UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy geografii społeczno-ekonomicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-WNG2LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy geografii społeczno-ekonomicznej
Jednostka: Wydział Nauk Geograficznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w geografii społeczno-ekonomicznej oraz związanymi z nią teoriami, podziałami, klasyfikacjami i metodami badawczymi, a także z zakresem poszczególnych działów geografii społecznej oraz ekonomicznej

Bilans punktów ECTS:

ogólna liczba pkt ECTS: 4

ECTS z prakt: 2

ECTS z udziałem nauczyciela: 2

Efekty uczenia się:

Kierunek: GEOGRAFIA

W zakresie wiedzy student:

ep1. Zna podstawową terminologię używaną w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej oraz jej podstawowe koncepcje badawcze, identyfikuje głównych polskich geografów społecznych i ekonomicznych wraz z ich dorobkiem naukowym (14G-1A_W01, 14G-1A_W02)

ep2. Rozumie wpływ procesów i prawidłowości ekonomicznych oraz społeczno-politycznych na zróżnicowanie poziomu rozwoju i warunków życia ludności oraz jej dynamikę przestrzenną (14G-1A_W04, 14G-1A_W12)

ep3. Opisuje zróżnicowanie świata pod względem poziomu rozwoju gospodarczego oraz potrafi wytłumaczyć przyczyny i konsekwencje tego zróżnicowania (14G-1A_W04,, 14G-1A_W13, 14G-1A_W14, 14G-1A_W15, 14G-1A_W18)

W zakresie umiejętności student:

ep4. Poprawnie posługuje się terminologią geograficzną oraz wybiera i wykorzystuje różnorodne źródła informacji geograficznej (14G-1A_U03, 14G-1A_U05)

ep5. Posiada podstawowe umiejętności badawcze: formułuje i analizuje problemy dotyczące zmian sytuacji społeczno - gospodarczej w skali regionalnej i globalnej, poprawnie posługuje się materiałami kartograficznymi (14G-1A_U04, 14G-1A_W06, 14G-1A_U07, 14G-1A_U09)

W zakresie kompetencji społecznych student:

ep6. Wykazuje krytycyzm w i ostrożność w przyjmowaniu informacji pochodzących z masowych mediów i innych źródeł (14G-1A_K01)

ep7. Ma świadomość swojej wiedzy i potrzeby dalszego samodoskonalenia oraz poszerzania wiedzy geograficznej, a także znaczenia etyki w badaniach naukowych (14G-1A_K02, 14G-1A_K03, 14G-1A_K06).

Kierunek: GOSPODARKA PRZESTRZENNA

W zakresie wiedzy student:

ep1. Zna podstawową terminologię używaną w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej oraz jej podstawowe koncepcje badawcze, identyfikuje głównych polskich i światowych geografów społecznych i ekonomicznych wraz z ich dokonaniami naukowymi, nabywa w związku z tym rozszerzoną wiedzę z tej dyscypliny oraz gospodarki przestrzennej (14P-1A_W01, 14P-1A_W03)

ep2. Zna relacje między człowiekiem a przestrzenią w ujęciu

historycznym, zjawiska zachodzące w społeczeństwie wpływające

na sposób organizowania przestrzeni oraz ich historycznej

ewolucji; rozumie wpływ procesów i prawidłowości ekonomicznych oraz społeczno-politycznych na zróżnicowanie poziomu rozwoju i warunków życia ludności oraz jej dynamikę przestrzenną (14P-1A_W02, 14P-1A_W08)

ep3. Opisuje zróżnicowanie świata pod względem poziomu rozwoju gospodarczego oraz potrafi wytłumaczyć przyczyny i konsekwencje tego zróżnicowania, ponadto zna regionalne i globalne dylematy związane z gospodarką przestrzenną (14P-1A_W02, 14P-1A_W08)

Zna podstawowe metody badań z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej

i gospodarki przestrzennej (14P-1A_W03)

W zakresie umiejętności student:

ep4. Poprawnie posługuje się terminologią geograficzną oraz wybiera i wykorzystuje różnorodne źródła informacji geograficznej, potrafi stosować zaawansowane metody i narzędzia badawcze w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej (14P-1A_U02)

ep5. Posiada podstawowe umiejętności badawcze: formułuje i analizuje problemy dotyczące zmian sytuacji społeczno-gospodarczej w skali regionalnej i globalnej, poprawnie posługuje się materiałami kartograficznymi, potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów oraz zjawisk mających wpływ na podejmowanie decyzji gospodarczych, a także wykorzystuje język naukowy w objaśnianiu zjawisk i procesów związanych z zagadnieniami geograficzno-społecznymi oraz gospodarki przestrzennej (14P-1A_U04, 14P-1A_U08)

