Projektowanie systemów bazodanowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-PSBZLI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie systemów bazodanowych |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Ilość godzin wykładu: | 16 |
Ilość godzin ćwiczeń: | 16 |
Forma studiów: | niestacjonarne (zaoczne) |
Wymagania wstępne: | Dobra znajomość relacyjnych baz danych i języka SQL. Podstawowe pojęcia z zakresu modelowania związków encji. Podstawowa znajomość zasad programowania strukturalnego i obiektowego. |
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się na projektowaniu systemów relacyjnych baz danych, tworzeniu aplikacji operujących na bazach danych. |
Efekty uczenia się: |
E1) rozumie znaczenie systemów baz danych oraz obszar ich zastosowań E2) zna i wyjaśnia pojęcia dotyczące relacyjnych baz danych i ich systemów E3) analizuje różne kwestie związane z reprezentacją pewnego fragmentu rzeczywistości w systemie bazodanowym E4) tworzy i manipuluje bazą danych używając instrukcji języka SQL E5) zna główne aspekty inżynierii oprogramowania E6) zna i tworzy główne artefakty we wskazanym języku programowania E7) tworzy logiczny diagram bazy danych E8) tworzy model fizyczny bazy danych E9) rozumie pojęcie integralności danych, potrafi ją zapewnić wykorzystując odpowiednie elementy bazy danych E10) tworzy wskazane fragmenty systemu bazodanowego E11) potrafi pracować indywidualnie i w grupie nad zadanym projektem E12) potrafi organizować proces uczenia się E13) prezentuje wykonane zadania i uzasadnia wybrane rozwiązania E14) rozumie potrzebę ciągłego dokształcania E15) przestrzega norm prawnych i etycznych w swoich działaniach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 16 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Bleja | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
LI
LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 16 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Bleja | |
Prowadzący grup: | Michał Bleja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Studium przypadku Wykład konwersatoryjny Metoda projektu Metoda ćwiczeniowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę laboratorium składają się punkty wystawione na podstawie prezentowanych projektów. Sprawdzane są w ten sposób efekty: E3, E4, E6, E7, E8, E9, E10, E11, E12, E13. E14. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Egzamin sprawdza efekty kształcenia E1-E10. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z laboratorium. Ocena końcowa przedmiotu jest średnią ważoną oceny z laboratorium i oceny z wykładu. |
|
Treści kształcenia: | 1. Zaawansowane możliwości języka SQL (dialekt T-SQL) - wbudowane funkcje w SQL Server - grupowanie z opcjami ROLLUP, CUBE, GROUPING SETS - samozłączenia - operatory algebraiczne - zapytania drzewiaste - funkcje analityczne. 2. Projektowanie systemów bazodanowych - metodologia projektowania systemów bazodanowych - analiza wymagań klienta - tworzenie diagramów związków encji (notacja Barkera, notacja Chena) - tworzenie fizycznego modelu baz danych: a) omówienie i wykorzystanie różnych sposobów zapewnienia integralności baz danych b) normalizacja schematu relacyjnego c) tworzenie bazy danych d) tworzenie perspektyw i indeksów - tworzenie użytkowników bazy danych, nadawanie im przywilejów i ról - omówienie najczęściej wykorzystywanych perspektyw systemowych w SQL Server 3. Omówienie podziału baz danych ze względu na zastosowanie, wybrane przykłady zastosowań 4. Porównanie SZBD takich jak Oracle, SQL Server 5. Podstawowa komunikacja z bazą danych poprzez język C# 6. Kwestie bezpieczeństwa systemów bazodanowych 7. Inne modele baz danych 8. Wprowadzenie do architektury multitanent |
|
Literatura: |
