UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chemia analityczna A2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-DLCP3CA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Chemia analityczna A2
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

- Znajomość praw i zależności dotyczących równowag w roztworach (równowagi zobojętniania, kompleksowania, reakcji redoks) oraz równowag na granicy faz osad – roztwór

- Umiejętność wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych (przeliczanie stężeń, obliczanie wartości pH, potencjałów redoks, rozpuszczalności)

- Znajomość podstawowych czynności i sprzętu w laboratorium chemicznym


Skrócony opis:

- Znajomość podstaw teoretycznych chemicznych metod analizy ilościowej

- Opanowanie zasad techniki laboratoryjnej w laboratorium klasycznej analizy ilościowej

- Umiejętność wykonania oznaczeń ilościowych substancji prostych oraz ich mieszanin w roztworach metodami miareczkowymi i wagowymi

- Dokonywanie obliczeń analitycznych, opracowywanie wyników oznaczeń, krytyczna analiza wyników

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

1. Zna podstawy teoretyczne analizy miareczkowej (klasyfikacja metod, podstawowe pojęcia, przebieg krzywych miareczkowania, dobór wskaźników) oraz analizy wagowej (16K-1_W05, 16C-1A_W05)

2. Opanowuje podstawowe zasady techniki laboratoryjnej oraz nazewnictwo i przeznaczenie sprzętu laboratoryjnego stosowanego w laboratorium klasycznej analizy ilościowej, przestrzegając zasad bezpieczeństwa chemicznego (16K-1_W12, 16C-1A_W12)

3. Dysponuje znajomością odpowiednich zależności oraz aparatem matematycznym pozwalającym rozwiązywać problemy ilościowe związane z oznaczeniami analitycznymi (16K-1_W01, 16C-1A_W01)

4. Posługuje się prawidłowo podstawowymi naczyniami miarowymi (kolbą miarową, pipetą, biuretą) oraz potrafi przeprowadzić ich kalibrację (16K-1_U07, 16C-1A_U07)

5. Korzysta z wagi analitycznej i technicznej z umiejętnością oceny przydatności danego rodzaju wagi do określonego celu (16K-1_U07, 16C-1A_U07)

6. Wykonuje oznaczenia miareczkowe oparte na różnych rodzajach reakcji przebiegających między analitem a titrantem (zobojętnianie, utlenianie i redukcja, kompleksowanie, strącanie trudno rozpuszczalnych osadów) z uwzględnieniem warunków przeprowadzenia oznaczenia i doborem odpowiednich wskaźników wizualnych, stosując miareczkowanie proste lub pośrednie (16K-1_U06, 16C-1A_U06)

7. Sporządza roztwory mianowane titrantów z odważek substancji podstawowych oraz poprzez procedurę nastawiania miana roztworu na odważki odpowiednich substancji podstawowych (16K-1_U07, 16C-1A_U07)

8. Wyznacza masę oznaczanych wagowo substancji po wysuszeniu lub wyprażeniu otrzymanego osadu do stałej masy po oddzieleniu go od roztworu macierzystego (16K-1_U06, 16C-1A_U06)

9. Montuje prosty zestaw aparatury do miareczkowania potencjometrycznego (16K-1_U02, 16C-1A_U02)

10. Opracowuje wyniki oznaczeń miareczkowych oraz wagowych dokonując odpowiednich obliczeń oraz krytycznie analizując wyniki poszczególnych oznaczeń (16K-1_U02, 16C-1A_U02)

11. Przygotowuje się samodzielnie do kolokwiów, korzystając z różnych źródeł informacji (16K-1_U09, 16C-1A_U09)

12. Współpracuje w grupie (16K-1_K03, 16C-1A_K03)

13. Formułuje opinie dotyczące analizy ilościowej (16K-1_K07, 16C-1A_K07)

14. Posiada umiejętność organizacji samodzielnej pracy w laboratorium (16K-1_K02, 16C-1A_K02)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 58 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Domagała
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące: laboratoryjna i ćwiczeniowo-praktyczna

Metody eksponujące: pokaz


Sposoby i kryteria oceniania:

laboratorium – zaliczenie 3 kolokwiów (efekty kształcenia 1 – 3, 11), samodzielne wykonanie, opracowanie i zaliczenie z zadowalającą dokładnością wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem zajęć (efekty kształcenia 4-10). Kompetencje społeczne (efekty kształcenia 12 – 14) są weryfikowane poprzez obserwację pracy studenta w laboratorium (komunikacja z członkami grupy, zachowanie środków ostrożności i bezpieczeństwa, sposób organizacji pracy, rozplanowanie zadań w czasie). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych kolokwiów, ewentualnie podwyższoną o pół oceny w zależności od jakości wykonanych ćwiczeń

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną obliczoną na podstawie ocen z egzaminu i laboratorium.


