UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i praktyka zarządzania publicznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-PTPWZZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria i praktyka zarządzania publicznego
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 9.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw ekonomii, zarządzania.


Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania administracji publicznej w nowoczesnych systemach społeczno - gospodarczych. Przygotowanie studentów do rozumienia specyfiki organizacji publicznych oraz problemów dotyczących sprawnego zarządzania nimi. W ramach zajęć zaprezentowana zostanie koncepcja nowego zarządzania publicznego. Studenci przyswoją wiedzę w zakresie nowoczesnych metod zarządzania w sferze publicznej oraz zapoznają się z praktycznym zastosowanie innowacji w zarządzaniu publicznym.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada wiedzę o typach organizacji sektora publicznego oraz ich podstawowych elementach

Posiada wiedzę o metodach i narzędziach pozwalających opisywać organizacje sektora publicznego, ich struktury oraz procesy w nich i między nimi zachodzące

Zna i potrafi scharakteryzować różnice i podobieństwa pomiędzy organizacjami sektora publicznego i prywatnego, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań ich funkcjonowania

Posiada wiedzę o poglądach na temat organizacji publicznych i ich struktur oraz o rodzajach więzi organizacyjnych i historycznej ewolucji poglądów na organizacje sektora publicznego

Identyfikuje i wskazuje możliwości sprawnego zarządzania w organizacjach sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania publicznego

Zna i potrafi scharakteryzować różnice i podobieństwa pomiędzy organizacjami sektora publicznego i prywatnego, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań ich funkcjonowania

Umiejętności

Potrafi dostrzec oraz dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, ekonomicznych i politycznych z punktu widzenia zarządzania publicznego

Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną do szczegółowego opisu i praktycznego analizowania procesów i zjawisk społecznych, ekonomicznych i politycznych w kontekście zarządzania publicznego

Posiada umiejętność prognozowania praktycznych skutków zintegrowanych procesów i zjawisk charakterystycznych dla organizacji sektora publicznego z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi z zakresu organizacji i zarządzania

Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu zarządzania publicznego w praktyce funkcjonowania organizacji sektora publicznego

Analizuje możliwe rozwiązania konkretnych problemów organizacyjnych sektora publicznego oraz proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie, posiada umiejętności wdrażania proponowanych rozwiązań

Posiada umiejętność przygotowywania typowych prac pisemnych w języku polskim dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu zarządzania publicznego

Posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim z zakresu zarządzania publicznego

Kompetencje społeczne

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu pracownika sektora publicznego

Rozumie potrzebę uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody poszukujące | Dyskusja oxfordzka

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00% - ocena 2

51.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Prezentacja - 20.00%

Aktywność na zajęciach - 50.00%

Obecność - 30.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00% - ocena 2

51.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Treści kształcenia:

Wykład kursowy

Wprowadzenie do zarządzania publicznego

Wewnętrzne i zewnętrzne otoczenie administracji publicznej – systemowe ujęcie administracji publicznej

Tradycyjne podejście do administracji publicznej

Administrowanie a zarządzanie

Model nowej administracji publicznej.

Administracja publiczna organizacją uczącą się.

Podstawy teorii Nowego Zarządzania Publicznego (New Public Management – NPM).

Nowoczesne metody zarządzania w sferze publicznej.

Menedżerskie podejście do zarządzania sferą publiczną.

Kapitał społeczny w administracji publicznej.

Zarządzanie wiedzą w administracji publicznej.

Współrządzenie – zasady dobrego współrządzenia


Ćwiczenia audytoryjne

System administracji publicznej w Polsce.

Podmioty zarządzania publicznego.

Proces podejmowania decyzji w zarządzaniu publicznym – czynniki determinujące procesy decyzyjne.

Innowacyjne metody zarządzania publicznego.

Przywództwo i zarządzanie w sferze publicznej.

Współrządzenie a innowacyjne zarządzanie publiczne.

Strategie NPM.

Korzyści i niekorzyści NPM.

