UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Principles of Landscape Ecology

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-ERASM5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Principles of Landscape Ecology
Jednostka: Wydział Nauk Geograficznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 LUB 3.00 LUB 4.00 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

Studia drugiego stopnia

Wymagania wstępne:

Podstawy nauk przyrodniczych, planowanie przestrzenne

Skrócony opis:

Celem kursu jest przedstawienie zasad ekologii krajobrazu jako podstawy badań krajobrazu, ochrony, planowania i zarządzania krajobrazem. Ekologia krajobrazu bada strukturę, funkcje i dynamikę krajobrazów oraz relacje między strukturą przestrzenną krajobrazu a procesami ekologicznymi. Z uwagi na rolę czynników antropogenicznych podkreśla się wagę czynników społecznych – obok biofizycznych -w kreowaniu różnorodności krajobrazowej. Ekologia krajobrazu pomaga formułować postulaty służące kształtowaniu i użytkowaniu środowiska.

Efekty uczenia się:

Student po ukończeniu kursu:

• EK1 – posiada pogłębioną znajomość terminologii naukowej z zakresu ekologii krajobrazu (14G-2A_W01)

• EK 2 – rozumie systemowe podejście do krajobrazu (14G-2A_W04)

• EK 3 – wyróżnia i charakteryzuje elementy struktury przestrzennej krajobrazu (14G-2A_W05)

• EK 4 - wyjaśnia znaczenie struktury przestrzennej krajobrazu dla procesów przyrodniczych (14G-2A_U01, 14G-2A_U03)

• EK 5 – potrafi dobrać źródła i informacje z nich pochodzące, dokonać oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej prezentacji i interpretacji tych informacji (14G-2A_U05)

• EK 6 - potrafi zastosować zasady ekologii krajobrazu w praktyce (14G-2A_K04)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Majchrowska
Prowadzący grup: Anna Majchrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną

Sposoby i kryteria oceniania:

• Esej (1000 słów) sprawdzający wiedzę z części wykładowej 30% EK 1, 2, 3

• Prezentacja: Zasady ekologii krajobrazu w praktyce 70% EK 4,5,6


Dobra frekwencja na wykładach.


Treści kształcenia:

1. Pojęcie krajobrazu i historia studiów krajobrazowych. Geneza i rozwój ekologii krajobrazu.

2. Modele struktury krajobrazu

3. Pochodzenie wzoru krajobrazu

4. Ilościowe ujęcie krajobrazu: metryki krajobrazowe

5. Świadczenia krajobrazowe i zielona infrastruktura

6. Stosowanie zasad ekologii krajobrazu w planowaniu i projektowaniu krajobrazu



Literatura:

1.Forman, R.T.T., Godron M. 1986. Landscape ecology. John Wiley & Sons, New York.

2.Nassauer, J.I. 1995. Culture and Changing Landscape Structure. Landscape Ecology. 10:4, 229-237

3.Turner M.G., 2005. LANDSCAPE ECOLOGY: What Is the State

of the Science? Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 36:319–44

doi: 10.1146/annurev.ecolsys.36.102003.152614

4. Wu J., Hobbs R., 2002. Key issues and research priorities in landscape ecology: an idiosyncratic synthesis. Landscape ecology 17:4, 355-365.

5. Królewski P., Lidke K., Majchrowska A. 2017, Identyfikacja i charakterystyka krajobrazów w skali gminy – przykłady z województwa łódzkiego. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 41.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Majchrowska
Prowadzący grup: Anna Majchrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną

Sposoby i kryteria oceniania:

• Esej (1000 słów) sprawdzający wiedzę z części wykładowej 30% EK 1, 2, 3

• Prezentacja: Zasady ekologii krajobrazu w praktyce 70% EK 4,5,6


Dobra frekwencja na wykładach.


Treści kształcenia:

1. Pojęcie krajobrazu i historia studiów krajobrazowych. Geneza i rozwój ekologii krajobrazu.

2. Modele struktury krajobrazu

3. Pochodzenie wzoru krajobrazu

4. Ilościowe ujęcie krajobrazu: metryki krajobrazowe

5. Świadczenia krajobrazowe i zielona infrastruktura

6. Stosowanie zasad ekologii krajobrazu w planowaniu i projektowaniu krajobrazu



Literatura:

1.Forman, R.T.T., Godron M. 1986. Landscape ecology. John Wiley & Sons, New York.

2.Nassauer, J.I. 1995. Culture and Changing Landscape Structure. Landscape Ecology. 10:4, 229-237

3.Turner M.G., 2005. LANDSCAPE ECOLOGY: What Is the State

of the Science? Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 36:319–44

doi: 10.1146/annurev.ecolsys.36.102003.152614

4. Wu J., Hobbs R., 2002. Key issues and research priorities in landscape ecology: an idiosyncratic synthesis. Landscape ecology 17:4, 355-365.

