Introduction to Computer Science
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-IC0ENG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0610) Technologie informacyjno-komunikacyjne, bliżej nieokreślone
|
Nazwa przedmiotu: | Introduction to Computer Science |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Matematyka na poziomie matury podstawowej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie podstaw niezbędnych do swobodnego poruszania się w świecie współczesnej informatyki a także zarysowanie i prezentację pojęć i tematów z jakimi studenci zetkną się podczas dalszego toku studiów. Ćwiczenia poświęcone są zdobyciu praktycznych umiejętności związanych m.in. z operowaniem różnymi systemami liczbowymi, działaniami na wyrażeniach boolowskich, reprezentacją różnego rodzaju informacji a przede wszystkim umiejętności zapisywania algorytmów, wyrażania ich w różnej postaci i posługiwania się nimi. Szczególna uwaga przykładana jest do umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy, uzasadniania dokonywanych wyborów i podawania adekwatnych przykładów. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończonym kursie student: 1. dokonuje konwersji i operacji arytmetycznych w ramach dowolnych pozycyjnych systemów liczbowych; 2. poprawnie stosuje jednostki informacji; 3. zna sposoby kodowania różnych typów informacji (np. znaki alfanumeryczne, plik graficzny, ramka stosu protokołów TCP/IP); 4. posługuje się różnymi formatami zapisu liczb całkowitych i rzeczywistych; 5. optymalizuje funkcje boolowskie; 6. analizuje proste układy logiczne; 7. zapisuje algorytmy za pomocą schematu blokowego i pseudokodu; 8. pisze i analizuje proste algorytmy iteracyjne i rekurencyjne; 9. zna abstrakcyjny model maszyny liczącej (Maszyna Turinga); 10. zna notację BNF; 11. samodzielnie wyszukuje dodatkowych informacji w różnych materiałach, także w językach obcych; 12. formułuje pytania, pozwalające zrozumieć lub pogłębić omawiane zagadnienia; 13. formułuje opinie na temat podstawowych zagadnień informatycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CK
W
WT CK
CK
ŚR CZ CK
W
CK
CK
PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Adamczyk | |
Prowadzący grup: | Gabriela Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN CK
W
CK
CK
WT CK
CK
CK
CK
CK
CK
W
CK
ŚR CK
CK
CK
CK
CK
CZ CK
CK
PT CK
CK
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Adamczyk | |
Prowadzący grup: | Gabriela Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, ćwiczenia praktyczne, stoliki eksperckie referaty |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | - Na ocenę z ćwiczeń składają się: kolokwium oraz aktywność na zajęciach. Kolokwium sprawdza efekty kształcenia w zakresie umiejętności (efekty: 1, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13) - Na ocenę z wykładu składają się: ocena z egzaminu pisemnego. Egzamin pisemny jest w formie pytań zamkniętych i otwartych i sprawdza przede wszystkim efekty kształcenia z zakresu wiedzy, ale także i umiejętności (duży nacisk na umiejętność uzasadnienia udzielonej odpowiedzi, zilustrowanie jej adekwatnym przykładem; efekty: 1, 2, 3, 4, 9, 11, 12, 13). |
|
Treści kształcenia: | 1. Systemy liczbowe ze szczególnym uwzględnieniem systemów dwójkowego, ósemkowego, szesnastkowego, dziesiętnego - konwersje. Operacje arytmetyczne w różnych systemach liczbowych. 2. Operacje bitowe. 3. Sposoby reprezentacji danych na przykładzie znaków (ASCII, Unicode), liczb, pliku graficznego, pakietu stosu protokołów TCP/IP. 4. Algebra Boole'a - definicje, podstawowe prawa, twierdzenia, dowody; upraszczanie wyrażeń (mapy Karnaugh). 5. Podstawy konstruowania układów cyfrowych. 6. Maszyna Turinga i elementy architektury komputerów 7. Elementy języków formalnych; notacja BNF; wyrażenia regularne. 8. Pojęcie algorytmu. Sposoby zapisu algorytmów - schemat blokowy, pseudokod, język naturalny. 9. Języki programowania - rodzaje, klasyfikacje i podziały. 10. Systemy operacyjne - główne zadania, typy i przykłady. 11. Sieci komputerowe - najważniejsze pojęcia związane z architekturą, topologią i urządzeniami sieciowymi. |
|
Literatura: |
1. J. Glenn Brookshear, Computer Science an Overview, Pearson International Edition, 2009 (po polsku: Wstęp do informatyki, WNT) 2. P. Fulmański, Ś. Sobieski, Wstęp do informatyki, wyd. UŁ, 2005 Uzupełniająca: 3. J-P. Tremblay, R.B.Bunt, Introduction to Computer Science, An Algorithmic approach, McGraw Hill International Edition 4. B.Brown, Binary Arithmetic, Computer Science Department Southern Polytechnic State Uniwersity 5. D. Reed, A Balanced Introduction to Computer Science |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN W
