UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia współczesna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-01MISH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia współczesna
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Rok i semestr studiów: semestr zimowy, rok 1, studia licencjackie

Liczba godzin w semestrze: 30

Język wykładowy: polski

Liczba punktów ECTS: 3

Cel kształcenia: prezentacja filozofii XiX i XX w. w ogólnym kontekście socjo-politycznym i kulturowym.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

02MISH_W02 Posiada elementarną wiedzę na temat powiązania nauk humanistycznych i społecznych (S1A_W01, H1A_W05).

02MISH_W04 Ma podstawową wiedzę o gtównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie rozmaitych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych (H1A_W06).

02F-1A_W01 (H1A_W05), zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury 02F-1A_W03 (H1A_W02) zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim, 02F-1A_W09 (H1A_W07, H1A_W09) zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych, 02F-1A_W11 (H1A_W09), 02F-1A_W08 (H1A_W06) zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnej filozofii, 02F-1A_W11 (H1A_W09) zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie .

UMIEJĘTNOŚCI:

02MISH_U02 Potrafi wykorzystać elementarną wiedzę teoretyczną, i pozyskiwać dane do analizowania procesów i zjawisk zachodzących we współczesnym świecie (S1A_U02, H1A_U01).

02F-1A_U01 (H1A_U02) wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, 02F-1A_U04 (H1A_U04) słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, 02F-1A_U05 (H1A_U04) poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną, 02F-1A_U11 (H1A_U06) 02F-1A_U12 (H1A_U06) wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi, 02F-1A_U13 (H1A_U07, H1A_U08, H1A_U09) 02F-1A_U20 (H1A_U07) rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z różnych środowisk i kultur,

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

02MISH_K04 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (H1A_K06).

02F-1A_K01 (H1A_K01, H1A_K06) zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, 02F-1A_K02 (H1A_K01) jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, 02F-1A_K07 (H1A_K05), 02F-1A_K08 (H1A_K04) ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych, 02F-1A_K09 (H1A_K03) ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kwietniewska
Prowadzący grup: Małgorzata Kwietniewska, Krzysztof Matuszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kwietniewska
Prowadzący grup: Małgorzata Kwietniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Brak wymagań wstępnych.

Metody dydaktyczne:

Cykl wykładów z elementami debaty.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obserwacja i ocena umiejętności studenta

Pytania kontrolne

Ocena zaangażowania w dyskusję

Zadania wykonywane indywidualnie

Podsumowania

Test końcowy na ocenę.

Szczegółowe treści kształcenia:

Treści prezentowane na zajęciach:


1. Wprowadzenie do filozofii współczesnej.

2. Hegel - myśl.

3. Hegel - teoria państwa.

4. Filozofia życia - Nietzsche.

5. Filozofia zycia - Bergson.

6. Fenomenologia - Edmund Husserl.

7. Strukturalizm - Dumézil, Lévi-Strauss.

8. Heidegger - pomiędzy fenomenologią a egzystencjalizmem.

9. Egzystencjalizm - Sartre.

10.Współczesna filozofia polityczna.

11. Konserwatyzm.

12. Skrajna prawica i skrajna lewica.

13. Republikanizm.

14. Liberalizm.

15. Faszyzm.


Przegląd głównych nurtów filozoficznych w XIX i XX w. w kontekście kulturowym i politycznym.


Literatura:

1. Frederick Copleston, Filozofia współczesna, t. VII, IX.

2. Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 3.

3. Leszek Gawor, Zbigniew Stachowski, Filozofia współczesna.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Glinkowski
Prowadzący grup: Witold Glinkowski, Krzysztof Matuszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Nie więcej niż 3 nieobecności. Przygotowanie wypowiedzi pisemnej na dowolny temat mieszczący się w problematyce zajęć.

Metody dydaktyczne:

Metoda problemowa stymulująca twórczą aktywność poznawczą, wyrażającą się stawianiem i rozwiązywaniem problemów; dyskusja jest zogniskowana wokół wspólnie rozważanego problemu, ale zarazem zmierza do uzupełnienia wiedzy Studentów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Bieżąca ocena aktywności i przygotowania do zajęć; praca semestralna; kontrola obecności.

Aktywność na zajęciach – 40% udziału w ocenie

Prezentacja – 30% udziału w ocenie

Praca pisemna – 30% udziału w ocenie

Ocena bdb – uzyskanie minimum 75% punktów z testu

Ocena db – uzyskanie minimum 60% punktów z testu.

Ocena dst – uzyskanie minimum 50% punktów z testu.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Status i ranga filozoficznego pytania o człowieka.

2. Ewolucja pytania o człowieka a ewolucja filozofii – propozycja periodyzacyjna J. Filka.

3. Wybrane filozoficzne koncepcje człowieka (Platon, Arystoteles, św. Augustyn, Boecjusz, św. Tomasz z Akwinu, Kartezjusz, Kant, Nietzsche, Feuerbach, marksizm, egzystencjalizm, personalizm, fenomenologia).

4. Człowiek w spektrum własnej aktywności.

5. Problem istoty i istnienia człowieka.

6. Problem psychofizyczny.

7. Jednostka a osoba.

8. Samotność a wspólnotowość jako horyzonty ludzkiego istnienia.

9. Swoistość i perspektywy antropologii filozoficznej.

10. Mówienie o człowieku a dialog z człowiekiem – oblicza współczesnej dialogiki.


Literatura:

1. Antropologia filozoficzna. Studia z filozofiii niemieckiej, Toruń 2004;

2. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992;

3. H. Arendt, Kondycja ludzka, Warszawa 2010;

4. Filozofia współczesna, red. J. Tischner, Kraków 1989;

5. J. Grondin, Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, Kraków 2007;

6. J. Jagiełło, Niedokonczony spór o antropologię filozoficzną, Warszawa 2011;

7. K. Jaspers, Filozofia egzystencji, Warszawa 1990;

8. E. Paczkowska-Łagowska, O historyczności człowieka, Gdańsk 2012;

9. M. Scheler, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987;

10. R. Spaemann, Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Warszawa 2001.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9