5. Królewski P., Lidke K., Majchrowska A. 2017, Identyfikacja i charakterystyka krajobrazów w skali gminy – przykłady z województwa łódzkiego. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 41.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Majchrowska
Prowadzący grup: Anna Majchrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną

Sposoby i kryteria oceniania:

• Esej (1000 słów) sprawdzający wiedzę z części wykładowej 30% EK 1, 2, 3

• Prezentacja: Zasady ekologii krajobrazu w praktyce 70% EK 4,5,6


Dobra frekwencja na wykładach.


Treści kształcenia:

1. Pojęcie krajobrazu i historia studiów krajobrazowych. Geneza i rozwój ekologii krajobrazu.

2. Modele struktury krajobrazu

3. Pochodzenie wzoru krajobrazu

4. Ilościowe ujęcie krajobrazu: metryki krajobrazowe

5. Świadczenia krajobrazowe i zielona infrastruktura

6. Stosowanie zasad ekologii krajobrazu w planowaniu i projektowaniu krajobrazu



Literatura:

1.Forman, R.T.T., Godron M. 1986. Landscape ecology. John Wiley & Sons, New York.

2.Nassauer, J.I. 1995. Culture and Changing Landscape Structure. Landscape Ecology. 10:4, 229-237

3.Turner M.G., 2005. LANDSCAPE ECOLOGY: What Is the State

of the Science? Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 36:319–44

doi: 10.1146/annurev.ecolsys.36.102003.152614

4. Wu J., Hobbs R., 2002. Key issues and research priorities in landscape ecology: an idiosyncratic synthesis. Landscape ecology 17:4, 355-365.

5. Królewski P., Lidke K., Majchrowska A. 2017, Identyfikacja i charakterystyka krajobrazów w skali gminy – przykłady z województwa łódzkiego. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 41.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Majchrowska
Prowadzący grup: Anna Majchrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną

Sposoby i kryteria oceniania:

• Esej (1000 słów) sprawdzający wiedzę z części wykładowej 30% EK 1, 2, 3

• Prezentacja: Zasady ekologii krajobrazu w praktyce 70% EK 4,5,6


Dobra frekwencja na wykładach.


Treści kształcenia:

1. Pojęcie krajobrazu i historia studiów krajobrazowych. Geneza i rozwój ekologii krajobrazu.

2. Modele struktury krajobrazu

3. Pochodzenie wzoru krajobrazu

4. Ilościowe ujęcie krajobrazu: metryki krajobrazowe

5. Świadczenia krajobrazowe i zielona infrastruktura

6. Stosowanie zasad ekologii krajobrazu w planowaniu i projektowaniu krajobrazu



Literatura:

1.Forman, R.T.T., Godron M. 1986. Landscape ecology. John Wiley & Sons, New York.

2.Nassauer, J.I. 1995. Culture and Changing Landscape Structure. Landscape Ecology. 10:4, 229-237

3.Turner M.G., 2005. LANDSCAPE ECOLOGY: What Is the State

of the Science? Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 36:319–44

doi: 10.1146/annurev.ecolsys.36.102003.152614

4. Wu J., Hobbs R., 2002. Key issues and research priorities in landscape ecology: an idiosyncratic synthesis. Landscape ecology 17:4, 355-365.

5. Królewski P., Lidke K., Majchrowska A. 2017, Identyfikacja i charakterystyka krajobrazów w skali gminy – przykłady z województwa łódzkiego. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 41.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Majchrowska
Prowadzący grup: Anna Majchrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną

Sposoby i kryteria oceniania:

• Esej (1000 słów) sprawdzający wiedzę z części wykładowej 30% EK 1, 2, 3

• Prezentacja: Zasady ekologii krajobrazu w praktyce 70% EK 4,5,6


Dobra frekwencja na wykładach.


Treści kształcenia:

1. Pojęcie krajobrazu i historia studiów krajobrazowych. Geneza i rozwój ekologii krajobrazu.

2. Modele struktury krajobrazu

3. Pochodzenie wzoru krajobrazu

4. Ilościowe ujęcie krajobrazu: metryki krajobrazowe

5. Świadczenia krajobrazowe i zielona infrastruktura

6. Stosowanie zasad ekologii krajobrazu w planowaniu i projektowaniu krajobrazu



Literatura:

1.Forman, R.T.T., Godron M. 1986. Landscape ecology. John Wiley & Sons, New York.

2.Nassauer, J.I. 1995. Culture and Changing Landscape Structure. Landscape Ecology. 10:4, 229-237

3.Turner M.G., 2005. LANDSCAPE ECOLOGY: What Is the State

of the Science? Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 36:319–44

doi: 10.1146/annurev.ecolsys.36.102003.152614

4. Wu J., Hobbs R., 2002. Key issues and research priorities in landscape ecology: an idiosyncratic synthesis. Landscape ecology 17:4, 355-365.