Treści kształcenia:

Laboratorium:

• wagi i ważenie

• wyznaczanie współmierności naczyń miarowych

• przygotowanie i nastawienie miana roztworów kwasu solnego i wodorotlenku sodu

• oznaczanie mocnej zasady, mieszaniny mocnej i słabej zasady, mocnego i słabego kwasu z wykorzystaniem wskaźników wizualnych

• oznaczanie mocnego i słabego kwasu z potencjometryczną detekcją punktu końcowego

• przygotowanie i nastawienie miana roztworu manganianu(VII) potasu

• manganometryczne oznaczanie żelaza, azotanów(IV), pośrednie oznaczanie wapnia

• jodometryczne oznaczanie kwasu askorbinowego, pośrednie oznaczanie miedzi

• przygotowanie mianowanego roztworu bromianu(V) potasu, oznaczanie antymonu(III)

• przygotowanie mianowanego roztworu wersenianu sodu, oznaczanie miedzi, oznaczanie wapnia i magnezu obok siebie

• argentometryczne oznaczanie chlorków metodą Mohra i Fajansa

• wagowe oznaczanie siarczanów(VI) i glinu


Literatura:

• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2001

• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004

• Z. S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej,

PZWL, Warszawa 1995

• Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1996

• R. Kocjan (red), Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 1. Analiza jakościowa. Analiza ilościowa klasyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002

• Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999

• D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006

• Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1979

• B. Chmielewska-Bojarska, D. Kaźmierczak, Chemia analityczna. Analiza miareczkowa

i wagowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 58 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Domagała
Prowadzący grup: Mariola Brycht, Sławomir Domagała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące: laboratoryjna i ćwiczeniowo-praktyczna

Metody eksponujące: pokaz


Sposoby i kryteria oceniania:

laboratorium – zaliczenie 3 kolokwiów (efekty kształcenia 1 – 3, 11), samodzielne wykonanie, opracowanie i zaliczenie z zadowalającą dokładnością wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem zajęć (efekty kształcenia 4-10). Kompetencje społeczne (efekty kształcenia 12 – 14) są weryfikowane poprzez obserwację pracy studenta w laboratorium (komunikacja z członkami grupy, zachowanie środków ostrożności i bezpieczeństwa, sposób organizacji pracy, rozplanowanie zadań w czasie). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych kolokwiów, ewentualnie podwyższoną o pół oceny w zależności od jakości wykonanych ćwiczeń

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną obliczoną na podstawie ocen z egzaminu i laboratorium.


Treści kształcenia:

Laboratorium:

• wagi i ważenie

• wyznaczanie współmierności naczyń miarowych

• przygotowanie i nastawienie miana roztworów kwasu solnego i wodorotlenku sodu

• oznaczanie mocnej zasady, mieszaniny mocnej i słabej zasady, mocnego i słabego kwasu z wykorzystaniem wskaźników wizualnych

• oznaczanie mocnego i słabego kwasu z potencjometryczną detekcją punktu końcowego

• przygotowanie i nastawienie miana roztworu manganianu(VII) potasu

• manganometryczne oznaczanie żelaza, azotanów(IV), pośrednie oznaczanie wapnia

• jodometryczne oznaczanie kwasu askorbinowego, pośrednie oznaczanie miedzi

• przygotowanie mianowanego roztworu bromianu(V) potasu, oznaczanie antymonu(III)

• przygotowanie mianowanego roztworu wersenianu sodu, oznaczanie miedzi, oznaczanie wapnia i magnezu obok siebie

• argentometryczne oznaczanie chlorków metodą Mohra i Fajansa

• wagowe oznaczanie siarczanów(VI) i glinu


Literatura:

• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2001

• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004

• Z. S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej,

PZWL, Warszawa 1995

• Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1996

• R. Kocjan (red), Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 1. Analiza jakościowa. Analiza ilościowa klasyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002

• Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999

• D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006

• Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1979

• B. Chmielewska-Bojarska, D. Kaźmierczak, Chemia analityczna. Analiza miareczkowa

i wagowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 58 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Chmielewska-Bojarska
Prowadzący grup: Mariola Brycht, Bożena Chmielewska-Bojarska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące: laboratoryjna i ćwiczeniowo-praktyczna

Metody eksponujące: pokaz


Sposoby i kryteria oceniania:

laboratorium – zaliczenie 3 kolokwiów (efekty kształcenia 1 – 3, 11), samodzielne wykonanie, opracowanie i zaliczenie z zadowalającą dokładnością wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem zajęć (efekty kształcenia 4-10). Kompetencje społeczne (efekty kształcenia 12 – 14) są weryfikowane poprzez obserwację pracy studenta w laboratorium (komunikacja z członkami grupy, zachowanie środków ostrożności i bezpieczeństwa, sposób organizacji pracy, rozplanowanie zadań w czasie). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych kolokwiów, ewentualnie podwyższoną o pół oceny w zależności od jakości wykonanych ćwiczeń

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną obliczoną na podstawie ocen z egzaminu i laboratorium.


Treści kształcenia:

Laboratorium:

• wagi i ważenie

• wyznaczanie współmierności naczyń miarowych

• przygotowanie i nastawienie miana roztworów kwasu solnego i wodorotlenku sodu

• oznaczanie mocnej zasady, mieszaniny mocnej i słabej zasady, mocnego i słabego kwasu z wykorzystaniem wskaźników wizualnych

• oznaczanie mocnego i słabego kwasu z potencjometryczną detekcją punktu końcowego

• przygotowanie i nastawienie miana roztworu manganianu(VII) potasu

• manganometryczne oznaczanie żelaza, azotanów(IV), pośrednie oznaczanie wapnia

• jodometryczne oznaczanie kwasu askorbinowego, pośrednie oznaczanie miedzi

• przygotowanie mianowanego roztworu bromianu(V) potasu, oznaczanie antymonu(III)

• przygotowanie mianowanego roztworu wersenianu sodu, oznaczanie miedzi, oznaczanie wapnia i magnezu obok siebie

• argentometryczne oznaczanie chlorków metodą Mohra i Fajansa

• wagowe oznaczanie siarczanów(VI) i glinu


Literatura:

• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2001

• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004

• Z. S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej,

PZWL, Warszawa 1995

• Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1996

• R. Kocjan (red), Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 1. Analiza jakościowa. Analiza ilościowa klasyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002

• Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999

• D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006

• Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1979

• B. Chmielewska-Bojarska, D. Kaźmierczak, Chemia analityczna. Analiza miareczkowa

i wagowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 58 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Chmielewska-Bojarska
Prowadzący grup: Mariola Brycht, Bożena Chmielewska-Bojarska, Violetta Steglińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące: laboratoryjna i ćwiczeniowo-praktyczna

Metody eksponujące: pokaz


Sposoby i kryteria oceniania:

laboratorium – zaliczenie 3 kolokwiów (efekty kształcenia 1 – 3, 11), samodzielne wykonanie, opracowanie i zaliczenie z zadowalającą dokładnością wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem zajęć (efekty kształcenia 4-10). Kompetencje społeczne (efekty kształcenia 12 – 14) są weryfikowane poprzez obserwację pracy studenta w laboratorium (komunikacja z członkami grupy, zachowanie środków ostrożności i bezpieczeństwa, sposób organizacji pracy, rozplanowanie zadań w czasie). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych kolokwiów, ewentualnie podwyższoną o pół oceny w zależności od jakości wykonanych ćwiczeń

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną obliczoną na podstawie ocen z egzaminu i laboratorium.


Treści kształcenia:

Laboratorium:

• wagi i ważenie

• wyznaczanie współmierności naczyń miarowych

• przygotowanie i nastawienie miana roztworów kwasu solnego i wodorotlenku sodu

• oznaczanie mocnej zasady, mieszaniny mocnej i słabej zasady, mocnego i słabego kwasu z wykorzystaniem wskaźników wizualnych

• oznaczanie mocnego i słabego kwasu z potencjometryczną detekcją punktu końcowego

• przygotowanie i nastawienie miana roztworu manganianu(VII) potasu

• manganometryczne oznaczanie żelaza, azotanów(IV), pośrednie oznaczanie wapnia

• jodometryczne oznaczanie kwasu askorbinowego, pośrednie oznaczanie miedzi

• przygotowanie mianowanego roztworu bromianu(V) potasu, oznaczanie antymonu(III)

