Warsztaty krytycznego myślenia i pisania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-PM023B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty krytycznego myślenia i pisania |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie podstawowych zasad z zakresu logiki praktycznej oraz retoryki (zwłaszcza sztuki argumentacji). W trakcie warsztatów studenci poznają kryteria wartościowania treści poznawczych, zasady krytycznej analizy tekstu naukowego oraz pisania tekstów o charakterze polemicznym, takich jak esej naukowy i recenzja naukowa. Ćwiczenia mają na celu ukazanie różnic między argumentacją logiczną, retoryczną a erystyczną. Pod kierunkiem wykładowcy studenci uczą się rozpoznawania dowodów, argumentów, wniosków, faktów i opinii, a także błędów, fałszywych założeń, uprzedzeń i skrzywień poznawczych. Osoby biorące udział w warsztatach rozwijają ponadto umiejętność zadawania pytań krytycznych, wzmacniających myślenie. Podczas symulowanych rozmów poznają zasady prowadzenia polemiki intelektualnej oraz intelektualnej samoobrony. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: ew1. powiązanie nauk filologicznych z innymi naukami humanistycznymi, relacje między retoryką i logiką, psychologią (01P-1A_W01); ew2. podstawową terminologię nauk filologicznych oraz interdyscyplinarne wykorzystanie terminów należących do logiki formalnej i logiki praktycznej oraz retoryki klasycznej (01P-1A_W02). Student potrafi: eu1. dobierać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do analizy tekstów krytycznych oraz perswazyjnych, odróżniać argumenty logiczne od erystycznych (01P -1A_U01); eu2. przeprowadzić krytyczną analizę retoryczną tekstu lub fragmentu wypowiedzi (01P -1A_U02); eu3. posługiwać się paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla logiki praktycznej oraz retoryki w ocenie poprawności i siły argumentów (01P -1A_U03); eu4. określić rodzaje zaburzeń myślenia oraz ich wpływ na zachowania społeczne (01P -1A_U04); eu5. merytorycznie polemizować oraz formułować wnioski (01P -1A_U06); eu6. pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (01P -1A_U12); eu7. umiejętnie wykorzystywać wiedzę z w/w zakresu w różnych dziedzinach życia zawodowego. Student jest gotów do: ek1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu logiki praktycznej, retoryki jako sztuki argumentacji (01P-1A_K01); ek2. prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu wykorzystującego kompetencje logicznego i krytycznego myślenia (01P -1A_K04). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anetta Gajda | |
Prowadzący grup: | Anetta Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład z prezentacją multimedialną • dyskusja dydaktyczna • debata • giełda pomysłów • ćwiczenia praktyczne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | aktywny udział w ćwiczeniach, test końcowy na podstawie wiedzy uzyskanej w trakcie ćwiczeń. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Barłowska M., Budzyńska-Daca A., Załęska M., Ćwiczenia z retoryki, Warszawa 2010. Barłowska M., Budzyńska-Daca A., Załęska M., Retoryka, Warszawa 2008. Grzelka M., Dyskurs intelektualny ponad i pomiędzy, Poznań 2019. Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, PWN, Warszawa 2013. Kaliszewska M., Esej pedagogiczny w kształceniu akademickim. Teoria, praktyka i ocenianie, Kielce 2009. Kisielewicz A., Logika i argumentacja, Praktyczny kurs krytycznego myślenia, Warszawa 2017. Korolko M. , Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998. Korolko M., Retoryka i erystyka dla prawników, Warszawa 2001. Przybyłowski J., Logika z ogólną metodologią nauk (dla humanistów), Poznań 2006. Skarbek W., Logika dla humanistów, 2004. Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów, Warszawa 2012. Szymanek K. , Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001. Szymanek K., Wieczorek K. A., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2003. Ziembiński Z., Logika praktyczna, Warszawa 2012. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.