W zakresie kompetencji społecznych student:

ep6. Wykazuje krytycyzm w i ostrożność w przyjmowaniu informacji pochodzących z masowych mediów i innych źródeł (14P-1A_K02)

ep7. Ma świadomość swojej wiedzy i potrzeby dalszego samodoskonalenia oraz poszerzania wiedzy geograficznej, a także znaczenia etyki w badaniach naukowych, ponadto jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych i spółdziałania na rzecz środowiska społecznego (14P-1A_K02)

kierunek: GEOMONITORING

W zakresie wiedzy student:

ep1. Zna podstawową terminologię używaną w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej oraz jej podstawowe koncepcje badawcze, identyfikuje głównych polskich geografów społecznych i ekonomicznych wraz z ich dorobkiem naukowym (14M-1A_W02, 14M-1A_W10, 14M-1A_W11)

ep2. Rozumie wpływ procesów i prawidłowości ekonomicznych oraz społeczno-politycznych na zróżnicowanie poziomu rozwoju i warunków życia ludności oraz jej dynamikę przestrzenną (14M-1A_W02, 14M-1A_W10, 14M-1A_W11)

ep3. Opisuje zróżnicowanie świata pod względem poziomu rozwoju gospodarczego oraz potrafi wytłumaczyć przyczyny i konsekwencje tego zróżnicowania 14M-1A_W02, 14M-1A_W10, 14M-1A_W11)

W zakresie umiejętności student:

ep4. Poprawnie posługuje się terminologią geograficzną oraz wybiera i wykorzystuje różnorodne źródła informacji geograficznej (14M-1A_U04, 14M-1A_U05, 14M-1A_U06)

ep5. Posiada podstawowe umiejętności badawcze: formułuje i analizuje problemy dotyczące zmian sytuacji społeczno-gospodarczej w skali regionalnej i globalnej, poprawnie posługuje się materiałami kartograficznymi (14M-1A_U04, 14M-1A_U07, 14M-1A_U09, 14M-1A_U11)

W zakresie kompetencji społecznych student:

ep6. Wykazuje krytycyzm w i ostrożność w przyjmowaniu informacji pochodzących z masowych mediów i innych źródeł (14M-1A_K02)

ep7. Ma świadomość swojej wiedzy i potrzeby dalszego samodoskonalenia oraz poszerzania wiedzy geograficznej, a także znaczenia etyki w badaniach naukowych (14M-1A_K01, 14M-1A_K03, 14M-1A_K09)

kierunek: GEOINFORMACJA

W zakresie wiedzy student:

ep1. Zna podstawową terminologię używaną w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej oraz jej podstawowe koncepcje badawcze, identyfikuje głównych polskich geografów społecznych i ekonomicznych wraz z ich dorobkiem naukowym (14F-1A_W01, 14F-1A_W02, 14F-1A_W07, 14F-1A_W08, 14F-1A_W09)

ep2. Rozumie wpływ procesów i prawidłowości ekonomicznych oraz społeczno-politycznych na zróżnicowanie poziomu rozwoju i warunków życia ludności oraz jej dynamikę przestrzenną (14F-1A_W06)

ep3. Opisuje zróżnicowanie świata pod względem poziomu rozwoju gospodarczego oraz potrafi wytłumaczyć przyczyny i konsekwencje tego zróżnicowania (14F-1A_W06, 14F-1A_W07)

W zakresie umiejętności student:

ep4. Poprawnie posługuje się terminologią geograficzną oraz wybiera i wykorzystuje różnorodne źródła informacji geograficznej (14F-1A_U01, 14F-1A_U02)

ep5. Posiada podstawowe umiejętności badawcze: formułuje i analizuje problemy dotyczące zmian sytuacji społeczno-gospodarczej w skali regionalnej i globalnej, poprawnie posługuje się materiałami kartograficznymi (14F-1A_U01, 14F-1A_U02)

W zakresie kompetencji społecznych student:

ep6. Potrafi znaleźć dostępne źródła danych przestrzennych oraz dokonać ich krytycznej oceny i syntezy (14F-1A_U03)

ep7. Ma świadomość swojej wiedzy i potrzeby dalszego samodoskonalenia oraz poszerzania wiedzy geograficznej, a także znaczenia etyki w badaniach naukowych (14F-1A_K01, 14F-1A_K06)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Rykała
Prowadzący grup: Maria Adamczewska, Barbara Dzięcioł-Kurczoba, Anna Janiszewska, Andrzej Rykała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Rykała
Prowadzący grup: Magdalena Baranowska-Deptuła, Tomasz Figlus, Andrzej Rykała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Rykała
Prowadzący grup: Tomasz Figlus, Andrzej Rykała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład ma charakter problemowy z zastosowaniem prezentacji multimedialnej, ćwiczenia są realizowane w formie spotkań ze studentami, które polegają na realizacji zadań indywidualnych i grupowych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

egzamin pisemny w formie testowej sprawdzający przedmiotowe efekty uczenia E1, E2, E3, E4, E5, które odpowiadają kierunkowym efektom uczenia


Ćwiczenia:

- wykonanie (na zaliczenie) zadań odpowiadających poszczególnym subdyscyplinom geografii społeczno-ekonomicznej i uwzględniających przedmiotowe efekty uczenia.