CK
WT CK
ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Adamczyk | |
Prowadzący grup: | Gabriela Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, ćwiczenia praktyczne, stoliki eksperckie referaty |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | - Na ocenę z ćwiczeń składają się: kolokwium oraz aktywność na zajęciach. Kolokwium sprawdza efekty kształcenia w zakresie umiejętności (efekty: 1, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13) - Na ocenę z wykładu składają się: ocena z egzaminu pisemnego. Egzamin pisemny jest w formie pytań zamkniętych i otwartych i sprawdza przede wszystkim efekty kształcenia z zakresu wiedzy, ale także i umiejętności (duży nacisk na umiejętność uzasadnienia udzielonej odpowiedzi, zilustrowanie jej adekwatnym przykładem; efekty: 1, 2, 3, 4, 9, 11, 12, 13). |
|
Treści kształcenia: | 1. Systemy liczbowe ze szczególnym uwzględnieniem systemów dwójkowego, ósemkowego, szesnastkowego, dziesiętnego - konwersje. Operacje arytmetyczne w różnych systemach liczbowych. 2. Operacje bitowe. 3. Sposoby reprezentacji danych na przykładzie znaków (ASCII, Unicode), liczb, pliku graficznego, pakietu stosu protokołów TCP/IP. 4. Algebra Boole'a - definicje, podstawowe prawa, twierdzenia, dowody; upraszczanie wyrażeń (mapy Karnaugh). 5. Podstawy konstruowania układów cyfrowych. 6. Maszyna Turinga i elementy architektury komputerów 7. Elementy języków formalnych; notacja BNF; wyrażenia regularne. 8. Pojęcie algorytmu. Sposoby zapisu algorytmów - schemat blokowy, pseudokod, język naturalny. 9. Języki programowania - rodzaje, klasyfikacje i podziały. 10. Systemy operacyjne - główne zadania, typy i przykłady. 11. Sieci komputerowe - najważniejsze pojęcia związane z architekturą, topologią i urządzeniami sieciowymi. |
|
Literatura: |
1. J. Glenn Brookshear, Computer Science an Overview, Pearson International Edition, 2009 (po polsku: Wstęp do informatyki, WNT) 2. P. Fulmański, Ś. Sobieski, Wstęp do informatyki, wyd. UŁ, 2005 Uzupełniająca: 3. J-P. Tremblay, R.B.Bunt, Introduction to Computer Science, An Algorithmic approach, McGraw Hill International Edition 4. B.Brown, Binary Arithmetic, Computer Science Department Southern Polytechnic State Uniwersity 5. D. Reed, A Balanced Introduction to Computer Science |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN CK
WT W
ŚR CZ CK
PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Adamczyk | |
Prowadzący grup: | Gabriela Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, ćwiczenia praktyczne, stoliki eksperckie referaty |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | - Na ocenę z ćwiczeń składają się: kolokwium oraz aktywność na zajęciach. Kolokwium sprawdza efekty kształcenia w zakresie umiejętności (efekty: 1, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13) - Na ocenę z wykładu składają się: ocena z egzaminu pisemnego. Egzamin pisemny jest w formie pytań zamkniętych i otwartych i sprawdza przede wszystkim efekty kształcenia z zakresu wiedzy, ale także i umiejętności (duży nacisk na umiejętność uzasadnienia udzielonej odpowiedzi, zilustrowanie jej adekwatnym przykładem; efekty: 1, 2, 3, 4, 9, 11, 12, 13). |
|
Treści kształcenia: | 1. Systemy liczbowe ze szczególnym uwzględnieniem systemów dwójkowego, ósemkowego, szesnastkowego, dziesiętnego - konwersje. Operacje arytmetyczne w różnych systemach liczbowych. 2. Operacje bitowe. 3. Sposoby reprezentacji danych na przykładzie znaków (ASCII, Unicode), liczb, pliku graficznego, pakietu stosu protokołów TCP/IP. 4. Algebra Boole'a - definicje, podstawowe prawa, twierdzenia, dowody; upraszczanie wyrażeń (mapy Karnaugh). 5. Podstawy konstruowania układów cyfrowych. 6. Maszyna Turinga i elementy architektury komputerów 7. Elementy języków formalnych; notacja BNF; wyrażenia regularne. 8. Pojęcie algorytmu. Sposoby zapisu algorytmów - schemat blokowy, pseudokod, język naturalny. 9. Języki programowania - rodzaje, klasyfikacje i podziały. 10. Systemy operacyjne - główne zadania, typy i przykłady. 11. Sieci komputerowe - najważniejsze pojęcia związane z architekturą, topologią i urządzeniami sieciowymi. |
|
Literatura: |
1. J. Glenn Brookshear, Computer Science an Overview, Pearson International Edition, 2009 (po polsku: Wstęp do informatyki, WNT) 2. P. Fulmański, Ś. Sobieski, Wstęp do informatyki, wyd. UŁ, 2005 Uzupełniająca: 3. J-P. Tremblay, R.B.Bunt, Introduction to Computer Science, An Algorithmic approach, McGraw Hill International Edition 4. B.Brown, Binary Arithmetic, Computer Science Department Southern Polytechnic State Uniwersity 5. D. Reed, A Balanced Introduction to Computer Science |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN CK
