Jakość życia w organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZMKWZN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Jakość życia w organizacji |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
9.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zaprezentowane zostaną koncepcje jakości życia w organizacji oraz jej istoty i znaczenia dla innych obszarów funkcjonowania jednostki. Przedstawione zostaną determinanty jakości życia wraz z metodami ich modelowania i kształtowania. W części ćwiczeniowej, studenci będą mieli możliwość poznania i sprawdzenia narzędzi pomiarowych oraz samodzielnego tworzenia projektów przestrzeni organizacyjnej uwzględniającej cele i potrzeby jednostki, grupy i organizacji. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu zaprezentowane zostaną koncepcje jakości życia w organizacji oraz jej istoty i znaczenia dla innych obszarów funkcjonowania jednostki. Przedstawione zostaną determinanty jakości życia wraz z metodami ich modelowania i kształtowania. W części ćwiczeniowej, studenci będą mieli możliwość poznania i sprawdzenia narzędzi pomiarowych oraz samodzielnego tworzenia projektów przestrzeni organizacyjnej uwzględniającej cele i potrzeby jednostki, grupy i organizacji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę o charakterze nauk społecznych, w szczególności zarządzania jako dyscypliny naukowej i jej relacji do innych nauk w tym psychologii, socjologii i ergonomii. Posiada wiedzę o człowieku jako podmiocie konstytuującym organizacje oraz zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych organizacjach, w tym o czynnikach wpływających na poczucie jakości życia w pracy. Posiada wiedzę o metodach i narzędziach pozwalających dokonać charakterystyki jakości życia w pracy oraz o normach i regułach na nią wpływających. Umiejętności Posiada umiejętność prognozowania konsekwencji określonych poziomów satysfakcji z pracy i ich skutków dla życia jednostki. Posiada umiejętność wykorzystania określonych metod i technik kształtowania jakości życia w pracy w praktyce, w tym projektowania rozwiązań i ich wdrażania. Kompetencje społeczne Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane ze zmianą w zakresie środowiska pracy. Umie uczestniczyć w projektowaniu organizacji, dostrzegając powiązania i zależności wynikające z różnych aspektów jej funkcjonowania wykorzystując podejście interdyscyplinarne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody podające | Wykład informacyjny Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy Ćwiczenia audytoryjne Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody poszukujące | Dyskusja referatu Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie Metody poszukujące | Metoda projektu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 % + Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Ocena przedmiotu: 40% wynik z zaliczenia (max 40 pkt.) + 60% ocena formująca z ćwiczeń (max 60 pkt.) Skala ocen: 5 (od 92 do 100 pkt.); 4,5 (od 91 do 86 pkt.); 4 (od 76 do 85 pkt.); 3,5 (od 71 do 75 pkt.); 3 (od 60 do 70 pkt.); 2 (do 59 pkt.) Zaliczenie = w formie testu składającego się z 30 pytań z zakresu wykładu (włączając w to zagadnienia do samodzielnego opracowanie przez studenta - 60% treści z wykładu, 40% treści z materiału opracowanego samodzielnie) + 10 pytań z zakresu ćwiczeń. Za każde pytanie 1 pkt. Zaliczenie ćwiczeń: punktowa ocena ćwiczeń = 20 pkt. za pełną obecność na zajęciach + 20% 2 studium przypadku na zadany temat (max po 10 pkt. za esej dla studenta) + 20% prezentacja zaliczeniowa. Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Test / quiz - 100.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 71.00% i więcej - ocena 3,5 76.00% i więcej - ocena 4 86.00% i więcej - ocena 4,5 92.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: brak Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Zadanie / zadania praktyczne - 60.00% Obecność - 20.00% Prezentacja - 20.00% Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 71.00% i więcej - ocena 3,5 76.00% i więcej - ocena 4 86.00% i więcej - ocena 4,5 92.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: brak |
|
