Finansowanie przedsięwzięć z funduszy europejskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-FFPPKN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Finansowanie przedsięwzięć z funduszy europejskich |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest prezentacja podstawowych pojęć związanych z pozyskiwaniem środków unijnych (europejskich) oraz charakterystyka podstawowych zasad funkcjonowania systemu funduszy unijnych. Efektem dyskusji podczas zajęć będzie znajomość zasad związanych z zarządzaniem projektami. Ważnym zadaniem dydaktycznym kursu jest umiejętność wyszukiwania i analizy dokumentacji konkursowej oraz efektywne przygotowanie koncepcji projektu współfinansowanego ze środków unijnych. Ponadto słuchacz uzyska wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań organizacyjnych, instytucjonalnych oraz regulacyjnych dotyczących planowania i realizowania projektów unijnych. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest prezentacja podstawowych pojęć związanych z pozyskiwaniem środków unijnych (europejskich) oraz charakterystyka podstawowych zasad funkcjonowania systemu funduszy unijnych. Efektem dyskusji podczas zajęć będzie znajomość zasad związanych z zarządzaniem projektami. Ważnym zadaniem dydaktycznym kursu jest umiejętność wyszukiwania i analizy dokumentacji konkursowej oraz efektywne przygotowanie koncepcji projektu współfinansowanego ze środków unijnych. Ponadto słuchacz uzyska wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań organizacyjnych, instytucjonalnych oraz regulacyjnych dotyczących planowania i realizowania projektów unijnych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę o różnych typach organizacji oraz podstawowych aspektach finansowych ich funkcjonowania Posiada wiedzę o poglądach na temat struktur, rodzajów więzi organizacyjnych, relacji finansowych podmiotów gospodarczych oraz ich historycznej ewolucji Posiada wiedzę z zakresu zarządzania finansami przedsiębiorstwa na każdym etapie jego rozwoju Zna ogólne zasady planowania, realizowania i oceny projektów inwestycyjnych Umiejętności Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, finansowymi i etycznymi) w celu rozwiązania konkretnego problemów z zakresu finansów Posiada umiejętność analizy różnych rozwiązań konkretnych problemów finansowych i proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie, posiada umiejętność wdrażania proponowanych rozwiązań Posiada umiejętność rozumienia i analizowania finansowego aspektu zjawisk gospodarczych Kompetencje społeczne Jest gotów odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania lub zadania innych Jest gotów brać odpowiedzialność za powierzone mu zadania |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody eksponujące | Pokaz Metody podające | Wykład konwersatoryjny Ćwiczenia audytoryjne Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku Metody poszukujące | Metoda problemowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 % + Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Aktywność na zajęciach Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 100.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 51.00% - ocena 2 51.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły: Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu. Algorytm wystawiania ocen Oceny wystawiane są według następującej skali: (90%-100%) – ocena bardzo dobra; (80% -90%) – ocena dobra plus; (70% -80%) – ocena dobra; (60% -70%) – ocena dostateczna plus; (51% -60%) – ocena dostateczna; (40%- 50%) – ocena niedostateczna*; (0% -40%) – ocena niedostateczna**; *w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego; **uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę; Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 100.00% Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły: Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu. Algorytm wystawiania ocen Oceny wystawiane są według następującej skali: (90%-100%) – ocena bardzo dobra; (80% -90%) – ocena dobra plus; (70% -80%) – ocena dobra; (60% -70%) – ocena dostateczna plus; (50% -60%) – ocena dostateczna; (40%- 50%) – ocena niedostateczna*; (0% -40%) – ocena niedostateczna**; *w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego; **uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę; |
