UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Doskonalenie kompetencji menadżerskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-ZDKWZK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Doskonalenie kompetencji menadżerskich
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Zainteresowania związane z doskonaleniem pracownika w organizacji


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności związanych z przygotowaniem do pracy menedżera. Kształtowanie osobowości menedżerskiej i zwiększenie kontroli nad reakcjami w interakcji z zespołem. Podczas zajęć w szczególności będzie kładziony nacisk na usystematyzowanie wiedzy metodycznej związanej z prowadzeniem coachingu pracowniczego, przegląd dostępnych menedżerowi form rozwijania kompetencji pracowniczych: trening, coaching, mentoring, doradztwo, doskonalenie umiejętności prezentacji publicznej z zastosowaniem narzędzi wspomagających skuteczność prezentacji oraz umiejętny dobór metod rozwiązywania problemów w zależności od rodzaju problemu oraz stawianych celów.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk

Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, funkcjonującym w systemie organizacyjnym, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów/umiejętności człowieka

Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia związane z doskonaleniem jednostki w sytuacji pracy i organizacji

Umiejętności

Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do praktycznego działania w szczególności w zakresie rozwoju umiejętności interpersonalnych.

Potrafi właściwie analizować przyczyny takich zjawisk społecznych jak: konflikty i wpływ, formułować własne opinie oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować

Potrafi identyfikować wzory zachowań w procesie konfliktu i komunikacji oraz sprawnie reagować w konkretnych sytuacjach.

Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy na temat rozwoju umiejętności menedżerskich w zakresie rozwiązywania konfliktów, technik negocjacyjnych i asertywnych.

Kompetencje społeczne

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Potrafi w sposób samodzielny uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Bednarska-Wnuk
Prowadzący grup: Izabela Bednarska-Wnuk, Tomasz Czapla, Małgorzata Kołodziejczak, Aleksandra Majda-Kariozen, Ewa Samuel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Symulacyjna (gra symulacyjna)

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Metoda sytuacyjna

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Ocena końcowa z przedmiotu stanowi sumę wyszczególnionych elementów:


Ocena końcowa = 40% test wiedzy (wykład) max 40pkt + 60% ocena ćwiczeń (max 60 pkt)


Zaliczenie wykładu obejmuje 20 pytań (za każde pytanie 2 pkt) = 15 pytań z wykładu + 5 pytań z ćwiczeń

Ocena z wykładu

38-40 - =5

37-34 = 4,5

33-30 = 4

29-27=3,5

26-24=3

23 - =2

Zaliczenie ćwiczeń – 30 pkt. za przygotowanie opisu/projektu sytuacji problemowej za pomocą wykorzystania wybranej techniki związanej z kreatywnym myśleniem (praca grupowa- max 3 osoby), 20 za formę prezentacji (plakat) + 10 pkt za prezentację plakatu (ocena autoprezentacji)

56-60 = 5

55-51=4,5

46-50=4

41-45=3,5

36-40=3

35-..=2


Za każdą nieusprawiedliwioną nieobecność na ćwiczeniach student traci 2 punkty.


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

67.00% i więcej - ocena 3,5

75.00% i więcej - ocena 4

85.00% i więcej - ocena 4,5

95.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 100.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

68.00% i więcej - ocena 3,5

76.00% i więcej - ocena 4

85.00% i więcej - ocena 4,5

93.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Treści kształcenia:

Wykład kursowy

Przegląd kompetencji menedżerskich wspomagających funkcjonowanie menedżera w organizacji

Poziomy funkcjonowania menadżera na podstawie poziomów neurologicznych Roberta Dilts’a.
•Środowisko
•Zachowania
•Umiejętności
•Zasoby
•Przekonania i wartości
•Tożsamość
•Misja

•Przegląd form rozwijania kompetencji pracowniczych: trening, coaching, mentoring, doradztwo,
•Style i rodzaje coachingu,
•Etapy coachingu
•Rama problemu – celu w coachingu
•Informacja zwrotna w coachingu
•Praca z nastawieniem: porażka, przeformułowanie problemu na cel, informacja zwrotna.
•Lingwistyka w coachingu.