• przygotowanie mianowanego roztworu wersenianu sodu, oznaczanie miedzi, oznaczanie wapnia i magnezu obok siebie

• argentometryczne oznaczanie chlorków metodą Mohra i Fajansa

• wagowe oznaczanie siarczanów(VI) i glinu


Literatura:

• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2001

• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004

• Z. S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej,

PZWL, Warszawa 1995

• Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1996

• R. Kocjan (red), Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 1. Analiza jakościowa. Analiza ilościowa klasyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002

• Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999

• D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006

• Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1979

• B. Chmielewska-Bojarska, D. Kaźmierczak, Chemia analityczna. Analiza miareczkowa

i wagowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 74 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Chmielewska-Bojarska
Prowadzący grup: Mariola Brycht, Bożena Chmielewska-Bojarska, Lech Leszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące: laboratoryjna i ćwiczeniowo-praktyczna

Metody eksponujące: pokaz


Sposoby i kryteria oceniania:

laboratorium – zaliczenie 3 kolokwiów (efekty kształcenia 1 – 3, 11), samodzielne wykonanie, opracowanie i zaliczenie z zadowalającą dokładnością wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem zajęć (efekty kształcenia 4-10). Kompetencje społeczne (efekty kształcenia 12 – 14) są weryfikowane poprzez obserwację pracy studenta w laboratorium (komunikacja z członkami grupy, zachowanie środków ostrożności i bezpieczeństwa, sposób organizacji pracy, rozplanowanie zadań w czasie). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych kolokwiów, ewentualnie podwyższoną o pół oceny w zależności od jakości wykonanych ćwiczeń

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną obliczoną na podstawie ocen z egzaminu i laboratorium.


Treści kształcenia:

Laboratorium:

• wagi i ważenie

• wyznaczanie współmierności naczyń miarowych

• przygotowanie i nastawienie miana roztworów kwasu solnego i wodorotlenku sodu

• oznaczanie mocnej zasady, mieszaniny mocnej i słabej zasady, mocnego i słabego kwasu z wykorzystaniem wskaźników wizualnych

• oznaczanie mocnego i słabego kwasu z potencjometryczną detekcją punktu końcowego

• przygotowanie i nastawienie miana roztworu manganianu(VII) potasu

• manganometryczne oznaczanie żelaza, azotanów(IV), pośrednie oznaczanie wapnia

• jodometryczne oznaczanie kwasu askorbinowego, pośrednie oznaczanie miedzi

• przygotowanie mianowanego roztworu bromianu(V) potasu, oznaczanie antymonu(III)

• przygotowanie mianowanego roztworu wersenianu sodu, oznaczanie miedzi, oznaczanie wapnia i magnezu obok siebie

• argentometryczne oznaczanie chlorków metodą Mohra i Fajansa

• wagowe oznaczanie siarczanów(VI) i glinu


Literatura:

• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2001

• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004

• Z. S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej,

PZWL, Warszawa 1995

• Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1996

• R. Kocjan (red), Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 1. Analiza jakościowa. Analiza ilościowa klasyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002

• Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999

• D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006

• Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1979

• B. Chmielewska-Bojarska, D. Kaźmierczak, Chemia analityczna. Analiza miareczkowa

i wagowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 74 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Chmielewska-Bojarska
Prowadzący grup: Barbara Burnat, Bożena Chmielewska-Bojarska, Paweł Krzyczmonik, Karolina Kwaczyński, Lech Leszczyński, Konrad Rudnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące: laboratoryjna i ćwiczeniowo-praktyczna

Metody eksponujące: pokaz


Sposoby i kryteria oceniania:

laboratorium – zaliczenie 3 kolokwiów (efekty kształcenia 1 – 3, 11), samodzielne wykonanie, opracowanie i zaliczenie z zadowalającą dokładnością wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem zajęć (efekty kształcenia 4-10). Kompetencje społeczne (efekty kształcenia 12 – 14) są weryfikowane poprzez obserwację pracy studenta w laboratorium (komunikacja z członkami grupy, zachowanie środków ostrożności i bezpieczeństwa, sposób organizacji pracy, rozplanowanie zadań w czasie). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych kolokwiów, ewentualnie podwyższoną o pół oceny w zależności od jakości wykonanych ćwiczeń

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną obliczoną na podstawie ocen z egzaminu i laboratorium.