Ocena z części ćwiczeniowej przedmiotu wystawiana jest na podstawie sumy punktów zdobytych za zadania domowe.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Egzamin (wykład) i wykonanie zadań (ćwiczeń). Ocena końcowa z przedmiotu stanowi średnią oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń (udział egzaminu w ocenie końcowej wynosi 70%).

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład

Definicje, przedmiot, zakres i założenia metodologiczne geografii, ze szczególnym uwzględnieniem geografii społeczno-ekonomicznej. Geografia jako nauka przyrodnicza, humanistyczna i społeczna.

Kształtowanie podziałów w ramach geografii (na części fizyczną i społeczno-ekonomiczną) jako rezultat procesu gromadzenia i interpretacji wiadomości geograficznych – ujęcie historyczne.

Proces wydzielania się geografii społeczno-ekonomicznej z wszechnauki,. Przejście od geografii gospodarczej, geografii człowieka do geografii społecznej. Podstawowe pojęcia stosowane w geografii społeczno-ekonomicznej oraz związane z nią teorie, podziały, klasyfikacje i metody badawcze. Funkcje geografii społeczno-ekonomicznej. Omówienie kolejnych gałęzi (ze szczególnym omówieniem geografii politycznej i geografii religii), ich podstawy teoretyczne, metodologia badań, podstawowe terminy i teorie na ich gruncie wypracowane. Dla każdej z dyscyplin omówienie kamieni milowych ich rozwoju na świecie i w Polsce.

Omówienie najważniejszych osiągnięć w skali ponadkrajowej uzyskanych przez polskie geograficzne ośrodki naukowe i ich dorobek w zakresie geografii społecznej i ekonomicznej.

Egzamin.


Ćwiczenia:

Ćwiczenia 1: Zagadnienia wstępne i organizacja zajęć.

Program: Tematyka zajęć. Kryteria i zasady oceniania prac zaliczeniowych i ćwiczeń. Zaliczenie zajęć - ocena końcowa

Ćwiczenia 2: Źródła i dane w geografii społeczno-ekonomicznej

Program ćwiczeń:

1. Specyfika danych z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej i możliwości ich pozyskania

2. Przykłady źródeł danych przestrzennych dostępnych w internecie i możliwości ich wykorzystania

3. Wykres jako forma prezentacji danych z geografii społeczno-ekonomicznej

4. Mapa jako forma prezentacji danych z geografii społeczno-ekonomicznej (praca własna - ocena)

Ćwiczenia 3: Geografia ludności i geografia społeczna (90 min.)

Program ćwiczeń:

1. Miejsce geografii ludności i geografii społecznej w systemie nauk geograficznych

2. Zagadnienia podejmowane w ramach badań z zakresu geografii ludności i geografii społecznej

3. Miary stosowane do analizy zjawisk w geografii ludności

4. Podstawowe orientacje podejść metodologicznych w geografii społecznej (praca własna - ocena)

Ćwiczenia 4: Geografia miast i geografia historyczna (90 min.)

Program ćwiczeń:

1. Geografia historyczna - zakres, nurty badawcze, źródła

2. Analiza przestrzenno-funkcjonalna osiedli miejskich (praca własna)

3. Geografia miast jako dyscyplina naukowa, problematyka i podstawowe pojęcia

4. Osadniczy i wewnątrzmiejski nurt badawczy geografii miast

5. Współczesny stan geografii miast (praca własna)

Ćwiczenia 5: Geografia wsi i geografia rolnictwa (90 min.)

Program ćwiczeń:

1. Studia wiejskie – wprowadzenie do tematyki

2. Rozmieszczenie głównych upraw i hodowli – perspektywa globalna i krajowa

3. Geografia wsi i obszarów wiejskich – perspektywa regionalna (praca własna - ocena)

Ćwiczenia 6: Geografia polityczna (90 min.)

