UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty krytycznego myślenia i pisania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PM023B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty krytycznego myślenia i pisania
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie podstawowych zasad z zakresu logiki praktycznej oraz retoryki (zwłaszcza sztuki argumentacji). W trakcie warsztatów studenci poznają kryteria wartościowania treści poznawczych, zasady krytycznej analizy tekstu naukowego oraz pisania tekstów o charakterze polemicznym, takich jak esej naukowy i recenzja naukowa. Ćwiczenia mają na celu ukazanie różnic między argumentacją logiczną, retoryczną a erystyczną. Pod kierunkiem wykładowcy studenci uczą się rozpoznawania dowodów, argumentów, wniosków, faktów i opinii, a także błędów, fałszywych założeń, uprzedzeń i skrzywień poznawczych. Osoby biorące udział w warsztatach rozwijają ponadto umiejętność zadawania pytań krytycznych, wzmacniających myślenie. Podczas symulowanych rozmów poznają zasady prowadzenia polemiki intelektualnej oraz intelektualnej samoobrony.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

ew1. powiązanie nauk filologicznych z innymi naukami humanistycznymi, relacje między retoryką i logiką, psychologią (01P-1A_W01);

ew2. podstawową terminologię nauk filologicznych oraz interdyscyplinarne wykorzystanie terminów należących do logiki formalnej i logiki praktycznej oraz retoryki klasycznej (01P-1A_W02).

Student potrafi:

eu1. dobierać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do analizy tekstów krytycznych oraz perswazyjnych, odróżniać argumenty logiczne od erystycznych (01P -1A_U01);

eu2. przeprowadzić krytyczną analizę retoryczną tekstu lub fragmentu wypowiedzi (01P -1A_U02);

eu3. posługiwać się paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla logiki praktycznej oraz retoryki w ocenie poprawności i siły argumentów (01P -1A_U03);

eu4. określić rodzaje zaburzeń myślenia oraz ich wpływ na zachowania społeczne (01P -1A_U04);

eu5. merytorycznie polemizować oraz formułować wnioski (01P -1A_U06);

eu6. pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (01P -1A_U12);

eu7. umiejętnie wykorzystywać wiedzę z w/w zakresu w różnych dziedzinach życia zawodowego.

Student jest gotów do:

ek1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu logiki praktycznej, retoryki jako sztuki argumentacji (01P-1A_K01);

ek2. prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu wykorzystującego kompetencje logicznego i krytycznego myślenia (01P -1A_K04).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anetta Gajda
Prowadzący grup: Anetta Gajda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

• wykład z prezentacją multimedialną

• dyskusja dydaktyczna

• debata

• giełda pomysłów

• ćwiczenia praktyczne



Sposoby i kryteria oceniania:

aktywny udział w ćwiczeniach, test końcowy na podstawie wiedzy uzyskanej w trakcie ćwiczeń.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Barłowska M., Budzyńska-Daca A., Załęska M., Ćwiczenia z retoryki, Warszawa 2010.

Barłowska M., Budzyńska-Daca A., Załęska M., Retoryka, Warszawa 2008.

Grzelka M., Dyskurs intelektualny ponad i pomiędzy, Poznań 2019.

Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, PWN, Warszawa 2013.

Kaliszewska M., Esej pedagogiczny w kształceniu akademickim. Teoria, praktyka i ocenianie, Kielce 2009.

Kisielewicz A., Logika i argumentacja, Praktyczny kurs krytycznego myślenia, Warszawa 2017.

Korolko M. , Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998.

Korolko M., Retoryka i erystyka dla prawników, Warszawa 2001.

Przybyłowski J., Logika z ogólną metodologią nauk (dla humanistów), Poznań 2006.

Skarbek W., Logika dla humanistów, 2004.

Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów, Warszawa 2012.

Szymanek K. , Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001.

Szymanek K., Wieczorek K. A., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2003.

Ziembiński Z., Logika praktyczna, Warszawa 2012.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6