1. Michael J. Hernandez, „Bazy danych dla zwykłych śmiertelników.”, EDU-MIKOM, Warszawa 1998 2. R. Barker, „CASE*MethodSM. Modelowanie związków encji”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1996 3. R. Stephens, R. Plew, „Relacyjne bazy danych. Projektowanie”, Wydawnictwo Robomatic, Wrocław 2002 4. Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska, Krzysztof Matejewski, „Relacyjne bazy danych. Wykłady i ćwiczenia”, Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa 2009 5. SQL Server technical documentation https://learn.microsoft.com/en-us/sql/sql-server/?view=sql-server-ver16 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LI
LI
N W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 16 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Stasiak | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Studium przypadku Wykład konwersatoryjny Metoda projektu Metoda ćwiczeniowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę laboratorium składają się punkty z testów i kolokwiów oraz punkty wystawione na podstawie przesyłanych przez studentów rozwiązań ćwiczeń i prac domowych. Sprawdzane są w ten sposób efekty: E3, E4, E6, E7, E8, E9, E10, E11, E12, E13. E14. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Egzamin sprawdza efekty kształcenia E1-E10. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z laboratorium. Ocena końcowa przedmiotu jest średnią ważoną oceny z laboratorium i oceny z wykładu. |
|
Treści kształcenia: | 1. Zaawansowane możliwości języka SQL (dialekt Oracle) - wbudowane funkcje Oracle 11g - grupowanie z opcjami ROLLUP, CUBE, GROUPING SETS - samozłączenia - operatory algebraiczne - zapytania drzewiaste - funkcje analityczne. 2. Projektowanie systemów bazodanowych - metodologia projektowania systemów bazodanowych - analiza wymagań klienta - tworzenie diagramów związków encji (notacja Barkera, notacja Chena) - tworzenie fizycznego modelu baz danych: a) omówienie i wykorzystanie różnych sposobów zapewnienia integralności baz danych b) normalizacja schematu relacyjnego c) tworzenie bazy danych d) tworzenie perspektyw i indeksów - tworzenie użytkowników bazy danych, nadawanie im przywilejów i ról - omówienie najczęściej wykorzystywanych perspektyw systemowych w Oracle 3. Omówienie podziału baz danych ze względu na zastosowanie, wybrane przykłady zastosowań 4. Porównanie SZBD takich jak Oracle, PostgreSQL, MySQL 5. Komunikacja z bazą danych poprzez język PHP (dostępne funkcje, ilustrowanie możliwości) 6. Kwestie bezpieczeństwa systemów bazodanowych 7. Różne modele baz danych, bazy NoSQL i NewSQL 8. Architektura multitenant |
|
Literatura: |
1. Michael J. Hernandez, „Bazy danych dla zwykłych śmiertelników.”, EDU-MIKOM, Warszawa 1998 2. R. Barker, „CASE*MethodSM. Modelowanie związków encji”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1996 3. R. Stephens, R. Plew, „Relacyjne bazy danych. Projektowanie”, Wydawnictwo Robomatic, Wrocław 2002 4. Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska, Krzysztof Matejewski, „Relacyjne bazy danych. Wykłady i ćwiczenia”, Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa 2009 5. Jason Price, „Oracle Database 11g i SQL. Programowanie”, Helion 2009 6. Yuli Vasiliev, „PHP i Oracle. Tworzenie aplikacji webowych: od przetwarzania danych po Ajaksa”, Helion 2009 7. Oracle® Database SQL Language Reference 12c Release 1 (12.1), E41329-25 (pdf) https://docs.oracle.com/database/121/SQLRF/E41329-25.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
N LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 16 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Stasiak | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Studium przypadku Wykład konwersatoryjny Metoda projektu Metoda ćwiczeniowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę laboratorium składają się punkty z testów i kolokwiów oraz punkty wystawione na podstawie przesyłanych przez studentów rozwiązań ćwiczeń i prac domowych. Sprawdzane są w ten sposób efekty: E3, E4, E6, E7, E8, E9, E10, E11, E12, E13. E14. Egzamin sprawdza efekty kształcenia E1-E10. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z laboratorium. Ocena końcowa przedmiotu jest średnią ważoną oceny z laboratorium i oceny z wykładu. |
