UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody przetwarzania danych semistrukturalnych (XML)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-PS0OII
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody przetwarzania danych semistrukturalnych (XML)
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zaliczenia:

egzamin

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

- znajomość podstawowych pojęć z zakresu teorii relacyjnych baz danych;

- umiejętność projektowania schematów relacyjnych baz danych;

- znajomość podstaw dowolnego dialektu języka SQL;

- umiejętność tworzenia stron internetowych (znajomość języka HTML i kaskadowych arkuszy stylów CSS).

Wymaganie wstępne:

Aktywny Internet 1100-IA0OII

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zaprezentowanie podstawowych standardów związanych z metajęzykiem XML, który jest uniwersalnym tekstowym formatem przechowywania i wymiany różnych informacji, ponieważ dzięki rozszerzalności może służyć do opisu niemal dowolnych hierarchicznych danych. Celem zajęć laboratoryjnych jest omówienie różnych aspektów podstawowych technologii oraz kształtowanie praktycznych umiejętności ich stosowania (znakowanie, opis struktury dokumentu, walidacja, wyszukiwanie i transformacja danych itd.).

Efekty uczenia się:

Po zakończonym kursie student:

E1. definiuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z technologiami XML;

E2. zna składnię języka XML i reguły tworzenia dokumentów XML;

E3. zna podstawy tworzenia wyrażeń ścieżkowych XPath i reguł szablonowych XSLT;

E4. analizuje rzeczywistość będącą źródłem danych i na tej podstawie tworzy definicję typu dla złożonych dokumentów przy użyciu DTD oraz opis struktury i zawartości dla średnio złożonych dokumentów XML przy użyciu schematów XML;

E5. potrafi sprawdzić poprawność składniową i strukturalną dokumentu XML przy pomocy wybranego narzędzia oraz poprawnie zinterpretować większość wskazanych błędów;

E6. identyfikuje i opisuje co najmniej podstawowe wady i zalety wykorzystania wybranych technologii XML w praktyce;

E7. stosuje arkusze XSLT jako narzędzie podstawowych transformacji dokumentów XML;

E8. tworzy proste zapytania w języku XQuery do przetwarzania danych XML.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Strona przedmiotu: http://math.uni.lodz.pl/~smietan/pages/wmii/x_xml_dmi.html
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny i problemowy;

- metoda ćwiczeniowa;

- dyskusja;

- praca w grupach;

- studium przypadku.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z laboratorium składają się punkty uzyskane

- z pisemnych kolokwiów (40%) oceniających efekty kształcenia w zakresie wiedzy (E1-E4),

- za obowiązkowe projekty praktyczne (60%) sprawdzające efekty kształcenia w zakresie umiejętności (E4-E8).

Na ocenę ogólną składa się:

- ocena z laboratorium (60%),

- ocena z pisemnego testu wielokrotnego wyboru sprawdzającego efekty kształcenia w zakresie zarówno wiedzy, jak i umiejętności (40%),

przy czym obie oceny muszą być pozytywne.

Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do XML

1.1. XML a inne języki (SGML, HTML, XHTML)

1.2. Ogólny zarys standardu (podstawowe pojęcia, składnia, ogólna struktura dokumentu XML, rodzaje poprawności dokumentu XML, przestrzenie nazw, encje, określanie zasobów według położenia i nazwy)

2. Metody opisu struktury i zawartości dokumentu XML

2.1. Definicja typu dokumentu DTD

2.2. Schematy XML Schema

3. Łączenie i identyfikowanie zasobów XML

3.1. Proste łączenie wewnętrzne (atrybuty id i idref)

3.2. Tworzenie wewnętrznych i zewnętrznych łączy w dokumentach XML przy użyciu języka XLink

3.3. Adresowanie zasobów XML przy użyciu języka XPointer

3.4. Nawigowanie w hierarchicznej strukturze dokumentu XML danych przy pomocy wyrażeń XPath

4. Prezentacja i transformacja dokumentów XML

4.1. Kaskadowe arkusze stylów CSS

4.2. Arkusze XSLT

5. Język XQuery jako narzędzie tworzenia zapytań do struktur XML-owych (na przykładzie natywnego XML-owego serwera eXist)

6. Implementacja technologii XML-owych w systemach zarządzania bazami danych (na przykładzie Microsoft SQL Server i Oracle)

7. Przegląd zastosowań podstawowych technologii XML

Literatura:

Podstawowa:

1. Goldberg K.H. - XML. Szybki start, Helion 2014

2. Kazienko P. Gwiazda K. - XML na poważnie, Helion 2002

3. van Otegem M.- XSLT dla każdego, Helion 2003

4. Walmsley P. - Wszystko o XML Schema, WNT 2008

5. Dokumentacje XML i technologii związanych z XML (online http://www.w3.org/standards/xml/)

6. Slajdy do wykładu dostarczane studentom w postaci elektronicznej

Uzupełniająca:

1. Holzner S. - XML. Vademecum profesjonalisty, Helion 2001;

2. Holzner S. - XSLT. Vademecum profesjonalisty, Helion 2002;

3. Huddleston R. - XML. Tworzenie stron WWW z wykorzystaniem XML, CSS, XHTML oraz XSLT. Niebieski podręcznik (ebook), Helion 2013;

4. Marchal B. - XML w przykładach, Mikom 2001;

5. Walmsley P. - XQuery. Search Across a Variety of XML Data. 2nd Edition (ebook), O'Reilly Media 2015

6. Tutoriale konsorcjum W3C (online - http://www.w3schools.com/)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Śmietański
Prowadzący grup: Marek Śmietański
Strona przedmiotu: http://math.uni.lodz.pl/~smietan/pages/wmii/x_xml_dmi.html
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny i problemowy;

- metoda ćwiczeniowa;

- dyskusja;

- praca w grupach;

- studium przypadku.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z laboratorium składają się punkty uzyskane

- z pisemnych kolokwiów (40%) oceniających efekty kształcenia w zakresie wiedzy (E1-E4),

- za obowiązkowe projekty praktyczne (60%) sprawdzające efekty kształcenia w zakresie umiejętności (E4-E8).

Na ocenę ogólną składa się:

- ocena z laboratorium (60%),

- ocena z pisemnego testu wielokrotnego wyboru sprawdzającego efekty kształcenia w zakresie zarówno wiedzy, jak i umiejętności (40%),

przy czym obie oceny muszą być pozytywne.

Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do XML

1.1. XML a inne języki (SGML, HTML, XHTML)

1.2. Ogólny zarys standardu (podstawowe pojęcia, składnia, ogólna struktura dokumentu XML, rodzaje poprawności dokumentu XML, przestrzenie nazw, encje, określanie zasobów według położenia i nazwy)

2. Metody opisu struktury i zawartości dokumentu XML

2.1. Definicja typu dokumentu DTD

2.2. Schematy XML Schema

3. Łączenie i identyfikowanie zasobów XML

3.1. Proste łączenie wewnętrzne (atrybuty id i idref)

3.2. Tworzenie wewnętrznych i zewnętrznych łączy w dokumentach XML przy użyciu języka XLink

3.3. Adresowanie zasobów XML przy użyciu języka XPointer

3.4. Nawigowanie w hierarchicznej strukturze dokumentu XML danych przy pomocy wyrażeń XPath

4. Prezentacja i transformacja dokumentów XML

4.1. Kaskadowe arkusze stylów CSS

4.2. Arkusze XSLT

5. Język XQuery jako narzędzie tworzenia zapytań do struktur XML-owych (na przykładzie natywnego XML-owego serwera eXist)

6. Implementacja technologii XML-owych w systemach zarządzania bazami danych (na przykładzie Microsoft SQL Server i Oracle)

7. Przegląd zastosowań podstawowych technologii XML

Literatura:

Podstawowa:

1. Goldberg K.H. - XML. Szybki start, Helion 2014

2. Kazienko P. Gwiazda K. - XML na poważnie, Helion 2002

3. van Otegem M.- XSLT dla każdego, Helion 2003

4. Walmsley P. - Wszystko o XML Schema, WNT 2008

5. Dokumentacje XML i technologii związanych z XML (online http://www.w3.org/standards/xml/)

6. Slajdy do wykładu dostarczane studentom w postaci elektronicznej

Uzupełniająca:

1. Holzner S. - XML. Vademecum profesjonalisty, Helion 2001;

2. Holzner S. - XSLT. Vademecum profesjonalisty, Helion 2002;

3. Huddleston R. - XML. Tworzenie stron WWW z wykorzystaniem XML, CSS, XHTML oraz XSLT. Niebieski podręcznik (ebook), Helion 2013;

4. Marchal B. - XML w przykładach, Mikom 2001;

5. Walmsley P. - XQuery. Search Across a Variety of XML Data. 2nd Edition (ebook), O'Reilly Media 2015

6. Tutoriale konsorcjum W3C (online - http://www.w3schools.com/)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Śmietański
Prowadzący grup: Marek Śmietański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0