UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Asertywność w pracy zawodowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-ZAPWON
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Asertywność w pracy zawodowej
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Student powinien dysponować wiedzą, umiejętnościami i postawami zgodnymi z efektami kształcenia osiąganymi w ramach przedmiotu podstawy zarządzania.


Skrócony opis:

Asertywność jest zagadnieniem interdyscyplinarnym z zakresu psychologii, socjologii i etyki. Jednocześnie jest zarówno cechą (postawą) jak i umiejętnością interpersonalną przydatną w pracy zawodowej. Pracownik i kierownik asertywny to taki, który mimo stanowczości nie narusza praw innych osób i szanuje je. Na zajęciach z podstaw zarządzania i zachowań organizacyjnych wskazuje się wprawdzie na przydatność postawy asertywnej, ale jej praktyczne zastosowanie wymaga poznania praktycznych przykładów jej zastosowania oraz kształtowania umiejętności w tym zakresie. Celem zajęć jest wobec tego nie tylko wskazanie na pozytywne aspekty zachowań asertywnych w pracy zawodowej, zwłaszcza jako warunku do właściwej realizacji funkcji motywowania, ale przede wszystkim nabycie umiejętności zachowań asertywnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada wiedzę na temat znaczenia kapitału społecznego i postawy asertywnej w pracy zawodowej.

Posiada wiedzę na temat uwarunkowań zachowań społecznych wynikających z przyjęcia postawy asertywne oraz nieasertywnej (biernej, agresywnej) w relacjach międzyludzkich.

Rozumie korzyści z przyjęcia postawy asertywnej w relacjach zawodowych i w życiu codziennym oraz posiada wiedzę na temat technik przydatnych w zachowaniach asertywnych służących doskonaleniu działań mających eliminować nieprawidłowości w relacjach interpersonalnych w organizacji.

Umiejętności

Potrafi dostrzec nieprawidłowości wynikające z dominacji postaw nieasertywnych (biernej, agresywnej) w procesie komunikacji oraz dokonać ich interpretacji.

Wykorzystując zdobytą wiedzę na temat przydatności i cech zachowań asertywnych potrafi analizować występujące w organizacji problemy wynikające z dominacji postaw nieasertywnych. Potrafi też zastosować tę wiedzę (dostosowując ją do uwarunkowań konkretnej organizacji) do usprawnienia procesów zachodzących w organizacji.

Potrafi dokonać analizy przyczyn występowania postaw nieasertywnych a także zaproponować działania naprawcze w tym zakresie.

Kompetencje społeczne

Jest otwarty na proces doskonalenia kompetencji wynikających z przyjęcia postawy asertywnej w relacjach z innymi osobami.

Jest empatyczny i tolerancyjny oraz nastawiony na pracę w zespole, ale potrafi bronić swoich praw i praw innych ludzi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0