Umiejętności prezentacji publicznej.
•Elementy składowe udanej prezentacji.
•Zasady budowania wykładu z zastosowaniem modelu AIDAS.
•Wizualizacja wspomagająca efektywność wykładu.
•Radzenie sobie ze stresem podczas prezentacji i praca z dialogiem wewnętrznym

Umiejętność rozwiązywania problemów w zespole
•Funkcje mózgu w procesie rozwiązywania problemów
•Techniki lewopółkulowe w procesie rozwiązywania problemów
•Techniki prawopółkulowe w procesie rozwiązywania problemów
•Rozwiazywanie problemów w aspekcie kultury organizacji – współpraca elementarna; współpraca generatywna


Ćwiczenia audytoryjne

Istota i znaczenie kreatywności w organizacji

Kreatywność
- myślenie lateralne a dywergentne
- myślenie lateralne a wertykalne
- proces twórczy
- kreatywna osobowość
- bariery kreatywności
- sześć grup operacji myślowych
- wybrane techniki kreatywnego rozwiązywania problemu (łamacz zasad, pytania Osborna, diagram Ryby, burza mózgów, strategia Walta Disneya, Mapa myśli, kapelusze doktora Edwarda de Bono) – aspekty praktyczne

Mentoring
- rola i cechy mentora (analiza potrzeb mentoringowych)
- autodiagnoza własnego rozwoju jako mentora
- trening a mentoring – podobieństwa i różnice
- zasady prowadzenia mentoringu w miejscu pracy
- modele prowadzenia rozmowy mentoringowej GROW, STAGES, STORM
- komunikacyjne umiejętności mentora (narzędzia Morgenhard, Grey)

Coaching
- rodzaje coachingu (coaching personalny, life coaching, coaching zawodowy, executive coaching, coaching inwestycyjny, coaching biznesowy, coaching grupowy)
- przyczyny oporu i metody przeciwdziałania oporowi w ramach coachingu

Nauka na błędach



Literatura:

Literatura podstawowa

O’Neill M. B. Coaching dla kadry menedżerskiej, Poznań, 2000

Brzezińska E., Komunikacja społeczna, 1997

Nęcka E. Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Pracownia Wydawnicza

Seiwert J., Zarządzanie czasem, Placet, 1998

Allen D. GTD czyli sztuka skutecznej efektywności 2008

Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, 1996

M. Nollke, Techniki kreatywności. Jak wpadać na lepsze pomysły, Flashbook, Warszawa 2008

M. Paszkowski, Odkryj w sobie kreatywność, Difin, Warszawa 2008

N. Thomas, Kreatywność i innowacje według Johna Adaira, Ofizyna Wolters Kluwer business, Kraków 2009

Literatura dodatkowa

Brzezińska E., Komunikacja społeczna, 1997

Góralski A. red. Zeszyty 1-5 Zadanie, metoda, rozwiązanie, Techniki twórczego myślenia, W-wa, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne

Seiwert L., Jak organizować czas, PWN,1998

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Bednarska-Wnuk
Prowadzący grup: Izabela Bednarska-Wnuk, Tomasz Czapla, Małgorzata Kołodziejczak, Aleksandra Majda-Kariozen, Ewa Samuel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Symulacyjna (gra symulacyjna)

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Metoda sytuacyjna

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy:Wykład kursowy: ocena * 40.00%

+ Ocena z formy:Ćwiczenia audytoryjne: ocena * 60.00%

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Ocena końcowa z przedmiotu stanowi sumę wyszczególnionych elementów:


Ocena końcowa = 40% test wiedzy (wykład) max 40pkt + 60% ocena ćwiczeń (max 60 pkt)


Zaliczenie wykładu obejmuje 20 pytań (za każde pytanie 2 pkt) = 15 pytań z wykładu + 5 pytań z ćwiczeń

Ocena z wykładu

38-40 - =5

37-34 = 4,5

33-30 = 4

29-27=3,5

26-24=3

23 - =2

Zaliczenie ćwiczeń – 25 pkt. za przygotowanie opisu/projektu sytuacji problemowej za pomocą wykorzystania wybranej techniki związanej z kreatywnym myśleniem (praca grupowa- max 3 osoby), 20 za test + 10 pkt za aktywność podczas zajęć.

56-60 = 5

55-51=4,5

46-50=4

41-45=3,5

36-40=3

35-..=2


Za każdą nieusprawiedliwioną nieobecność na ćwiczeniach student traci 2 punkty.



Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

wykład - test/quiz-100.00 %

Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00 % - ocena 2

60.00 % i więcej - ocena 3

67.00 % i więcej - ocena 3,5

75.00 % i więcej - ocena 4

85.00 % i więcej - ocena 4,5

95.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Wykład kursowy:

Brak


Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

ćwiczenia-projekt/studium przypadku, prezentacja, kolokwium-100.00 %

Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00 % - ocena 2

60.00 % i więcej - ocena 3

68.00 % i więcej - ocena 3,5

76.00 % i więcej - ocena 4

85.00 % i więcej - ocena 4,5

93.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Ćwiczenia audytoryjne:

Brak



Treści kształcenia:

Wykład kursowy

Przegląd kompetencji menedżerskich wspomagających funkcjonowanie menedżera w organizacji

Poziomy funkcjonowania menadżera na podstawie poziomów neurologicznych Roberta Dilts’a.

•Środowisko

•Zachowania

•Umiejętności

•Zasoby

•Przekonania i wartości

•Tożsamość

•Misja

•Przegląd form rozwijania kompetencji pracowniczych: trening, coaching, mentoring, doradztwo,

•Style i rodzaje coachingu,

•Etapy coachingu

•Rama problemu – celu w coachingu

•Informacja zwrotna w coachingu

•Praca z nastawieniem: porażka, przeformułowanie problemu na cel, informacja zwrotna.

•Lingwistyka w coachingu.

Umiejętności prezentacji publicznej.

•Elementy składowe udanej prezentacji.

•Zasady budowania wykładu z zastosowaniem modelu AIDAS.

•Wizualizacja wspomagająca efektywność wykładu.

•Radzenie sobie ze stresem podczas prezentacji i praca z dialogiem wewnętrznym

Umiejętność rozwiązywania problemów w zespole

•Funkcje mózgu w procesie rozwiązywania problemów

•Techniki lewopółkulowe w procesie rozwiązywania problemów

•Techniki prawopółkulowe w procesie rozwiązywania problemów

•Rozwiazywanie problemów w aspekcie kultury organizacji – współpraca elementarna; współpraca generatywna


Ćwiczenia audytoryjne

Wprowadzenie do przedmiotu

Kreatywność

- myślenie lateralne a dywergentne

- myślenie lateralne a wertykalne

- proces twórczy

- kreatywna osobowość

- bariery kreatywności

- sześć grup operacji myślowych

- wybrane techniki kreatywnego rozwiązywania problemu (łamacz zasad, pytania Osborna, diagram Ryby, burza mózgów, strategia Walta Disneya, Mapa myśli, kapelusze doktora Edwarda de Bono) – aspekty praktyczne

Mentoring

- rola i cechy mentora (analiza potrzeb mentoringowych)

- autodiagnoza własnego rozwoju jako mentora

- trening a mentoring – podobieństwa i różnice

- zasady prowadzenia mentoringu w miejscu pracy

- modele prowadzenia rozmowy mentoringowej GROW, STAGES, STORM

- komunikacyjne umiejętności mentora (narzędzia Morgenhard, Grey)

Coaching

- rodzaje coachingu (coaching personalny, life coaching, coaching zawodowy, executive coaching, coaching inwestycyjny, coaching biznesowy, coaching grupowy)

- przyczyny oporu i metody przeciwdziałania oporowi w ramach coachingu

Nauka na błędach



Literatura:

Literatura podstawowa

•O’Neill M. B. Coaching dla kadry menedżerskiej, Poznań, 2000.

Brzezińska E., Komunikacja społeczna, 1997.

•Nęcka E. Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Pracownia Wydawnicza

•Seiwert J., Zarządzanie czasem, Placet, 1998

•Allen D. GTD czyli sztuka skutecznej efektywności 2008.

Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, 1996.

•M. Nollke, Techniki kreatywności. Jak wpadać na lepsze pomysły, Flashbook, Warszawa 2008

M. Paszkowski, Odkryj w sobie kreatywność, Difin, Warszawa 2008,

•N. Thomas, Kreatywność i innowacje według Johna Adaira, Ofizyna Wolters Kluwer business, Kraków 2009

Literatura dodatkowa

•Brzezińska E., Komunikacja społeczna, 1997.

•Góralski A. red. Zeszyty 1-5 Zadanie, metoda, rozwiązanie, Techniki twórczego myślenia, W-wa, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne

•Seiwert L., Jak organizować czas, PWN,1998

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0