5. Królewski P., Lidke K., Majchrowska A. 2017, Identyfikacja i charakterystyka krajobrazów w skali gminy – przykłady z województwa łódzkiego. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 41.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Majchrowska
Prowadzący grup: Anna Majchrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy IRK BWZ?:

T

Język przedmiotu:

angielski

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną

Sposoby i kryteria oceniania:

• Esej (1000 słów) sprawdzający wiedzę z części wykładowej 30% EK 1, 2, 3

• Prezentacja: Zasady ekologii krajobrazu w praktyce 70% EK 4,5,6


Dobra frekwencja na wykładach.


Treści kształcenia:

1. Pojęcie krajobrazu i historia studiów krajobrazowych. Geneza ekologii krajobrazu.

2. Modele struktury krajobrazu

3. Pochodzenie wzoru krajobrazu

4. Ilościowe ujęcie krajobrazu: metryki krajobrazowe

5. Świadczenia krajobrazowe i zielona infrastruktura

6. Stosowanie zasad ekologii krajobrazu w planowaniu i projektowaniu krajobrazu



Literatura:

1.Forman, R.T.T., Godron M. 1986. Landscape ecology. John Wiley & Sons, New York.

2.Nassauer, J.I. 1995. Culture and Changing Landscape Structure. Landscape Ecology. 10:4, 229-237

3.Turner M.G., 2005. LANDSCAPE ECOLOGY: What Is the State

of the Science? Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 36:319–44

doi: 10.1146/annurev.ecolsys.36.102003.152614

4. Wu J., Hobbs R., 2002. Key issues and research priorities in landscape ecology: an idiosyncratic synthesis. Landscape ecology 17:4, 355-365.

5. Królewski P., Lidke K., Majchrowska A. 2017, Identyfikacja i charakterystyka krajobrazów w skali gminy – przykłady z województwa łódzkiego. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 41.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Majchrowska
Prowadzący grup: Anna Majchrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) Lecture, power-point-presentation

Sposoby i kryteria oceniania:

(tylko po angielsku) Full participation in class, attendance, and timely arrival. Essay " My understanding of landscape and main landscape ecology principles" Presentation about LE principes

Treści kształcenia:

(tylko po angielsku) Landscape ecology - history and origins. Notion of landscape. Landscape models and landscape elements and pattern. Causes of landscape pattern. The role of humans in creating and affecting landscape pattern and process. Principles of using landscape metrics. Landscape (ecosystem) services and green infrestructure. Landscape ecology principles in design.

Literatura: (tylko po angielsku)

1.Forman, R.T.T., Godron M. 1986. Landscape ecology. John Wiley & Sons, New York.

2.Nassauer, J.I. 1995. Culture and Changing Landscape Structure. Landscape Ecology. 10:4, 229-237

3.Turner M.G., 2005. LANDSCAPE ECOLOGY: What Is the State

of the Science? Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 36:319–44

doi: 10.1146/annurev.ecolsys.36.102003.152614

4. Wu J., Hobbs R., 2002. Key issues and research priorities in landscape ecology: an idiosyncratic synthesis. Landscape ecology 17:4, 355-365.

5. Królewski P., Lidke K., Majchrowska A. 2017, Identyfikacja i charakterystyka krajobrazów w skali gminy – przykłady z województwa łódzkiego. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 41.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Majchrowska
Prowadzący grup: Anna Majchrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) Lecture, power-point-presentation

Sposoby i kryteria oceniania:

(tylko po angielsku) Full participation in class, attendance, and timely arrival. Essey " My understanding of landscape and main landscape ecology principles" Presentation about LE principes

Treści kształcenia:

(tylko po angielsku) Landscape ecology - history and origins. Notion of landscape. Landscape models and landscape elements and pattern. Causes of landscape pattern. The role of humans in creating and affecting landscape pattern and process. Principles of using landscape metrics. Landscape (ecosystem) services and green infrestructure. Landscape ecology principles in design.

Literatura: (tylko po angielsku)

1.Forman, R.T.T., Godron M. 1986. Landscape ecology. John Wiley & Sons, New York.

2.Nassauer, J.I. 1995. Culture and Changing Landscape Structure. Landscape Ecology. 10:4, 229-237

3.Turner M.G., 2005. LANDSCAPE ECOLOGY: What Is the State

of the Science? Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 36:319–44

doi: 10.1146/annurev.ecolsys.36.102003.152614

4. Wu J., Hobbs R., 2002. Key issues and research priorities in landscape ecology: an idiosyncratic synthesis. Landscape ecology 17:4, 355-365.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0