Praktyczna nauka języka polskiego - gramatyka praktyczna - warsztaty 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-SPJA102Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka polskiego - gramatyka praktyczna - warsztaty 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | znajomość języka polskiego na poziomie A1- |
Skrócony opis: |
Zajęcia PNJP gramatyka praktyczna - warsztaty 1 skierowane są do osób posiadających niewielką znajomość języka polskiego zdobytą w ramach edukacji formalnej lub „ze słuchu”. Mają na celu uporządkowanie, powtórzenie i utrwalenie kompetencji gramatycznej w języku polskim do poziomu A1+/A2- u osób, dla których polszczyzna nie jest językiem pierwszym. Proces kształcenia zorganizowany jest wg założeń komunikacyjnego nauczania języków obcych i koncentruje się na utrwalaniu i weryfikacji kolejnych zagadnień gramatyczno-syntaktycznych przewidzianych dla poziomu A1/A2 w „Programach nauczania języka polskiego jako obcego poziomy A1-C2” red. I. Janowska i in., Kraków 2016. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: ew1. miejsce i rolę gramatyki w uczeniu się języka polskiego (01SP-1A_W01) ew2. terminy językoznawcze przewidziane dla poziomu A1+/A2- (01SP-1A_W03) ew3. gramatyczne formy językowe przewidziane dla poziomu A1+/A2- (01SP-1A_W04) ew4. w zakresie podstawowym strukturę współczesnego języka polskiego (01SP-1A_W05) Student potrafi: eu1. posługiwać się systemem gramatycznym języka polskiego na poziomie A1+/A2- wg Programów nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2 (01SP-1A_U01, 01SP-1A_U08) eu2. przeprowadzać gramatyczną analizę tekstu na poziomie A1+/A2- (01SP-1A_U03, 01SP-1A_U011, 01SP-1A_U13) eu3. tworzyć prace pisemne na tematy przewidziane dla poziomu A1+/A2- z zachowaniem poprawności gramatycznej (01SP-1A_U05, 01SP-1A_U08, 01SP-1A_U13) eu4. przedstawiać i argumentować sądy i opinie na tematy przewidziane dla poziomu A1+/A2- z zachowaniem poprawności gramatycznej (01SP-1A_U012, 01SP-1A_U13) Student jest gotów do: ek1. krytycznej oceny swoich umiejętności językowych w zakresie gramatyki na poziomie A1+/A2- (01SP-1A_K01) ek2. zachowań kreatywnych, współdziałania w grupie międzykulturowej 01SP-1A_K04) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Grochala-Woźniak | |
Prowadzący grup: | Paulina Kaźmierczak, Maria Magdalena Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty, metoda projektowa). Wykorzystane będą podręczniki, karty pracy, materiały audio i wideo, aplikacje na urządzenia mobilne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenie podlegają prace ustne i pisemne realizowane indywidualnie i w grupach, w ramach zajęć oraz prac domowych oraz pisemne i ustne sprawdziany śródsemestralne. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnego testu. Warunkiem zaliczenia jest także frekwencja na zajęciach wynosząca 85% liczby godzin przedmiotu. Skala ocen: 100-90% - bdb 89-83% - db+ 82-76% - db 75-68% - dst+ 67-60% - dst |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacji będą podlegały wypowiedzi ustne i pisemne studentów (ich komunikatywność, poprawność gramatyczna) wskazujące na opanowanie kolejnych zagadnień gramatycznych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Kształtowanie kompetencji gramatycznej w języku polskim odbywa się wg katalogu zagadnień gramatyczno-syntaktycznych dla poziomu A1oraz wybranych zagadnień dla poziomu A2 1. Kategoria rodzaju i liczby rzeczownika. 2. Odmiana rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej - wszystkie przypadki i liczby. 3. Odmiana zaimków przez przypadki w liczbie pojedynczej – wszystkie przypadki i liczby. 4. Odmiana przymiotników przez przypadki w liczbie pojedynczej - wszystkie przypadki i liczby. 5. Odmiana liczebników głównych i porządkowych przez przypadki. 6. Wybrane funkcje przypadków. 7. Cechy znaczeniowo-gramatyczne czasownika. 8. Aspekt czasownika. 9. Czas teraźniejszy. 10. Czas przeszły. 11. Czas przyszły. 12. Tryb oznajmujący. 13. Tryb rozkazujący. 14. Tworzenie i funkcje syntaktyczne przysłówków. 15. Zdania pojedyncze oznajmujące, pytające, rozkazujące. 16. Negacja. 17. Zdania złożone współrzędnie i podrzędnie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Dębińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka, Potsdam 2021 (trzy części – fragmenty przeznaczone dla poziomu A1/A2) J. Machowska, Gramatyka? Dlaczego nie?! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A1, Kraków 2014 Literatura uzupełniająca: J. Lechowicz, J. Podsiadły, Ten, ta to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź 2007 R. Szpigiel, Gramatyka 1, Kraków 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Grochala-Woźniak | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Rudziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty, metoda projektowa). Wykorzystane będą podręczniki, karty pracy, materiały audio i wideo, aplikacje na urządzenia mobilne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenie podlegają prace ustne i pisemne realizowane indywidualnie i w grupach, w ramach zajęć oraz prac domowych oraz pisemne i ustne sprawdziany śródsemestralne. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnego testu. Warunkiem zaliczenia jest także frekwencja na zajęciach wynosząca 85% liczby godzin przedmiotu. Skala ocen: 100-90% - bdb 89-83% - db+ 82-76% - db 75-68% - dst+ 67-60% - dst |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacji będą podlegały wypowiedzi ustne i pisemne studentów (ich komunikatywność, poprawność gramatyczna) wskazujące na opanowanie kolejnych zagadnień gramatycznych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Kształtowanie kompetencji gramatycznej w języku polskim odbywa się wg katalogu zagadnień gramatyczno-syntaktycznych dla poziomu A1oraz wybranych zagadnień dla poziomu A2 1. Kategoria rodzaju i liczby rzeczownika. 2. Odmiana rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej - wszystkie przypadki i liczby. 3. Odmiana zaimków przez przypadki w liczbie pojedynczej – wszystkie przypadki i liczby. 4. Odmiana przymiotników przez przypadki w liczbie pojedynczej - wszystkie przypadki i liczby. 5. Odmiana liczebników głównych i porządkowych przez przypadki. 6. Wybrane funkcje przypadków. 7. Cechy znaczeniowo-gramatyczne czasownika. 8. Aspekt czasownika. 9. Czas teraźniejszy. 10. Czas przeszły. 11. Czas przyszły. 12. Tryb oznajmujący. 13. Tryb rozkazujący. 14. Tworzenie i funkcje syntaktyczne przysłówków. 15. Zdania pojedyncze oznajmujące, pytające, rozkazujące. 16. Negacja. 17. Zdania złożone współrzędnie i podrzędnie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Dębińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka, Potsdam 2021 (trzy części – fragmenty przeznaczone dla poziomu A1/A2) J. Machowska, Gramatyka? Dlaczego nie?! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A1, Kraków 2014 Literatura uzupełniająca: J. Lechowicz, J. Podsiadły, Ten, ta to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź 2007 R. Szpigiel, Gramatyka 1, Kraków 2012 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.