Treści kształcenia:

Laboratorium:

• wagi i ważenie

• wyznaczanie współmierności naczyń miarowych

• przygotowanie i nastawienie miana roztworów kwasu solnego i wodorotlenku sodu

• oznaczanie mocnej zasady, mieszaniny mocnej i słabej zasady, mocnego i słabego kwasu z wykorzystaniem wskaźników wizualnych

• oznaczanie mocnego i słabego kwasu z potencjometryczną detekcją punktu końcowego

• przygotowanie i nastawienie miana roztworu manganianu(VII) potasu

• manganometryczne oznaczanie żelaza, azotanów(IV), pośrednie oznaczanie wapnia

• jodometryczne oznaczanie kwasu askorbinowego, pośrednie oznaczanie miedzi

• przygotowanie mianowanego roztworu bromianu(V) potasu, oznaczanie antymonu(III)

• przygotowanie mianowanego roztworu wersenianu sodu, oznaczanie miedzi, oznaczanie wapnia i magnezu obok siebie

• argentometryczne oznaczanie chlorków metodą Mohra i Fajansa

• wagowe oznaczanie siarczanów(VI) i glinu


Literatura:

• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2001

• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004

• Z. S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej,

PZWL, Warszawa 1995

• Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1996

• R. Kocjan (red), Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 1. Analiza jakościowa. Analiza ilościowa klasyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002

• Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999

• D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006

• Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1979

• B. Chmielewska-Bojarska, D. Kaźmierczak, Chemia analityczna. Analiza miareczkowa

i wagowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 74 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Chmielewska-Bojarska
Prowadzący grup: Barbara Burnat, Bożena Chmielewska-Bojarska, Paweł Krzyczmonik, Lech Leszczyński, Ewa Miękoś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące: laboratoryjna i ćwiczeniowo-praktyczna

Metody eksponujące: pokaz


Sposoby i kryteria oceniania:

laboratorium – zaliczenie 3 kolokwiów (efekty kształcenia 1 – 3, 11), samodzielne wykonanie, opracowanie i zaliczenie z zadowalającą dokładnością wszystkich ćwiczeń przewidzianych programem zajęć (efekty kształcenia 4-10). Kompetencje społeczne (efekty kształcenia 12 – 14) są weryfikowane poprzez obserwację pracy studenta w laboratorium (komunikacja z członkami grupy, zachowanie środków ostrożności i bezpieczeństwa, sposób organizacji pracy, rozplanowanie zadań w czasie). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych kolokwiów, ewentualnie podwyższoną o pół oceny w zależności od jakości wykonanych ćwiczeń

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną obliczoną na podstawie ocen z egzaminu i laboratorium.


Treści kształcenia:

Laboratorium:

• wagi i ważenie

• wyznaczanie współmierności naczyń miarowych

• przygotowanie i nastawienie miana roztworów kwasu solnego i wodorotlenku sodu

• oznaczanie mocnej zasady, mieszaniny mocnej i słabej zasady, mocnego i słabego kwasu z wykorzystaniem wskaźników wizualnych

• oznaczanie mocnego i słabego kwasu z potencjometryczną detekcją punktu końcowego

• przygotowanie i nastawienie miana roztworu manganianu(VII) potasu

• manganometryczne oznaczanie żelaza, azotanów(IV), pośrednie oznaczanie wapnia

• jodometryczne oznaczanie kwasu askorbinowego, pośrednie oznaczanie miedzi

• przygotowanie mianowanego roztworu bromianu(V) potasu, oznaczanie antymonu(III)

• przygotowanie mianowanego roztworu wersenianu sodu, oznaczanie miedzi, oznaczanie wapnia i magnezu obok siebie

• argentometryczne oznaczanie chlorków metodą Mohra i Fajansa

• wagowe oznaczanie siarczanów(VI) i glinu


Literatura:

• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2001

• J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004

• Z. S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej,

PZWL, Warszawa 1995

• Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1996

• R. Kocjan (red), Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 1. Analiza jakościowa. Analiza ilościowa klasyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002

• Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999

• D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006

• Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 1979

• B. Chmielewska-Bojarska, D. Kaźmierczak, Chemia analityczna. Analiza miareczkowa

i wagowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0