Przedmioty w rejestracji Filologia polska I stopień - rejestracja na fakultety w L-18/19 01_F.PL-L-18/19-LIC
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
L-18/19 - Semestr letni 2018/2019 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|---|
L-18/19 | |||||
0100-PBL329 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2018/2019
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
ćwiczenia konwersatoryjne|| 30 godz. warunek zaliczenia: aktywny udział w ćwiczeniach Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy na temat wpływu Biblii na literaturę polską (od średniowiecza do współczesności). W trakcie zajęć studenci zapoznają się z metodologią badania form oraz treści biblijnych w polskich tekstach literackich. Zwrócimy uwagę na sposoby funkcjonowania tematów, motywów, toposów, symboli, środków poetyckiego obrazowania i gatunków biblijnych w tekstach literackich poszczególnych epok. Skupimy się na biblijnym obrazie Boga oraz na postaciach biblijnych najczęściej spotykanych w literaturze polskiej. Analizie i interpretacji poddane zostaną utwory pisarzy i poetów, między innymi Wespazjana Kochowskiego, Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, E. Drużbackiej, R. Brandstaettera, Z. Herberta, C. Miłosza, K. Wojtyły, zainspirowanych motywami i obrazami biblijnymi. Omówimy wpływ Biblii na kulturę i język. Zapoznamy się z zagadnieniem stylizacji biblijnej. |
|
|||
0100-PB074 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2018/2019
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
ck30 godz. warunki zaliczenia: aktywny udział w zajęciach. Zajęcia mają na celu przybliżenie historii teatru i dramatu w dawnej Polsce. Przedmiotem zainteresowania będą zarówno teksty sztuk, jak też dawne programy teatralne i wypowiedzi teoretyczne. Omówimy różne formy i gatunki teatralne. Zwrócimy uwagę na wielość środowisk, które wykorzystywały teatr jako środek komunikacji kulturowej . Spróbujemy odczytać fragmenty dawnych sztuk wydanych w postaci starych druków lub zapisanych w rękopisach. Na podstawie tekstów postaramy się też „zrekonstruować” wygląd sceny, grę aktorską i rolę publiczności. Dowiemy się również, jakie były sposoby uzyskiwania na dawnych scenach „efektów specjalnych”, np. falującego morza, zaćmienia słońca, zmiany scenografii, znikających postaci czy latania w chmurach. Osobną kwestią będzie też sprawa obecności i roli muzyki i tańca w sztukach. Na końcu kursu zapoznamy się z przykładami współczesnych realizacji teatralnych dawnych dramatów |
|
|||
0100-PBL327 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2018/2019
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
ćwiczenia konwersatoryjne ||30 godz. warunek zaliczenia: aktywny udział w zajęciach Opis zajęć: Celem zajęć będzie przybliżenie studentom tekstów literackich (ale także publicystycznych) poświęconych Łodzi, od chwili pojawienia się jej literackiego wizerunku, aż po współczesność. Postaramy się obalić mit, że Reymontowska Ziemia obiecana jest jedyną pozycją literacką poświęconą włókienniczemu miastu. Przyjrzymy się technikom literackim, schematom a także nowatorskim rozwiązaniom. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie o przyczyny popularności niektórych i całkowite zapomnienie innych tekstów. Poniedziałek 15.15-16.45 s. 2.04 |
|
|||
0100-PBL333 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2018/2019
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
ćwiczenia konwersatoryjne|| 30 godz. warunek zaliczenia: aktywny udział w zajęciach Druga wojna światowa położyła kres istnieniu milionów polskich i europejskich Żydów. To tragiczne doświadczenie znalazło swój wyraz w literaturze. Dzieła poświęcone Zagładzie pociągają za sobą nie tylko refleksję nad istotą Holokaustu, jego miejscem w historii, emanacją zła i wynikających z niej konsekwencji. Przed badaczem literatury stawiają także pytanie: jak opowiadać o Zagładzie. Przed człowiekiem - jak może sprostać temu doświadczeniu i czy jest to w ogóle możliwe. Lektura polsko i obcojęzycznych dzieł poetyckich, prozatorskich, biograficznych pozwoli uczestnikom konwersatorium na podjęcie tych rozważań. Wśród analizowanych utworów znajdzie się proza Aharona Appelfelda, Michała Głowińskiego, Hanny Krall, Idy Fink, Irit Amiel, poezja i satyra łódzkiego getta, wiersze Władysława Szlengla, także literatura dla dzieci – Dym, Pamiętnik Jutki. Środa 15.15-16.45 s. 2.04 |
|
|||
0100-PBL330 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2018/2019
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
ćwiczenia konwersatoryjne|| 30 godz. warunek zaliczenia: aktywny udział w zajęciach W trakcie zajęć przyjrzymy się staropolskim dziełom literackim oraz śledzić będziemy trwanie staropolskiego dziedzictwa w literaturze i kulturze współczesnej. Przedmiotem analizy będą wybrane formy literackie, które ukształtowały się w okresie staropolskim. Obserwować będziemy ich przemiany oraz poszukamy śladów ich obecności aż po dziś dzień. Przyjrzymy się specyficznym przejawom staropolskiej kultury, dzięki którym lepiej zrozumieć można charakter nowożytnej kultury polskiej. Tak więc zapoznamy się na przykład ze staropolską kulturą pogrzebową, oratorstwem sejmowym, staropolskim szkolnictwem, przeanalizujemy specyfikę sarmatyzmu. |
|
|||
0100-PBL328 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2018/2019
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
ćwiczenia konwersatoryjne ||30 godz. warunek zaliczenia: aktywny udział w ćwiczeniach Tematyka: 1. Bierne przyswajanie wiedzy a myślenie krytyczne. 2. Wolne czytanie - krytyczna analiza tekstu. 3. Logiczne metody dociekania i rozumowania. Rozpoznawanie dowodów, argumentów, wniosków, faktów i opinii. 4. Badanie argumentów i analiza schematów argumentacyjnych. 5. Identyfikacja błędów, fałszywych założeń, uprzedzeń i skrzywień poznawczych. 6. Pytania krytyczne wzmacniające myślenie. 7. Zasady polemiki intelektualnej. 8. Intelektualna samoobrona. 9. Esej oxfordzki. 10. Związek nauki poprawnego myślenia z nauką o sposobach skutecznego działania. Poniedziałek 15.15-16.45 s. 2.18 |
|
|||
0100-PBL331 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2018/2019
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
ćwiczenia konwersatoryjne 30 godz. warunek zaliczenia: aktywny udział w zajęciach i przygotowanie krótkiej pracy zaliczeniowej Cele zajęć: Poruszane zagadnienia: 1. Świadomość językowa współczesnych Polaków. 2. Rola kultury języka w życiu codziennym i w sytuacjach oficjalnych. 3. Historia kształtowania się wybranych reguł poprawnościowych. 4. Współczesne i historyczne źródła wiedzy o poprawności językowej. 5. Nieoczywiste i mało znane błędy językowe z zakresu ortografii, interpunkcji, fleksji, słownictwa i frazeologii. 6. Budowa zdania pojedynczego i złożonego – gramatyka i logika zdania. 7. Kohezja i koherencja tekstu. 8. Poprawność językowa w różnych typach tekstów i sytuacjach komunikacyjnych. 9. Wulgaryzacja współczesnej polszczyzny. 10. Zjawisko mody językowej. |
|
|||