Spory, dyskusje, interpretacje w filozofii A
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-12002AF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Spory, dyskusje, interpretacje w filozofii A |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Na zajęciach studenci uczestniczą w dyskusji na temat podstawowych sporów i kontrowersji filozoficznych w filozofii analitycznej, ontologii oraz epistemologii, od starożytności do czasów współczesnych. Podstawą do dyskusji jest interpretacja tekstów podanych przez prowadzących. |
Efekty uczenia się: |
W03 Zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu filozofii analitycznej, ontologii i epistemologii w języku polskim W15 Zna najważniejsze metody i zasady interpretacji tekstu filozoficznego U03 Czyta i interpretuje tekst filozoficzny z zakresu filozofii analitycznej, ontologii i epistemologii U07 Analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia U08 Wykrywa zależności między tezami badanych pisemnych i ustnych wypowiedzi filozoficznych K08 Ma świadomość znaczenia dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Przedmiot prowadzony metodą dyskusji ze studentami . Prowadzący zadają studentom zazwyczaj 2 teksty reprezentatywne dla przeciwnych stanowisk w ramach sporu filozoficznego. Na następnych zajeciach wyznaczona osoba krótko przedstawia oba stanowiska w sporze. Podczas zajęćstudenci analizują stanowiska i argumenty na ich rzecz oraz arguemnty przeciwko stanowisku przeciwnemu. Po zakończeniu omawiana danego sporu wyznaczony student przedstawia streszczenie omówionych stanowisk i argumentów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena esejów 30% Ocena wypowiedzi ustnych 30% Kolokwium 40% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Znajomość przedmiotu sporu oraz użytych w nim argumentów weryfikowana jest na podstawie prezentacji przygotowywanych przed omawianiem sporu oraz prezentacji podsumowujacych. Dodatkowo oceniane są wypowiedzi studentów podczas dyskusji oraz ich odpowiedzi na pytania prowadzących. Osoby, które nie biorą udziału w dyskusji zobowiazane są do napisania dodatkowego eseju lub odbycia rozmowy z prowadzącymi. Na koniec zajęć przewidziane jest krótkie kolokwium. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poza pierwszym zagadnieniem, studenci wybierają kilka spośród zaproponowanych przez prowadzących sporów filozoficznych. Celem zajęć jest przede wszystkim dogłębne zrozumienie istoty sporu filozficznego, pojawiających się w nim argumentów oraz daje możliwość swobodnej dyskusji nad wybranym zagadnieniem. 1. Omówienie fragmentu książki Hospersa "Wprowadzenie do analizy filozoficznej" 2. Starozytny spór o pierwszą zasadę. 3. Średniowieczny spór o uniwersalia (Arysrtoteles "Metafizyka księga alfa" ) 4. Spór o charakter prawdy - prawda względna i prawda bezwzględna (K. Twardoswki "O tak zwanych prawdach względnych"). 5. Spór o definicje prawdy (K. Ajdukiewicz "Zagadnienia i kierunki filozofii", r. "Prawda", B. Russell " Zagadnienia filozofii", r. Prawda, G. Frege "Myśl" (fragmenty), A. Tarski "Semantyczna koncepcja prawdy i podstawy semantyki" (fragmenty)) 6. Spór o krytaria prawdy: - R. Descartes – G. Simmel, Antologia A, s. 39 - 43; 47 -51; Antologia B, s. 63 - 68, 75 - 81. 7. Spór między idelizmem a realizmem: - G. Berkeley – A. Meinong, Antologia A, s. 77 – 90, 98 -103; Antologia B, s. 112 -123; 133 -138. 8. Spór między racjonalizmem a empiryzmem 1: - W. Leibniz – J. S. Mill. Antologia A, s. 130 -143., Antologia B., s. 166 -178. 9. Spór między racjonalizmem a empiryzmem 2: - E. Kant – B. Russell. Antologia A, s. 143 -146; Antologia B, s. 179 - 182. 10. Spór o charakter wyjaśniania: - W.K. Clifford – J. S. Mill; Antologia A, s. 204 – 209; Antologia B, s. 241 – 247. 11. Spory metafizyczne 1: -Antologia A: R. Lotze – E. Mach, s. 241 – 253; Antologia B, s. 280 – 291. 12. Spory metafizyczne 2: K. Twardowski, Antologia A, s. 267 – 276; Antologia B, s. 312 – 320. 13.Spór o antropologię, I. Dąmbska, Antologia B. s. 323 – 336. |