Program ćwiczeń:

1. Geografia polityczna – wprowadzenie do problematyki

2. Współczesna mapa polityczna świata

3. Geografia wyborcza Polski

4. Zróżnicowanie narodowościowe i etniczne, wyznaniowe i językowe Polski (praca własna - ocena)

Ćwiczenia 7: Geografia turyzmu i dziedzictwo kulturowe (90 min.)

Program ćwiczeń:

1. Geografia turyzmu, geografia turystyki – wprowadzenie do problematyki

2. Określanie funkcji turystycznej za pomocą zagospodarowania turystycznego i intensywności ruchu turystycznego

3. Dziedzictwo kulturowe.

4. Rejestr zabytków nieruchomych – zabytki obszarowe: przestrzenne układy miejskie i wiejskie (praca własna - ocena.

Literatura:

Tkocz J., 2008, Podstawy geografii społeczno-ekonomicznej, Katowice

Wrona J., Rek J. (red.), 1997, Podstawy geografii ekonomicznej, Warszawa

Jackowski A., Liszewski S., Richling A. (red.), 2008, Historia geografii polskiej, Warszawa

Domański R., 2006, Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne, Warszawa

Lisowski A., 1990, Wstęp do geografii społecznej, Warszawa

Lisowski A., 2003, Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka, Warszawa

Maryański A., 2001, Podstawy geografii ekonomicznej, Warszawa

Liszewski S. Łoboda J., Maik W. (red.) 2008, Stan i perspektywy rozwoju geografii w Polsce, Warszawa

Runge A., Runge J., 2008, Słownik pojęć z geografii społeczno-ekonomicznej, Chorzów

Rykała A., 2012, Dlaczego razem? Uwagi o relacjach miedzy geograficzno-historyczną i geograficzno-polityczną perspektywą metodologiczną i poznawczą, [w:] Granice – mniejszości narodowe i religijne – dziedzictwo, „Studia z Geografii Politycznej i Historycznej”, tom 1, Łódź, s. 13–37.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Sobczyński
Prowadzący grup: Magdalena Baranowska-Deptuła, Karolina Dmochowska, Andrzej Rykała, Marek Sobczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

zajęcia (zarówno wykłady jak i ćwiczenia) odbywają się w formie zdalnej za pośrednictwem platformy nauczania MS Teams

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy z zastosowaniem prezentacji multimedialnej (w formie zdalnej za pomocą MS Teams)

ćwiczenia realizowane w formie spotkań online na platformie Teams (wideokonferencja połączona z pracą indywidualną w Notesie zajęć)

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z przedmiotu stanowi średnią oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń (udział ćwiczeń i egzaminu w ocenie końcowej po 50%)


Wykład:

egzamin pisemny w formie testowej sprawdzający przedmiotowe efekty uczenia E1, E2, E3, E4, E5, które odpowiadają kierunkowym ef. uczenia


Ćwiczenia:

- wykonanie (na zaliczenie) 12 ćwiczeń w Notesie zajęć (platforma Teams) odpowiadających poszczególnym subdyscyplinom geografii społeczno-ekonomicznej (po 2 ćw. na każdych zajęciach online) uwzględniające przedmiotowe efekty uczenia

- wykonanie (ocena w skali 0-5 pkt) 6 zadań domowych w zakładce Prace (Zadania) w Teams odpowiadających poszczególnym subdyscyplinom geografii społeczno-ekonomicznej (po 1 zadaniu po każdych zajęciach online) uwzględniające przedmiotowe efekty uczenia

Ocena z części ćwiczeniowej przedmiotu wystawiana jest na podstawie sumy punktów zdobytych za zadania domowe pod warunkiem zaliczenia ćwiczeń online w Notesie zajęć (Teams)

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład

1. Definicje, przedmiot, zakres i założenia metodologiczne geografii, ze szczególnym uwzględnieniem geografii społeczno-ekonomicznej. Geografia jako nauka przyrodnicza, humanistyczna i społeczna.

2. Kształtowanie podziałów w ramach geografii (na części fizyczną i społeczno-ekonomiczną) jako rezultat procesu gromadzenia i interpretacji wiadomości geograficznych – ujęcie historyczne.

3. Podział geografii społeczno-ekonomicznej na dyscypliny i subdyscypliny – ogólna charakterystyka, ze szczególnym omówieniem geografii politycznej i geografii religii.

4. Proces wydzialania się geografii społeczno-ekonomicznej z wszechnauki, rola Johna Stuarta Milla, Wincentego Pola, Fryderyka Ratzela, Elisee Reclus, Jeana Brunhesa, Karla Andree, Franciszka Czerny-Schwarzenberga, Emila Lavasseura, Ludovica Drapeyrona, Stanisława Leszczyckiego w tym procesie. Przejście od geografii handlowej, gospodarczej, geografii człowieka do geografii społecznej. Przejście od nauki idiograficznej do nomotetycznej. Rola chorografii w rozwoju geografii ekonomicznej, kierunki rozwoju regionalny, ekologiczny, analityczno-przestrzenny, geografia ilościowa i teoretyczna. Nowa geografia ekonomiczna, ekonomia przestrzenna.

