Doskonalenie kompetencji menadżerskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZDKWZK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doskonalenie kompetencji menadżerskich |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Zainteresowania związane z doskonaleniem pracownika w organizacji |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności związanych z przygotowaniem do pracy menedżera. Kształtowanie osobowości menedżerskiej i zwiększenie kontroli nad reakcjami w interakcji z zespołem. Podczas zajęć w szczególności będzie kładziony nacisk na usystematyzowanie wiedzy metodycznej związanej z prowadzeniem coachingu pracowniczego, przegląd dostępnych menedżerowi form rozwijania kompetencji pracowniczych: trening, coaching, mentoring, doradztwo, doskonalenie umiejętności prezentacji publicznej z zastosowaniem narzędzi wspomagających skuteczność prezentacji oraz umiejętny dobór metod rozwiązywania problemów w zależności od rodzaju problemu oraz stawianych celów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, funkcjonującym w systemie organizacyjnym, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów/umiejętności człowieka Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia związane z doskonaleniem jednostki w sytuacji pracy i organizacji Umiejętności Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do praktycznego działania w szczególności w zakresie rozwoju umiejętności interpersonalnych. Potrafi właściwie analizować przyczyny takich zjawisk społecznych jak: konflikty i wpływ, formułować własne opinie oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować Potrafi identyfikować wzory zachowań w procesie konfliktu i komunikacji oraz sprawnie reagować w konkretnych sytuacjach. Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy na temat rozwoju umiejętności menedżerskich w zakresie rozwiązywania konfliktów, technik negocjacyjnych i asertywnych. Kompetencje społeczne Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role Potrafi w sposób samodzielny uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
C
PT W
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Bednarska-Wnuk | |
Prowadzący grup: | Izabela Bednarska-Wnuk, Tomasz Czapla, Małgorzata Kołodziejczak, Aleksandra Majda-Kariozen, Ewa Samuel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody podające | Wykład informacyjny Ćwiczenia audytoryjne Metody eksponujące | Symulacyjna (gra symulacyjna) Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Metoda sytuacyjna Metody poszukujące | Studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 % + Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Ocena końcowa z przedmiotu stanowi sumę wyszczególnionych elementów: Ocena końcowa = 40% test wiedzy (wykład) max 40pkt + 60% ocena ćwiczeń (max 60 pkt) Zaliczenie wykładu obejmuje 20 pytań (za każde pytanie 2 pkt) = 15 pytań z wykładu + 5 pytań z ćwiczeń Ocena z wykładu 38-40 - =5 37-34 = 4,5 33-30 = 4 29-27=3,5 26-24=3 23 - =2 Zaliczenie ćwiczeń – 30 pkt. za przygotowanie opisu/projektu sytuacji problemowej za pomocą wykorzystania wybranej techniki związanej z kreatywnym myśleniem (praca grupowa- max 3 osoby), 20 za formę prezentacji (plakat) + 10 pkt za prezentację plakatu (ocena autoprezentacji) 56-60 = 5 55-51=4,5 46-50=4 41-45=3,5 36-40=3 35-..=2 Za każdą nieusprawiedliwioną nieobecność na ćwiczeniach student traci 2 punkty. Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Test / quiz - 100.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 67.00% i więcej - ocena 3,5 75.00% i więcej - ocena 4 85.00% i więcej - ocena 4,5 95.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 100.00% Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 68.00% i więcej - ocena 3,5 76.00% i więcej - ocena 4 85.00% i więcej - ocena 4,5 93.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Treści kształcenia: | Wykład kursowy Przegląd kompetencji menedżerskich wspomagających funkcjonowanie menedżera w organizacji Poziomy funkcjonowania menadżera na podstawie poziomów neurologicznych Roberta Dilts’a. •Przegląd form rozwijania kompetencji pracowniczych: trening, coaching, mentoring, doradztwo, Umiejętności prezentacji publicznej. Umiejętność rozwiązywania problemów w zespole Ćwiczenia audytoryjne Istota i znaczenie kreatywności w organizacji Kreatywność Mentoring Coaching Nauka na błędach |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa O’Neill M. B. Coaching dla kadry menedżerskiej, Poznań, 2000 Brzezińska E., Komunikacja społeczna, 1997 Nęcka E. Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Pracownia Wydawnicza Seiwert J., Zarządzanie czasem, Placet, 1998 Allen D. GTD czyli sztuka skutecznej efektywności 2008 Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, 1996 M. Nollke, Techniki kreatywności. Jak wpadać na lepsze pomysły, Flashbook, Warszawa 2008 M. Paszkowski, Odkryj w sobie kreatywność, Difin, Warszawa 2008 N. Thomas, Kreatywność i innowacje według Johna Adaira, Ofizyna Wolters Kluwer business, Kraków 2009 Literatura dodatkowa Brzezińska E., Komunikacja społeczna, 1997 Góralski A. red. Zeszyty 1-5 Zadanie, metoda, rozwiązanie, Techniki twórczego myślenia, W-wa, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne Seiwert L., Jak organizować czas, PWN,1998 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
C
PT W
