UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia i semiotyka kultury popularnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-DAP606
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia i semiotyka kultury popularnej
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Skrócony opis:

Celem kursu jest zaprezentowanie spectrum współczesnych ujęć kultury popularnej, w tym problemu rozmycia granic między kulturą popularną a elitarną. Przedmiotem dyskusji są przemiany i tendencje we współczesnej kulturze popularnej oraz jej leitmotivy, np. miejsce optyk feministycznych, genderowych, performatywnych i posthumanistycznych w kulturowym głównym nurcie. Studenci zapoznają się także z perspektywą hybrydyzacji kultury popularnej oraz konwergencji kultury symbolicznej i ekonomii. Uczestnicy kursu uczą się analizy semiotycznej i antropologicznej najistotniejszych współczesnie procesów zachodzących w kulturze popularnej.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

Student zna teorie kultury popularnej (szkoła semiotyczna, brytyjskie studia kulturowe, teorie kiczu etc.) i jest w stanie w stanie zdefiniować repertuar współczesnych ujęć kultury popularnej. Wskazuje i rozróżnia przemiany i tendencje we współczesnej kulturze popularnej oraz jej motywy przewodnie. Ponadto identyfikuje problemy konwergencji kultury symbolicznej, ekonomii i techniki.

2. Umiejętności:

Uczestnik konwersatorium rozpoznaje i analizuje najistotniejsze współczesne procesy zachodzące w kulturze popularnej. Powinien umieć krytycznie oceniać szanse i zagrożenia związane ze przeobrażeniami kultury popularnej oraz charakteryzować społeczne konsekwencje tych przemian (zjawiska sakralizacji, profanacji i infantylizacji wybranych motywów kulturowych etc.). Zdobytą wiedzę teoretyczną student wykorzystuje do analizy symboli i artefaktów kultury popularnej. Umie także diagnozować nowe procesy i problemy pojawiające się na styku kultury, sztuki, ekonomii i techniki.

3. Postawy/Kompetencje:

Student potrafi samodzielnie i w grupie analizować przekazy kultury popularnej i osadzać je w szerszym kontekście procesów makrospołecznych. Formułuje i prezentuje samodzielne stanowisko w dyskusji nad przemianami praktyk kulturowych oraz krytycznie analizuje wybrane fenomeny z obszaru kultury popularnej pod kątem społecznym, politycznym i etycznym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0