5. Podstawowe pojęcia stosowane w geografii społeczno-ekonomicznej oraz związane z nią teorie, podziały, klasyfikacje i metody badawcze, klastry w geografii ekonomicznej. Funkcje geografii społeczno-ekonomicznej. Przestrzeń w geografii ekonomicznej – pojęcie czasoprzestrzeni Torsten Hägerstrand. Przestrzeń geodezyjna i przestrzeń społeczno-ekonomiczna. Struktury przestrzenne, przestrzenna struktura gospodarki narodowej, rola planowania przestrzennego i gospodarki przestrzennej. Delimitacja przestrzeni, region jako narzędzie badania i rezultat studiów nad podziałem przestrzeni. Typy regionów.

6 -7. Podział geografii na gałęzie podczas konferencji w Osiecznej w 1955 r., rola Stanisława Leszczyckiego. Omówienie kolejnych gałęzi, ich podstawy teoretyczne, metodologia badań, podstawowe terminy i teorie na ich gruncie wypracowane. Zakres geografii ludności, osadnictwa, wsi /rolnictwa, politycznej, rolnictwa, przemysłu, usług. Dla każdej z dyscyplin omówienie kamieni milowych ich rozwoju na świecie i w Polsce. Odchodzenie od struktury gałęziowej, geografia miasta, geografia wsi, geografia produkcji, geografia czasu wolnego, antropogeografia.

Omówienie najważniejszych osiągnięć w skali ponadkrajowej uzyskanych przez polskie geograficzne ośrodki naukowe i ich dorobek w zakresie geografii społecznej i ekonomicznej.

8. Egzamin


Ćwiczenia:

Ćwiczenia 1: Zagadnienia wstępne i organizacja zajęć.

Program: Tematyka zajęć. Kryteria i zasady oceniania prac zaliczeniowych i ćwiczeń. Zaliczenie zajęć - ocena końcowa

Ćwiczenia 2: Źródła i dane w geografii społeczno-ekonomicznej

Program ćwiczeń:

1. Specyfika danych z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej i możliwości ich pozyskania

2. Przykłady źródeł danych przestrzennych dostępnych w internecie i możliwości ich wykorzystania

3. Wykres jako forma prezentacji danych z geografii społeczno-ekonomicznej

4. Mapa jako forma prezentacji danych z geografii społeczno-ekonomicznej (praca własna - ocena)

Ćwiczenia 3: Geografia ludności i geografia społeczna (90 min.)

Program ćwiczeń:

1. Miejsce geografii ludności i geografii społecznej w systemie nauk geograficznych

2. Zagadnienia podejmowane w ramach badań z zakresu geografii ludności i geografii społecznej

3. Miary stosowane do analizy zjawisk w geografii ludności

4. Podstawowe orientacje podejść metodologicznych w geografii społecznej (praca własna - ocena)

Ćwiczenia 4: Geografia miast i geografia historyczna (90 min.)

Program ćwiczeń:

1. Geografia historyczna - zakres, nurty badawcze, źródła

2. Analiza przestrzenno-funkcjonalna osiedli miejskich (praca własna)

3. Geografia miast jako dyscyplina naukowa, problematyka i podstawowe pojęcia

4. Osadniczy i wewnątrzmiejski nurt badawczy geografii miast

5. Współczesny stan geografii miast (praca własna)

Ćwiczenia 5: Geografia wsi i geografia rolnictwa (90 min.)

Program ćwiczeń:

1. Studia wiejskie – wprowadzenie do tematyki

2. Rozmieszczenie głównych upraw i hodowli – perspektywa globalna i krajowa

3. Geografia wsi i obszarów wiejskich – perspektywa regionalna (praca własna - ocena)

Ćwiczenia 6: Geografia polityczna (90 min.)

Program ćwiczeń:

1. Geografia polityczna – wprowadzenie do problematyki

2. Współczesna mapa polityczna świata

3. Geografia wyborcza Polski

4. Zróżnicowanie narodowościowe i etniczne, wyznaniowe i językowe Polski (praca własna - ocena)

Ćwiczenia 7: Geografia turyzmu i dziedzictwo kulturowe (90 min.)

