Podstawy warsztatu językoznawczego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-PL122A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy warsztatu językoznawczego |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Wiedza o języku z zakresu szkoły średniej, umiejętność podstawowej obsługi komputera. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z narzędziami w pracy polonisty, takimi jak: słowniki tradycyjne i cyfrowe, korpusy tekstów, poradnie językowe, aplikacje przydatne w tworzeniu i sprawdzaniu tekstów. Część zajęć jest prowadzona w bibliotece lub w pracowni komputerowej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna i rozumie: 1. w zaawansowanym stopniu miejsce leksykografii w systemie nauk, jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz sposób jej powiązania z leksykologią i innymi dyscyplinami językoznawstwa (01P-1A_W01) 2. terminologię, teorie i metodologie z zakresu leksykografii, językoznawstwa korpusowego (01P-1A_W02) 3. metody analizy i interpretacji różnych tekstów właściwych dla leksykografii i językoznawstwa korpusowego (01P-1A_W04) 4. prawne i etyczne uwarunkowania tworzenia słowników, korzystania z nowoczesnych technologii komputerowych w przetwarzaniu tekstów, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (01P-1A_W06) Umiejętności Student potrafi: 1. innowacyjnie formułować i analizować problemy badawcze z zakresu leksykografii, dobierać odpowiednie metody i narzędzia badawcze służące opracowaniu własnych korpusów tekstów, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie semantyki językoznawczej (01P-1A_U01) 2. rozpoznać słowniki właściwe dla kierunku studiów polonistycznych oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym (01P-1A_U02) 3. tworzyć, redagować oraz korygować teksty, zgodnie z zasadami poprawnego stylu oraz kultury języka polskiego, odwołując się przy tym do różnego rodzaju słowników i stosując nowoczesne technologie komputerowe (01P-1A_U05) 4. merytorycznie argumentować, z wykorzystaniem poglądów własnych i innych autorów, oraz formułować wnioski dotyczące semantycznych i pragmatycznych aspektów funkcjonowania leksyki w tekstach (01P-1A_U06) Kompetencje społeczne Student jest gotów do: 1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy polonistycznej (01P-1A_K01) 2. prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu wykorzystującego kompetencje polonistyczne m. in. nauczyciela szkół podstawowych (klas 4-8), nauczyciela języka polskiego jako obcego, dziennikarza, redaktora i korektora w prasie, wydawnictwach, na portalach internetowych lub krytyka literackiego) (01P-1A_K04) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Pałuszyńska | |
Prowadzący grup: | Paulina Kaźmierczak, Maria Magdalena Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające: objaśnienie, prezentacja multimedialna. Metody praktyczne: ćwiczenia w sali dydaktycznej, bibliotece, pracowni komputerowej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposoby oceniania: prace domowe, ćwiczenia na zajęciach w grupach i samodzielne, ustne odpowiedzi. Kryteria oceniania: opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu, wykazanie się umiejętnościami operacyjnymi w zakresie zastosowania wiedzy w analizie językowej, umiejętność pracy w grupie, umiejętność wyszukiwania i weryfikowania informacji językowych. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Student jest oceniany na podstawie aktywności na zajęciach, wykonywanych ćwiczeń przedmiotowych, samodzielnie przygotowanych prac. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Słownik w pracy językoznawcy, naukowca, polonisty, tłumacza, glottodydaktyka, dziennikarza, literata, urzędnika, wydawcy. Typy słowników ze względu na różne kryteria i cele użytkowe. Słowniki drukowane i cyfrowe. Ćwiczenia w wyszukiwaniu różnego rodzaju informacji w słownikach ze względu na konkretne potrzeby. 2. Struktura ogólnego słownika jednojęzycznego: budowa hasła, informacja gramatyczna, kwalifikatory, definicje (polisemia w opisie słownikowym), ilustracja materiałowa, inne składniki hasła (np. pochodzenie, wymowa, odsyłacze). Typy definicji. Ćwiczenia w typologizowaniu i tworzeniu definicji. Ćwiczenia w wyszukiwaniu i wykorzystywaniu informacji gramatycznej. Kwalifikatory a stylistyka. 3. Rozwój teorii i praktyki leksykograficznej na podstawie wybranych słowników historycznych. 4. Ogólne powojenne słowniki języka polskiego: SJPD, SJPSz, SWJP, USJP, ISJP, PSWP, WSJP. Ćwiczenia w porównywaniu wybranych elementów makro- i mikrostruktury słowników drukowanych i cyfrowych. 5. Słowniki poprawnościowe (ortograficzne, ortofoniczne, poprawnej polszczyzny), poradnie językowe on-line. Ćwiczenia w rozwiązywaniu problemów poprawnościowych z wykorzystaniem źródeł drukowanych i cyfrowych. Weryfikacja wiarygodności źródła. 6. Funkcjonalność słowników specjalistycznych, np.: frazeologicznych, wyrazów bliskoznacznych, antonimów, homonimów, wyrazów obcych, eufemizmów, wulgaryzmów, odmian języka. Ćwiczenia z wykorzystaniem słowników drukowanych i cyfrowych. 7. Charakterystyka korpusu tekstów jako cyfrowego źródła informacji o częstości i zakresie użycia elementów językowych. Przykładowe korpusy: NKJP, IPI PAN, Korpus PWN. Konkordancje i możliwości ich wykorzystania. Ćwiczenia w wyszukiwaniu jednostek leksykalnych w różnych korpusach, opisie ich kolokacji, wyodrębnianiu znaczeń. 8. Nowe technologie w warsztacie językoznawcy, np. narzędzia edytorskie, aplikacja jasnopis do badania poziomu trudności tekstu i inne (aktualnie dostępne). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: P. Żmigrodzki, Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice 2005. T. Piotrowski, Z zagadnień leksykografii, Warszawa 1994. A. Kwaśnicka-Janowicz, P. Pałka, Współczesny warsztat językoznawcy – elektroniczne narzędzia i metody badawcze, „Język Polski” 2015, z. 1-2, 154-170. P. Żmigrodzki, Słownik jako korpus tekstów – korpus tekstów jako słownik. Perspektywy polskiej leksykografii naukowej, „Poradnik Językowy” 2005, z. 6, s. 3–14. Literatura uzupełniająca: P. Żmigrodzki: Słowo – słownik – rzeczywistość, Lexis, Kraków 2008. Słowniki dawne i współczesne. Internetowy przewodnik edukacyjny, pod red. M. Bańki, M. Majdak, M. Czeszewskiego (online: www.leksykografia.uw.edu.pl). A. Przepiórkowski, M. Bańko, R.L. Górski, B. Lewandowska-Tomaszczyk (red.), Narodowy Korpus Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, (online: http://nkjp.pl/index.php?page=3&lang=0). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Pałuszyńska | |
Prowadzący grup: | Paulina Kaźmierczak, Maria Magdalena Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające: objaśnienie, prezentacja multimedialna. Metody praktyczne: ćwiczenia w sali dydaktycznej, bibliotece, pracowni komputerowej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposoby oceniania: prace domowe, ćwiczenia na zajęciach w grupach i samodzielne, ustne odpowiedzi. Kryteria oceniania: opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu, wykazanie się umiejętnościami operacyjnymi w zakresie zastosowania wiedzy w analizie językowej, umiejętność pracy w grupie, umiejętność wyszukiwania i weryfikowania informacji językowych. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Student jest oceniany na podstawie aktywności na zajęciach, wykonywanych ćwiczeń przedmiotowych, samodzielnie przygotowanych prac. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Słownik w pracy językoznawcy, naukowca, polonisty, tłumacza, glottodydaktyka, dziennikarza, literata, urzędnika, wydawcy. Typy słowników ze względu na różne kryteria i cele użytkowe. Słowniki drukowane i cyfrowe. Ćwiczenia w wyszukiwaniu różnego rodzaju informacji w słownikach ze względu na konkretne potrzeby. 2. Struktura ogólnego słownika jednojęzycznego: budowa hasła, informacja gramatyczna, kwalifikatory, definicje (polisemia w opisie słownikowym), ilustracja materiałowa, inne składniki hasła (np. pochodzenie, wymowa, odsyłacze). Typy definicji. Ćwiczenia w typologizowaniu i tworzeniu definicji. Ćwiczenia w wyszukiwaniu i wykorzystywaniu informacji gramatycznej. Kwalifikatory a stylistyka. 3. Rozwój teorii i praktyki leksykograficznej na podstawie wybranych słowników historycznych. 4. Ogólne powojenne słowniki języka polskiego: SJPD, SJPSz, SWJP, USJP, ISJP, PSWP, WSJP. Ćwiczenia w porównywaniu wybranych elementów makro- i mikrostruktury słowników drukowanych i cyfrowych. 5. Słowniki poprawnościowe (ortograficzne, ortofoniczne, poprawnej polszczyzny), poradnie językowe on-line. Ćwiczenia w rozwiązywaniu problemów poprawnościowych z wykorzystaniem źródeł drukowanych i cyfrowych. Weryfikacja wiarygodności źródła. 6. Funkcjonalność słowników specjalistycznych, np.: frazeologicznych, wyrazów bliskoznacznych, antonimów, homonimów, wyrazów obcych, eufemizmów, wulgaryzmów, odmian języka. Ćwiczenia z wykorzystaniem słowników drukowanych i cyfrowych. 7. Charakterystyka korpusu tekstów jako cyfrowego źródła informacji o częstości i zakresie użycia elementów językowych. Przykładowe korpusy: NKJP, IPI PAN, Korpus PWN. Konkordancje i możliwości ich wykorzystania. Ćwiczenia w wyszukiwaniu jednostek leksykalnych w różnych korpusach, opisie ich kolokacji, wyodrębnianiu znaczeń. 8. Nowe technologie w warsztacie językoznawcy, np. narzędzia edytorskie, aplikacja jasnopis do badania poziomu trudności tekstu i inne (aktualnie dostępne). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: P. Żmigrodzki, Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice 2005. T. Piotrowski, Z zagadnień leksykografii, Warszawa 1994. A. Kwaśnicka-Janowicz, P. Pałka, Współczesny warsztat językoznawcy – elektroniczne narzędzia i metody badawcze, „Język Polski” 2015, z. 1-2, 154-170. P. Żmigrodzki, Słownik jako korpus tekstów – korpus tekstów jako słownik. Perspektywy polskiej leksykografii naukowej, „Poradnik Językowy” 2005, z. 6, s. 3–14. Literatura uzupełniająca: P. Żmigrodzki: Słowo – słownik – rzeczywistość, Lexis, Kraków 2008. Słowniki dawne i współczesne. Internetowy przewodnik edukacyjny, pod red. M. Bańki, M. Majdak, M. Czeszewskiego (online: www.leksykografia.uw.edu.pl). A. Przepiórkowski, M. Bańko, R.L. Górski, B. Lewandowska-Tomaszczyk (red.), Narodowy Korpus Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, (online: http://nkjp.pl/index.php?page=3&lang=0). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Pałuszyńska | |