W
WT ŚR CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Adamczyk | |
Prowadzący grup: | Gabriela Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, ćwiczenia praktyczne, stoliki eksperckie referaty |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | - Na ocenę z ćwiczeń składają się: kolokwium oraz aktywność na zajęciach. Kolokwium sprawdza efekty kształcenia w zakresie umiejętności (efekty: 1, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13) - Na ocenę z wykładu składają się: ocena z egzaminu pisemnego. Egzamin pisemny jest w formie pytań zamkniętych i otwartych i sprawdza przede wszystkim efekty kształcenia z zakresu wiedzy, ale także i umiejętności (duży nacisk na umiejętność uzasadnienia udzielonej odpowiedzi, zilustrowanie jej adekwatnym przykładem; efekty: 1, 2, 3, 4, 9, 11, 12, 13). |
|
Treści kształcenia: | 1. Systemy liczbowe ze szczególnym uwzględnieniem systemów dwójkowego, ósemkowego, szesnastkowego, dziesiętnego - konwersje. Operacje arytmetyczne w różnych systemach liczbowych. 2. Operacje bitowe. 3. Sposoby reprezentacji danych na przykładzie znaków (ASCII, Unicode), liczb, pliku graficznego, pakietu stosu protokołów TCP/IP. 4. Algebra Boole'a - definicje, podstawowe prawa, twierdzenia, dowody; upraszczanie wyrażeń (mapy Karnaugh). 5. Podstawy konstruowania układów cyfrowych. 6. Maszyna Turinga i elementy architektury komputerów 7. Elementy języków formalnych; notacja BNF; wyrażenia regularne. 8. Pojęcie algorytmu. Sposoby zapisu algorytmów - schemat blokowy, pseudokod, język naturalny. 9. Języki programowania - rodzaje, klasyfikacje i podziały. 10. Systemy operacyjne - główne zadania, typy i przykłady. 11. Sieci komputerowe - najważniejsze pojęcia związane z architekturą, topologią i urządzeniami sieciowymi. |
|
Literatura: |
1. J. Glenn Brookshear, Computer Science an Overview, Pearson International Edition, 2009 (po polsku: Wstęp do informatyki, WNT) 2. P. Fulmański, Ś. Sobieski, Wstęp do informatyki, wyd. UŁ, 2005 Uzupełniająca: 3. J-P. Tremblay, R.B.Bunt, Introduction to Computer Science, An Algorithmic approach, McGraw Hill International Edition 4. B.Brown, Binary Arithmetic, Computer Science Department Southern Polytechnic State Uniwersity 5. D. Reed, A Balanced Introduction to Computer Science |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN W
CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Adamczyk | |
Prowadzący grup: | Gabriela Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, ćwiczenia praktyczne, stoliki eksperckie referaty |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | - Na ocenę z ćwiczeń składają się: kolokwium oraz aktywność na zajęciach. Kolokwium sprawdza efekty kształcenia w zakresie umiejętności (efekty: 1, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13) - Na ocenę z wykładu składają się: ocena z egzaminu pisemnego. Egzamin pisemny jest w formie pytań zamkniętych i otwartych i sprawdza przede wszystkim efekty kształcenia z zakresu wiedzy, ale także i umiejętności (duży nacisk na umiejętność uzasadnienia udzielonej odpowiedzi, zilustrowanie jej adekwatnym przykładem; efekty: 1, 2, 3, 4, 9, 11, 12, 13). |
|
Treści kształcenia: | 1. Systemy liczbowe ze szczególnym uwzględnieniem systemów dwójkowego, ósemkowego, szesnastkowego, dziesiętnego - konwersje. Operacje arytmetyczne w różnych systemach liczbowych. 2. Operacje bitowe. 3. Sposoby reprezentacji danych na przykładzie znaków (ASCII, Unicode), liczb, pliku graficznego, pakietu stosu protokołów TCP/IP. 4. Algebra Boole'a - definicje, podstawowe prawa, twierdzenia, dowody; upraszczanie wyrażeń (mapy Karnaugh). 5. Podstawy konstruowania układów cyfrowych. 6. Maszyna Turinga i elementy architektury komputerów 7. Elementy języków formalnych; notacja BNF; wyrażenia regularne. 8. Pojęcie algorytmu. Sposoby zapisu algorytmów - schemat blokowy, pseudokod, język naturalny. 9. Języki programowania - rodzaje, klasyfikacje i podziały. 10. Systemy operacyjne - główne zadania, typy i przykłady. 11. Sieci komputerowe - najważniejsze pojęcia związane z architekturą, topologią i urządzeniami sieciowymi. |
|
Literatura: |
1. J. Glenn Brookshear, Computer Science an Overview, Pearson International Edition, 2009 (po polsku: Wstęp do informatyki, WNT) 2. P. Fulmański, Ś. Sobieski, Wstęp do informatyki, wyd. UŁ, 2005 Uzupełniająca: 3. J-P. Tremblay, R.B.Bunt, Introduction to Computer Science, An Algorithmic approach, McGraw Hill International Edition 4. B.Brown, Binary Arithmetic, Computer Science Department Southern Polytechnic State Uniwersity 5. D. Reed, A Balanced Introduction to Computer Science |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.