|
Treści kształcenia: | 1. Zaawansowane możliwości języka SQL (dialekt Oracle) - wbudowane funkcje Oracle 11g - grupowanie z opcjami ROLLUP, CUBE, GROUPING SETS - samozłączenia - operatory algebraiczne - zapytania drzewiaste - funkcje analityczne. 2. Projektowanie systemów bazodanowych - metodologia projektowania systemów bazodanowych - analiza wymagań klienta - tworzenie diagramów związków encji (notacja Barkera, notacja Chena) - tworzenie fizycznego modelu baz danych: a) omówienie i wykorzystanie różnych sposobów zapewnienia integralności baz danych b) normalizacja schematu relacyjnego c) tworzenie bazy danych d) tworzenie perspektyw i indeksów - tworzenie użytkowników bazy danych, nadawanie im przywilejów i ról - omówienie najczęściej wykorzystywanych perspektyw systemowych w Oracle 3. Omówienie podziału baz danych ze względu na zastosowanie, wybrane przykłady zastosowań 4. Porównanie SZBD takich jak Oracle, PostgreSQL, MySQL 5. Komunikacja z bazą danych poprzez język PHP (dostępne funkcje, ilustrowanie możliwości) 6. Kwestie bezpieczeństwa systemów bazodanowych 7. Różne modele baz danych, bazy NoSQL i NewSQL 8. Architektura multitenant |
|
Literatura: |
1. Michael J. Hernandez, „Bazy danych dla zwykłych śmiertelników.”, EDU-MIKOM, Warszawa 1998 2. R. Barker, „CASE*MethodSM. Modelowanie związków encji”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1996 3. R. Stephens, R. Plew, „Relacyjne bazy danych. Projektowanie”, Wydawnictwo Robomatic, Wrocław 2002 4. Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska, Krzysztof Matejewski, „Relacyjne bazy danych. Wykłady i ćwiczenia”, Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa 2009 5. Jason Price, „Oracle Database 11g i SQL. Programowanie”, Helion 2009 6. Yuli Vasiliev, „PHP i Oracle. Tworzenie aplikacji webowych: od przetwarzania danych po Ajaksa”, Helion 2009 7. Oracle® Database SQL Language Reference 12c Release 1 (12.1), E41329-25 (pdf) https://docs.oracle.com/database/121/SQLRF/E41329-25.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
LI
LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 16 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Liudmyla Koliechkina | |
Prowadzący grup: | Liudmyla Koliechkina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Studium przypadku Wykład informacyjny i konwersatoryjny Metoda projektu Metoda ćwiczeniowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena z ćwiczenia jest oceną za częściowe projekty (studenci wykonują komponenty systemu bazodanowego w klasie). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Ocena z wykładu jest oceną uzyskaną z egzaminu. Ocena końcowa przedmiotu jest średnią ważoną oceny z ćwiczeń i oceny z wykładu. Efekty kształcenia E1-E15 są sprawdzane na bazie częściowych projektów i projektu końcowego wykonywanego przez studentów. Student musi być obecny nie mniej 80 % zajęć. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. |
|
Treści kształcenia: | 1. Projektowanie bazy danych (modele konceptualne i relacyjne) - tworzenie diagramu związków encji - normalizacja schematu relacyjnego 2. Język PL/SQL - tworzenie bloków anonimowych (struktury sterujące, kursory, obsługa wyjątków) - tworzenie funkcji i procedur, wyzwalaczy, pakietów 3. Tworzenie bazy danych na podstawie projektu - tworzenie bazy danych na podstawie diagramu ERD - tworzenie perspektyw - zilustrowanie wybranych możliwości języka PL/SQL 4. Tworzenie fragmentów aplikacji operującej na bazie danych |
|