Prowadzący grup: | Paulina Kaźmierczak, Maria Magdalena Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające: objaśnienie, prezentacja multimedialna. Metody praktyczne: ćwiczenia w sali dydaktycznej, bibliotece, pracowni komputerowej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposoby oceniania: prace domowe, ćwiczenia na zajęciach w grupach i samodzielne, ustne odpowiedzi. Kryteria oceniania: opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu, wykazanie się umiejętnościami operacyjnymi w zakresie zastosowania wiedzy w analizie językowej, umiejętność pracy w grupie, umiejętność wyszukiwania i weryfikowania informacji językowych. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Student jest oceniany na podstawie aktywności na zajęciach, wykonywanych ćwiczeń przedmiotowych, samodzielnie przygotowanych prac. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Słownik w pracy językoznawcy, naukowca, polonisty, tłumacza, glottodydaktyka, dziennikarza, literata, urzędnika, wydawcy. Typy słowników ze względu na różne kryteria i cele użytkowe. Słowniki drukowane i cyfrowe. Ćwiczenia w wyszukiwaniu różnego rodzaju informacji w słownikach ze względu na konkretne potrzeby. 2. Struktura ogólnego słownika jednojęzycznego: budowa hasła, informacja gramatyczna, kwalifikatory, definicje (polisemia w opisie słownikowym), ilustracja materiałowa, inne składniki hasła (np. pochodzenie, wymowa, odsyłacze). Typy definicji. Ćwiczenia w typologizowaniu i tworzeniu definicji. Ćwiczenia w wyszukiwaniu i wykorzystywaniu informacji gramatycznej. Kwalifikatory a stylistyka. 3. Rozwój teorii i praktyki leksykograficznej na podstawie wybranych słowników historycznych. 4. Ogólne powojenne słowniki języka polskiego: SJPD, SJPSz, SWJP, USJP, ISJP, PSWP, WSJP. Ćwiczenia w porównywaniu wybranych elementów makro- i mikrostruktury słowników drukowanych i cyfrowych. 5. Słowniki poprawnościowe (ortograficzne, ortofoniczne, poprawnej polszczyzny), poradnie językowe on-line. Ćwiczenia w rozwiązywaniu problemów poprawnościowych z wykorzystaniem źródeł drukowanych i cyfrowych. Weryfikacja wiarygodności źródła. 6. Funkcjonalność słowników specjalistycznych, np.: frazeologicznych, wyrazów bliskoznacznych, antonimów, homonimów, wyrazów obcych, eufemizmów, wulgaryzmów, odmian języka. Ćwiczenia z wykorzystaniem słowników drukowanych i cyfrowych. 7. Charakterystyka korpusu tekstów jako cyfrowego źródła informacji o częstości i zakresie użycia elementów językowych. Przykładowe korpusy: NKJP, IPI PAN, Korpus PWN. Konkordancje i możliwości ich wykorzystania. Ćwiczenia w wyszukiwaniu jednostek leksykalnych w różnych korpusach, opisie ich kolokacji, wyodrębnianiu znaczeń. 8. Nowe technologie w warsztacie językoznawcy, np. narzędzia edytorskie, aplikacja jasnopis do badania poziomu trudności tekstu i inne (aktualnie dostępne). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: P. Żmigrodzki, Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice 2005. T. Piotrowski, Z zagadnień leksykografii, Warszawa 1994. A. Kwaśnicka-Janowicz, P. Pałka, Współczesny warsztat językoznawcy – elektroniczne narzędzia i metody badawcze, „Język Polski” 2015, z. 1-2, 154-170. P. Żmigrodzki, Słownik jako korpus tekstów – korpus tekstów jako słownik. Perspektywy polskiej leksykografii naukowej, „Poradnik Językowy” 2005, z. 6, s. 3–14. Literatura uzupełniająca: P. Żmigrodzki: Słowo – słownik – rzeczywistość, Lexis, Kraków 2008. Słowniki dawne i współczesne. Internetowy przewodnik edukacyjny, pod red. M. Bańki, M. Majdak, M. Czeszewskiego (online: www.leksykografia.uw.edu.pl). A. Przepiórkowski, M. Bańko, R.L. Górski, B. Lewandowska-Tomaszczyk (red.), Narodowy Korpus Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, (online: http://nkjp.pl/index.php?page=3&lang=0). |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.