Principles of Landscape Ecology
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-ERASM5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Principles of Landscape Ecology |
Jednostka: | Wydział Nauk Geograficznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
LUB
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom studiów: | Studia drugiego stopnia |
Wymagania wstępne: | Podstawy nauk przyrodniczych, planowanie przestrzenne |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie zasad ekologii krajobrazu jako podstawy badań krajobrazu, ochrony, planowania i zarządzania krajobrazem. Ekologia krajobrazu bada strukturę, funkcje i dynamikę krajobrazów oraz relacje między strukturą przestrzenną krajobrazu a procesami ekologicznymi. Z uwagi na rolę czynników antropogenicznych podkreśla się wagę czynników społecznych – obok biofizycznych -w kreowaniu różnorodności krajobrazowej. Ekologia krajobrazu pomaga formułować postulaty służące kształtowaniu i użytkowaniu środowiska. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu kursu: • EK1 – posiada pogłębioną znajomość terminologii naukowej z zakresu ekologii krajobrazu (14G-2A_W01) • EK 2 – rozumie systemowe podejście do krajobrazu (14G-2A_W04) • EK 3 – wyróżnia i charakteryzuje elementy struktury przestrzennej krajobrazu (14G-2A_W05) • EK 4 - wyjaśnia znaczenie struktury przestrzennej krajobrazu dla procesów przyrodniczych (14G-2A_U01, 14G-2A_U03) • EK 5 – potrafi dobrać źródła i informacje z nich pochodzące, dokonać oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej prezentacji i interpretacji tych informacji (14G-2A_U05) • EK 6 - potrafi zastosować zasady ekologii krajobrazu w praktyce (14G-2A_K04) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Majchrowska | |
Prowadzący grup: | Anna Majchrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | • Esej (1000 słów) sprawdzający wiedzę z części wykładowej 30% EK 1, 2, 3 • Prezentacja: Zasady ekologii krajobrazu w praktyce 70% EK 4,5,6 Dobra frekwencja na wykładach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pojęcie krajobrazu i historia studiów krajobrazowych. Geneza i rozwój ekologii krajobrazu. 2. Modele struktury krajobrazu 3. Pochodzenie wzoru krajobrazu 4. Ilościowe ujęcie krajobrazu: metryki krajobrazowe 5. Świadczenia krajobrazowe i zielona infrastruktura 6. Stosowanie zasad ekologii krajobrazu w planowaniu i projektowaniu krajobrazu |
|
Literatura: |
1.Forman, R.T.T., Godron M. 1986. Landscape ecology. John Wiley & Sons, New York. 2.Nassauer, J.I. 1995. Culture and Changing Landscape Structure. Landscape Ecology. 10:4, 229-237 3.Turner M.G., 2005. LANDSCAPE ECOLOGY: What Is the State of the Science? Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 36:319–44 doi: 10.1146/annurev.ecolsys.36.102003.152614 4. Wu J., Hobbs R., 2002. Key issues and research priorities in landscape ecology: an idiosyncratic synthesis. Landscape ecology 17:4, 355-365. 5. Królewski P., Lidke K., Majchrowska A. 2017, Identyfikacja i charakterystyka krajobrazów w skali gminy – przykłady z województwa łódzkiego. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 41. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Majchrowska | |
Prowadzący grup: | Anna Majchrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | • Esej (1000 słów) sprawdzający wiedzę z części wykładowej 30% EK 1, 2, 3 • Prezentacja: Zasady ekologii krajobrazu w praktyce 70% EK 4,5,6 Dobra frekwencja na wykładach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pojęcie krajobrazu i historia studiów krajobrazowych. Geneza i rozwój ekologii krajobrazu. 2. Modele struktury krajobrazu 3. Pochodzenie wzoru krajobrazu 4. Ilościowe ujęcie krajobrazu: metryki krajobrazowe 5. Świadczenia krajobrazowe i zielona infrastruktura 6. Stosowanie zasad ekologii krajobrazu w planowaniu i projektowaniu krajobrazu |
|
Literatura: |
1.Forman, R.T.T., Godron M. 1986. Landscape ecology. John Wiley & Sons, New York. 2.Nassauer, J.I. 1995. Culture and Changing Landscape Structure. Landscape Ecology. 10:4, 229-237 3.Turner M.G., 2005. LANDSCAPE ECOLOGY: What Is the State of the Science? Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 36:319–44 doi: 10.1146/annurev.ecolsys.36.102003.152614 4. Wu J., Hobbs R., 2002. Key issues and research priorities in landscape ecology: an idiosyncratic synthesis. Landscape ecology 17:4, 355-365. 5. Królewski P., Lidke K., Majchrowska A. 2017, Identyfikacja i charakterystyka krajobrazów w skali gminy – przykłady z województwa łódzkiego. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 41. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Majchrowska | |
Prowadzący grup: | Anna Majchrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | • Esej (1000 słów) sprawdzający wiedzę z części wykładowej 30% EK 1, 2, 3 • Prezentacja: Zasady ekologii krajobrazu w praktyce 70% EK 4,5,6 Dobra frekwencja na wykładach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pojęcie krajobrazu i historia studiów krajobrazowych. Geneza i rozwój ekologii krajobrazu. 2. Modele struktury krajobrazu 3. Pochodzenie wzoru krajobrazu 4. Ilościowe ujęcie krajobrazu: metryki krajobrazowe 5. Świadczenia krajobrazowe i zielona infrastruktura 6. Stosowanie zasad ekologii krajobrazu w planowaniu i projektowaniu krajobrazu |
|
Literatura: |