Program ćwiczeń:

1. Geografia turyzmu, geografia turystyki – wprowadzenie do problematyki

2. Określanie funkcji turystycznej za pomocą zagospodarowania turystycznego i intensywności ruchu turystycznego

3. Dziedzictwo kulturowe.

4. Rejestr zabytków nieruchomych – zabytki obszarowe: przestrzenne układy miejskie i wiejskie (praca własna - ocena


Literatura:

Tkocz J., 2008, Podstawy geografii społeczno-ekonomicznej, Katowice

Wrona J., Rek J. (red.), 1997, Podstawy geografii ekonomicznej, Warszawa

Jackowski A., Liszewski S., Richling A. (red.), 2008, Historia geografii polskiej, Warszawa

Domański R., 2006, Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne, Warszawa

Lisowski A., 1990, Wstęp do geografii społecznej, Warszawa

Lisowski A., 2003, Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka, Warszawa

Maryański A., 2001, Podstawy geografii ekonomicznej, Warszawa

Liszewski S. Łoboda J., Maik W. (red.) 2008, Stan i perspektywy rozwoju geografii w Polsce, Warszawa

Runge A., Runge J., 2008, Słownik pojęć z geografii społeczno-ekonomicznej, Chorzów

D.J. Walmsley, G.J. Lewis, Geografia człowieka. Podejście behawioralne, PWN, Warszawa 1997.

Barnes Trevor Jr, Peck Jamie, Sheppard Eric, Tickell Adam (red.), Reading economic geography, Balcwell London 2004

Clark Gordon l., Faldman Maryann P., Gertler Meric S., Economic geography. The Oxford Handbook, Oxford Univ. Press, 2000

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Sobczyński
Prowadzący grup: Magdalena Baranowska-Deptuła, Karolina Dmochowska, Tomasz Figlus, Andrzej Rykała, Marek Sobczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

zajęcia (zarówno wykłady jak i ćwiczenia) odbywają się w formie zdalnej za pośrednictwem platformy nauczania MS Teams

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy z zastosowaniem prezentacji multimedialnej (w formie zdalnej za pomocą MS Teams)

ćwiczenia realizowane w formie spotkań online na platformie Teams (wideokonferencja połączona z pracą indywidualną w Notesie zajęć)

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z przedmiotu stanowi średnią oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń (udział ćwiczeń i egzaminu w ocenie końcowej po 50%)


Wykład:

egzamin pisemny w formie testowej sprawdzający przedmiotowe efekty uczenia E1, E2, E3, E4, E5, które odpowiadają kierunkowym ef. uczenia


Ćwiczenia:

- wykonanie (na zaliczenie) 12 ćwiczeń w Notesie zajęć (platforma Teams) odpowiadających poszczególnym subdyscyplinom geografii społeczno-ekonomicznej (po 2 ćw. na każdych zajęciach online) uwzględniające przedmiotowe efekty uczenia

- wykonanie (ocena w skali 0-5 pkt) 6 zadań domowych w zakładce Prace (Zadania) w Teams odpowiadających poszczególnym subdyscyplinom geografii społeczno-ekonomicznej (po 1 zadaniu po każdych zajęciach online) uwzględniające przedmiotowe efekty uczenia

Ocena z części ćwiczeniowej przedmiotu wystawiana jest na podstawie sumy punktów zdobytych za zadania domowe pod warunkiem zaliczenia ćwiczeń online w Notesie zajęć (Teams)

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład

1. Definicje, przedmiot, zakres i założenia metodologiczne geografii, ze szczególnym uwzględnieniem geografii społeczno-ekonomicznej. Geografia jako nauka przyrodnicza, humanistyczna i społeczna.

2. Kształtowanie podziałów w ramach geografii (na części fizyczną i społeczno-ekonomiczną) jako rezultat procesu gromadzenia i interpretacji wiadomości geograficznych – ujęcie historyczne.

3. Podział geografii społeczno-ekonomicznej na dyscypliny i subdyscypliny – ogólna charakterystyka, ze szczególnym omówieniem geografii politycznej i geografii religii.

4. Proces wydzialania się geografii społeczno-ekonomicznej z wszechnauki, rola Johna Stuarta Milla, Wincentego Pola, Fryderyka Ratzela, Elisee Reclus, Jeana Brunhesa, Karla Andree, Franciszka Czerny-Schwarzenberga, Emila Lavasseura, Ludovica Drapeyrona, Stanisława Leszczyckiego w tym procesie. Przejście od geografii handlowej, gospodarczej, geografii człowieka do geografii społecznej. Przejście od nauki idiograficznej do nomotetycznej. Rola chorografii w rozwoju geografii ekonomicznej, kierunki rozwoju regionalny, ekologiczny, analityczno-przestrzenny, geografia ilościowa i teoretyczna. Nowa geografia ekonomiczna, ekonomia przestrzenna.

