Chemia analityczna A2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-DLCP3CA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia analityczna A2 |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - Znajomość praw i zależności dotyczących równowag w roztworach (równowagi zobojętniania, kompleksowania, reakcji redoks) oraz równowag na granicy faz osad – roztwór - Umiejętność wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych (przeliczanie stężeń, obliczanie wartości pH, potencjałów redoks, rozpuszczalności) - Znajomość podstawowych czynności i sprzętu w laboratorium chemicznym |
Skrócony opis: |
- Znajomość podstaw teoretycznych chemicznych metod analizy ilościowej - Opanowanie zasad techniki laboratoryjnej w laboratorium klasycznej analizy ilościowej - Umiejętność wykonania oznaczeń ilościowych substancji prostych oraz ich mieszanin w roztworach metodami miareczkowymi i wagowymi - Dokonywanie obliczeń analitycznych, opracowywanie wyników oznaczeń, krytyczna analiza wyników |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: 1. Zna podstawy teoretyczne analizy miareczkowej (klasyfikacja metod, podstawowe pojęcia, przebieg krzywych miareczkowania, dobór wskaźników) oraz analizy wagowej (16K-1_W05, 16C-1A_W05) 2. Opanowuje podstawowe zasady techniki laboratoryjnej oraz nazewnictwo i przeznaczenie sprzętu laboratoryjnego stosowanego w laboratorium klasycznej analizy ilościowej, przestrzegając zasad bezpieczeństwa chemicznego (16K-1_W12, 16C-1A_W12) 3. Dysponuje znajomością odpowiednich zależności oraz aparatem matematycznym pozwalającym rozwiązywać problemy ilościowe związane z oznaczeniami analitycznymi (16K-1_W01, 16C-1A_W01) 4. Posługuje się prawidłowo podstawowymi naczyniami miarowymi (kolbą miarową, pipetą, biuretą) oraz potrafi przeprowadzić ich kalibrację (16K-1_U07, 16C-1A_U07) 5. Korzysta z wagi analitycznej i technicznej z umiejętnością oceny przydatności danego rodzaju wagi do określonego celu (16K-1_U07, 16C-1A_U07) 6. Wykonuje oznaczenia miareczkowe oparte na różnych rodzajach reakcji przebiegających między analitem a titrantem (zobojętnianie, utlenianie i redukcja, kompleksowanie, strącanie trudno rozpuszczalnych osadów) z uwzględnieniem warunków przeprowadzenia oznaczenia i doborem odpowiednich wskaźników wizualnych, stosując miareczkowanie proste lub pośrednie (16K-1_U06, 16C-1A_U06) 7. Sporządza roztwory mianowane titrantów z odważek substancji podstawowych oraz poprzez procedurę nastawiania miana roztworu na odważki odpowiednich substancji podstawowych (16K-1_U07, 16C-1A_U07) 8. Wyznacza masę oznaczanych wagowo substancji po wysuszeniu lub wyprażeniu otrzymanego osadu do stałej masy po oddzieleniu go od roztworu macierzystego (16K-1_U06, 16C-1A_U06) 9. Montuje prosty zestaw aparatury do miareczkowania potencjometrycznego (16K-1_U02, 16C-1A_U02) 10. Opracowuje wyniki oznaczeń miareczkowych oraz wagowych dokonując odpowiednich obliczeń oraz krytycznie analizując wyniki poszczególnych oznaczeń (16K-1_U02, 16C-1A_U02) 11. Przygotowuje się samodzielnie do kolokwiów, korzystając z różnych źródeł informacji (16K-1_U09, 16C-1A_U09) 12. Współpracuje w grupie (16K-1_K03, 16C-1A_K03) 13. Formułuje opinie dotyczące analizy ilościowej (16K-1_K07, 16C-1A_K07) 14. Posiada umiejętność organizacji samodzielnej pracy w laboratorium (16K-1_K02, 16C-1A_K02) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Laboratorium, 58 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Domagała | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody poszukujące: laboratoryjna i ćwiczeniowo-praktyczna Metody eksponujące: pokaz |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | laboratorium – zaliczenie 3 kolokwiów (efekty kształcenia 1 – 3, 11), samodzielne wykonanie, opracowanie i zaliczenie z zadowalającą dokładnością wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem zajęć (efekty kształcenia 4-10). Kompetencje społeczne (efekty kształcenia 12 – 14) są weryfikowane poprzez obserwację pracy studenta w laboratorium (komunikacja z członkami grupy, zachowanie środków ostrożności i bezpieczeństwa, sposób organizacji pracy, rozplanowanie zadań w czasie). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych kolokwiów, ewentualnie podwyższoną o pół oceny w zależności od jakości wykonanych ćwiczeń Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną obliczoną na podstawie ocen z egzaminu i laboratorium. |
|
