UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jakość życia w organizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-ZMKWZN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Jakość życia w organizacji
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 9.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych


Skrócony opis:

W ramach przedmiotu zaprezentowane zostaną koncepcje jakości życia w organizacji oraz jej istoty i znaczenia dla innych obszarów funkcjonowania jednostki. Przedstawione zostaną determinanty jakości życia wraz z metodami ich modelowania i kształtowania. W części ćwiczeniowej, studenci będą mieli możliwość poznania i sprawdzenia narzędzi pomiarowych oraz samodzielnego tworzenia projektów przestrzeni organizacyjnej uwzględniającej cele i potrzeby jednostki, grupy i organizacji.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu zaprezentowane zostaną koncepcje jakości życia w organizacji oraz jej istoty i znaczenia dla innych obszarów funkcjonowania jednostki. Przedstawione zostaną determinanty jakości życia wraz z metodami ich modelowania i kształtowania. W części ćwiczeniowej, studenci będą mieli możliwość poznania i sprawdzenia narzędzi pomiarowych oraz samodzielnego tworzenia projektów przestrzeni organizacyjnej uwzględniającej cele i potrzeby jednostki, grupy i organizacji.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada wiedzę o charakterze nauk społecznych, w szczególności zarządzania jako dyscypliny naukowej i jej relacji do innych nauk w tym psychologii, socjologii i ergonomii.

Posiada wiedzę o człowieku jako podmiocie konstytuującym organizacje oraz zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych organizacjach, w tym o czynnikach wpływających na poczucie jakości życia w pracy.

Posiada wiedzę o metodach i narzędziach pozwalających dokonać charakterystyki jakości życia w pracy oraz o normach i regułach na nią wpływających.

Umiejętności

Posiada umiejętność prognozowania konsekwencji określonych poziomów satysfakcji z pracy i ich skutków dla życia jednostki.

Posiada umiejętność wykorzystania określonych metod i technik kształtowania jakości życia w pracy w praktyce, w tym projektowania rozwiązań i ich wdrażania.

Kompetencje społeczne

Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane ze zmianą w zakresie środowiska pracy.

Umie uczestniczyć w projektowaniu organizacji, dostrzegając powiązania i zależności wynikające z różnych aspektów jej funkcjonowania wykorzystując podejście interdyscyplinarne.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody poszukujące | Dyskusja referatu

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie

Metody poszukujące | Metoda projektu



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Ocena przedmiotu: 40% wynik z zaliczenia (max 40 pkt.) + 60% ocena formująca z ćwiczeń (max 60 pkt.)

Skala ocen: 5 (od 92 do 100 pkt.); 4,5 (od 91 do 86 pkt.); 4 (od 76 do 85 pkt.); 3,5 (od 71 do 75 pkt.); 3 (od 60 do 70 pkt.); 2 (do 59 pkt.)


Zaliczenie = w formie testu składającego się z 30 pytań z zakresu wykładu (włączając w to zagadnienia do samodzielnego opracowanie przez studenta - 60% treści z wykładu, 40% treści z materiału opracowanego samodzielnie) + 10 pytań z zakresu ćwiczeń. Za każde pytanie 1 pkt.

Zaliczenie ćwiczeń: punktowa ocena ćwiczeń = 20 pkt. za pełną obecność na zajęciach + 20% 2 studium przypadku na zadany temat (max po 10 pkt. za esej dla studenta) + 20% prezentacja zaliczeniowa.


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

71.00% i więcej - ocena 3,5

76.00% i więcej - ocena 4

86.00% i więcej - ocena 4,5

92.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Zadanie / zadania praktyczne - 60.00%

Obecność - 20.00%

Prezentacja - 20.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

71.00% i więcej - ocena 3,5

76.00% i więcej - ocena 4

86.00% i więcej - ocena 4,5

92.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

brak


Treści kształcenia:

Wykład kursowy

Istota jakości życia (KJ)

Pojęcie jakości życia

Determinanty jakość życia w pracy

Metody i techniki pomiaru jakości życia w pracy

Work – life balance (współczesne wyzwania dla jakości życia w pracy)

Indywidualne uwarunkowania jakości życia w pracy


Społeczne warunki pracy

Relacje przełożony –podwładny

Humanizacja pracy jako sposób poprawy jakości życia w organizacji (metody i techniki)

Znaczenie racjonalnego wykorzystania czasu w sytuacji pracy

Zmiana jako główna determinanta stanowiska pracy (reakcje grupy, opór)

Środowisko społeczne jako źródło stresu w organizacji



Ćwiczenia audytoryjne

Determinanty jakości życia w pracy
Pomiar satysfakcji z pracy – badania satysfakcji klienta wewnętrznego
Innowacyjne formy kształtowania treści pracy
Rola wartości zawodowych w zachowaniach zawodowych jednostki

Relacje przełożony-podwładny
Główne stresory w pracy
Radzenie sobie w sytuacji stresowej
Metody i techniki humanizacji pracy
Zmiana jako główna determinanta stanowiska pracy



Literatura:

Literatura podstawowa

Błaszczyk W., Januszkiewicz K., Śmigielski J., Oblicza jakości życia człowiek w sytuacji pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005.