5. Podstawowe pojęcia stosowane w geografii społeczno-ekonomicznej oraz związane z nią teorie, podziały, klasyfikacje i metody badawcze, klastry w geografii ekonomicznej. Funkcje geografii społeczno-ekonomicznej. Przestrzeń w geografii ekonomicznej – pojęcie czasoprzestrzeni Torsten Hägerstrand. Przestrzeń geodezyjna i przestrzeń społeczno-ekonomiczna. Struktury przestrzenne, przestrzenna struktura gospodarki narodowej, rola planowania przestrzennego i gospodarki przestrzennej. Delimitacja przestrzeni, region jako narzędzie badania i rezultat studiów nad podziałem przestrzeni. Typy regionów.

6 -7. Podział geografii na gałęzie podczas konferencji w Osiecznej w 1955 r., rola Stanisława Leszczyckiego. Omówienie kolejnych gałęzi, ich podstawy teoretyczne, metodologia badań, podstawowe terminy i teorie na ich gruncie wypracowane. Zakres geografii ludności, osadnictwa, wsi /rolnictwa, politycznej, rolnictwa, przemysłu, usług. Dla każdej z dyscyplin omówienie kamieni milowych ich rozwoju na świecie i w Polsce. Odchodzenie od struktury gałęziowej, geografia miasta, geografia wsi, geografia produkcji, geografia czasu wolnego, antropogeografia.

Omówienie najważniejszych osiągnięć w skali ponadkrajowej uzyskanych przez polskie geograficzne ośrodki naukowe i ich dorobek w zakresie geografii społecznej i ekonomicznej.

8. Egzamin


Ćwiczenia:

Ćwiczenia 1: Zagadnienia wstępne i organizacja zajęć.

Program: Tematyka zajęć. Kryteria i zasady oceniania prac zaliczeniowych i ćwiczeń. Zaliczenie zajęć - ocena końcowa

Ćwiczenia 2: Źródła i dane w geografii społeczno-ekonomicznej

Program ćwiczeń:

1. Specyfika danych z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej i możliwości ich pozyskania

2. Przykłady źródeł danych przestrzennych dostępnych w internecie i możliwości ich wykorzystania

3. Wykres jako forma prezentacji danych z geografii społeczno-ekonomicznej

4. Mapa jako forma prezentacji danych z geografii społeczno-ekonomicznej (praca własna - ocena)

Ćwiczenia 3: Geografia ludności i geografia społeczna (90 min.)

Program ćwiczeń:

1. Miejsce geografii ludności i geografii społecznej w systemie nauk geograficznych

2. Zagadnienia podejmowane w ramach badań z zakresu geografii ludności i geografii społecznej

3. Miary stosowane do analizy zjawisk w geografii ludności

4. Podstawowe orientacje podejść metodologicznych w geografii społecznej (praca własna - ocena)

Ćwiczenia 4: Geografia miast i geografia historyczna (90 min.)

Program ćwiczeń:

1. Geografia historyczna - zakres, nurty badawcze, źródła

2. Analiza przestrzenno-funkcjonalna osiedli miejskich (praca własna)

3. Geografia miast jako dyscyplina naukowa, problematyka i podstawowe pojęcia

4. Osadniczy i wewnątrzmiejski nurt badawczy geografii miast

5. Współczesny stan geografii miast (praca własna)

Ćwiczenia 5: Geografia wsi i geografia rolnictwa (90 min.)

Program ćwiczeń:

1. Studia wiejskie – wprowadzenie do tematyki

2. Rozmieszczenie głównych upraw i hodowli – perspektywa globalna i krajowa

3. Geografia wsi i obszarów wiejskich – perspektywa regionalna (praca własna - ocena)

Ćwiczenia 6: Geografia polityczna (90 min.)

Program ćwiczeń:

1. Geografia polityczna – wprowadzenie do problematyki

2. Współczesna mapa polityczna świata

3. Geografia wyborcza Polski

4. Zróżnicowanie narodowościowe i etniczne, wyznaniowe i językowe Polski (praca własna - ocena)

Ćwiczenia 7: Geografia turyzmu i dziedzictwo kulturowe (90 min.)