Treści kształcenia: | Laboratorium: • wagi i ważenie • wyznaczanie współmierności naczyń miarowych • przygotowanie i nastawienie miana roztworów kwasu solnego i wodorotlenku sodu • oznaczanie mocnej zasady, mieszaniny mocnej i słabej zasady, mocnego i słabego kwasu z wykorzystaniem wskaźników wizualnych • oznaczanie mocnego i słabego kwasu z potencjometryczną detekcją punktu końcowego • przygotowanie i nastawienie miana roztworu manganianu(VII) potasu • manganometryczne oznaczanie żelaza, azotanów(IV), pośrednie oznaczanie wapnia • jodometryczne oznaczanie kwasu askorbinowego, pośrednie oznaczanie miedzi • przygotowanie mianowanego roztworu bromianu(V) potasu, oznaczanie antymonu(III) • przygotowanie mianowanego roztworu wersenianu sodu, oznaczanie miedzi, oznaczanie wapnia i magnezu obok siebie • argentometryczne oznaczanie chlorków metodą Mohra i Fajansa • wagowe oznaczanie siarczanów(VI) i glinu |
|
Literatura: |
• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2001 • J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004 • Z. S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL, Warszawa 1995 • Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1996 • R. Kocjan (red), Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 1. Analiza jakościowa. Analiza ilościowa klasyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002 • Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999 • D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006 • Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1979 • B. Chmielewska-Bojarska, D. Kaźmierczak, Chemia analityczna. Analiza miareczkowa i wagowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Laboratorium, 58 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Domagała | |
Prowadzący grup: | Mariola Brycht, Sławomir Domagała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody poszukujące: laboratoryjna i ćwiczeniowo-praktyczna Metody eksponujące: pokaz |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | laboratorium – zaliczenie 3 kolokwiów (efekty kształcenia 1 – 3, 11), samodzielne wykonanie, opracowanie i zaliczenie z zadowalającą dokładnością wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem zajęć (efekty kształcenia 4-10). Kompetencje społeczne (efekty kształcenia 12 – 14) są weryfikowane poprzez obserwację pracy studenta w laboratorium (komunikacja z członkami grupy, zachowanie środków ostrożności i bezpieczeństwa, sposób organizacji pracy, rozplanowanie zadań w czasie). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych kolokwiów, ewentualnie podwyższoną o pół oceny w zależności od jakości wykonanych ćwiczeń Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną obliczoną na podstawie ocen z egzaminu i laboratorium. |
|
Treści kształcenia: | Laboratorium: • wagi i ważenie • wyznaczanie współmierności naczyń miarowych • przygotowanie i nastawienie miana roztworów kwasu solnego i wodorotlenku sodu • oznaczanie mocnej zasady, mieszaniny mocnej i słabej zasady, mocnego i słabego kwasu z wykorzystaniem wskaźników wizualnych • oznaczanie mocnego i słabego kwasu z potencjometryczną detekcją punktu końcowego • przygotowanie i nastawienie miana roztworu manganianu(VII) potasu • manganometryczne oznaczanie żelaza, azotanów(IV), pośrednie oznaczanie wapnia • jodometryczne oznaczanie kwasu askorbinowego, pośrednie oznaczanie miedzi • przygotowanie mianowanego roztworu bromianu(V) potasu, oznaczanie antymonu(III) • przygotowanie mianowanego roztworu wersenianu sodu, oznaczanie miedzi, oznaczanie wapnia i magnezu obok siebie • argentometryczne oznaczanie chlorków metodą Mohra i Fajansa • wagowe oznaczanie siarczanów(VI) i glinu |
|
Literatura: |
• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2001 • J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004 • Z. S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL, Warszawa 1995 • Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1996 • R. Kocjan (red), Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 1. Analiza jakościowa. Analiza ilościowa klasyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002 • Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999 • D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006 • Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1979 • B. Chmielewska-Bojarska, D. Kaźmierczak, Chemia analityczna. Analiza miareczkowa i wagowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Laboratorium, 58 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Chmielewska-Bojarska | |