|
Literatura: |
- Antologia A- Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka), Nakład Jakubowskiego, Lwów 1923. - Antologia B - Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka- teoria wartości), wydanie drugie opracował J. Jadacki, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2011. - John Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Aletheia Warszawa 2001, s. 11 - 21. - K. Ajdukiewicz , Zagadnienia i kierunki filozofii (wydanie dowolne) - Arystoteles, Metafizyka. Księga alfa. PWN 2009. - B. Russell, Zagadnienia filozofii (wydanie dowolne) - J. Legowicz. Fragmenty tekstow filozoficznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Przedmiot prowadzony metodą dyskusji ze studentami . Prowadzący zadają studentom zazwyczaj 2 teksty reprezentatywne dla przeciwnych stanowisk w ramach sporu filozoficznego. Na następnych zajeciach wyznaczona osoba krótko przedstawia oba stanowiska w sporze. Podczas zajęćstudenci analizują stanowiska i argumenty na ich rzecz oraz arguemnty przeciwko stanowisku przeciwnego. Po zakończeniu omawiana danego sporu wyznaczony student przedstawia streszczenie omówionych stanowisk i argumentów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | O ocenie decyduje zaangazowanie w dyskusji oraz jakość wypowiedzi i ew. eseju. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Znajomość przedmiotu sporu oraz argumentów weryfikowana jest na podstawie wypowiedzi studentów. Osoby, które nie biora udziału w dyskusji zobowiazane są do napisania krótkiego eseju lub odbycia rozmowy z prowadzącycm. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poza pierwszym zagadnieniem, studenci wybierają kilka spośród zaproponowanych przez prowadzących sporów filozoficznych. Celem zajęć jest przede wszystkim dogłębne zrozumienie istoty sporu filozficznego, pojawiających się w nim argumentów oraz daje możliwość swobodnej dyskusji nad wybranym zagadnieniem. 1. Omówienie fragmentu książki Hospersa "Wprowadzenie do analizy filozoficznej" 2. Starozytny spór o pierwszą zasadę. 3. Średniowieczny spór o uniwersalia. 4. Spór o charakter prawdy 5. Kryterium prawdy: - R. Descartes – G. Simmel, Antologia A, s. 39 - 43; 47 -51; Antologia B, s. 63 - 68, 75 - 81. 6. Idelizm – realizm: - G. Berkeley – A. Meinong, Antologia A, s. 77 – 90, 98 -103; Antologia B, s. 112 -123; 133 -138. 7. Racjonalizm – empiryzm 1: - W. Leibniz – J. S. Mill. Antologia A, s. 130 -143., Antologia B., s. 166 -178. 8. Racjonalizm – empiryzm 2: - E. Kant – B. Russell. Antologia A, s. 143 -146; Antologia B, s. 179 - 182. 9. O wyjaśnianiu: - W.K. Clifford – J. S. Mill; Antologia A, s. 204 – 209; Antologia B, s. 241 – 247. 11. Spory metafizyczne 1: -Antologia A: R. Lotze – E. Mach, s. 241 – 253; Antologia B, s. 280 – 291. 12. Spory metafizyczne 2: K. Twardowski, Antologia A, s. 267 – 276; Antologia B, s. 312 – 320. 13. Antropologia, I. Dąmbska, Antologia B. s. 323 – 336. 14. Etyka: W. Tatarkiewicz, T. Kotarbiński, Antologia B: s. 420 – 432. |
|
Literatura: |
