Przedmioty w rejestracji Rejestracja na zajęcia fakultatywne i dla niepolonistów dla II stopień Filologia Polska w L-20/21 01-F.PL-L-20/21-B-M
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
L-20/21 - Semestr letni 2020/2021 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|---|
L-20/21 | |||||
0100-PM008N |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2020/2021
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w zajęciach. Jan Brzechwa w pamięci czytelniczej utożsamiany jest głównie z poezją dla dzieci. Liryki dedykowane odbiorcom dorosłym stanowią jednak znaczną część jego literackiej spuścizny. Pisarz ubolewał, że jego twórczość dla dorosłych nie znalazła w oczach krytyków i czytelników należytego uznania. Na zajęciach przyjrzymy się wybranej twórczości Jana Brzechwy (głównie lirykom, ale także opowiadaniom) widzianej na tle szerszych zjawisk literackich i kulturowych okresu dwudziestolecia międzywojennego oraz PRL-u, poznając nieznaną twarz Brzechwy — adwokata, kuzyna Brzechwy, Skamandryty. Nasza praca będzie okazją do udoskonalenia warsztatu analizy i interpretacji. |
|
||
0100-PM015B |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2020/2021
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w zajęciach. Jan Brzechwa w pamięci czytelniczej utożsamiany jest głównie z poezją dla dzieci. Liryki dedykowane odbiorcom dorosłym stanowią jednak znaczną część jego literackiej spuścizny. Pisarz ubolewał, że jego twórczość dla dorosłych nie znalazła w oczach krytyków i czytelników należytego uznania. Na zajęciach przyjrzymy się wybranej twórczości Jana Brzechwy (głównie lirykom, ale także opowiadaniom) widzianej na tle szerszych zjawisk literackich i kulturowych okresu dwudziestolecia międzywojennego oraz PRL-u, poznając nieznaną twarz Brzechwy — adwokata, kuzyna Brzechwy, Skamandryty. Nasza praca będzie okazją do udoskonalenia warsztatu analizy i interpretacji. |
|
||
0100-PM016B |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2020/2021
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
warunki zaliczenia: aktywny udział w zajęciach, pisemne analizy wybranych tekstów Zajęcia mają dwa zasadnicze cele: teoretyczny – poznanie metodologii badań stosowanej w genologii lingwistycznej i praktyczny – umiejętne zastosowanie w analizie gatunków prasowych. Na zajęciach omówione zostaną wyznaczniki gatunkowe podstawowych wypowiedzi prasowych (informacyjnych i publicystycznych), zwróci się uwagę na ewolucyjny charakter wybranych form gatunkowych (np. wzmianki, sylwetki czy felietonu). Analizie poddana zostanie warstwa językowo-stylistyczna i pragmatyczna tekstu, z uwzględnieniem roli czynników ekstralingwistycznych, jak np. opcji ideologicznej czy politycznej gazety/czasopisma. Zwłaszcza lektura tekstów prasy XVIII-wiecznej czy XIX-wiecznej ― może okazać się ciekawym doświadczeniem, bowiem dawne teksty (nierzadko) różniły się formą i treścią od tych współczesnych |
|
||
0100-PMB021 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2020/2021
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
warunki zaliczenia: aktywny udział w zajęciach Celem konwersatorium będzie próba odpowiedzi na pytanie: jak zmieniała się społeczna ocena zdrady? Kto i dlaczego zdradza? Co zdrada zmienia w zdradzającym, a co w zdradzanym. Analizie poddane zostaną utwory literackie (m.in. Szkarłatna litera, Niebezpieczne związki, Anna Karenina, Nieznośna lekkość bytu) oraz filmy (Niewierna, Piękność dnia, Absolwent, Wiek niewinności). |
|
||
0100-PM017B |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2020/2021
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
zajęcia skierowane do studentów I i II roku studiów magisterskich / zaliczenie na ocenę na podstawie złożenia trzech śródsemestralnych prac pisemnych (nie podlegają ocenie) + jednej ocenianej pracy semestralnej oraz aktywności na zajęciach Zajęcia dotyczyć będą z jednej strony historycznego rozwoju eseju (trudności jego genologicznej kwalifikacji, przykładów rozmaitych strukturalnych i funkcjonalnych jego realizacji (m.in. esej literacki, esej literacko-naukowy, esej filozoficzny, esej z elementami publicystycznymi, esej wizualny), z drugiej – będą miały postać warsztatów, w trakcie których każdy z uczestników przygotuje 3 tzw. eseje formujące, będące przedmiotem dyskusji w grupie oraz jedną pracę semestralną ocenianą przez prowadzącego |
|
||
0100-PM004N |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2020/2021
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia służą pogłębianiu wiedzy o współczesnym języku polskim oraz rozwijaniu umiejętności analizowania i oceniania najnowszych zjawisk zachodzących w polszczyźnie z uwzględnieniem procesów historycznojęzykowych, społeczno-politycznych i technologicznych, które determinują tendencje rozwojowe języka w zakresie fonologii, słowotwórstwa, fleksji, składni, leksyki. Treści przedmiotowe realizowane na zajęciach bazują na wiedzy o systemie języka polskiego i kulturze języka polskiego zdobytej na wcześniejszych etapach edukacji akademickiej. Druga część kursu dotyczy systemu morfologicznego, ze szczególnym uwzględnieniem systemu słowotwórczego, oraz tendencji rozwojowych w zakresie leksyki, tworzenia neologizmów słowotwórczych i neosemantyzmów, a także mechanizmów zapożyczania wyrazów we współczesnej polszczyźnie na tle zapożyczeń w historii języka polskiego. |
|
||
0100-PM018B |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2020/2021
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest określenie specyfiki studiów nad zwierzętami w badaniach literaturoznawczych. W pierwszej kolejności zarysowane zostanie ich miejsce na mapie współczesnych studiów kulturowych, a więc na tle innych perspektyw emancypacyjnych (m.in. postkolonializmu, feminizmu czy studiów nad dzieciństwem), a także pokrewnych nieantropocentrycznych kierunków refleksji – badań posthumanistycznych i ekokrytycznych. Dalsze spotkania poświęcone będą zaprezentowaniu najważniejszych kontekstów problemowych, wskazaniu i reinterpretacji podstawowych kategorii opisowych (m.in. antropomorfizacja, podmiot, realizm, bohater), wreszcie omówieniu najistotniejszych zagadnień i pól tematycznych , uwzględnione zostaną przy tym odmienne dyspozycje poezji i prozy do eksplorowania optyki nieantropocentrycznej oraz konieczność budowania ujęć interdyscyplinarnych, obejmujących także podstawy wiedzy etologicznej. |
|
||