Treści kształcenia: | Wykład kursowy Istota jakości życia (KJ) Pojęcie jakości życia Determinanty jakość życia w pracy Metody i techniki pomiaru jakości życia w pracy Work – life balance (współczesne wyzwania dla jakości życia w pracy) Indywidualne uwarunkowania jakości życia w pracy Społeczne warunki pracy Relacje przełożony –podwładny Humanizacja pracy jako sposób poprawy jakości życia w organizacji (metody i techniki) Znaczenie racjonalnego wykorzystania czasu w sytuacji pracy Zmiana jako główna determinanta stanowiska pracy (reakcje grupy, opór) Środowisko społeczne jako źródło stresu w organizacji Ćwiczenia audytoryjne Determinanty jakości życia w pracy Relacje przełożony-podwładny |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Błaszczyk W., Januszkiewicz K., Śmigielski J., Oblicza jakości życia człowiek w sytuacji pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005. Błaszczyk W., (red.), Metody organizacji i zarządzania: Kształtowanie relacji organizacyjnych, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2005. Bochniarz P., Programy praca – życie jako sposób budowania kapitału ludzkiego organizacji, [w:] Programy praca – życie a efektywność firm, Wydawnictwo IPiSS, Warszawa 2003. Literatura dodatkowa Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002. Sztompka P., Boguni-Borowska M. (red.), Socjologia codzienności, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody podające | Wykład informacyjny Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy Ćwiczenia audytoryjne Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody poszukujące | Dyskusja referatu Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie Metody poszukujące | Metoda projektu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy:Wykład kursowy: ocena * 40.00% + Ocena z formy:Ćwiczenia audytoryjne: ocena * 60.00% Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Ocena przedmiotu: 40% wynik z zaliczenia (max 40 pkt.) + 60% ocena formująca z ćwiczeń (max 60 pkt.) Skala ocen: 5 (od 92 do 100 pkt.); 4,5 (od 91 do 86 pkt.); 4 (od 76 do 85 pkt.); 3,5 (od 71 do 75 pkt.); 3 (od 60 do 70 pkt.); 2 (do 59 pkt.) Zaliczenie = w formie testu składającego się z 30 pytań z zakresu wykładu (włączając w to zagadnienia do samodzielnego opracowanie przez studenta - 60% treści z wykładu, 40% treści z materiału opracowanego samodzielnie) + 10 pytań z zakresu ćwiczeń. Za każde pytanie 1 pkt. Zaliczenie ćwiczeń: punktowa ocena ćwiczeń = 20 pkt. za pełną obecność na zajęciach + 20% 2 studium przypadku na zadany temat (max po 10 pkt. za esej dla studenta) + 20% prezentacja zaliczeniowa. Ocena z formy: Wykład kursowy ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia: Ocena z formy: Wykład kursowy ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 0.00 % - ocena 2 0.00 % i więcej - ocena 3 0.00 % i więcej - ocena 3,5 0.00 % i więcej - ocena 4 0.00 % i więcej - ocena 4,5 0.00 % i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Wykład kursowy: Brak Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia: Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne ustalana jest na podstawie następującej skali: Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Ćwiczenia audytoryjne: Brak |
|
Treści kształcenia: | Wykład kursowy Istota jakości życia (KJ) 10 godz. Społeczne warunki pracy Kształtowanie środowiska pracy Ćwiczenia audytoryjne Determinanty jakości życia w pracy Relacje przełożony-podwładny Europejska Karta Społeczna |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Błaszczyk W., Januszkiewicz K., Śmigielski J., Oblicza jakości życia człowiek w sytuacji pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005. Błaszczyk W., (red.), Metody organizacji i zarządzania: Kształtowanie relacji organizacyjnych, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2005. Bochniarz P., Programy praca – życie jako sposób budowania kapitału ludzkiego organizacji, [w:] Programy praca – życie a efektywność firm, Wydawnictwo IPiSS, Warszawa 2003. Literatura dodatkowa Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002. Sztompka P., Boguni-Borowska M. (red.), Socjologia codzienności, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.