Literatura: |
1. Krystyna Czapla, „Bazy danych. Podstawy projektowania i języka SQL”, Helion, Gliwice 2015 2. Lech Banachowski, Elżbieta Mrówka - Matejewska, Krzysztof Stencel, „Systemy baz danych. Wykłady i ćwiczenia”, Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa 2004 3. Thomas Connolly, Carolyn Begg, „Systemy baz danych”, Wydawnictwo RM, Warszawa 2004 4. Paweł Urbanowicz, Marcin Płonkowski, Dmitry Urbanowicz, „Bazy danych. Teoria i praktyka. Podręcznik dla studentów uczelni wyższych.”, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010 5. Jason Price, „Oracle Database 11g i SQL. Programowanie”, Helion 2009 6. Oracle® Database SQL Language Reference 11g Release 2 (11.2) E41084-03 (pdf) https://docs.oracle.com/cd/E11882_01/server.112/e41084.pdf 7. R. Stephens, R. Plew, „Relacyjne bazy danych. Projektowanie”, Wydawnictwo Robomatic, Wrocław 2002 8. Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska, Krzysztof Matejewski, „Relacyjne bazy danych. Wykłady i ćwiczenia", Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa 2009 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 16 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Liudmyla Koliechkina | |
Prowadzący grup: | Liudmyla Koliechkina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 16 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Liudmyla Koliechkina | |
Prowadzący grup: | Liudmyla Koliechkina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Studium przypadku Wykład informacyjny i konwersatoryjny Metoda projektu Metoda ćwiczeniowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena z ćwiczenia jest oceną za częściowe projekty (studenci wykonują komponenty systemu bazodanowego w klasie). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Ocena z wykładu jest oceną uzyskaną z egzaminu. Ocena końcowa przedmiotu jest średnią ważoną oceny z ćwiczeń i oceny z wykładu. Efekty kształcenia E1-E15 są sprawdzane na bazie częściowych projektów i projektu końcowego wykonywanego przez studentów. |
|
Treści kształcenia: | 1. Projektowanie bazy danych (modele konceptualne i relacyjne) - tworzenie diagramu związków encji - normalizacja schematu relacyjnego 2. Język PL/SQL - tworzenie bloków anonimowych (struktury sterujące, kursory, obsługa wyjątków) - tworzenie funkcji i procedur, wyzwalaczy, pakietów 3. Tworzenie bazy danych na podstawie projektu - tworzenie bazy danych na podstawie diagramu ERD - tworzenie perspektyw - zilustrowanie wybranych możliwości języka PL/SQL 4. Tworzenie fragmentów aplikacji operującej na bazie danych |
|
Literatura: |
1. Krystyna Czapla, „Bazy danych. Podstawy projektowania i języka SQL”, Helion, Gliwice 2015 2. Lech Banachowski, Elżbieta Mrówka - Matejewska, Krzysztof Stencel, „Systemy baz danych. Wykłady i ćwiczenia”, Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa 2004 3. Thomas Connolly, Carolyn Begg, „Systemy baz danych”, Wydawnictwo RM, Warszawa 2004 4. Paweł Urbanowicz, Marcin Płonkowski, Dmitry Urbanowicz, „Bazy danych. Teoria i praktyka. Podręcznik dla studentów uczelni wyższych.”, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010 5. Jason Price, „Oracle Database 11g i SQL. Programowanie”, Helion 2009 6. Oracle® Database SQL Language Reference 11g Release 2 (11.2) E41084-03 (pdf) https://docs.oracle.com/cd/E11882_01/server.112/e41084.pdf 7. R. Stephens, R. Plew, „Relacyjne bazy danych. Projektowanie”, Wydawnictwo Robomatic, Wrocław 2002 8. Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska, Krzysztof Matejewski, „Relacyjne bazy danych. Wykłady i ćwiczenia", Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa 2009 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 16 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Bleja | |
Prowadzący grup: | Michał Bleja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.