|
Treści kształcenia: | Wykład kursowy 1.Fundusze Europejskie w perspektywie 2021-2027 – wprowadzenie do perspektywy 2.Umowa partnerska i dokumenty programowe na lata 2021-2027 3.Polityka spójności na lata 2021-2027 4.Źródła finansowania polityki spójności: 5.Krajowy Plan Odbudowy (KPO) 6.Programy krajowe w latach 2021-2027 7.Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej 8.Zasady finansowania i kwalifikowania wydatków w perspektywie 2021-2027 Ćwiczenia audytoryjne Analiza dokumentów programowych i konkursowych Przykłady projektów współfinansowanych ze środków unijnych Wybór programu i konkursu dla realizacji projektu Przygotowanie koncepcji projektu współfinansowanego ze środków unijnych Zapoznanie się z generatorem wniosków aplikacyjnych Przygotowanie projektu zgodnie z dokumentacją konkursową (informacje o projekcie, charakterystyka wdrażanego rozwiązania, analiza konkurencji, zapotrzebowanie na rezultaty projektu, opis zadań, harmonogram, budżet, zarzadzanie zespołem projektowym, analiza ryzyka) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa R.K. Wysocki, Efektywne zarzadzanie projektami, Onepress, Warszawa 2022 E. Sońta-Drączkowska, Zarządzanie projektami we wdrażaniu innowacji, PWE, Warszawa 2018 A.A, Szpritter, Architektura zarządzania procesami i projektami, CeDeWu, Warszawa 2020 Dokumenty strategiczne i programy www.funduszeeuropejskie.gov.pl Literatura dodatkowa Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/109762/KPO.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
C
W
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Starzyńska | |
Prowadzący grup: | Renata Lisowska, Dorota Starzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody eksponujące | Pokaz Metody podające | Wykład konwersatoryjny Ćwiczenia audytoryjne Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku Metody poszukujące | Metoda problemowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 % + Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Aktywność na zajęciach Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 100.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły: Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu. Algorytm wystawiania ocen Oceny wystawiane są według następującej skali: (90%-100%) – ocena bardzo dobra; (80% -90%) – ocena dobra plus; (70% -80%) – ocena dobra; (60% -70%) – ocena dostateczna plus; (50% -60%) – ocena dostateczna; (40%- 50%) – ocena niedostateczna*; (0% -40%) – ocena niedostateczna**; *w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego; **uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę; Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 100.00% Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły: Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu. Algorytm wystawiania ocen Oceny wystawiane są według następującej skali: (90%-100%) – ocena bardzo dobra; (80% -90%) – ocena dobra plus; (70% -80%) – ocena dobra; (60% -70%) – ocena dostateczna plus; (50% -60%) – ocena dostateczna; (40%- 50%) – ocena niedostateczna*; (0% -40%) – ocena niedostateczna**; *w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego; **uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę; |
|
