UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie systemów bazodanowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-PSBZLI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie systemów bazodanowych
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zaliczenia:

egzamin

Ilość godzin wykładu:

16

Ilość godzin ćwiczeń:

16

Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

Dobra znajomość relacyjnych baz danych i języka SQL.

Podstawowe pojęcia z zakresu modelowania związków encji.

Podstawowa znajomość zasad programowania strukturalnego i obiektowego.



Skrócony opis:

Przedmiot koncentruje się na projektowaniu systemów relacyjnych baz danych, tworzeniu aplikacji operujących na bazach danych.

Efekty uczenia się:

E1) rozumie znaczenie systemów baz danych oraz obszar ich zastosowań

E2) zna i wyjaśnia pojęcia dotyczące relacyjnych baz danych i ich systemów

E3) analizuje różne kwestie związane z reprezentacją pewnego fragmentu rzeczywistości w systemie bazodanowym

E4) tworzy i manipuluje bazą danych używając instrukcji języka SQL

E5) zna główne aspekty inżynierii oprogramowania

E6) zna i tworzy główne artefakty we wskazanym języku programowania

E7) tworzy logiczny diagram bazy danych

E8) tworzy model fizyczny bazy danych

E9) rozumie pojęcie integralności danych, potrafi ją zapewnić wykorzystując odpowiednie elementy bazy danych

E10) tworzy wskazane fragmenty systemu bazodanowego

E11) potrafi pracować indywidualnie i w grupie nad zadanym projektem

E12) potrafi organizować proces uczenia się

E13) prezentuje wykonane zadania i uzasadnia wybrane rozwiązania

E14) rozumie potrzebę ciągłego dokształcania

E15) przestrzega norm prawnych i etycznych w swoich działaniach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Bleja
Prowadzący grup: Michał Bleja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Studium przypadku

Wykład konwersatoryjny

Metoda projektu

Metoda ćwiczeniowa


Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę laboratorium składają się punkty wystawione na podstawie prezentowanych projektów. Sprawdzane są w ten sposób efekty: E3, E4, E6, E7, E8, E9, E10, E11, E12, E13. E14. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa.


Egzamin sprawdza efekty kształcenia E1-E10. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z laboratorium.


Ocena końcowa przedmiotu jest średnią ważoną oceny z laboratorium i oceny z wykładu.


Treści kształcenia:

1. Zaawansowane możliwości języka SQL (dialekt T-SQL)

- wbudowane funkcje w SQL Server

- grupowanie z opcjami ROLLUP, CUBE, GROUPING SETS

- samozłączenia

- operatory algebraiczne

- zapytania drzewiaste

- funkcje analityczne.


2. Projektowanie systemów bazodanowych

- metodologia projektowania systemów bazodanowych

- analiza wymagań klienta

- tworzenie diagramów związków encji (notacja Barkera, notacja Chena)

- tworzenie fizycznego modelu baz danych:

a) omówienie i wykorzystanie różnych sposobów zapewnienia integralności baz danych

b) normalizacja schematu relacyjnego

c) tworzenie bazy danych

d) tworzenie perspektyw i indeksów

- tworzenie użytkowników bazy danych, nadawanie im przywilejów i ról

- omówienie najczęściej wykorzystywanych perspektyw systemowych w SQL Server


3. Omówienie podziału baz danych ze względu na zastosowanie, wybrane przykłady zastosowań


4. Porównanie SZBD takich jak Oracle, SQL Server


5. Podstawowa komunikacja z bazą danych poprzez język C#


6. Kwestie bezpieczeństwa systemów bazodanowych


7. Inne modele baz danych


8. Wprowadzenie do architektury multitanent

Literatura:

1. Michael J. Hernandez, „Bazy danych dla zwykłych śmiertelników.”, EDU-MIKOM, Warszawa 1998

2. R. Barker, „CASE*MethodSM. Modelowanie związków encji”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1996

3. R. Stephens, R. Plew, „Relacyjne bazy danych. Projektowanie”,

Wydawnictwo Robomatic, Wrocław 2002

4. Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska, Krzysztof Matejewski, „Relacyjne bazy danych. Wykłady i ćwiczenia”, Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa 2009

5. SQL Server technical documentation https://learn.microsoft.com/en-us/sql/sql-server/?view=sql-server-ver16

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Stasiak
Prowadzący grup: Aleksandra Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Studium przypadku

Wykład konwersatoryjny

Metoda projektu

Metoda ćwiczeniowa


Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę laboratorium składają się punkty z testów i kolokwiów oraz punkty wystawione na podstawie przesyłanych przez studentów rozwiązań ćwiczeń i prac domowych. Sprawdzane są w ten sposób efekty: E3, E4, E6, E7, E8, E9, E10, E11, E12, E13. E14. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa.


Egzamin sprawdza efekty kształcenia E1-E10. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z laboratorium.


Ocena końcowa przedmiotu jest średnią ważoną oceny z laboratorium i oceny z wykładu.


Treści kształcenia:

1. Zaawansowane możliwości języka SQL (dialekt Oracle)

- wbudowane funkcje Oracle 11g

- grupowanie z opcjami ROLLUP, CUBE, GROUPING SETS

- samozłączenia

- operatory algebraiczne

- zapytania drzewiaste

- funkcje analityczne.


2. Projektowanie systemów bazodanowych

- metodologia projektowania systemów bazodanowych

- analiza wymagań klienta

- tworzenie diagramów związków encji (notacja Barkera, notacja Chena)

- tworzenie fizycznego modelu baz danych:

a) omówienie i wykorzystanie różnych sposobów zapewnienia integralności baz danych

b) normalizacja schematu relacyjnego

c) tworzenie bazy danych

d) tworzenie perspektyw i indeksów

- tworzenie użytkowników bazy danych, nadawanie im przywilejów i ról

- omówienie najczęściej wykorzystywanych perspektyw systemowych w Oracle


3. Omówienie podziału baz danych ze względu na zastosowanie, wybrane przykłady zastosowań


4. Porównanie SZBD takich jak Oracle, PostgreSQL, MySQL


5. Komunikacja z bazą danych poprzez język PHP (dostępne funkcje, ilustrowanie możliwości)


6. Kwestie bezpieczeństwa systemów bazodanowych


7. Różne modele baz danych, bazy NoSQL i NewSQL


8. Architektura multitenant


Literatura:

1. Michael J. Hernandez, „Bazy danych dla zwykłych śmiertelników.”, EDU-MIKOM, Warszawa 1998

2. R. Barker, „CASE*MethodSM. Modelowanie związków encji”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1996

3. R. Stephens, R. Plew, „Relacyjne bazy danych. Projektowanie”,

Wydawnictwo Robomatic, Wrocław 2002

4. Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska, Krzysztof Matejewski, „Relacyjne bazy danych. Wykłady i ćwiczenia”, Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa 2009

5. Jason Price, „Oracle Database 11g i SQL. Programowanie”, Helion 2009

6. Yuli Vasiliev, „PHP i Oracle. Tworzenie aplikacji webowych: od przetwarzania danych po Ajaksa”, Helion 2009

7. Oracle® Database SQL Language Reference 12c Release 1 (12.1), E41329-25 (pdf)

https://docs.oracle.com/database/121/SQLRF/E41329-25.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Stasiak
Prowadzący grup: Aleksandra Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Studium przypadku

Wykład konwersatoryjny

Metoda projektu

Metoda ćwiczeniowa


Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę laboratorium składają się punkty z testów i kolokwiów oraz punkty wystawione na podstawie przesyłanych przez studentów rozwiązań ćwiczeń i prac domowych. Sprawdzane są w ten sposób efekty: E3, E4, E6, E7, E8, E9, E10, E11, E12, E13. E14.