Prowadzący grup: | Mariola Brycht, Bożena Chmielewska-Bojarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody poszukujące: laboratoryjna i ćwiczeniowo-praktyczna Metody eksponujące: pokaz |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | laboratorium – zaliczenie 3 kolokwiów (efekty kształcenia 1 – 3, 11), samodzielne wykonanie, opracowanie i zaliczenie z zadowalającą dokładnością wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem zajęć (efekty kształcenia 4-10). Kompetencje społeczne (efekty kształcenia 12 – 14) są weryfikowane poprzez obserwację pracy studenta w laboratorium (komunikacja z członkami grupy, zachowanie środków ostrożności i bezpieczeństwa, sposób organizacji pracy, rozplanowanie zadań w czasie). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych kolokwiów, ewentualnie podwyższoną o pół oceny w zależności od jakości wykonanych ćwiczeń Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną obliczoną na podstawie ocen z egzaminu i laboratorium. |
|
Treści kształcenia: | Laboratorium: • wagi i ważenie • wyznaczanie współmierności naczyń miarowych • przygotowanie i nastawienie miana roztworów kwasu solnego i wodorotlenku sodu • oznaczanie mocnej zasady, mieszaniny mocnej i słabej zasady, mocnego i słabego kwasu z wykorzystaniem wskaźników wizualnych • oznaczanie mocnego i słabego kwasu z potencjometryczną detekcją punktu końcowego • przygotowanie i nastawienie miana roztworu manganianu(VII) potasu • manganometryczne oznaczanie żelaza, azotanów(IV), pośrednie oznaczanie wapnia • jodometryczne oznaczanie kwasu askorbinowego, pośrednie oznaczanie miedzi • przygotowanie mianowanego roztworu bromianu(V) potasu, oznaczanie antymonu(III) • przygotowanie mianowanego roztworu wersenianu sodu, oznaczanie miedzi, oznaczanie wapnia i magnezu obok siebie • argentometryczne oznaczanie chlorków metodą Mohra i Fajansa • wagowe oznaczanie siarczanów(VI) i glinu |
|
Literatura: |
• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2001 • J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004 • Z. S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL, Warszawa 1995 • Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1996 • R. Kocjan (red), Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 1. Analiza jakościowa. Analiza ilościowa klasyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002 • Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999 • D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006 • Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1979 • B. Chmielewska-Bojarska, D. Kaźmierczak, Chemia analityczna. Analiza miareczkowa i wagowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Laboratorium, 58 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Chmielewska-Bojarska | |
Prowadzący grup: | Mariola Brycht, Bożena Chmielewska-Bojarska, Violetta Steglińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody poszukujące: laboratoryjna i ćwiczeniowo-praktyczna Metody eksponujące: pokaz |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | laboratorium – zaliczenie 3 kolokwiów (efekty kształcenia 1 – 3, 11), samodzielne wykonanie, opracowanie i zaliczenie z zadowalającą dokładnością wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem zajęć (efekty kształcenia 4-10). Kompetencje społeczne (efekty kształcenia 12 – 14) są weryfikowane poprzez obserwację pracy studenta w laboratorium (komunikacja z członkami grupy, zachowanie środków ostrożności i bezpieczeństwa, sposób organizacji pracy, rozplanowanie zadań w czasie). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych kolokwiów, ewentualnie podwyższoną o pół oceny w zależności od jakości wykonanych ćwiczeń Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną obliczoną na podstawie ocen z egzaminu i laboratorium. |
|
Treści kształcenia: | Laboratorium: • wagi i ważenie • wyznaczanie współmierności naczyń miarowych • przygotowanie i nastawienie miana roztworów kwasu solnego i wodorotlenku sodu • oznaczanie mocnej zasady, mieszaniny mocnej i słabej zasady, mocnego i słabego kwasu z wykorzystaniem wskaźników wizualnych • oznaczanie mocnego i słabego kwasu z potencjometryczną detekcją punktu końcowego • przygotowanie i nastawienie miana roztworu manganianu(VII) potasu • manganometryczne oznaczanie żelaza, azotanów(IV), pośrednie oznaczanie wapnia • jodometryczne oznaczanie kwasu askorbinowego, pośrednie oznaczanie miedzi • przygotowanie mianowanego roztworu bromianu(V) potasu, oznaczanie antymonu(III) • przygotowanie mianowanego roztworu wersenianu sodu, oznaczanie miedzi, oznaczanie wapnia i magnezu obok siebie • argentometryczne oznaczanie chlorków metodą Mohra i Fajansa • wagowe oznaczanie siarczanów(VI) i glinu |
|
Literatura: |
• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2001 • J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004 • Z. S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL, Warszawa 1995 • Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1996 • R. Kocjan (red), Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 1. Analiza jakościowa. Analiza ilościowa klasyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002 • Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999 • D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006 • Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1979 • B. Chmielewska-Bojarska, D. Kaźmierczak, Chemia analityczna. Analiza miareczkowa i wagowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Laboratorium, 74 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Chmielewska-Bojarska | |
Prowadzący grup: | Mariola Brycht, Bożena Chmielewska-Bojarska, Lech Leszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody poszukujące: laboratoryjna i ćwiczeniowo-praktyczna Metody eksponujące: pokaz |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | laboratorium – zaliczenie 3 kolokwiów (efekty kształcenia 1 – 3, 11), samodzielne wykonanie, opracowanie i zaliczenie z zadowalającą dokładnością wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem zajęć (efekty kształcenia 4-10). Kompetencje społeczne (efekty kształcenia 12 – 14) są weryfikowane poprzez obserwację pracy studenta w laboratorium (komunikacja z członkami grupy, zachowanie środków ostrożności i bezpieczeństwa, sposób organizacji pracy, rozplanowanie zadań w czasie). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych kolokwiów, ewentualnie podwyższoną o pół oceny w zależności od jakości wykonanych ćwiczeń Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną obliczoną na podstawie ocen z egzaminu i laboratorium. |
|
Treści kształcenia: | Laboratorium: • wagi i ważenie • wyznaczanie współmierności naczyń miarowych • przygotowanie i nastawienie miana roztworów kwasu solnego i wodorotlenku sodu • oznaczanie mocnej zasady, mieszaniny mocnej i słabej zasady, mocnego i słabego kwasu z wykorzystaniem wskaźników wizualnych • oznaczanie mocnego i słabego kwasu z potencjometryczną detekcją punktu końcowego • przygotowanie i nastawienie miana roztworu manganianu(VII) potasu • manganometryczne oznaczanie żelaza, azotanów(IV), pośrednie oznaczanie wapnia • jodometryczne oznaczanie kwasu askorbinowego, pośrednie oznaczanie miedzi • przygotowanie mianowanego roztworu bromianu(V) potasu, oznaczanie antymonu(III) • przygotowanie mianowanego roztworu wersenianu sodu, oznaczanie miedzi, oznaczanie wapnia i magnezu obok siebie • argentometryczne oznaczanie chlorków metodą Mohra i Fajansa • wagowe oznaczanie siarczanów(VI) i glinu |
|
Literatura: |
• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2001 • J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004 • Z. S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL, Warszawa 1995 • Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1996 • R. Kocjan (red), Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 1. Analiza jakościowa. Analiza ilościowa klasyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002 • Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999 • D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006 • Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1979 • B. Chmielewska-Bojarska, D. Kaźmierczak, Chemia analityczna. Analiza miareczkowa i wagowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Laboratorium, 74 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Chmielewska-Bojarska | |
Prowadzący grup: | Barbara Burnat, Bożena Chmielewska-Bojarska, Paweł Krzyczmonik, Karolina Kwaczyński, Lech Leszczyński, Konrad Rudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody poszukujące: laboratoryjna i ćwiczeniowo-praktyczna Metody eksponujące: pokaz |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | laboratorium – zaliczenie 3 kolokwiów (efekty kształcenia 1 – 3, 11), samodzielne wykonanie, opracowanie i zaliczenie z zadowalającą dokładnością wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem zajęć (efekty kształcenia 4-10). Kompetencje społeczne (efekty kształcenia 12 – 14) są weryfikowane poprzez obserwację pracy studenta w laboratorium (komunikacja z członkami grupy, zachowanie środków ostrożności i bezpieczeństwa, sposób organizacji pracy, rozplanowanie zadań w czasie). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych kolokwiów, ewentualnie podwyższoną o pół oceny w zależności od jakości wykonanych ćwiczeń Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną obliczoną na podstawie ocen z egzaminu i laboratorium. |