Treści kształcenia: | Wykład kursowy Polityka wsparcia przedsiębiorstw w Polsce i UE. Programy unijne dla przedsiębiorców Fundusze Strukturalne. Główne dokumenty UE związane z funkcjonowaniem Funduszy Strukturalnych. Zasady funkcjonowania funduszy strukturalnych Strategiczne dokumenty programowe na okres 2014-2020 Dokumentacja programowa a dokumentacja konkursowa Programy operacyjne dla przedsiębiorców Bariery w pozyskiwaniu środków finansowych z funduszy strukturalnych Rozwój przedsiębiorstwa finansowany ze środków unijnych - możliwości wsparcia przedsiębiorstw: dotacje na uruchomienie przedsiębiorstwa, dotacje na inwestycje, dotacje na innowacje, dotacje na rozwój ICT, dotacje na działalność eksportową inwestycje w kapitał ludzki. Zasady efektywnego pozyskiwania wsparcia. Reguły zarządzania środkami unijnymi Metodologia przygotowania projektów: definicja projektu, cykl życia projektu, matryca logiczna, analiza interesariuszy, analiza SWOT, drzewo problemów i drzewo celów, uzasadnienie potrzeby realizacji projektu, cele – działania – rezultaty, harmonogram zadań i zasobów (budżet). Przygotowanie wniosku. Konstrukcja wniosków o wsparcie finansowe z funduszy strukturalnych. Wdrażanie i zarządzanie projektem: raportowanie finansowe i merytoryczne, monitoring, ewaluacja. Wskaźniki projektu. Pomiar efektywności projektu. Kontrola projektów unijnych. Promocja i trwałość projektu. Procedury zamówień publicznych stosowane przy realizacji projektów finansowanych z funduszy unijnych. Ćwiczenia audytoryjne Analiza dokumentów programowych i konkursowych Przykłady projektów współfinansowanych ze środków unijnych Wybór programu i konkursu dla realizacji projektu Przygotowanie koncepcji projektu współfinansowanego ze środków unijnych Zapoznanie się z generatorem wniosków aplikacyjnych Przygotowanie projektu w generatorze |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa R. Pawlicki, Strategia finansowa dla Polski 2014-2020. Fundusze unijne dla przedsiębiorczych, Difin, Warszawa 2014 R. Kasprzak, Fundusze unijne. Szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Budżet na lata 2014-2020, Onepress, Gliwice 2016 M. Gwizda, M. Kosewska-Kwaśny, Sz. Źółciński, Fundusze UE 2014-2020. Nowa perspektywa - nowe możliwości, C.H.Beck, Warszawa 2014 A. Jankowska, R. Knopik, T. Kierzkowski, Fundusze Strukturalne oraz Fundusz Spójności, C.H. Beck, Warszawa 2009 Portal www.funduszeeuropejskie.gov.pl Literatura dodatkowa M. Kraskulska, Fundusze unijne w nowej perspektywie 2014-2020, Wydawnictwo Wiedza i praktyka, Warszawa 2014 E. Latoszek, Finansowanie MSP w Polsce ze środków finansowych UE jako czynnik wpływający na konkurencyjność przedsiębiorstw, SGH, Warszawa 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
W
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Starzyńska | |
Prowadzący grup: | Renata Lisowska, Dorota Starzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody eksponujące | Pokaz Metody podające | Wykład konwersatoryjny Ćwiczenia audytoryjne Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku Metody poszukujące | Metoda problemowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 % + Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Aktywność na zajęciach Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 100.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły: Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu. Algorytm wystawiania ocen Oceny wystawiane są według następującej skali: (90%-100%) – ocena bardzo dobra; (80% -90%) – ocena dobra plus; (70% -80%) – ocena dobra; (60% -70%) – ocena dostateczna plus; (50% -60%) – ocena dostateczna; (40%- 50%) – ocena niedostateczna*; (0% -40%) – ocena niedostateczna**; *w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego; **uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę; Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 100.00% Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły: Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu. Algorytm wystawiania ocen Oceny wystawiane są według następującej skali: (90%-100%) – ocena bardzo dobra; (80% -90%) – ocena dobra plus; (70% -80%) – ocena dobra; (60% -70%) – ocena dostateczna plus; (50% -60%) – ocena dostateczna; (40%- 50%) – ocena niedostateczna*; (0% -40%) – ocena niedostateczna**; *w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego; **uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę; |