Egzamin sprawdza efekty kształcenia E1-E10. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z laboratorium.


Ocena końcowa przedmiotu jest średnią ważoną oceny z laboratorium i oceny z wykładu.


Treści kształcenia:

1. Zaawansowane możliwości języka SQL (dialekt Oracle)

- wbudowane funkcje Oracle 11g

- grupowanie z opcjami ROLLUP, CUBE, GROUPING SETS

- samozłączenia

- operatory algebraiczne

- zapytania drzewiaste

- funkcje analityczne.


2. Projektowanie systemów bazodanowych

- metodologia projektowania systemów bazodanowych

- analiza wymagań klienta

- tworzenie diagramów związków encji (notacja Barkera, notacja Chena)

- tworzenie fizycznego modelu baz danych:

a) omówienie i wykorzystanie różnych sposobów zapewnienia integralności baz danych

b) normalizacja schematu relacyjnego

c) tworzenie bazy danych

d) tworzenie perspektyw i indeksów

- tworzenie użytkowników bazy danych, nadawanie im przywilejów i ról

- omówienie najczęściej wykorzystywanych perspektyw systemowych w Oracle


3. Omówienie podziału baz danych ze względu na zastosowanie, wybrane przykłady zastosowań


4. Porównanie SZBD takich jak Oracle, PostgreSQL, MySQL


5. Komunikacja z bazą danych poprzez język PHP (dostępne funkcje, ilustrowanie możliwości)


6. Kwestie bezpieczeństwa systemów bazodanowych


7. Różne modele baz danych, bazy NoSQL i NewSQL


8. Architektura multitenant


Literatura:

1. Michael J. Hernandez, „Bazy danych dla zwykłych śmiertelników.”, EDU-MIKOM, Warszawa 1998

2. R. Barker, „CASE*MethodSM. Modelowanie związków encji”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1996

3. R. Stephens, R. Plew, „Relacyjne bazy danych. Projektowanie”,

Wydawnictwo Robomatic, Wrocław 2002

4. Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska, Krzysztof Matejewski, „Relacyjne bazy danych. Wykłady i ćwiczenia”, Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa 2009

5. Jason Price, „Oracle Database 11g i SQL. Programowanie”, Helion 2009

6. Yuli Vasiliev, „PHP i Oracle. Tworzenie aplikacji webowych: od przetwarzania danych po Ajaksa”, Helion 2009

7. Oracle® Database SQL Language Reference 12c Release 1 (12.1), E41329-25 (pdf)

https://docs.oracle.com/database/121/SQLRF/E41329-25.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Liudmyla Koliechkina
Prowadzący grup: Liudmyla Koliechkina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Studium przypadku

Wykład informacyjny i konwersatoryjny

Metoda projektu

Metoda ćwiczeniowa

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena z ćwiczenia jest oceną za częściowe projekty (studenci wykonują komponenty systemu bazodanowego w klasie).

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.

Ocena z wykładu jest oceną uzyskaną z egzaminu.

Ocena końcowa przedmiotu jest średnią ważoną oceny z ćwiczeń i oceny z wykładu.

Efekty kształcenia E1-E15 są sprawdzane na bazie częściowych projektów i projektu końcowego wykonywanego przez studentów.

Student musi być obecny nie mniej 80 % zajęć. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa.

Treści kształcenia:

1. Projektowanie bazy danych (modele konceptualne i relacyjne)

- tworzenie diagramu związków encji

- normalizacja schematu relacyjnego


2. Język PL/SQL

- tworzenie bloków anonimowych (struktury sterujące, kursory, obsługa wyjątków)

- tworzenie funkcji i procedur, wyzwalaczy, pakietów


3. Tworzenie bazy danych na podstawie projektu

- tworzenie bazy danych na podstawie diagramu ERD

- tworzenie perspektyw

- zilustrowanie wybranych możliwości języka PL/SQL


4. Tworzenie fragmentów aplikacji operującej na bazie danych


Literatura:

1. Krystyna Czapla, „Bazy danych. Podstawy projektowania i języka SQL”, Helion, Gliwice 2015

2. Lech Banachowski, Elżbieta Mrówka - Matejewska, Krzysztof Stencel, „Systemy baz danych. Wykłady i ćwiczenia”, Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa 2004

3. Thomas Connolly, Carolyn Begg, „Systemy baz danych”, Wydawnictwo RM, Warszawa 2004

4. Paweł Urbanowicz, Marcin Płonkowski, Dmitry Urbanowicz, „Bazy danych. Teoria i praktyka. Podręcznik dla studentów uczelni wyższych.”, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010

5. Jason Price, „Oracle Database 11g i SQL. Programowanie”, Helion 2009

6. Oracle® Database SQL Language Reference 11g Release 2 (11.2) E41084-03 (pdf) https://docs.oracle.com/cd/E11882_01/server.112/e41084.pdf

7. R. Stephens, R. Plew, „Relacyjne bazy danych. Projektowanie”, Wydawnictwo Robomatic, Wrocław 2002

8. Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska, Krzysztof Matejewski, „Relacyjne bazy danych. Wykłady i ćwiczenia", Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa 2009

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Liudmyla Koliechkina
Prowadzący grup: Liudmyla Koliechkina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Liudmyla Koliechkina
Prowadzący grup: Liudmyla Koliechkina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Studium przypadku

Wykład informacyjny i konwersatoryjny

Metoda projektu

Metoda ćwiczeniowa


Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena z ćwiczenia jest oceną za częściowe projekty (studenci wykonują komponenty systemu bazodanowego w klasie).

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.

Ocena z wykładu jest oceną uzyskaną z egzaminu.

Ocena końcowa przedmiotu jest średnią ważoną oceny z ćwiczeń i oceny z wykładu.

Efekty kształcenia E1-E15 są sprawdzane na bazie częściowych projektów i projektu końcowego wykonywanego przez studentów.

Treści kształcenia:

1. Projektowanie bazy danych (modele konceptualne i relacyjne)

- tworzenie diagramu związków encji

- normalizacja schematu relacyjnego


2. Język PL/SQL

- tworzenie bloków anonimowych (struktury sterujące, kursory, obsługa wyjątków)

- tworzenie funkcji i procedur, wyzwalaczy, pakietów


3. Tworzenie bazy danych na podstawie projektu

- tworzenie bazy danych na podstawie diagramu ERD

- tworzenie perspektyw

- zilustrowanie wybranych możliwości języka PL/SQL


4. Tworzenie fragmentów aplikacji operującej na bazie danych


Literatura:

1. Krystyna Czapla, „Bazy danych. Podstawy projektowania i języka SQL”, Helion, Gliwice 2015

2. Lech Banachowski, Elżbieta Mrówka - Matejewska, Krzysztof Stencel, „Systemy baz danych. Wykłady i ćwiczenia”, Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa 2004

3. Thomas Connolly, Carolyn Begg, „Systemy baz danych”, Wydawnictwo RM, Warszawa 2004

4. Paweł Urbanowicz, Marcin Płonkowski, Dmitry Urbanowicz, „Bazy danych. Teoria i praktyka. Podręcznik dla studentów uczelni wyższych.”, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010

5. Jason Price, „Oracle Database 11g i SQL. Programowanie”, Helion 2009

6. Oracle® Database SQL Language Reference 11g Release 2 (11.2) E41084-03 (pdf) https://docs.oracle.com/cd/E11882_01/server.112/e41084.pdf

7. R. Stephens, R. Plew, „Relacyjne bazy danych. Projektowanie”, Wydawnictwo Robomatic, Wrocław 2002

8. Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska, Krzysztof Matejewski, „Relacyjne bazy danych. Wykłady i ćwiczenia", Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa 2009

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Bleja
Prowadzący grup: Michał Bleja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0