Błaszczyk W., (red.), Metody organizacji i zarządzania: Kształtowanie relacji organizacyjnych, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2005.

Bochniarz P., Programy praca – życie jako sposób budowania kapitału ludzkiego organizacji, [w:] Programy praca – życie a efektywność firm, Wydawnictwo IPiSS, Warszawa 2003.

Literatura dodatkowa

Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.

Sztompka P., Boguni-Borowska M. (red.), Socjologia codzienności, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody poszukujące | Dyskusja referatu

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda obserwacji, pomiaru w terenie

Metody poszukujące | Metoda projektu



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy:Wykład kursowy: ocena * 40.00%

+ Ocena z formy:Ćwiczenia audytoryjne: ocena * 60.00%

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Ocena przedmiotu: 40% wynik z zaliczenia (max 40 pkt.) + 60% ocena formująca z ćwiczeń (max 60 pkt.)

Skala ocen: 5 (od 92 do 100 pkt.); 4,5 (od 91 do 86 pkt.); 4 (od 76 do 85 pkt.); 3,5 (od 71 do 75 pkt.); 3 (od 60 do 70 pkt.); 2 (do 59 pkt.)


Zaliczenie = w formie testu składającego się z 30 pytań z zakresu wykładu (włączając w to zagadnienia do samodzielnego opracowanie przez studenta - 60% treści z wykładu, 40% treści z materiału opracowanego samodzielnie) + 10 pytań z zakresu ćwiczeń. Za każde pytanie 1 pkt.

Zaliczenie ćwiczeń: punktowa ocena ćwiczeń = 20 pkt. za pełną obecność na zajęciach + 20% 2 studium przypadku na zadany temat (max po 10 pkt. za esej dla studenta) + 20% prezentacja zaliczeniowa.



Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 0.00 % - ocena 2

0.00 % i więcej - ocena 3

0.00 % i więcej - ocena 3,5

0.00 % i więcej - ocena 4

0.00 % i więcej - ocena 4,5

0.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Wykład kursowy:

Brak


Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Ćwiczenia audytoryjne:

Brak



Treści kształcenia:

Wykład kursowy

Istota jakości życia (KJ) 10 godz.
- Pojęcie jakości życia
- Determinanty jakość życia w pracy
- Metody i techniki pomiaru jakości życia w pracy
- Work – life balance (współczesne wyzwania dla
jakości życia w pracy)
- Indywidualne uwarunkowania jakości życia w pracy

Społeczne warunki pracy
- Relacje przełożony –podwładny
- Humanizacja pracy jako sposób poprawy jakości życia w organizacji (metody i techniki)
- Znaczenie racjonalnego wykorzystania czasu w sytuacji pracy
- Zmiana jako główna determinanta stanowiska pracy (reakcje grupy, opór)
- Środowisko społeczne jako źródło stresu w organizacji

Kształtowanie środowiska pracy
- Pojęcie, rodzaje i fazy pracy ludzkiej
- Podstawowe elementy warunków pracy
- Ergonomia – pojęcie, rodzaje i funkcje
- Materialne środowisko pracy
- Modele i formy czasu pracy


Ćwiczenia audytoryjne

Determinanty jakości życia w pracy
Pomiar satysfakcji z pracy – badania satysfakcji klienta wewnętrznego
Innowacyjne formy kształtowania treści pracy
Rola wartości zawodowych w zachowaniach zawodowych jednostki

Relacje przełożony-podwładny
Główne stresory w pracy
Radzenie sobie w sytuacji stresowej
Metody i techniki humanizacji pracy
Zmiana jako główna determinanta stanowiska pracy

Europejska Karta Społeczna
Elementy obciążenia człowieka pracą (fizyczne i psychiczne)
Ogólne zasady stosowania przerw w pracy
Elastyczne formy organizacji czasu pracy
Ryzyko zawodowe
Komputerowe środowisko pracy



Literatura:

Literatura podstawowa

Błaszczyk W., Januszkiewicz K., Śmigielski J., Oblicza jakości życia człowiek w sytuacji pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005.

Błaszczyk W., (red.), Metody organizacji i zarządzania: Kształtowanie relacji organizacyjnych, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2005.

Bochniarz P., Programy praca – życie jako sposób budowania kapitału ludzkiego organizacji, [w:] Programy praca – życie a efektywność firm, Wydawnictwo IPiSS, Warszawa 2003.

Literatura dodatkowa

Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.

Sztompka P., Boguni-Borowska M. (red.), Socjologia codzienności, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2008.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0