|
Treści kształcenia: | Wykład kursowy Polityka wsparcia przedsiębiorstw w Polsce i UE. Programy unijne dla przedsiębiorców Fundusze Strukturalne. Główne dokumenty UE związane z funkcjonowaniem Funduszy Strukturalnych. Zasady funkcjonowania funduszy strukturalnych Strategiczne dokumenty programowe na okres 2014-2020 Dokumentacja programowa a dokumentacja konkursowa Programy operacyjne dla przedsiębiorców Bariery w pozyskiwaniu środków finansowych z funduszy strukturalnych Rozwój przedsiębiorstwa finansowany ze środków unijnych - możliwości wsparcia przedsiębiorstw: dotacje na uruchomienie przedsiębiorstwa, dotacje na inwestycje, dotacje na innowacje, dotacje na rozwój ICT, dotacje na działalność eksportową inwestycje w kapitał ludzki. Zasady efektywnego pozyskiwania wsparcia. Reguły zarządzania środkami unijnymi Metodologia przygotowania projektów: definicja projektu, cykl życia projektu, matryca logiczna, analiza interesariuszy, analiza SWOT, drzewo problemów i drzewo celów, uzasadnienie potrzeby realizacji projektu, cele – działania – rezultaty, harmonogram zadań i zasobów (budżet). Przygotowanie wniosku. Konstrukcja wniosków o wsparcie finansowe z funduszy strukturalnych. Wdrażanie i zarządzanie projektem: raportowanie finansowe i merytoryczne, monitoring, ewaluacja. Wskaźniki projektu. Pomiar efektywności projektu. Kontrola projektów unijnych. Promocja i trwałość projektu. Procedury zamówień publicznych stosowane przy realizacji projektów finansowanych z funduszy unijnych. Ćwiczenia audytoryjne Analiza dokumentów programowych i konkursowych Przykłady projektów współfinansowanych ze środków unijnych Wybór programu i konkursu dla realizacji projektu Przygotowanie koncepcji projektu współfinansowanego ze środków unijnych Zapoznanie się z generatorem wniosków aplikacyjnych Przygotowanie projektu w generatorze |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa R. Pawlicki, Strategia finansowa dla Polski 2014-2020. Fundusze unijne dla przedsiębiorczych, Difin, Warszawa 2014 R. Kasprzak, Fundusze unijne. Szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Budżet na lata 2014-2020, Onepress, Gliwice 2016 M. Gwizda, M. Kosewska-Kwaśny, Sz. Źółciński, Fundusze UE 2014-2020. Nowa perspektywa - nowe możliwości, C.H.Beck, Warszawa 2014 A. Jankowska, R. Knopik, T. Kierzkowski, Fundusze Strukturalne oraz Fundusz Spójności, C.H. Beck, Warszawa 2009 Portal www.funduszeeuropejskie.gov.pl Literatura dodatkowa M. Kraskulska, Fundusze unijne w nowej perspektywie 2014-2020, Wydawnictwo Wiedza i praktyka, Warszawa 2014 E. Latoszek, Finansowanie MSP w Polsce ze środków finansowych UE jako czynnik wpływający na konkurencyjność przedsiębiorstw, SGH, Warszawa 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Starzyńska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Drzazga, Renata Lisowska, Dorota Starzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody eksponujące | Pokaz Metody podające | Wykład konwersatoryjny Ćwiczenia audytoryjne Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku Metody poszukujące | Metoda problemowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 % + Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Aktywność na zajęciach Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 100.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły: Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu. Algorytm wystawiania ocen Oceny wystawiane są według następującej skali: (90%-100%) – ocena bardzo dobra; (80% -90%) – ocena dobra plus; (70% -80%) – ocena dobra; (60% -70%) – ocena dostateczna plus; (50% -60%) – ocena dostateczna; (40%- 50%) – ocena niedostateczna*; (0% -40%) – ocena niedostateczna**; *w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego; **uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę; Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 100.00% Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły: Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu. Algorytm wystawiania ocen Oceny wystawiane są według następującej skali: (90%-100%) – ocena bardzo dobra; (80% -90%) – ocena dobra plus; (70% -80%) – ocena dobra; (60% -70%) – ocena dostateczna plus; (50% -60%) – ocena dostateczna; (40%- 50%) – ocena niedostateczna*; (0% -40%) – ocena niedostateczna**; *w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego; **uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę; |
