszy strukturalnych

Rozwój przedsiębiorstwa finansowany ze środków unijnych - możliwości wsparcia przedsiębiorstw: dotacje na uruchomienie przedsiębiorstwa, dotacje na inwestycje, dotacje na innowacje, dotacje na rozwój ICT, dotacje na działalność eksportową inwestycje w kapitał ludzki.

Zasady efektywnego pozyskiwania wsparcia. Reguły zarządzania środkami unijnymi

Metodologia przygotowania projektów: definicja projektu, cykl życia projektu, matryca logiczna, analiza interesariuszy, analiza SWOT, drzewo problemów i drzewo celów, uzasadnienie potrzeby realizacji projektu, cele – działania – rezultaty, harmonogram zadań i zasobów (budżet).

Przygotowanie wniosku. Konstrukcja wniosków o wsparcie finansowe z funduszy strukturalnych.

Wdrażanie i zarządzanie projektem: raportowanie finansowe i merytoryczne, monitoring, ewaluacja. Wskaźniki projektu. Pomiar efektywności projektu. Kontrola projektów unijnych. Promocja i trwałość projektu. Procedury zamówień publicznych stosowane przy realizacji projektów finansowanych z funduszy unijnych.


Ćwiczenia audytoryjne

Analiza dokumentów programowych i konkursowych

Przykłady projektów współfinansowanych ze środków unijnych

Wybór programu i konkursu dla realizacji projektu

Przygotowanie koncepcji projektu współfinansowanego ze środków unijnych

Zapoznanie się z generatorem wniosków aplikacyjnych

Przygotowanie projektu w generatorze



Literatura:

Literatura podstawowa

R. Pawlicki, Strategia finansowa dla Polski 2014-2020. Fundusze unijne dla przedsiębiorczych, Difin, Warszawa 2014

R. Kasprzak, Fundusze unijne. Szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Budżet na lata 2014-2020, Onepress, Gliwice 2016

M. Gwizda, M. Kosewska-Kwaśny, Sz. Źółciński, Fundusze UE 2014-2020. Nowa perspektywa - nowe możliwości, C.H.Beck, Warszawa 2014

A. Jankowska, R. Knopik, T. Kierzkowski, Fundusze Strukturalne oraz Fundusz Spójności, C.H. Beck, Warszawa 2009

Portal www.funduszeeuropejskie.gov.pl

Literatura dodatkowa

M. Kraskulska, Fundusze unijne w nowej perspektywie 2014-2020, Wydawnictwo Wiedza i praktyka, Warszawa 2014

E. Latoszek, Finansowanie MSP w Polsce ze środków finansowych UE jako czynnik wpływający na konkurencyjność przedsiębiorstw, SGH, Warszawa 2008

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0