UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logika i retoryka w życiu prywatnym i zawodowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PL014B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logika i retoryka w życiu prywatnym i zawodowym
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Brak.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie podstawowych zasad z zakresu logiki i retoryki praktycznej.

W trakcie zajęć studenci (za pomocą prezentacji wykładowcy, pracy w grupach lub parach oraz dyskusji panelowych) uzyskują wiedzę dotyczącą mechanizmów i zasad logicznego myślenia, będących podstawą tzw. logiki zdrowego rozsądku. Pod kierunkiem wykładowcy uczą się rozpoznawania dowodów, argumentów, wniosków, faktów i opinii itp. Ćwiczenia mają na celu ukazania różnic między argumentacją logiczną, retoryczną a erystyczną, służącą manipulacji. Podczas symulowanych rozmów studenci poznają także zasady prowadzenia dialogu oraz dyskusji w większym gronie. Pośrednim celem kursu jest pokazanie związku między nauką poprawnego myślenia a prakseologią czyli nauką o sposobach skutecznego działania.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza

Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych pojęć i zasad z zakresu argumentacji logicznej i retorycznej.

2. Umiejętności

Student potrafi zastosować wiedzę logiczną w sytuacjach zawodowych oraz życia codziennego - potrafi logicznie argumentować aby uzyskać zamierzony efekt, rozpoznaje nieuczciwe chwyty erystyczne i umie obronić się przed nierzeczową argumentacją opartą na sofizmatach.

3. Kompetencje społeczne

Student ma świadomość, iż wiedza z zakresu logiki oraz retoryki jest narzędziem wspomagającym komunikację interpersonalną, grupową oraz masową. Student potrafi komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazywać swoją wiedzę innym w sposób rzetelny, kompetentny oraz skuteczny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anetta Gajda
Prowadzący grup: Anetta Gajda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

• wykład

• prezentacja

• dyskusja

• debata

• giełda pomysłów

• ćwiczenia praktyczne



Sposoby i kryteria oceniania:

• aktywność na zajęciach - 25%

• trzy zaliczenia cząstkowe na podstawie wiedzy uzyskanej na zajęciach – 75 %



Szczegółowe treści kształcenia:

1. Związki logiki z retoryką.

2. Filary i bariery krytycznego myślenia.

3. Narzędzia logicznego myślenia.

4. Myślenie logiczne i argumentacja logiczna

5. Typy błędów logicznych

6. Zaburzenia myślenia

7. Logika a prakseologia

8. Polemika intelektualna.

9. Argumentacja retoryczna i rola emocji w sztuce perswazji.

10. Argumentacja erystyczna oraz refutacja czyli sztuka odpierania zarzutów.

11. Zasady prowadzenia dyskusji. Debata oksfordzka.

12. Negocjacje i mediacje



Literatura:

Barłowska M., Budzyńska-Daca A., Załęska M., Retoryka, Warszawa 2008.

Barłowska M., Budzyńska-Daca A., Załęska M., Ćwiczenia z retoryki, Warszawa 2010.

Budzyńska-Daca, Kwosek J., Erystyka czyli o sztuce prowadzenia sporów, Warszawa 2011.

Folta M., Negocjowanie i mediacja w życiu. 32 techniki heurystyczne dla kreatywnego dialogu, Wrocław 2003.

Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, PWN, Warszawa 2013.

Kisielewicz A., Logika i argumentacja, Praktyczny kurs krytycznego myslenia, Warszawa 2017.

Korolko M. , Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998.

Korolko M., Retoryka i erystyka dla prawników, Warszawa 2001.

Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonywająco mówić, Kraków 2005.

Obremski K., Retoryka dla studentów historii, politologii i dziennikarstwa, Toruń 2004.

Szymanek K., Wieczorek K. A., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2003.

Szymanek K. , Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001.

Ziembiński Z., Logika praktyczna, Warszawa 2012.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6