Przedmioty w rejestracji Wydział Filologiczny - rejestracja na zajęcia ogólnowydziałowe na Z-18/19 01-WFIL-Z-18/19
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
Z-18/19 - Semestr zimowy 2018/2019 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|---|
Z-18/19 | |||||
0100-WFIL025 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2018/2019
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
semestr zimowy, 30 godz., konwersatorium 3 ECTS Zajęcia poświęcone będą szeroko rozumianej literaturze dla czytelnika niedorosłego, ze szczególnym uwzględnieniem literatury najnowszej. Punktem wyjścia będzie omówienie specyfiki literatury dla dzieci (cech charakterystycznych, celów, specjalnego kształtowania świata przedstawionego). Na przykładach pokażemy, jak zmieniały się bajki i jakie miejsce zajmowały w literaturze i kulturze w kolejnych epokach. Skupimy się jednak zwłaszcza na najnowszej literaturze dla dzieci. Omówimy wybrane teksty prezentujące różnorodność gatunkową i tematyczną „bajek”. Prześledzimy wielorakie funkcje literatury dziecięcej: rozrywkową, poznawczą, terapeutyczną, wspomagającą rozwój itd. Zajmiemy się także rolą szaty graficznej w odbierze czytelniczym. Zapoznamy się również z innymi formami istnienia literatury: audiobookami, e-bookami, słuchowiskami itd. |
|
||
0100-WFIL026 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2018/2019
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
semestr zimowy, 30 godz., ćwiczenia konwersatoryjne - 3 ECTS Cele zajęć: 1.Wprowadzenie elementów teorii i historii: podstawowe pojęcia i terminy; geneza współczesnych form etykiety językowej. Etykieta językowa jako element kultury polskiej dawnej i współczesnej. 2.Ćwiczenia praktyczne w formułowaniu różnych gatunkowo wypowiedzi potrzebnych w praktyce życia codziennego, spełniających warunki stosowności i grzeczności. Poruszane zagadnienia: 1. Świadomość językowa współczesnych Polaków. 2. Etykieta językowa jako składnik triady aksjologicznej: dobro – piękno – prawda. 3. Strategie grzecznościowe. 4. Wybrane elementy staropolskiej, średniopolskiej i nowopolskiej etykiety językowej. 5. Tendencje rozwojowe polskiej etykiety językowej XX wieku. 6. Grzeczność w komunikowaniu interpersonalnym. |
|
||
0100-WFIL022 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2018/2019
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
semestr zimowy, wykład – 30 godz. 3 ECTS W wykładach opierać się będę na autorskiej koncepcji improwizacji, pojmowanej jako jedna z najważniejszych form inwencji w literaturze współczesnej. Odwoływać się również będę do improwizacji w muzyce klasycznej (barokowej i współczesnej), jazzie, rocku i folku oraz do zachodnich i polskich teorii muzyki improwizowanej. Zasadnicza część wykładów zawierać będzie analizy i interpretacje improwizowanych tekstów Schulza, Gombrowicza, Myśliwskiego, Bieńczyka, Masłowskiej i innych polskich pisarzy. Słuchacze wykładów poznają różnorodne techniki inwencyjne oraz ich pragmatyczne, artystyczne i poznawcze znaczenie. |
|
||
0100-WFIL027 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2018/2019
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
3 punkty ECTS Podczas zajęć staram się, aby materiał, który ma zostać przyswojony przez studentów prezentowany był w pewnym erudycyjnym kontekście. Poznawanie gramatyki języka filmowego, sposób prowadzenia filmowej narracji łączę z odniesieniami do historii sztuki, literatury, historii teatru, muzyki. Zasadniczym elementem każdego konwersatorium będzie prezentacja filmów pochodzących z bogatego dorobku Wytwórni Filmów Dokumentalnych, Wytwórni Filmów Oświatowych oraz studenckich etiud zrealizowanych w PWSFTViT. Zajęcia mają na celu uświadomienie studentom jak bronić się przed manipulacją przy pomocy języka obrazów. Spotkania będą stopniowo przygotowywać studentów do samodzielnej realizacji małych form filmowych, poprzez zaznajomienie ich z podstawowymi zasadami budowy obrazu filmowego w tym ze specyfiką gramatyki języka filmowego. Podczas zajęć studenci będą samodzielnie konstruować teksty niezbędne do wdrożenia produkcji telewizyjnej i filmowej. |
|
||
0100-WFIL024 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2018/2019
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
semestr zimowy, 30 godz. konwersatorium - 3 ECTS Celem konwersatorium jest refleksja nad bezprecedensowym wydarzeniem w historii, jakim była Zagłada Żydów. Podstawą analizy będą autobiografie lub rozmowy z ludźmi (G. Sereny, W stronę ciemności. Rozmowy z komendantem Treblinki, K. Moczarski, Rozmowy z katem), których rękami dokonał się Holocaust; dzieła wybitnych myślicieli, podejmujących problem „banalności zła” (Hannah Arendt), opracowania (Goldhagen, Browning, Rees), a także filmy dokumentalne i fabularne (Fotoamator, Ostateczne rozwiązanie, Syn Szawła). Ocalałe, opublikowane po wojnie dokumenty i świadectwa pozwolą spojrzeć na Zagładę oczami ofiar (Pamiętnik Dawida Rubinowicza, Dziennik Anne Frank, Pamiętnik Rywki Lipszyc, Pamiętnik Reni Knoll, Wspomnienia Samuela Willenberga) Niepominięta będzie triada Raula Hilberga, obejmująca sprawców, ofiary i świadków Szoa z uwzględnieniem polskiej specyfiki i najnowszych badań. |
|
||
0100-WFIL023 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2018/2019
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
semestr zimowy, 30 godz. , konwersatorium - 3 ECTS Celem zajęć jest przedstawienie krótkiej historii rodzenia się powieści detektywistycznej i powieści kryminalnej na świecie i w Polsce. Podstawą zajęć będzie analiza i interpretacja utworów dziewiętnastowiecznych, które uznać można za pierwowzory współczesnej literatury kryminalnej bądź sensacyjnej, np. opowiadań E.T. Hoffmana, A. E. Poe’go, powieści E. Gaboriau, J. Sheridana le Fanu, W. Collinsa, Ch. Dickensa, M. Rinehardt, A. Conan Doyle’a, A. K. Green i wielu innych. Wyjaśnienie wielostronnej genezy tej literatury, zdefiniowanie jej cech gatunkowych, opis ewolucji postaci detektywa i sposobów prowadzenia intrygi służyć ma pełniejszej ocenie tendencji obecnych w kryminale współczesnym. |
|
||