|
Treści kształcenia: | Wykład kursowy Polityka wsparcia przedsiębiorstw w Polsce i UE. Programy unijne dla przedsiębiorców Fundusze Strukturalne. Główne dokumenty UE związane z funkcjonowaniem Funduszy Strukturalnych. Zasady funkcjonowania funduszy strukturalnych Strategiczne dokumenty programowe na okres 2014-2020 Dokumentacja programowa a dokumentacja konkursowa Programy operacyjne dla przedsiębiorców Bariery w pozyskiwaniu środków finansowych z funduszy strukturalnych Rozwój przedsiębiorstwa finansowany ze środków unijnych - możliwości wsparcia przedsiębiorstw: dotacje na uruchomienie przedsiębiorstwa, dotacje na inwestycje, dotacje na innowacje, dotacje na rozwój ICT, dotacje na działalność eksportową inwestycje w kapitał ludzki. Zasady efektywnego pozyskiwania wsparcia. Reguły zarządzania środkami unijnymi Metodologia przygotowania projektów: definicja projektu, cykl życia projektu, matryca logiczna, analiza interesariuszy, analiza SWOT, drzewo problemów i drzewo celów, uzasadnienie potrzeby realizacji projektu, cele – działania – rezultaty, harmonogram zadań i zasobów (budżet). Przygotowanie wniosku. Konstrukcja wniosków o wsparcie finansowe z funduszy strukturalnych. Wdrażanie i zarządzanie projektem: raportowanie finansowe i merytoryczne, monitoring, ewaluacja. Wskaźniki projektu. Pomiar efektywności projektu. Kontrola projektów unijnych. Promocja i trwałość projektu. Procedury zamówień publicznych stosowane przy realizacji projektów finansowanych z funduszy unijnych. Ćwiczenia audytoryjne Analiza dokumentów programowych i konkursowych Przykłady projektów współfinansowanych ze środków unijnych Wybór programu i konkursu dla realizacji projektu Przygotowanie koncepcji projektu współfinansowanego ze środków unijnych Zapoznanie się z generatorem wniosków aplikacyjnych Przygotowanie projektu w generatorze |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa R. Pawlicki, Strategia finansowa dla Polski 2014-2020. Fundusze unijne dla przedsiębiorczych, Difin, Warszawa 2014 R. Kasprzak, Fundusze unijne. Szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Budżet na lata 2014-2020, Onepress, Gliwice 2016 M. Gwizda, M. Kosewska-Kwaśny, Sz. Źółciński, Fundusze UE 2014-2020. Nowa perspektywa - nowe możliwości, C.H.Beck, Warszawa 2014 A. Jankowska, R. Knopik, T. Kierzkowski, Fundusze Strukturalne oraz Fundusz Spójności, C.H. Beck, Warszawa 2009 Portal www.funduszeeuropejskie.gov.pl Literatura dodatkowa M. Kraskulska, Fundusze unijne w nowej perspektywie 2014-2020, Wydawnictwo Wiedza i praktyka, Warszawa 2014 E. Latoszek, Finansowanie MSP w Polsce ze środków finansowych UE jako czynnik wpływający na konkurencyjność przedsiębiorstw, SGH, Warszawa 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody eksponujące | Pokaz Metody podające | Wykład konwersatoryjny Ćwiczenia audytoryjne Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku Metody poszukujące | Metoda problemowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 % + Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Aktywność na zajęciach Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 100.