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Bednarska-Wnuk | |
Prowadzący grup: | Izabela Bednarska-Wnuk, Tomasz Czapla, Małgorzata Kołodziejczak, Aleksandra Majda-Kariozen, Ewa Samuel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody podające | Wykład informacyjny Ćwiczenia audytoryjne Metody eksponujące | Symulacyjna (gra symulacyjna) Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Metoda sytuacyjna Metody poszukujące | Studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy:Wykład kursowy: ocena * 40.00% + Ocena z formy:Ćwiczenia audytoryjne: ocena * 60.00% Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Ocena końcowa z przedmiotu stanowi sumę wyszczególnionych elementów: Ocena końcowa = 40% test wiedzy (wykład) max 40pkt + 60% ocena ćwiczeń (max 60 pkt) Zaliczenie wykładu obejmuje 20 pytań (za każde pytanie 2 pkt) = 15 pytań z wykładu + 5 pytań z ćwiczeń Ocena z wykładu 38-40 - =5 37-34 = 4,5 33-30 = 4 29-27=3,5 26-24=3 23 - =2 Zaliczenie ćwiczeń – 25 pkt. za przygotowanie opisu/projektu sytuacji problemowej za pomocą wykorzystania wybranej techniki związanej z kreatywnym myśleniem (praca grupowa- max 3 osoby), 20 za test + 10 pkt za aktywność podczas zajęć. 56-60 = 5 55-51=4,5 46-50=4 41-45=3,5 36-40=3 35-..=2 Za każdą nieusprawiedliwioną nieobecność na ćwiczeniach student traci 2 punkty. Ocena z formy: Wykład kursowy ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia: wykład - test/quiz-100.00 % Ocena z formy: Wykład kursowy ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00 % - ocena 2 60.00 % i więcej - ocena 3 67.00 % i więcej - ocena 3,5 75.00 % i więcej - ocena 4 85.00 % i więcej - ocena 4,5 95.00 % i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Wykład kursowy: Brak Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia: ćwiczenia-projekt/studium przypadku, prezentacja, kolokwium-100.00 % Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00 % - ocena 2 60.00 % i więcej - ocena 3 68.00 % i więcej - ocena 3,5 76.00 % i więcej - ocena 4 85.00 % i więcej - ocena 4,5 93.00 % i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Ćwiczenia audytoryjne: Brak |
|
Treści kształcenia: | Wykład kursowy Przegląd kompetencji menedżerskich wspomagających funkcjonowanie menedżera w organizacji Poziomy funkcjonowania menadżera na podstawie poziomów neurologicznych Roberta Dilts’a. •Środowisko •Zachowania •Umiejętności •Zasoby •Przekonania i wartości •Tożsamość •Misja •Przegląd form rozwijania kompetencji pracowniczych: trening, coaching, mentoring, doradztwo, •Style i rodzaje coachingu, •Etapy coachingu •Rama problemu – celu w coachingu •Informacja zwrotna w coachingu •Praca z nastawieniem: porażka, przeformułowanie problemu na cel, informacja zwrotna. •Lingwistyka w coachingu. Umiejętności prezentacji publicznej. •Elementy składowe udanej prezentacji. •Zasady budowania wykładu z zastosowaniem modelu AIDAS. •Wizualizacja wspomagająca efektywność wykładu. •Radzenie sobie ze stresem podczas prezentacji i praca z dialogiem wewnętrznym Umiejętność rozwiązywania problemów w zespole •Funkcje mózgu w procesie rozwiązywania problemów •Techniki lewopółkulowe w procesie rozwiązywania problemów •Techniki prawopółkulowe w procesie rozwiązywania problemów •Rozwiazywanie problemów w aspekcie kultury organizacji – współpraca elementarna; współpraca generatywna Ćwiczenia audytoryjne Wprowadzenie do przedmiotu Kreatywność - myślenie lateralne a dywergentne - myślenie lateralne a wertykalne - proces twórczy - kreatywna osobowość - bariery kreatywności - sześć grup operacji myślowych - wybrane techniki kreatywnego rozwiązywania problemu (łamacz zasad, pytania Osborna, diagram Ryby, burza mózgów, strategia Walta Disneya, Mapa myśli, kapelusze doktora Edwarda de Bono) – aspekty praktyczne Mentoring - rola i cechy mentora (analiza potrzeb mentoringowych) - autodiagnoza własnego rozwoju jako mentora - trening a mentoring – podobieństwa i różnice - zasady prowadzenia mentoringu w miejscu pracy - modele prowadzenia rozmowy mentoringowej GROW, STAGES, STORM - komunikacyjne umiejętności mentora (narzędzia Morgenhard, Grey) Coaching - rodzaje coachingu (coaching personalny, life coaching, coaching zawodowy, executive coaching, coaching inwestycyjny, coaching biznesowy, coaching grupowy) - przyczyny oporu i metody przeciwdziałania oporowi w ramach coachingu Nauka na błędach |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa •O’Neill M. B. Coaching dla kadry menedżerskiej, Poznań, 2000. Brzezińska E., Komunikacja społeczna, 1997. •Nęcka E. Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Pracownia Wydawnicza •Seiwert J., Zarządzanie czasem, Placet, 1998 •Allen D. GTD czyli sztuka skutecznej efektywności 2008. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, 1996. •M. Nollke, Techniki kreatywności. Jak wpadać na lepsze pomysły, Flashbook, Warszawa 2008 M. Paszkowski, Odkryj w sobie kreatywność, Difin, Warszawa 2008, •N. Thomas, Kreatywność i innowacje według Johna Adaira, Ofizyna Wolters Kluwer business, Kraków 2009 Literatura dodatkowa •Brzezińska E., Komunikacja społeczna, 1997. •Góralski A. red. Zeszyty 1-5 Zadanie, metoda, rozwiązanie, Techniki twórczego myślenia, W-wa, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne •Seiwert L., Jak organizować czas, PWN,1998 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.