Program ćwiczeń:

1. Geografia turyzmu, geografia turystyki – wprowadzenie do problematyki

2. Określanie funkcji turystycznej za pomocą zagospodarowania turystycznego i intensywności ruchu turystycznego

3. Dziedzictwo kulturowe.

4. Rejestr zabytków nieruchomych – zabytki obszarowe: przestrzenne układy miejskie i wiejskie (praca własna - ocena


Literatura:

Tkocz J., 2008, Podstawy geografii społeczno-ekonomicznej, Katowice

Wrona J., Rek J. (red.), 1997, Podstawy geografii ekonomicznej, Warszawa

Jackowski A., Liszewski S., Richling A. (red.), 2008, Historia geografii polskiej, Warszawa

Domański R., 2006, Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne, Warszawa

Lisowski A., 1990, Wstęp do geografii społecznej, Warszawa

Lisowski A., 2003, Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka, Warszawa

Maryański A., 2001, Podstawy geografii ekonomicznej, Warszawa

Liszewski S. Łoboda J., Maik W. (red.) 2008, Stan i perspektywy rozwoju geografii w Polsce, Warszawa

Runge A., Runge J., 2008, Słownik pojęć z geografii społeczno-ekonomicznej, Chorzów

D.J. Walmsley, G.J. Lewis, Geografia człowieka. Podejście behawioralne, PWN, Warszawa 1997.

Barnes Trevor Jr, Peck Jamie, Sheppard Eric, Tickell Adam (red.), Reading economic geography, Balcwell London 2004

Clark Gordon l., Faldman Maryann P., Gertler Meric S., Economic geography. The Oxford Handbook, Oxford Univ. Press, 2000

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Sobczyński
Prowadzący grup: Maria Adamczewska, Magdalena Baranowska-Deptuła, Karolina Dmochowska, Barbara Dzięcioł-Kurczoba, Paulina Kurzyk, Andrzej Rykała, Marek Sobczyński, Elżbieta Szkurłat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Sobczyński
Prowadzący grup: Maria Adamczewska, Karolina Dmochowska, Barbara Dzięcioł-Kurczoba, Anna Janiszewska, Andrzej Rykała, Marek Sobczyński, Anna Traczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład z zastosowaniem prezentacji multimedialnej

Sposoby i kryteria oceniania:

egzamin pisemny sprawdzający zakładane efekty

Szczegółowe treści kształcenia:

- metody badawcze geografii społeczno-ekonomicznej

- zakres geografii ludności, osadnictwa, politycznej, rolnictwa, przemysłu, usług

- rozwój geografii społeczno-ekonomicznej na świecie i w Polsce

- główne polskie geograficzne ośrodki naukowe i ich dorobek w zakresie geografii społecznej i ekonomicznej

Literatura:

Tkocz J., 2008, Podstawy geografii społeczno-ekonomicznej, Katowice

Wrona J., Rek J. (red.), 1997, Podstawy geografii ekonomicznej, Warszawa

Jackowski A., Liszewski S., Richling A. (red.), 2008, Historia geografii polskiej, Warszawa

Domański R., 2006, Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne, Warszawa

Lisowski A., 1990, Wstęp do geografii społecznej, Warszawa

Lisowski A., 2003, Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka, Warszawa

Maryański A., 2001, Podstawy geografii ekonomicznej, Warszawa

Liszewski S. Łoboda J., Maik W. (red.) 2008, Stan i perspektywy rozwoju geografii w Polsce, Warszawa

Runge A., Runge J., 2008, Słownik pojęć z geografii społeczno-ekonomicznej, Chorzów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Sobczyński
Prowadzący grup: Arkadiusz Głowacz, Łukasz Musiaka, Andrzej Rykała, Marek Sobczyński, Anna Traczyk, Marcin Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład z zastosowaniem prezentacji multimedialnej

Sposoby i kryteria oceniania:

egzamin pisemny sprawdzający zakładane efekty

Szczegółowe treści kształcenia:

- metody badawcze geografii społeczno-ekonomicznej

- zakres geografii ludności, osadnictwa, politycznej, rolnictwa, przemysłu, usług

- rozwój geografii społeczno-ekonomicznej na świecie i w Polsce

- główne polskie geograficzne ośrodki naukowe i ich dorobek w zakresie geografii społecznej i ekonomicznej


Literatura:

Tkocz J., 2008, Podstawy geografii społeczno-ekonomicznej, Katowice

Wrona J., Rek J. (red.), 1997, Podstawy geografii ekonomicznej, Warszawa

Jackowski A., Liszewski S., Richling A. (red.), 2008, Historia geografii polskiej, Warszawa

Domański R., 2006, Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne, Warszawa

Lisowski A., 1990, Wstęp do geografii społecznej, Warszawa

Lisowski A., 2003, Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka, Warszawa

Maryański A., 2001, Podstawy geografii ekonomicznej, Warszawa

Liszewski S. Łoboda J., Maik W. (red.) 2008, Stan i perspektywy rozwoju geografii w Polsce, Warszawa

Runge A., Runge J., 2008, Słownik pojęć z geografii społeczno-ekonomicznej, Chorzów

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6