UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka opiekuńczo-wychowawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-GLOT501
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka opiekuńczo-wychowawcza
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Student musi zaliczyć kolejne semestry zajęć z bloku kształcenie nauczycielskie przygotowujące do kolejnych etapów praktyk.

Skrócony opis:

Praktyki w programie specjalizacji nauczycielskiej stanowią praktyczne przygotowanie studentów do roli nauczyciela języka niemieckiego i wychowawcy. Podzielone zostały na 3 sekwencje, realizowane są po ukończeniu i zaliczeniu każdego kolejnego semestru zajęć z dydaktyki szczegółowej. Program następujących po sobie zajęć z dydaktyki szczegółowej został tak pomyślany, aby studenci stopniowo zapoznawali się z tajnikami warsztatu pracy nauczyciela języka niemieckiego. Następujące po nich sekwencje praktyk mają na celu umożliwić studentom konfrontację ich teoretycznego przygotowania z praktyką szkolną oraz wdrożenie do nauczania przedmiotu pod kierunkiem doświadczonych nauczycieli pełniących funkcję mentorów.

Efekty uczenia się:

W wyniku czynnego uczestniczenia w zajęciach studenci:

3.1 znają:

e1 – specyfikę szkoły lub placówki dydaktycznej, w której odbywają praktykę, w szczególności zadania dydaktyczne, sposób funkcjonowania i organizację pracy pracowników – uczestników procesów pedagogicznych oraz dokumentację prowadzoną przez placówkę oświatową, 01SN1A_W04

e2 – rolę, funkcję i zadania dydaktyczne nauczyciela przedmiotowego,01SN1A_W05

e3 – warsztat pracy nauczyciela przedmiotowego – wychowawcy, tj.: zasady, metody, strategie i techniki nauczania i uczenia się potrzebne do zaplanowania, przygotowania, przeprowadzenia i ewaluacji procesu dydaktycznego z konkretną grupą docelową,01SN1A_WO5

e4 – środki dydaktyczne i metody pracy z nimi potrzebne do przygotowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych,01SN1A_W05

e5 – dokumentację prowadzoną przez nauczyciela – wychowawcę, 01SN1A_W04

e6 – metody ewaluacji i autorefleksji,01SN1A_W08

3.2 umieją :

e7 – obserwować i ocenić czynności wychowawcze i działania dydaktyczne nauczyciela języka niemieckiego – opiekuna praktyk z ramienia szkoły, 01SN1A_U01, 01SN1A_U02

e8 – dokonać analizy obserwowanej lekcji pod kątem jej efektywności, 01SN1A_U03

e9 – samodzielnie zaplanować, przygotować, przeprowadzić i ocenić lekcję języka niemieckiego,01SN1A_U04

e10 – przygotować proces dydaktyczny, dostosować go potrzeb kognitywnych i językowych konkretnej grupy docelowej , 01SN1A_U04

e11 – nawiązać komunikację z konkretną grupą docelową w języku ojczystym i właściwie rozwijać komunikację w języku obcym,01SN1A_U07

e12 – wykorzystać różne pomoce dydaktyczne w celu przygotowania procesu dydaktycznego dla wszystkich typów uczących się,01SN1A_U05

e13 – zaplanować, przygotować i przeprowadzić proces kontroli osiągnięć w konkretnej grupie docelowej,01SN1A_U04

e14 – przygotować dokumentację lekcji, dokumentować przebieg procesu dydaktycznego na różnych etapach edukacyjnych 01SN1A_U04

e15 – dokonać ewaluacji własnej pracy dydaktycznej oraz autorefleksji przygotowania do pracy w zawodzie nauczyciela języka niemieckiego. 01SN1A_U03:

e16 – aktywizowania aktywności poznawczej uczniów,01SN1A_04

3.3. potrafią

e17 – współpracować z nauczycielami oraz uczniami w podejmowaniu konkretnych działań dydaktycznych 01SN1A_K03

e18 – uznać konieczność doskonalenia swojego warsztatu nauczyciela 01SN1A_K01

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Wesołowska
Prowadzący grup: Dorota Wesołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Praktyki - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Wesołowska
Prowadzący grup: Dorota Wesołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Praktyki - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zależne od opiekuna praktyk z ramienia szkoły


Sposoby i kryteria oceniania:

Po zakończeniu praktyk opiekuńczo-wychowawczych student powinien przedstawić:

1. Dzienniczek Praktyk powinien zawierać:

1. Informacje na temat hospitowanych lekcji – temat lekcji, data obserwacji, plan lekcji

2. Informacje o potkaniach z dyrekcją szkoły, z pedagogiem szkolnym

3. Ocenę opiekuna praktyk z ramienia placówki oświatowej

4. Autorefleksję

2. Portfolio metodyczne powinno zawierać:

1. Arkusze obserwacji 10 hospitowanych lekcji ( w tym lekcji wychowawczej)

2. Raport funkcjonowania szkoły

3. Autorefleksję na temat:

a. Programu nauczania opracowanego dla specjalności nauczycielskiej , tj. stopnia przygotowania do praktyk opiekuńczo-wychowawczych na zajęciach dydaktycznych;

b. Możliwości zastosowania wiedzy teoretycznej w praktyce szkolnej na przykładzie konkretnego przypadku;

c. Przydatności praktyk opiekuńczo-wychowawczych w przygotowaniu do zawodu nauczyciela.


Oceny praktyk opiekuńczo-wychowawczych dokonuje opiekun praktyk z ramienia placówki oświatowej, a zatwierdza ją opiekun praktyk z ramienia uczelni po przedstawieniu wyżej opisanej dokumentacji.



Szczegółowe treści kształcenia:

Praktyki opiekuńczo-wychowawcze (realizowane po zajęciach wchodzących w skład modułu 1 w wymiarze 30 godzin po semestrze III ), których celem jest zweryfikowanie nabytej wiedzy z zakresu psychologii i pedagogiki w realiach szkolnych. Studenci będą mogli obserwować życie szkoły jako placówki edukacyjno– wychowawczej, zapoznać się z problemami środowiska uczniowskiego oraz ze sposobami ich rozwiązywania.

Literatura:

Podana na zajęciach z psychopedagogiki i dydaktyki szczegółowej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6