Filozofia współczesna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-01MISH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia współczesna |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Rok i semestr studiów: semestr zimowy, rok 1, studia licencjackie Liczba godzin w semestrze: 30 Język wykładowy: polski Liczba punktów ECTS: 3 Cel kształcenia: prezentacja filozofii XiX i XX w. w ogólnym kontekście socjo-politycznym i kulturowym. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 02MISH_W02 Posiada elementarną wiedzę na temat powiązania nauk humanistycznych i społecznych (S1A_W01, H1A_W05). 02MISH_W04 Ma podstawową wiedzę o gtównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie rozmaitych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych (H1A_W06). 02F-1A_W01 (H1A_W05), zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury 02F-1A_W03 (H1A_W02) zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim, 02F-1A_W09 (H1A_W07, H1A_W09) zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych, 02F-1A_W11 (H1A_W09), 02F-1A_W08 (H1A_W06) zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnej filozofii, 02F-1A_W11 (H1A_W09) zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie . UMIEJĘTNOŚCI: 02MISH_U02 Potrafi wykorzystać elementarną wiedzę teoretyczną, i pozyskiwać dane do analizowania procesów i zjawisk zachodzących we współczesnym świecie (S1A_U02, H1A_U01). 02F-1A_U01 (H1A_U02) wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, 02F-1A_U04 (H1A_U04) słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, 02F-1A_U05 (H1A_U04) poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną, 02F-1A_U11 (H1A_U06) 02F-1A_U12 (H1A_U06) wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi, 02F-1A_U13 (H1A_U07, H1A_U08, H1A_U09) 02F-1A_U20 (H1A_U07) rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z różnych środowisk i kultur, KOMPETENCJE SPOŁECZNE 02MISH_K04 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (H1A_K06). 02F-1A_K01 (H1A_K01, H1A_K06) zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, 02F-1A_K02 (H1A_K01) jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, 02F-1A_K07 (H1A_K05), 02F-1A_K08 (H1A_K04) ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych, 02F-1A_K09 (H1A_K03) ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kwietniewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kwietniewska, Krzysztof Matuszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kwietniewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kwietniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Brak wymagań wstępnych. |
|
Metody dydaktyczne: | Cykl wykładów z elementami debaty. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obserwacja i ocena umiejętności studenta Pytania kontrolne Ocena zaangażowania w dyskusję Zadania wykonywane indywidualnie Podsumowania Test końcowy na ocenę. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści prezentowane na zajęciach: 1. Wprowadzenie do filozofii współczesnej. 2. Hegel - myśl. 3. Hegel - teoria państwa. 4. Filozofia życia - Nietzsche. 5. Filozofia zycia - Bergson. 6. Fenomenologia - Edmund Husserl. 7. Strukturalizm - Dumézil, Lévi-Strauss. 8. Heidegger - pomiędzy fenomenologią a egzystencjalizmem. 9. Egzystencjalizm - Sartre. 10.Współczesna filozofia polityczna. 11. Konserwatyzm. 12. Skrajna prawica i skrajna lewica. 13. Republikanizm. 14. Liberalizm. 15. Faszyzm. Przegląd głównych nurtów filozoficznych w XIX i XX w. w kontekście kulturowym i politycznym. |
|
Literatura: |
1. Frederick Copleston, Filozofia współczesna, t. VII, IX. 2. Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 3. 3. Leszek Gawor, Zbigniew Stachowski, Filozofia współczesna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Glinkowski | |
Prowadzący grup: | Witold Glinkowski, Krzysztof Matuszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Nie więcej niż 3 nieobecności. Przygotowanie wypowiedzi pisemnej na dowolny temat mieszczący się w problematyce zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda problemowa stymulująca twórczą aktywność poznawczą, wyrażającą się stawianiem i rozwiązywaniem problemów; dyskusja jest zogniskowana wokół wspólnie rozważanego problemu, ale zarazem zmierza do uzupełnienia wiedzy Studentów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Bieżąca ocena aktywności i przygotowania do zajęć; praca semestralna; kontrola obecności. Aktywność na zajęciach – 40% udziału w ocenie Prezentacja – 30% udziału w ocenie Praca pisemna – 30% udziału w ocenie Ocena bdb – uzyskanie minimum 75% punktów z testu Ocena db – uzyskanie minimum 60% punktów z testu. Ocena dst – uzyskanie minimum 50% punktów z testu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Status i ranga filozoficznego pytania o człowieka. 2. Ewolucja pytania o człowieka a ewolucja filozofii – propozycja periodyzacyjna J. Filka. 3. Wybrane filozoficzne koncepcje człowieka (Platon, Arystoteles, św. Augustyn, Boecjusz, św. Tomasz z Akwinu, Kartezjusz, Kant, Nietzsche, Feuerbach, marksizm, egzystencjalizm, personalizm, fenomenologia). 4. Człowiek w spektrum własnej aktywności. 5. Problem istoty i istnienia człowieka. 6. Problem psychofizyczny. 7. Jednostka a osoba. 8. Samotność a wspólnotowość jako horyzonty ludzkiego istnienia. 9. Swoistość i perspektywy antropologii filozoficznej. 10. Mówienie o człowieku a dialog z człowiekiem – oblicza współczesnej dialogiki. |
|
Literatura: |
1. Antropologia filozoficzna. Studia z filozofiii niemieckiej, Toruń 2004; 2. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992; 3. H. Arendt, Kondycja ludzka, Warszawa 2010; 4. Filozofia współczesna, red. J. Tischner, Kraków 1989; 5. J. Grondin, Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, Kraków 2007; 6. J. Jagiełło, Niedokonczony spór o antropologię filozoficzną, Warszawa 2011; 7. K. Jaspers, Filozofia egzystencji, Warszawa 1990; 8. E. Paczkowska-Łagowska, O historyczności człowieka, Gdańsk 2012; 9. M. Scheler, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987; 10. R. Spaemann, Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Warszawa 2001. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.