Komunikacja międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-NJPO107 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | podyplomowe |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
W czasie zajęć uczestnicy zapoznają się z kluczowymi koncepcjami przedstawionymi w światowej i krajowej literaturze przedmiotu przydatnymi do opisu doświadczeń międzykulturowych oraz ich rozumienia i przygotowujące do pracy w środowisku wielokulturowym. Ważnym punktem zajęć będzie analiza studiów przypadków - m.in. zdarzeń interkulturowych, w których doszło do zakłóceń, a także przykładów interkulturowych działań o charakterze edukacyjnym (m.in. warsztatów, lekcji, gier). |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: 1. najważniejsze światowe koncepcje i terminy stosowane w badaniach interkulturowych w odniesieniu do roli, jakie pełnią w nauczaniu jpjo/2, w tym w nauczaniu specjalistycznym, przygotowującym cudzoziemców do podjęcia studiów i pracy zawodowej w Polsce (W01PKS_2A _W02); 2. problemy (wynikające m.in. ze stereotypizacji, uprzedzeń, szoku kulturowego, różnic kulturowych) związane z pobytem, pracą i nauką uczących się jpjo/2 z doświadczeniem migracji (W01PKS_2A_W04); 3. najważniejsze zasady podejścia interkulturowego w nauczaniu jpjo/2 umożliwiające skuteczne kształcenie osób z doświadczeniem migracji (W01PKS_2A_W03). Student potrafi: 1. wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze do skutecznego diagnozowania i rozwiązywania problemów w zakresie prowadzenia dialogu międzykulturowego w trakcie nauczania jpjo/2 (01PKS_2A_U01); 2. samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności w zakresie pedagogiki interkulturowej, np. planowania procesu nauczania, wykorzystując wartościowe pomoce naukowe i materiały edukacyjne (01PKS_2A_U02; ) 3) krytycznie i polemicznie, z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacyjnych, ustosunkowywać się do propozycji metodycznych związanych z nauczaniem jpjo/2 niespełniających kryteriów dobrych praktyk interkulturowych (01PKS_2A_U03) 4) występować w roli kompetentnego i wrażliwego pośrednika kulturowego – ciekawie i kompetentnie przekazywać przedstawicielom środowisk cudzoziemskich i emigracyjnych wiedzę o Polsce i jej kulturze (01PKS_2A_U06). Student jest gotów do: 1. stosowania nabytej wiedzy i umiejętności z zakresu komunikowania się interkulturowego do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych w czasie wykonywania zawodu nauczyciela jpjo/2 oraz w każdej innej roli społecznej wymagającej podejmowania działań w środowisku wielokulturowym (01PKS_2A_K01); 2. inspirowania innowacyjnych działań i projektów o charakterze edukacyjnym i kulturowym, które wpłyną pozytywnie na jakość kontaktów międzyludzkich w społeczeństwie wielokulturowym oraz wzmocnią pozytywny wizerunek Polski i Polaków (01PKS_2A_K02; K03). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Prowadzący grup: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Paulina Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Krytyczna analiza tekstów, dyskusja grupowa, burza mózgu, praca w grupie, praca w parach, praca pisemna, grupowa ewaluacja rezultatów pracy. |
|
Literatura: |
Kompetencje międzykulturowe. Materiały edukacyjne dla rad pedagogicznych, red. Marzena Rafalska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016 (PDF dostępny na stronie ww.ore.edu.pl). M. Byram i in., 2011, Autobiografia spotkań międzykulturowych, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji; PDF dostępny na stronie: https://rm.coe.int/autobiografi-a-spotkan-miedzykulturowych/16806bf02f - Geert Hofstede, Jan Hofstede, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, wyd. II, Warszawa 2007. - F. Trompenaars, Ch. Hampden - Turner, Siedem wymiarów kultury, Kraków, 2002. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Prowadzący grup: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Forma studiów: | podyplomowe |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.