Antropologia i semiotyka kultury popularnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-DAP606 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia i semiotyka kultury popularnej |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zaprezentowanie spectrum współczesnych ujęć kultury popularnej, w tym problemu rozmycia granic między kulturą popularną a elitarną. Przedmiotem dyskusji są przemiany i tendencje we współczesnej kulturze popularnej oraz jej leitmotivy, np. miejsce optyk feministycznych, genderowych, performatywnych i posthumanistycznych w kulturowym głównym nurcie. Studenci zapoznają się także z perspektywą hybrydyzacji kultury popularnej oraz konwergencji kultury symbolicznej i ekonomii. Uczestnicy kursu uczą się analizy semiotycznej i antropologicznej najistotniejszych współczesnie procesów zachodzących w kulturze popularnej. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: Student zna teorie kultury popularnej (szkoła semiotyczna, brytyjskie studia kulturowe, teorie kiczu etc.) i jest w stanie w stanie zdefiniować repertuar współczesnych ujęć kultury popularnej. Wskazuje i rozróżnia przemiany i tendencje we współczesnej kulturze popularnej oraz jej motywy przewodnie. Ponadto identyfikuje problemy konwergencji kultury symbolicznej, ekonomii i techniki. 2. Umiejętności: Uczestnik konwersatorium rozpoznaje i analizuje najistotniejsze współczesne procesy zachodzące w kulturze popularnej. Powinien umieć krytycznie oceniać szanse i zagrożenia związane ze przeobrażeniami kultury popularnej oraz charakteryzować społeczne konsekwencje tych przemian (zjawiska sakralizacji, profanacji i infantylizacji wybranych motywów kulturowych etc.). Zdobytą wiedzę teoretyczną student wykorzystuje do analizy symboli i artefaktów kultury popularnej. Umie także diagnozować nowe procesy i problemy pojawiające się na styku kultury, sztuki, ekonomii i techniki. 3. Postawy/Kompetencje: Student potrafi samodzielnie i w grupie analizować przekazy kultury popularnej i osadzać je w szerszym kontekście procesów makrospołecznych. Formułuje i prezentuje samodzielne stanowisko w dyskusji nad przemianami praktyk kulturowych oraz krytycznie analizuje wybrane fenomeny z obszaru kultury popularnej pod kątem społecznym, politycznym i etycznym. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.