UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fonetyka praktyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-WLA339
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fonetyka praktyczna
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość języka włoskiego na poziomie co najmniej B1 wg ESOKJ.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest kształtowanie sprawności i umiejętności fonetycznych właściwych dla poprawnej wymowy standardowego języka włoskiego.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć z przedmiotu student/studentka:

e1 - zna zasady poprawnej wymowy w języku włoskim standardowym – FW1_W21; FW1_W13;

e2 - prawidłowo artykułuje samogłoski otwarte i zamknięte (ò, ó, è, é), dyftongi wstępujące i zstępujące, tryftongi, spółgłoski szczelinowe (frykatywne), spółgłoski zwarto-szczelinowe (afrykaty), spółgłoski palatalne gli[ʎ], gn [ɲ] – FW1_W21; FW1_W13; FW1_U24;

e3 - prawidłowo stosuje akcent wyrazowy i zdaniowy w języku włoskim – FW1_U24;

e4 - umiejętnie stosuje ćwiczenia przedstawione podczas kursu, dobierając odpowiednie narzędzia i materiały – FW1_U09

e5 - dysponuje umiejętnościami komunikacyjnymi koniecznymi do podjęcia pracy tłumacza, przewodnika, nauczyciela języka włoskiego – FW1_K07.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tamara Roszak
Prowadzący grup: Tamara Roszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Metoda podawcza, metoda komunikacyjna, metoda interaktywna. Wśród stosowanych technik znajdują się: słuchanie i naśladowanie, wyraziste czytanie różnego rodzaju tekstów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Studenci oceniani są na podstawie aktywnego udziału w zajęciach (30% oceny końcowej) i kolokwium ustnego z czytania tekstów włoskich na koniec semestru (70% oceny końcowej) według następującej skali ocen:

niedostateczny (2): 0–64,5%

dostateczny (3): 65–72,5%

dostateczny plus (3,5): 73–78,5%

dobry (4): 79–86,5%

dobry plus (4,5): 87–92,5%

bardzo dobry (5): 93–100%.


Szczegółowe treści kształcenia:

W ramach kursu są omawiane i ćwiczone następujące zagadnienia:

1. Różnice w wymowie samogłosek otwartych i zamkniętych ò, ó, è, é.

2. Prawidłowa wymowa dyftongów wstępujących (ia, ie, io, iu, ua , ue , uo, ui) i zstępujących (au, eu, ai, ei, oi, ui).

3. Prawidłowa wymowa tryftongów (-iei, -iai, -uai, -uoi, -iuo-, -uia-, -uie-, -uio).

4. Prawidłowa wymowa “i” samogłoskowego i “i” spółgłoskowego.

5. Prawidłowa wymowa homografów niebędących homofonami.

6. Różnice w wymowie spółgłosek szczelinowych bezdźwięcznych i dźwięcznych (s [s], s [z], sc [ʃ]).

7. Różnice w wymowie afrykat bezdźwięcznych i dźwięcznych (z [ʦ], z [ʣ], c [ʧ], g [ʤ]).

8. Prawidłowa wymowa spółgłosek palatalnych (gli[ʎ], gn [ɲ]).

9. Prawidłowa wymowa spółgłosek podwójnych.

10. Podwajanie spółgłosek w ciągu zdania.

11. Prawidłowe akcentowanie wyrazów włoskich.

12. Wymowa wyrazów obcych w języku włoskim.

13. Intonacja i rytm zdania włoskiego. Kształtowanie prawidłowej intonacji w zdaniach oznajmujących, pytajnych, wykrzyknikowych i wtrąconych.

14. Ekspresyjne czytanie poezji i prozy.

Literatura:

Carboni G., Manuale professionale di dizione e pronuncia, Milano, Hoepli, 2011.

Lanari U., Manuale di dizione e pronuncia, Firenze, Milano, Giunti Editore, 2014.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6