Dobre praktyki zarządzania publicznego.



Literatura:

Literatura podstawowa

Kożuch B., Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce polskich organizacji, Placet, Warszawa 2004

Simon H.A., Podejmowanie decyzji i zarządzanie ludźmi w biznesie i administracji, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007

Czaputowicz J. (red.), Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008

Zalewski A. (red.), Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, SGH, Warszawa 2005

Literatura dodatkowa

Kożuch B. (red.), Problemy zarządzania organizacjami, FWZ, ISP UJ, Kraków 2006

Kożuch B., Markowski T. (red.), Z teorii i praktyki zarządzania publicznego, FWZ, Białystok 2005

Krukowski K., Zarządzanie organizacjami publicznymi, UWM, Olsztyn 2006

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia audytoryjne

Metody poszukujące | Dyskusja referatu

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy:Wykład kursowy: ocena * 40.00%

+ Ocena z formy:Ćwiczenia audytoryjne: ocena * 60.00%

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

Część wykładowa zostanie sprawdzona testem wielokrotnego wyboru i stanowić będzie maksymalnie 40% oceny końcowej. 40% pytań będzie odnosiła się do zalecanej literatury przedmiotu.-40.00 %

Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00 % - ocena 2

51.00 % i więcej - ocena 3

61.00 % i więcej - ocena 3,5

71.00 % i więcej - ocena 4

81.00 % i więcej - ocena 4,5

91.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Wykład kursowy:

Brak




Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

Część ćwiczeniowa zostanie sprawdzona za pomocą eseju i prezentacji studiów przypadków (60% oceny końcowej). Student zobowiązany jest do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.-40.00 %

Projekt / Studium przypadku-50.00 %

Aktywność na zajęciach-10.00 %

Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 51.00 % - ocena 2

51.00 % i więcej - ocena 3

61.00 % i więcej - ocena 3,5

71.00 % i więcej - ocena 4

81.00 % i więcej - ocena 4,5

91.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Ćwiczenia audytoryjne:

Brak





Treści kształcenia:

Wykład kursowy

Wprowadzenie do zarządzania publicznego

Wewnętrzne i zewnętrzne otoczenie administracji publicznej – systemowe ujęcie administracji publicznej

Tradycyjne podejście do administracji publicznej

Administrowanie a zarządzanie

Model nowej administracji publicznej.

Administracja publiczna organizacją uczącą się.

Podstawy teorii Nowego Zarządzania Publicznego (New Public Management – NPM).

Nowoczesne metody zarządzania w sferze publicznej.

Menedżerskie podejście do zarządzania sferą publiczną.

Kapitał społeczny w administracji publicznej.

Zarządzanie wiedzą w administracji publicznej.

Współrządzenie – zasady dobrego współrządzenia


Ćwiczenia audytoryjne

System administracji publicznej w Polsce.

Podmioty zarządzania publicznego.

Proces podejmowania decyzji w zarządzaniu publicznym – czynniki determinujące procesy decyzyjne.

Innowacyjne metody zarządzania publicznego.

Przywództwo i zarządzanie w sferze publicznej.

Współrządzenie a innowacyjne zarządzanie publiczne.

Strategie NPM.

Korzyści i niekorzyści NPM.

Dobre praktyki zarządzania publicznego.



Literatura:

Literatura podstawowa

Kożuch B., Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce polskich organizacji, Placet, Warszawa 2004.

Simon H.A., Podejmowanie decyzji i zarządzanie ludźmi w biznesie i administracji, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.

Czaputowicz J. (red.), Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008

Zalewski A. (red.), Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, SGH, Warszawa 2005

Literatura dodatkowa

Kożuch B. (red.), Problemy zarządzania organizacjami, FWZ, ISP UJ, Kraków 2006.

Kożuch B., Markowski T. (red.), Z teorii i praktyki zarządzania publicznego, FWZ, Białystok 2005.

Krukowski K., Zarządzanie organizacjami publicznymi, UWM, Olsztyn 2006.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0