Polszczyzna tekstów urzędowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-SPJA602TB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polszczyzna tekstów urzędowych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość języka polskiego na poziomie B2 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z eksponentami polskiego stylu urzędowo-kancelaryjnego, czyli charakterystycznymi cechami z różnych poziomów języka z uwzględnieniem ich społecznej wartości. Gatunki urzędowe zostaną omówiono na tle typowych sytuacji komunikacyjnych dla stylu urzędowego. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: ew1. zróżnicowanie odmian polszczyzny używanych do celów specjalistycznych /zawodowych (01SPT1A_W01); ew2. środki językowe należące do stylu urzędowo-kancelaryjnego (01SPT1A_W02); ew3. kulturowe uwarunkowania polskiego stylu urzędowego (01SPT1A_W06). Student potrafi: eu1. posługiwać się polskim stylem urzędowo-kancelaryjnym (01SPT1A_U03); eu2. komunikować się w języku polskim i angielskim (01SPT1A_U02); eu3. napisać ofertę, reklamację, list reklamowy z zachowaniem zasad stylu urzędowo-kancelaryjnego (01SPT1A_U05). Student jest gotów do: ek1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy zakresu roli języka polskiego w turystyce i biznesie (01SPT1A_K01); ek2. określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (01SPT1A_K02); ek3. prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu (01SPT1A_K03); ek4. uczestniczenia w życiu kulturalnym oraz korzystania z różnych jego form (01SPT1A _K04). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2027/2028" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2028-02-21 - 2028-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2026/2027" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2027-02-15 - 2027-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wismont | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wismont | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, tworzenie tekstów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenie będą podlegać aktywność na zajęciach oraz wykonywane w czasie zajęć zadania. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja efektów uczenia się związanych z wiedzą i w zakresie umiejętności – studenci wykonują prace pisemne w trakcie zajęć. Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych – praca i dyskusja w trakcie zajęć, wymiana poglądów, argumentacja. Możliwe są dwie nieobecności - każdą kolejną należy odrobić. By móc zaliczyć przedmiot i nadrobić nieobecności wymagana jest obecność na poziomie 55%. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Styl urzędowo-kancelaryjny w języku polskim - podstawowe informacje. 2. Terminologia. 3. Leksemy używane w polszczyźnie urzędowej. 4. Charakterystyczne określenia i szablonowe konstrukcje. 5. Modne w języku urzędowym. 6. Ortografia w tekstach urzędowych. 7. Składnia tekstu urzędowego. 8. Pleonazmy i tautologia. 9. Multiwerbizmy. 10. Interpunkcja. |
|
Literatura: |
Czerwińska E., Pawelec R. (red.), 2013, Polski z urzędu. O poprawności języka urzędowego, Narodowe Centrum Kultury. Wiśnicki M., 2019, Polszczyzna (nie)urzędowa. Redagowanie zrozumiałych pism w instytucjach publicznych, Presscom. Glapiak A., Stelmach S., 2023, Kultura języka w pismach urzędowych. Urzędowy nie taki straszny. Podręcznik. Jak pisać pisma urzędowe, Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wismont | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wismont | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, tworzenie tekstów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenie będą podlegać aktywność na zajęciach oraz wykonywane w czasie zajęć zadania. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja efektów uczenia się związanych z wiedzą i w zakresie umiejętności – studenci wykonują prace pisemne w trakcie zajęć. Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych – praca i dyskusja w trakcie zajęć, wymiana poglądów, argumentacja. Możliwe są dwie nieobecności - każdą kolejną należy odrobić. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Styl urzędowo-kancelaryjny w języku polskim - podstawowe informacje. 2. Język prawny i prawniczy. 3. Leksemy używane w polszczyźnie urzędowej. 4. Charakterystyczne określenia i szablonowe konstrukcje. 5. Modne w języku urzędowym. 6. Ortografia w tekstach urzędowych. 7. Składnia tekstu urzędowego. 8. Pleonazmy i tautologia. 9. Multiwerbizmy. 10. Interpunkcja. |
|
Literatura: |
Czerwińska E., Pawelec R. (red.), 2013, Polski z urzędu. O poprawności języka urzędowego, Narodowe Centrum Kultury. Wiśnicki M., 2019, Polszczyzna (nie)urzędowa. Redagowanie zrozumiałych pism w instytucjach publicznych, Presscom. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.