UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza matematyczna dla informatyków 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-AM1LMI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza matematyczna dla informatyków 1
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zaliczenia:

egzamin

Forma studiów:

stacjonarne

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z narzędziami analizy matematycznej oraz uporządkowanie wiedzy szkolnej w tym zakresie. W szczególności zapoznanie z rachunkiem różniczkowym i całkowym funkcji jednej zmiennej.

Efekty uczenia się:

e1) Student oblicza granice ciągów i funkcji.

e2) Student stosuje podstawowe wzory do obliczania pochodnych, wyznacza przedziały monotoniczności funkcji i jej ekstrema.

e3) Student stosuje podstawowe wzory i techniki całkowania do obliczania całek nieoznaczonych.

e4) Student rozumie ograniczenia własnej wiedzy i potrzebę dalszego kształcenia.

e5) Student potrafi w sposób zrozumiały przedstawić rozumowanie matematyczne.

e6) Student potrafi odnieść pojęcia matematyczne do życia codziennego i zastosowań informatycznych.

Powyższe efekty kształcenia osiągane w ramach przedmiotu pozwalają na realizację kierunkowych efektów kształcenia, mających następujące oznaczenia w programie Informatyka I stopnia: I-1A_W01, I-1A_W02, I-1A_W03, I-1A_W05, I-1A_U01, I-1A_U02, I-1A_U03, I-1A_U04, I-1A_U05, I-1A_U07, I-1A_U10, I-1A_U04, I-1A_U17, I-1A_U18, I-1A_U19, I-1A_U21, I-1A_K01, I-1A_K02, I-1A_K05, Isd1A_W12, Igg1A_W13.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Horbaczewska
Prowadzący grup: Katarzyna Flak, Grażyna Horbaczewska, Aleksandra Karasińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Horbaczewska
Prowadzący grup: Katarzyna Flak, Grażyna Horbaczewska, Elżbieta Wagner-Bojakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, praca w grupach, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i ocena z kolokwium

(80%) w zakresie efektów kształcenia (e1-e4).

Na ocenę z wykładu składa się ocena z egzaminu w formie pisemnej

sprawdzającego efekty kształcenia (e1-e5) (50%) i ocena z ćwiczeń (50%).

Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu.

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu.

Treści kształcenia:

1. Pojęcie ciągu, granica ciągu

2. Granica i ciągłość funkcji.

3. Pojęcie pochodnej oraz jej interpretacja fizyczna

4. Ekstrema, tw. Rolla i Lagrange'a, monotoniczność a pochodna funkcji.

5. Pochodne wyższych rzędów, funkcje wypukłe. Wzór Taylora.

6. Pojęcie całki nieoznaczonej. Metody całkowania.

7. Całka oznaczona Riemanna. Podstawowe twierdzenie rachunku całkowego.

8. Szeregi liczbowe i potęgowe

Literatura:

1. M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna 1"." Definicje, twierdzenia, wzory" oraz " Przykłady i zadania"

2. K. Kuratowski, "Rachunek różniczkowy i całkowy. Funkcje jednej zmiennej"

3. K. Dobrowolska, W. Dyczka, H. Jakuszenkow, "Matematyka 1",

4. W. Krysicki, L. Włodarski, "Analiza matematyczna w zadaniach", część 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Horbaczewska
Prowadzący grup: Katarzyna Flak, Grażyna Horbaczewska, Aleksandra Karasińska, Elżbieta Wagner-Bojakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, praca w grupach, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i ocena z kolokwium

(80%) w zakresie efektów kształcenia (e1-e4).

Na ocenę z wykładu składa się ocena z egzaminu w formie pisemnej

sprawdzającego efekty kształcenia (e1-e5) (50%) i ocena z ćwiczeń (50%).

Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu.

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu.

Treści kształcenia:

1. Pojęcie ciągu, granica ciągu

2. Granica i ciągłość funkcji.

3. Pojęcie pochodnej oraz jej interpretacja fizyczna

4. Ekstrema, tw. Rolla i Lagrange'a, monotoniczność a pochodna funkcji.

5. Pochodne wyższych rzędów, funkcje wypukłe. Wzór Taylora.

6. Pojęcie całki nieoznaczonej. Metody całkowania.

7. Całka oznaczona Riemanna. Podstawowe twierdzenie rachunku całkowego.

8. Szeregi liczbowe i potęgowe

Literatura:

1. M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna 1"." Definicje, twierdzenia, wzory" oraz " Przykłady i zadania"

2. K. Kuratowski, "Rachunek różniczkowy i całkowy. Funkcje jednej zmiennej"

3. K. Dobrowolska, W. Dyczka, H. Jakuszenkow, "Matematyka 1",

4. W. Krysicki, L. Włodarski, "Analiza matematyczna w zadaniach", część 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Horbaczewska
Prowadzący grup: Katarzyna Flak, Grażyna Horbaczewska, Aleksandra Karasińska, Elżbieta Wagner-Bojakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, praca w grupach, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i ocena z kolokwium

(80%) w zakresie efektów kształcenia (e1-e4).