- Antologia A- Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka), Nakład Jakubowskiego, Lwów 1923. - Antologia B - Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka- teoria wartości), wydanie drugie opracował J. Jadacki, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2011. - John Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Aletheia Warszawa 2001, s. 11 - 21. - Ajdukiewicz Kazimierz, Zagadnienia i kierunki filozofii (wydanie dowolne) - Arystoteles, Metafizyka. Księga alfa. PWN 2009. - Russell, Zagadnienia filozofii (wydanie dowolne) - Legowicz. Fragmenty tekstow filozoficznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Przedmiot prowadzony metodą dyskusji ze studentami . Prowadzący zadają studentom zazwyczaj 2 teksty reprezentatywne dla przeciwnych stanowisk w ramach sporu filozoficznego. Na następnych zajeciach wyznaczona osoba krótko przedstawia oba stanowiska w sporze. Podczas zajęćstudenci analizują stanowiska i argumenty na ich rzecz oraz arguemnty przeciwko stanowisku przeciwnego. Po zakończeniu omawiana danego sporu wyznaczony student przedstawia streszczenie omówionych stanowisk i argumentów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | O ocenie decyduje zaangazowanie w dyskusji oraz jakość wypowiedzi i ew. eseju. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Znajomość przedmiotu sporu oraz argumentów weryfikowana jest na podstawie wypowiedzi studentów. Osoby, które nie biora udziału w dyskusji zobowiazane są do napisania krótkiego eseju lub odbycia rozmowy z prowadzącycm. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poza pierwszym zagadnieniem, studenci wybierają kilka spośród zaproponowanych przez prowadzących sporów filozoficznych. Celem zajęć jest przede wszystkim dogłębne zrozumienie istoty sporu filozficznego, pojawiających się w nim argumentów oraz daje możliwość swobodnej dyskusji nad wybranym zagadnieniem. 1. Omówienie fragmentu książki Hospersa "Wprowadzenie do analizy filozoficznej" 2. Starozytny spór o pierwszą zasadę. 3. Średniowieczny spór o uniwersalia. 4. Spór o charakter prawdy 5. Kryterium prawdy: - R. Descartes – G. Simmel, Antologia A, s. 39 - 43; 47 -51; Antologia B, s. 63 - 68, 75 - 81. 6. Idelizm – realizm: - G. Berkeley – A. Meinong, Antologia A, s. 77 – 90, 98 -103; Antologia B, s. 112 -123; 133 -138. 7. Racjonalizm – empiryzm 1: - W. Leibniz – J. S. Mill. Antologia A, s. 130 -143., Antologia B., s. 166 -178. 8. Racjonalizm – empiryzm 2: - E. Kant – B. Russell. Antologia A, s. 143 -146; Antologia B, s. 179 - 182. 9. O wyjaśnianiu: - W.K. Clifford – J. S. Mill; Antologia A, s. 204 – 209; Antologia B, s. 241 – 247. 11. Spory metafizyczne 1: -Antologia A: R. Lotze – E. Mach, s. 241 – 253; Antologia B, s. 280 – 291. 12. Spory metafizyczne 2: K. Twardowski, Antologia A, s. 267 – 276; Antologia B, s. 312 – 320. 13. Antropologia, I. Dąmbska, Antologia B. s. 323 – 336. 14. Etyka: W. Tatarkiewicz, T. Kotarbiński, Antologia B: s. 420 – 432. |
|
Literatura: |
- Antologia A- Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka), Nakład Jakubowskiego, Lwów 1923. - Antologia B - Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka- teoria wartości), wydanie drugie opracował J. Jadacki, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2011. - John Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Aletheia Warszawa 2001, s. 11 - 21. - Ajdukiewicz Kazimierz, Zagadnienia i kierunki filozofii (wydanie dowolne) - Arystoteles, Metafizyka. Księga alfa. PWN 2009. - Russell, Zagadnienia filozofii (wydanie dowolne) - Legowicz. Fragmenty tekstow filozoficznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Przedmiot prowadzony metodą dyskusji ze studentami . Prowadzący zadają studentom zazwyczaj 2 teksty reprezentatywne dla przeciwnych stanowisk w ramach sporu filozoficznego. Na następnych zajeciach wyznaczona osoba krótko przedstawia oba stanowiska w sporze. Podczas zajęćstudenci analizują stanowiska i argumenty na ich rzecz oraz arguemnty przeciwko stanowisku przeciwnego. Po zakończeniu omawiana danego sporu wyznaczony student przedstawia streszczenie omówionych stanowisk i argumentów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | O ocenie decyduje zaangazowanie w dyskusji oraz jakość wypowiedzi i ew. eseju. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Znajomość przedmiotu sporu oraz argumentów weryfikowana jest na podstawie wypowiedzi studentów. Osoby, które nie biora udziału w dyskusji zobowiazane są do napisania krótkiego eseju lub odbycia rozmowy z prowadzącycm. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poza pierwszym zagadnieniem, studenci wybierają kilka spośród zaproponowanych przez prowadzących sporów filozoficznych. Celem zajęć jest przede wszystkim dogłębne zrozumienie istoty sporu filozficznego, pojawiających się w nim argumentów oraz daje możliwość swobodnej dyskusji nad wybranym zagadnieniem. 1. Omówienie fragmentu książki Hospersa "Wprowadzenie do analizy filozoficznej" 2. Starozytny spór o pierwszą zasadę. 3. Średniowieczny spór o uniwersalia. 4. Spór o charakter prawdy 5. Kryterium prawdy: - R. Descartes – G. Simmel, Antologia A, s. 39 - 43; 47 -51; Antologia B, s. 63 - 68, 75 - 81. 6. Idelizm – realizm: - G. Berkeley – A. Meinong, Antologia A, s. 77 – 90, 98 -103; Antologia B, s. 112 -123; 133 -138. 7. Racjonalizm – empiryzm 1: - W. Leibniz – J. S. Mill. Antologia A, s. 130 -143., Antologia B., s. 166 -178. 8. Racjonalizm – empiryzm 2: - E. Kant – B. Russell. Antologia A, s. 143 -146; Antologia B, s. 179 - 182. 9. O wyjaśnianiu: - W.K. Clifford – J. S. Mill; Antologia A, s. 204 – 209; Antologia B, s. 241 – 247. 11. Spory metafizyczne 1: -Antologia A: R. Lotze – E. Mach, s. 241 – 253; Antologia B, s. 280 – 291. 12. Spory metafizyczne 2: K. Twardowski, Antologia A, s. 267 – 276; Antologia B, s. 312 – 320. 13. Antropologia, I. Dąmbska, Antologia B. s. 323 – 336. 14. Etyka: W. Tatarkiewicz, T. Kotarbiński, Antologia B: s. 420 – 432. |
|
Literatura: |
- Antologia A- Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka), Nakład Jakubowskiego, Lwów 1923. - Antologia B - Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka- teoria wartości), wydanie drugie opracował J. Jadacki, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2011. - John Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Aletheia Warszawa 2001, s. 11 - 21. - Ajdukiewicz Kazimierz, Zagadnienia i kierunki filozofii (wydanie dowolne) - Arystoteles, Metafizyka. Księga alfa. PWN 2009. - Russell, Zagadnienia filozofii (wydanie dowolne) - Legowicz. Fragmenty tekstow filozoficznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Przedmiot prowadzony metodą dyskusji ze studentami . Prowadzący zadają studentom zazwyczaj 2 teksty reprezentatywne dla przeciwnych stanowisk w ramach sporu filozoficznego. Na następnych zajeciach wyznaczona osoba krótko przedstawia oba stanowiska w sporze. Podczas zajęćstudenci analizują stanowiska i argumenty na ich rzecz oraz arguemnty przeciwko stanowisku przeciwnego. Po zakończeniu omawiana danego sporu wyznaczony student przedstawia streszczenie omówionych stanowisk i argumentów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | O ocenie decyduje zaangazowanie w dyskusji oraz jakość wypowiedzi i ew. eseju. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Znajomość przedmiotu sporu oraz argumentów weryfikowana jest na podstawie wypowiedzi studentów. Osoby, które nie biora udziału w dyskusji zobowiazane są do napisania krótkiego eseju lub odbycia rozmowy z prowadzącycm. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poza pierwszym zagadnieniem, studenci wybierają kilka spośród zaproponowanych przez prowadzących sporów filozoficznych. Celem zajęć jest przede wszystkim dogłębne zrozumienie istoty sporu filozficznego, pojawiających się w nim argumentów oraz daje możliwość swobodnej dyskusji nad wybranym zagadnieniem. 