1.Forman, R.T.T., Godron M. 1986. Landscape ecology. John Wiley & Sons, New York. 2.Nassauer, J.I. 1995. Culture and Changing Landscape Structure. Landscape Ecology. 10:4, 229-237 3.Turner M.G., 2005. LANDSCAPE ECOLOGY: What Is the State of the Science? Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 36:319–44 doi: 10.1146/annurev.ecolsys.36.102003.152614 4. Wu J., Hobbs R., 2002. Key issues and research priorities in landscape ecology: an idiosyncratic synthesis. Landscape ecology 17:4, 355-365. 5. Królewski P., Lidke K., Majchrowska A. 2017, Identyfikacja i charakterystyka krajobrazów w skali gminy – przykłady z województwa łódzkiego. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 41. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Majchrowska | |
Prowadzący grup: | Anna Majchrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Język przedmiotu: | angielski |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | • Esej (1000 słów) sprawdzający wiedzę z części wykładowej 30% EK 1, 2, 3 • Prezentacja: Zasady ekologii krajobrazu w praktyce 70% EK 4,5,6 Dobra frekwencja na wykładach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pojęcie krajobrazu i historia studiów krajobrazowych. Geneza ekologii krajobrazu. 2. Modele struktury krajobrazu 3. Pochodzenie wzoru krajobrazu 4. Ilościowe ujęcie krajobrazu: metryki krajobrazowe 5. Świadczenia krajobrazowe i zielona infrastruktura 6. Stosowanie zasad ekologii krajobrazu w planowaniu i projektowaniu krajobrazu |
|
Literatura: |
1.Forman, R.T.T., Godron M. 1986. Landscape ecology. John Wiley & Sons, New York. 2.Nassauer, J.I. 1995. Culture and Changing Landscape Structure. Landscape Ecology. 10:4, 229-237 3.Turner M.G., 2005. LANDSCAPE ECOLOGY: What Is the State of the Science? Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 36:319–44 doi: 10.1146/annurev.ecolsys.36.102003.152614 4. Wu J., Hobbs R., 2002. Key issues and research priorities in landscape ecology: an idiosyncratic synthesis. Landscape ecology 17:4, 355-365. 5. Królewski P., Lidke K., Majchrowska A. 2017, Identyfikacja i charakterystyka krajobrazów w skali gminy – przykłady z województwa łódzkiego. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 41. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Majchrowska | |
Prowadzący grup: | Anna Majchrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | (tylko po angielsku) Lecture, power-point-presentation |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | (tylko po angielsku) Full participation in class, attendance, and timely arrival. Essay " My understanding of landscape and main landscape ecology principles" Presentation about LE principes |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | (tylko po angielsku) Landscape ecology - history and origins. Notion of landscape. Landscape models and landscape elements and pattern. Causes of landscape pattern. The role of humans in creating and affecting landscape pattern and process. Principles of using landscape metrics. Landscape (ecosystem) services and green infrestructure. Landscape ecology principles in design. |
|
Literatura: |
(tylko po angielsku) 1.Forman, R.T.T., Godron M. 1986. Landscape ecology. John Wiley & Sons, New York. 2.Nassauer, J.I. 1995. Culture and Changing Landscape Structure. Landscape Ecology. 10:4, 229-237 3.Turner M.G., 2005. LANDSCAPE ECOLOGY: What Is the State of the Science? Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 36:319–44 doi: 10.1146/annurev.ecolsys.36.102003.152614 4. Wu J., Hobbs R., 2002. Key issues and research priorities in landscape ecology: an idiosyncratic synthesis. Landscape ecology 17:4, 355-365. 5. Królewski P., Lidke K., Majchrowska A. 2017, Identyfikacja i charakterystyka krajobrazów w skali gminy – przykłady z województwa łódzkiego. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 41. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Majchrowska | |
Prowadzący grup: | Anna Majchrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | (tylko po angielsku) Lecture, power-point-presentation |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | (tylko po angielsku) Full participation in class, attendance, and timely arrival. Essey " My understanding of landscape and main landscape ecology principles" Presentation about LE principes |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | (tylko po angielsku) Landscape ecology - history and origins. Notion of landscape. Landscape models and landscape elements and pattern. Causes of landscape pattern. The role of humans in creating and affecting landscape pattern and process. Principles of using landscape metrics. Landscape (ecosystem) services and green infrestructure. Landscape ecology principles in design. |
|
Literatura: |
(tylko po angielsku) 1.Forman, R.T.T., Godron M. 1986. Landscape ecology. John Wiley & Sons, New York. 2.Nassauer, J.I. 1995. Culture and Changing Landscape Structure. Landscape Ecology. 10:4, 229-237 3.Turner M.G., 2005. LANDSCAPE ECOLOGY: What Is the State of the Science? Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 36:319–44 doi: 10.1146/annurev.ecolsys.36.102003.152614 4. Wu J., Hobbs R., 2002. Key issues and research priorities in landscape ecology: an idiosyncratic synthesis. Landscape ecology 17:4, 355-365. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.