UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zbrodnia i pamięć. Wybrane zagadnienia z zakresu badań nad przemocą etniczną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-JABL06
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zbrodnia i pamięć. Wybrane zagadnienia z zakresu badań nad przemocą etniczną
Jednostka: Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Zainteresowanie badaniami nad przemocą i pamięcią.

Skrócony opis:

Kurs „Zbrodnia i pamięć….” ma charakter transdyscyplinarny, a jego przedmiotem są wybrane problemy naukowe rozwijane współcześnie na styku studiów nad przemocą (w tym w szczególności genocide studies) oraz studiów nad pamięcią (memory studies). Główny cel kursu stanowi przyjrzenie się morfologii wybranych konfliktów politycznych oraz towarzyszących im aktów przemocy zbiorowej na podstawie literatury naukowej i następnie zestawienie ich z obrazami tych samych wydarzeń zapisanymi w pamięci społecznej. Podobne ujęcie analizowanej problematyki służy poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, jak rozumiane są zbrodnie przeciwko ludzkości w świetle prawa międzynarodowego i nauk społecznych, a „jak społeczeństwa je pamiętają” (Connerton), czyli jak zmienia się pamięć i postawy kolejnych pokoleń reprezentujących ofiary i sprawców wobec oficjalnych/naukowych wersji historii i składających się na nie obrazów, symboli i „faktów”.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

13SM- 1A_W02: Zna terminologię nauk o polityce i administracji, w zakresie stosunków międzynarodowych oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. Posiada elementarną wiedzę na temat powiązania internacjologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszarów, z których została ona wyodrębniona (P6S_WG, P6S_WK)

13SM- 1A_W06: Zna i rozumie na poziomie zaawansowanym procesy zmian struktur i instytucji stosunków międzynarodowych oraz o ich przebieg i konsekwencje, zarówno w ujęciu historycznym, jak i współczesnym (P6U_WG).

W zakresie umiejętności:

13SM-1A_U01: Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) zachodzące w obszarze stosunków międzynarodowych (P6U_U).

W zakresie kompetencji społecznych:

13SM-1A_K01: Jest gotów do podejmowania wyzwań ze świadomością znaczenia wiedzy dla rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych (P6S_K).

13SM-1A_K02: Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych i pochodzących z innych źródeł oraz, na tej podstawie, formułowania potrzeb i zadań poznawczych i praktycznych (P6S_KK).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 300 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Pietraszczyk-Sękowska
Prowadzący grup: Joanna Pietraszczyk-Sękowska, Katarzyna Wasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Zgodnie z Zarządzeniem Rektora UŁ nr 174 z 18.09.2020 – zajęcia odbywają się zdalnie.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, burza mózgów, metoda problemowa, praca zespołowa

Sposoby i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania: Prezentacja lub poster nt. wybranej lektury opracowanej w odniesieniu do treści kształcenia przedmiotu (20/25-minutowe wystąpienie w 3/4-osobowych grupach).


UWAGA: Egzamin końcowy online polega na grupowej prezentacji analiz lektur via Teams. Każdy uczestnik kursu zobowiązany jest do omówienia własnej części analizy oraz wysłuchania przynajmniej dwóch innych prezentacji (lektur). Stuprocentowa obecność i znacząca aktywność w czasie zajęć na przestrzeni semestru mogą przełożyć się na podniesienie oceny o 0.5 punktu.


Treści kształcenia:

1. Agresja, przemoc, trauma: wstęp do typologii zjawisk przemocowych i ich następstw.

2. Masakra - czystka etniczna - ludobójstwo: spory definicyjne z perspektywy nauk społecznych.

3. „Zbrodnie okrucieństwa” (atrocity crimes) w ujęciu prawnym: przeszłość vs współczesność.

4. Mechanizmy narodzin zbrodni: między uniwersalizmem i partykularyzmem przemocy zbiorowej.

5. Zbrodnia a język.

6. Biopolityka i nekrorządy: odgórne zarządzanie ciałem za życia i po śmierci.

7. Pamięć w dyskursie politologicznym i antropologicznym.

8. Pamięć, niepamięć, kontrpamięć, czyli w poszukiwaniu własnej prawdy.

9. Postpamięć – pamięć drugiego pokolenia. Kazus Bałkanów.

10. Nośniki pamięci – miejsca, kultura, język: od Ormian, przez Holocaust po Rwandę.

11. Ekshumacje: między wiedzą sądową a polityką (pamięci).

12. Sięgając pamięcią wstecz: co dziś wiemy o masakrze w Namibii?

13. Współczesne wyzwania (nie)pamięci w Ameryce Łacińskiej (2 spotkania).

14. Ludobójstwo bez przemocy kulturowej? (Nie)możliwy kazus Kambodży.


LEKTURY DO WYBORU:

1) Aleksijewicz Swietłana, Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, Czarne, Wołowiec 2016

2) Barthyany Sacha, A co ja mam z tym wspólnego? Zbrodnia popełniona w marcu 1945. Dzieje mojej rodziny, Czytelnik, Warszawa 2017

3) Boyd Julia, Wakacje w III Rzeszy. Narodziny faszyzmu oczami zwykłych ludzi, Warszawa 2019 Miller Alice, Zniewolone dzieciństwo. Ukryte źródła tyranii, Media Rodzina 2016

