UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka polskiego - gramatyka praktyczna - warsztaty 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-SPJA102Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka polskiego - gramatyka praktyczna - warsztaty 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

znajomość języka polskiego na poziomie A1-

Skrócony opis:

Zajęcia PNJP gramatyka praktyczna - warsztaty 1 skierowane są do osób posiadających niewielką znajomość języka polskiego zdobytą w ramach edukacji formalnej lub „ze słuchu”. Mają na celu uporządkowanie, powtórzenie i utrwalenie kompetencji gramatycznej w języku polskim do poziomu A1+/A2- u osób, dla których polszczyzna nie jest językiem pierwszym. Proces kształcenia zorganizowany jest wg założeń komunikacyjnego nauczania języków obcych i koncentruje się na utrwalaniu i weryfikacji kolejnych zagadnień gramatyczno-syntaktycznych przewidzianych dla poziomu A1/A2 w „Programach nauczania języka polskiego jako obcego poziomy A1-C2” red. I. Janowska i in., Kraków 2016.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

ew1. miejsce i rolę gramatyki w uczeniu się języka polskiego (01SP-1A_W01)

ew2. terminy językoznawcze przewidziane dla poziomu A1+/A2- (01SP-1A_W03)

ew3. gramatyczne formy językowe przewidziane dla poziomu A1+/A2- (01SP-1A_W04)

ew4. w zakresie podstawowym strukturę współczesnego języka polskiego (01SP-1A_W05)

Student potrafi:

eu1. posługiwać się systemem gramatycznym języka polskiego na poziomie A1+/A2- wg Programów nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2 (01SP-1A_U01, 01SP-1A_U08)

eu2. przeprowadzać gramatyczną analizę tekstu na poziomie A1+/A2- (01SP-1A_U03, 01SP-1A_U011, 01SP-1A_U13)

eu3. tworzyć prace pisemne na tematy przewidziane dla poziomu A1+/A2- z zachowaniem poprawności gramatycznej (01SP-1A_U05, 01SP-1A_U08, 01SP-1A_U13)

eu4. przedstawiać i argumentować sądy i opinie na tematy przewidziane dla poziomu A1+/A2- z zachowaniem poprawności gramatycznej (01SP-1A_U012, 01SP-1A_U13)

Student jest gotów do:

ek1. krytycznej oceny swoich umiejętności językowych w zakresie gramatyki na poziomie A1+/A2- (01SP-1A_K01)

ek2. zachowań kreatywnych, współdziałania w grupie międzykulturowej 01SP-1A_K04)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Grochala-Woźniak
Prowadzący grup: Paulina Kaźmierczak, Maria Magdalena Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty, metoda projektowa).

Wykorzystane będą podręczniki, karty pracy, materiały audio i wideo, aplikacje na urządzenia mobilne.


Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenie podlegają prace ustne i pisemne realizowane indywidualnie i w grupach, w ramach zajęć oraz prac domowych oraz pisemne i ustne sprawdziany śródsemestralne. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnego testu. Warunkiem zaliczenia jest także frekwencja na zajęciach wynosząca 85% liczby godzin przedmiotu.

Skala ocen:

100-90% - bdb

89-83% - db+

82-76% - db

75-68% - dst+

67-60% - dst


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacji będą podlegały wypowiedzi ustne i pisemne studentów (ich komunikatywność, poprawność gramatyczna) wskazujące na opanowanie kolejnych zagadnień gramatycznych.

Szczegółowe treści kształcenia:

Kształtowanie kompetencji gramatycznej w języku polskim odbywa się wg katalogu zagadnień gramatyczno-syntaktycznych dla poziomu A1oraz wybranych zagadnień dla poziomu A2

1. Kategoria rodzaju i liczby rzeczownika.

2. Odmiana rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej - wszystkie przypadki i liczby.

3. Odmiana zaimków przez przypadki w liczbie pojedynczej – wszystkie przypadki i liczby.

4. Odmiana przymiotników przez przypadki w liczbie pojedynczej - wszystkie przypadki i liczby.

5. Odmiana liczebników głównych i porządkowych przez przypadki.

6. Wybrane funkcje przypadków.

7. Cechy znaczeniowo-gramatyczne czasownika.

8. Aspekt czasownika.

9. Czas teraźniejszy.

10. Czas przeszły.

11. Czas przyszły.

12. Tryb oznajmujący.

13. Tryb rozkazujący.

14. Tworzenie i funkcje syntaktyczne przysłówków.

15. Zdania pojedyncze oznajmujące, pytające, rozkazujące.

16. Negacja.

17. Zdania złożone współrzędnie i podrzędnie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

K. Dębińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka, Potsdam 2021 (trzy części – fragmenty przeznaczone dla poziomu A1/A2)

J. Machowska, Gramatyka? Dlaczego nie?! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A1, Kraków 2014

Literatura uzupełniająca:

J. Lechowicz, J. Podsiadły, Ten, ta to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź 2007

R. Szpigiel, Gramatyka 1, Kraków 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Grochala-Woźniak
Prowadzący grup: Grzegorz Rudziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty, metoda projektowa).

Wykorzystane będą podręczniki, karty pracy, materiały audio i wideo, aplikacje na urządzenia mobilne.


Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenie podlegają prace ustne i pisemne realizowane indywidualnie i w grupach, w ramach zajęć oraz prac domowych oraz pisemne i ustne sprawdziany śródsemestralne. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnego testu. Warunkiem zaliczenia jest także frekwencja na zajęciach wynosząca 85% liczby godzin przedmiotu.

Skala ocen:

100-90% - bdb

89-83% - db+

82-76% - db

75-68% - dst+

67-60% - dst


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacji będą podlegały wypowiedzi ustne i pisemne studentów (ich komunikatywność, poprawność gramatyczna) wskazujące na opanowanie kolejnych zagadnień gramatycznych.

Szczegółowe treści kształcenia:

Kształtowanie kompetencji gramatycznej w języku polskim odbywa się wg katalogu zagadnień gramatyczno-syntaktycznych dla poziomu A1oraz wybranych zagadnień dla poziomu A2

1. Kategoria rodzaju i liczby rzeczownika.

2. Odmiana rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej - wszystkie przypadki i liczby.

3. Odmiana zaimków przez przypadki w liczbie pojedynczej – wszystkie przypadki i liczby.

4. Odmiana przymiotników przez przypadki w liczbie pojedynczej - wszystkie przypadki i liczby.

5. Odmiana liczebników głównych i porządkowych przez przypadki.

6. Wybrane funkcje przypadków.

7. Cechy znaczeniowo-gramatyczne czasownika.

8. Aspekt czasownika.

9. Czas teraźniejszy.

10. Czas przeszły.

11. Czas przyszły.

12. Tryb oznajmujący.

13. Tryb rozkazujący.

14. Tworzenie i funkcje syntaktyczne przysłówków.

15. Zdania pojedyncze oznajmujące, pytające, rozkazujące.

16. Negacja.

17. Zdania złożone współrzędnie i podrzędnie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

K. Dębińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka, Potsdam 2021 (trzy części – fragmenty przeznaczone dla poziomu A1/A2)

J. Machowska, Gramatyka? Dlaczego nie?! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A1, Kraków 2014

Literatura uzupełniająca:

J. Lechowicz, J. Podsiadły, Ten, ta to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź 2007

R. Szpigiel, Gramatyka 1, Kraków 2012

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6