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły: Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu. Algorytm wystawiania ocen Oceny wystawiane są według następującej skali: (90%-100%) – ocena bardzo dobra; (80% -90%) – ocena dobra plus; (70% -80%) – ocena dobra; (60% -70%) – ocena dostateczna plus; (50% -60%) – ocena dostateczna; (40%- 50%) – ocena niedostateczna*; (0% -40%) – ocena niedostateczna**; *w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego; **uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę; Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 100.00% Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Końcowa ocena potwierdzająca ukończenie kursu wyznaczona będzie na podstawie następującej formuły: Ocena końcowa = 60% * ocena z projektu przygotowanego w generatorze wniosków + 40% * ocena za prezentacje projektu. Algorytm wystawiania ocen Oceny wystawiane są według następującej skali: (90%-100%) – ocena bardzo dobra; (80% -90%) – ocena dobra plus; (70% -80%) – ocena dobra; (60% -70%) – ocena dostateczna plus; (50% -60%) – ocena dostateczna; (40%- 50%) – ocena niedostateczna*; (0% -40%) – ocena niedostateczna**; *w przypadku uzyskania takiej oceny możliwa jest poprawa na ocenę dostateczną po wykonaniu dodatkowego zadania, określonego przez prowadzącego; **uzyskanie tak niskiego wyniku oznacza, że student nie uczestniczył w zajęciach i nie może zostać sklasyfikowany; nie ma w tej sytuacji możliwości poprawy na wyższą ocenę; |
|
Treści kształcenia: | Wykład kursowy Polityka wsparcia przedsiębiorstw w Polsce i UE. Programy unijne dla przedsiębiorców Fundusze Strukturalne. Główne dokumenty UE związane z funkcjonowaniem Funduszy Strukturalnych. Zasady funkcjonowania funduszy strukturalnych Strategiczne dokumenty programowe na okres 2014-2020 Dokumentacja programowa a dokumentacja konkursowa Programy operacyjne dla przedsiębiorców Bariery w pozyskiwaniu środków finansowych z funduszy strukturalnych Rozwój przedsiębiorstwa finansowany ze środków unijnych - możliwości wsparcia przedsiębiorstw: dotacje na uruchomienie przedsiębiorstwa, dotacje na inwestycje, dotacje na innowacje, dotacje na rozwój ICT, dotacje na działalność eksportową inwestycje w kapitał ludzki. Zasady efektywnego pozyskiwania wsparcia. Reguły zarządzania środkami unijnymi Metodologia przygotowania projektów: definicja projektu, cykl życia projektu, matryca logiczna, analiza interesariuszy, analiza SWOT, drzewo problemów i drzewo celów, uzasadnienie potrzeby realizacji projektu, cele – działania – rezultaty, harmonogram zadań i zasobów (budżet). Przygotowanie wniosku. Konstrukcja wniosków o wsparcie finansowe z funduszy strukturalnych. Wdrażanie i zarządzanie projektem: raportowanie finansowe i merytoryczne, monitoring, ewaluacja. Wskaźniki projektu. Pomiar efektywności projektu. Kontrola projektów unijnych. Promocja i trwałość projektu. Procedury zamówień publicznych stosowane przy realizacji projektów finansowanych z funduszy unijnych. Ćwiczenia audytoryjne Analiza dokumentów programowych i konkursowych Przykłady projektów współfinansowanych ze środków unijnych Wybór programu i konkursu dla realizacji projektu Przygotowanie koncepcji projektu współfinansowanego ze środków unijnych Zapoznanie się z generatorem wniosków aplikacyjnych Przygotowanie projektu w generatorze |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa R. Pawlicki, Strategia finansowa dla Polski 2014-2020. Fundusze unijne dla przedsiębiorczych, Difin, Warszawa 2014 R. Kasprzak, Fundusze unijne. Szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Budżet na lata 2014-2020, Onepress, Gliwice 2016 M. Gwizda, M. Kosewska-Kwaśny, Sz. Źółciński, Fundusze UE 2014-2020. Nowa perspektywa - nowe możliwości, C.H.Beck, Warszawa 2014 A. Jankowska, R. Knopik, T. Kierzkowski, Fundusze Strukturalne oraz Fundusz Spójności, C.H. Beck, Warszawa 2009 Portal www.funduszeeuropejskie.gov.pl Literatura dodatkowa M. Kraskulska, Fundusze unijne w nowej perspektywie 2014-2020, Wydawnictwo Wiedza i praktyka, Warszawa 2014 E. Latoszek, Finansowanie MSP w Polsce ze środków finansowych UE jako czynnik wpływający na konkurencyjność przedsiębiorstw, SGH, Warszawa 2008 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.