4) Grynberg Mikołaj, Oskarżam Auschwitz. Opowieści rodzinne, Czarne 2014

5) Dolot Miron, Zabić głodem. Sowieckie ludobójstwo na Ukrainie, WUJ, 2014

6) Draculić Slavenka, Oni nie skrzywdziliby nawet muchy. Zbrodniarze wojenni przed Trybunałem w Hadze, W.A.B., 2019

7) Kapka Kassabova, W stronę Ochrydy. Podróż przez wojnę i pokój, Czarne, Wołowiec 2021

8) Kobylarczyk, Strup. Hiszpania rozdrapuje rany, Czarne, Wołowiec 2019

9) Domosławski Artur, Śmierć w Amazonii, Wielka Litera, 2013

10) Rabij Marek, Najważniejszy wrzesień świata, Kronika niezauważonego ludobójstwa na Rohingach, W.A.B., 2019

11) Smoleński Paweł, Zielone migdały, czyli po co światu Kurdowie, Czarne 2016.

12) Smoleński Paweł, Pochówek dla rezuna, Czarne, 2017

13) Short Philip, Pol Pot. Pola śmierci, Prószyńska i Ska, Warszawa 2016

14) Szabłowski Witold, Sprawiedliwi Zdrajcy. Sąsiedzi z Wołynia, Znak, Warszawa 2016

15) Terzani Tiziano, Duchy. Korespondencje z Kambodży, W.A.B. 2015

16) Tochman Wojciech, Dzisiaj narysujemy śmierć, Wołowiec 2010

17) Zaremba Bielawski Maciej, Higieniści. Z dziejów eugeniki, Czarne, Wołowiec, 2014


Literatura:

1. Agamben G., Co zostaje z Auschwitz?, Sic!, Warszawa 2008

2. Anstett E., Dreyfus J.-M., Human remain and identification. Mass violence, genocide, and the “forensic turn”, Manchester University Press 2015

3. Appadurai A., Strach przed mniejszościami, PWN, Warszawa 2009

4. Applebaum A., Czerwony głód, Agora 2018

5. Bruneteau B, Wiek ludobójstwa, wyd. Mówią wieki, Warszawa 2005

6. Domańska E. (red.), Pamięć, etyka, historia, Poznań 2002.

7. Domańska E., Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, PWN, 2016

8. Golka M., Pamięć społeczna i jej implanty, Warszawa 2009

9. Hatzfeld J., Strategia antylop, Czarne, Wołowiec 2009

10. Herman J., Trauma and Recovery, New York: Basic Books, 1992

11. Hirsch M., The Generation of Postmemory: Visual Culture After the Holocaust, Nowy Jork 2012.

12. Kaźmierska K., Biografia i pamięć, Nomos, Kraków 2008

13. Koff C., Pamięć kości, Przedsiębiorstwo Wydawnicze „Rzeczpospolita” S.A., 2007

14. Lachowski T., Perspektywa praw ofiar w prawie międzynarodowym, WUŁ, Łódź 2018

15. Le Goff J., Historia i pamięć, Warszawa 2007.

16. Łysak T. (red.), Antologia studiów nad traumą, Universitas, Kraków 2015

17. Mbebme A., Necropolitics, “Public Culture”, vol. 15, nr 1, 2003

18. Midlarsky M., Ludobójstwo w XX wieku, PWN, Warszawa 2010

19. Napiórkowski M., Majewski P., Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, WUW, Warszawa 2018

20. Nijakowski L., Ludobojstwo. Historia i socjologia ludzkiej destrukcyjności, Iskry, Warszawa 2018

21. Orwid M., Trauma, Wyd. Literackie, 2009

22. Motyka G., Wołyń ’43, Wyd. Literackie, 2016

23. Münkler H., Wojny naszych czasów, WAM, Kraków 2004

24. Nowinowski S., Pomorski J., Stobiecki R. (red.), Pamięć i polityka historyczna, Łódź 2008

25. O'Brien E., The Exhumation of Mass Graves by International Criminal Tribunals: Nuremberg, the former Yugoslavia and Rwanda, National University of Ireland Galway, 2011 (dostęp: http://hdl.handle.net/10379/2718)

26. Obóz-muzeum. Trauma we współczesnym wystawiennictwie, red. Fabiaszak M., Owsiński M., Kraków 2013.

27. Pollack M, Topografia pamięci, Wołowiec 2017

28. Pomian K., Historia. Nauka wobec pamięci, Lublin 2006

29. Saryusz-Wolska M. (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa, Kraków 2009

30. Suljagić E., Pocztówki z grobu, Wołowiec 2005.

31. Wierczyńska K., Pojęcie ludobójstwa w kontekście orzecznictwa międzynarodowych trybunałów karnych ad hoc, Scholar, Warszawa 2010

32. Wosińska, Pomnik bliski ciała, [w:] Pominiki w epoce antropocenu, Wyd. UAM, Poznań 2017

33. Yets F., Sztuka pamięci, Warszawa 1977.

34. Zemszała P., Halili R. (red.), Doświadczenie komunizmu – pamięć i język, Toruń 2016.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7