Fonetyka praktyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-WLA339 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka praktyczna |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość języka włoskiego na poziomie co najmniej B1 wg ESOKJ. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kształtowanie sprawności i umiejętności fonetycznych właściwych dla poprawnej wymowy standardowego języka włoskiego. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć z przedmiotu student/studentka: e1 - zna zasady poprawnej wymowy w języku włoskim standardowym – FW1_W21; FW1_W13; e2 - prawidłowo artykułuje samogłoski otwarte i zamknięte (ò, ó, è, é), dyftongi wstępujące i zstępujące, tryftongi, spółgłoski szczelinowe (frykatywne), spółgłoski zwarto-szczelinowe (afrykaty), spółgłoski palatalne gli[ʎ], gn [ɲ] – FW1_W21; FW1_W13; FW1_U24; e3 - prawidłowo stosuje akcent wyrazowy i zdaniowy w języku włoskim – FW1_U24; e4 - umiejętnie stosuje ćwiczenia przedstawione podczas kursu, dobierając odpowiednie narzędzia i materiały – FW1_U09 e5 - dysponuje umiejętnościami komunikacyjnymi koniecznymi do podjęcia pracy tłumacza, przewodnika, nauczyciela języka włoskiego – FW1_K07. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tamara Roszak | |
Prowadzący grup: | Tamara Roszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda podawcza, metoda komunikacyjna, metoda interaktywna. Wśród stosowanych technik znajdują się: słuchanie i naśladowanie, wyraziste czytanie różnego rodzaju tekstów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Studenci oceniani są na podstawie aktywnego udziału w zajęciach (30% oceny końcowej) i kolokwium ustnego z czytania tekstów włoskich na koniec semestru (70% oceny końcowej) według następującej skali ocen: niedostateczny (2): 0–64,5% dostateczny (3): 65–72,5% dostateczny plus (3,5): 73–78,5% dobry (4): 79–86,5% dobry plus (4,5): 87–92,5% bardzo dobry (5): 93–100%. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | W ramach kursu są omawiane i ćwiczone następujące zagadnienia: 1. Różnice w wymowie samogłosek otwartych i zamkniętych ò, ó, è, é. 2. Prawidłowa wymowa dyftongów wstępujących (ia, ie, io, iu, ua , ue , uo, ui) i zstępujących (au, eu, ai, ei, oi, ui). 3. Prawidłowa wymowa tryftongów (-iei, -iai, -uai, -uoi, -iuo-, -uia-, -uie-, -uio). 4. Prawidłowa wymowa “i” samogłoskowego i “i” spółgłoskowego. 5. Prawidłowa wymowa homografów niebędących homofonami. 6. Różnice w wymowie spółgłosek szczelinowych bezdźwięcznych i dźwięcznych (s [s], s [z], sc [ʃ]). 7. Różnice w wymowie afrykat bezdźwięcznych i dźwięcznych (z [ʦ], z [ʣ], c [ʧ], g [ʤ]). 8. Prawidłowa wymowa spółgłosek palatalnych (gli[ʎ], gn [ɲ]). 9. Prawidłowa wymowa spółgłosek podwójnych. 10. Podwajanie spółgłosek w ciągu zdania. 11. Prawidłowe akcentowanie wyrazów włoskich. 12. Wymowa wyrazów obcych w języku włoskim. 13. Intonacja i rytm zdania włoskiego. Kształtowanie prawidłowej intonacji w zdaniach oznajmujących, pytajnych, wykrzyknikowych i wtrąconych. 14. Ekspresyjne czytanie poezji i prozy. |
|
Literatura: |
Carboni G., Manuale professionale di dizione e pronuncia, Milano, Hoepli, 2011. Lanari U., Manuale di dizione e pronuncia, Firenze, Milano, Giunti Editore, 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.