|
Treści kształcenia: | Laboratorium: • wagi i ważenie • wyznaczanie współmierności naczyń miarowych • przygotowanie i nastawienie miana roztworów kwasu solnego i wodorotlenku sodu • oznaczanie mocnej zasady, mieszaniny mocnej i słabej zasady, mocnego i słabego kwasu z wykorzystaniem wskaźników wizualnych • oznaczanie mocnego i słabego kwasu z potencjometryczną detekcją punktu końcowego • przygotowanie i nastawienie miana roztworu manganianu(VII) potasu • manganometryczne oznaczanie żelaza, azotanów(IV), pośrednie oznaczanie wapnia • jodometryczne oznaczanie kwasu askorbinowego, pośrednie oznaczanie miedzi • przygotowanie mianowanego roztworu bromianu(V) potasu, oznaczanie antymonu(III) • przygotowanie mianowanego roztworu wersenianu sodu, oznaczanie miedzi, oznaczanie wapnia i magnezu obok siebie • argentometryczne oznaczanie chlorków metodą Mohra i Fajansa • wagowe oznaczanie siarczanów(VI) i glinu |
|
Literatura: |
• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2001 • J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004 • Z. S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL, Warszawa 1995 • Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1996 • R. Kocjan (red), Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 1. Analiza jakościowa. Analiza ilościowa klasyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002 • Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999 • D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006 • Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1979 • B. Chmielewska-Bojarska, D. Kaźmierczak, Chemia analityczna. Analiza miareczkowa i wagowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Laboratorium, 74 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Chmielewska-Bojarska | |
Prowadzący grup: | Barbara Burnat, Bożena Chmielewska-Bojarska, Paweł Krzyczmonik, Lech Leszczyński, Ewa Miękoś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody poszukujące: laboratoryjna i ćwiczeniowo-praktyczna Metody eksponujące: pokaz |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | laboratorium – zaliczenie 3 kolokwiów (efekty kształcenia 1 – 3, 11), samodzielne wykonanie, opracowanie i zaliczenie z zadowalającą dokładnością wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem zajęć (efekty kształcenia 4-10). Kompetencje społeczne (efekty kształcenia 12 – 14) są weryfikowane poprzez obserwację pracy studenta w laboratorium (komunikacja z członkami grupy, zachowanie środków ostrożności i bezpieczeństwa, sposób organizacji pracy, rozplanowanie zadań w czasie). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych kolokwiów, ewentualnie podwyższoną o pół oceny w zależności od jakości wykonanych ćwiczeń Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną obliczoną na podstawie ocen z egzaminu i laboratorium. |
|
Treści kształcenia: | Laboratorium: • wagi i ważenie • wyznaczanie współmierności naczyń miarowych • przygotowanie i nastawienie miana roztworów kwasu solnego i wodorotlenku sodu • oznaczanie mocnej zasady, mieszaniny mocnej i słabej zasady, mocnego i słabego kwasu z wykorzystaniem wskaźników wizualnych • oznaczanie mocnego i słabego kwasu z potencjometryczną detekcją punktu końcowego • przygotowanie i nastawienie miana roztworu manganianu(VII) potasu • manganometryczne oznaczanie żelaza, azotanów(IV), pośrednie oznaczanie wapnia • jodometryczne oznaczanie kwasu askorbinowego, pośrednie oznaczanie miedzi • przygotowanie mianowanego roztworu bromianu(V) potasu, oznaczanie antymonu(III) • przygotowanie mianowanego roztworu wersenianu sodu, oznaczanie miedzi, oznaczanie wapnia i magnezu obok siebie • argentometryczne oznaczanie chlorków metodą Mohra i Fajansa • wagowe oznaczanie siarczanów(VI) i glinu |
|
Literatura: |
• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2001 • J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004 • Z. S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL, Warszawa 1995 • Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1996 • R. Kocjan (red), Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 1. Analiza jakościowa. Analiza ilościowa klasyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002 • Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999 • D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006 • Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1979 • B. Chmielewska-Bojarska, D. Kaźmierczak, Chemia analityczna. Analiza miareczkowa i wagowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.