Na ocenę z wykładu składa się ocena z egzaminu w formie pisemnej

sprawdzającego efekty kształcenia (e1-e5) (50%) i ocena z ćwiczeń (50%).

Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu.

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu.

Treści kształcenia:

1. Pojęcie ciągu, granica ciągu

2. Granica i ciągłość funkcji.

3. Pojęcie pochodnej oraz jej interpretacja fizyczna

4. Ekstrema, tw. Rolla i Lagrange'a, monotoniczność a pochodna funkcji.

5. Pochodne wyższych rzędów, funkcje wypukłe. Wzór Taylora.

6. Pojęcie całki nieoznaczonej. Metody całkowania.

7. Całka oznaczona Riemanna. Podstawowe twierdzenie rachunku całkowego.

8. Szeregi liczbowe i potęgowe

Literatura:

1. M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna 1"." Definicje, twierdzenia, wzory" oraz " Przykłady i zadania"

2. K. Kuratowski, "Rachunek różniczkowy i całkowy. Funkcje jednej zmiennej"

3. K. Dobrowolska, W. Dyczka, H. Jakuszenkow, "Matematyka 1",

4. W. Krysicki, L. Włodarski, "Analiza matematyczna w zadaniach", część 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Horbaczewska
Prowadzący grup: Katarzyna Flak, Grażyna Horbaczewska, Aleksandra Karasińska, Elżbieta Wagner-Bojakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, praca w grupach, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i ocena z kolokwium

(80%) w zakresie efektów kształcenia (e1-e4).

Na ocenę z wykładu składa się ocena z egzaminu w formie pisemnej

sprawdzającego efekty kształcenia (e1-e5) (50%) i ocena z ćwiczeń (50%).

Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu.

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu.

Treści kształcenia:

1. Pojęcie ciągu, granica ciągu

2. Granica i ciągłość funkcji.

3. Pojęcie pochodnej oraz jej interpretacja fizyczna

4. Ekstrema, tw. Rolla i Lagrange'a, monotoniczność a pochodna funkcji.

5. Pochodne wyższych rzędów, funkcje wypukłe. Wzór Taylora.

6. Pojęcie całki nieoznaczonej. Metody całkowania.

7. Całka oznaczona Riemanna. Podstawowe twierdzenie rachunku całkowego.

8. Szeregi liczbowe i potęgowe

Literatura:

1. M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna 1"." Definicje, twierdzenia, wzory" oraz " Przykłady i zadania"

2. K. Kuratowski, "Rachunek różniczkowy i całkowy. Funkcje jednej zmiennej"

3. K. Dobrowolska, W. Dyczka, H. Jakuszenkow, "Matematyka 1",

4. W. Krysicki, L. Włodarski, "Analiza matematyczna w zadaniach", część 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Horbaczewska
Prowadzący grup: Katarzyna Flak, Grażyna Horbaczewska, Aleksandra Karasińska, Elżbieta Wagner-Bojakowska, Mikołaj Widzibor, Rafał Zduńczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, praca w grupach, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność (20%) i ocena z kolokwium

(80%) w zakresie efektów kształcenia (e1-e4).

Na ocenę z wykładu składa się ocena z egzaminu w formie pisemnej

sprawdzającego efekty kształcenia (e1-e5) (50%) i ocena z ćwiczeń (50%).

Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu.

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładu.

Treści kształcenia:

1. Pojęcie ciągu, granica ciągu

2. Granica i ciągłość funkcji.

3. Pojęcie pochodnej oraz jej interpretacja fizyczna

4. Ekstrema, tw. Rolla i Lagrange'a, monotoniczność a pochodna funkcji.

5. Pochodne wyższych rzędów, funkcje wypukłe. Wzór Taylora.

6. Pojęcie całki nieoznaczonej. Metody całkowania.

7. Całka oznaczona Riemanna. Podstawowe twierdzenie rachunku całkowego.

8. Szeregi liczbowe i potęgowe

Literatura:

1. M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna 1"." Definicje, twierdzenia, wzory" oraz " Przykłady i zadania"

2. K. Kuratowski, "Rachunek różniczkowy i całkowy. Funkcje jednej zmiennej"

3. K. Dobrowolska, W. Dyczka, H. Jakuszenkow, "Matematyka 1",

4. W. Krysicki, L. Włodarski, "Analiza matematyczna w zadaniach", część 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0