1. Omówienie fragmentu książki Hospersa "Wprowadzenie do analizy filozoficznej" 2. Starozytny spór o pierwszą zasadę. 3. Średniowieczny spór o uniwersalia. 4. Spór o charakter prawdy 5. Kryterium prawdy: - R. Descartes – G. Simmel, Antologia A, s. 39 - 43; 47 -51; Antologia B, s. 63 - 68, 75 - 81. 6. Idelizm – realizm: - G. Berkeley – A. Meinong, Antologia A, s. 77 – 90, 98 -103; Antologia B, s. 112 -123; 133 -138. 7. Racjonalizm – empiryzm 1: - W. Leibniz – J. S. Mill. Antologia A, s. 130 -143., Antologia B., s. 166 -178. 8. Racjonalizm – empiryzm 2: - E. Kant – B. Russell. Antologia A, s. 143 -146; Antologia B, s. 179 - 182. 9. O wyjaśnianiu: - W.K. Clifford – J. S. Mill; Antologia A, s. 204 – 209; Antologia B, s. 241 – 247. 11. Spory metafizyczne 1: -Antologia A: R. Lotze – E. Mach, s. 241 – 253; Antologia B, s. 280 – 291. 12. Spory metafizyczne 2: K. Twardowski, Antologia A, s. 267 – 276; Antologia B, s. 312 – 320. 13. Antropologia, I. Dąmbska, Antologia B. s. 323 – 336. 14. Etyka: W. Tatarkiewicz, T. Kotarbiński, Antologia B: s. 420 – 432. |
|
Literatura: |
- Antologia A- Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka), Nakład Jakubowskiego, Lwów 1923. - Antologia B - Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka- teoria wartości), wydanie drugie opracował J. Jadacki, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2011. - John Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Aletheia Warszawa 2001, s. 11 - 21. - Ajdukiewicz Kazimierz, Zagadnienia i kierunki filozofii (wydanie dowolne) - Arystoteles, Metafizyka. Księga alfa. PWN 2009. - Russell, Zagadnienia filozofii (wydanie dowolne) - Legowicz. Fragmenty tekstow filozoficznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Przedmiot prowadzony metodą dyskusji ze studentami . Prowadzący zadają studentom zazwyczaj 2 teksty reprezentatywne dla przeciwnych stanowisk w ramach sporu filozoficznego. Na następnych zajeciach wyznaczona osoba krótko przedstawia oba stanowiska w sporze. Podczas zajęćstudenci analizują stanowiska i argumenty na ich rzecz oraz arguemnty przeciwko stanowisku przeciwnego. Po zakończeniu omawiana danego sporu wyznaczony student przedstawia streszczenie omówionych stanowisk i argumentów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | O ocenie decyduje zaangazowanie w dyskusji oraz jakość wypowiedzi i ew. eseju. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Znajomość przedmiotu sporu oraz argumentów weryfikowana jest na podstawie wypowiedzi studentów. Osoby, które nie biora udziału w dyskusji zobowiazane są do napisania krótkiego eseju lub odbycia rozmowy z prowadzącycm. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poza pierwszym zagadnieniem, studenci wybierają kilka spośród zaproponowanych przez prowadzących sporów filozoficznych. Celem zajęć jest przede wszystkim dogłębne zrozumienie istoty sporu filozficznego, pojawiających się w nim argumentów oraz daje możliwość swobodnej dyskusji nad wybranym zagadnieniem. 1. Omówienie fragmentu książki Hospersa "Wprowadzenie do analizy filozoficznej" 2. Starozytny spór o pierwszą zasadę. 3. Średniowieczny spór o uniwersalia. 4. Spór o charakter prawdy 5. Kryterium prawdy: - R. Descartes – G. Simmel, Antologia A, s. 39 - 43; 47 -51; Antologia B, s. 63 - 68, 75 - 81. 6. Idelizm – realizm: - G. Berkeley – A. Meinong, Antologia A, s. 77 – 90, 98 -103; Antologia B, s. 112 -123; 133 -138. 7. Racjonalizm – empiryzm 1: - W. Leibniz – J. S. Mill. Antologia A, s. 130 -143., Antologia B., s. 166 -178. 8. Racjonalizm – empiryzm 2: - E. Kant – B. Russell. Antologia A, s. 143 -146; Antologia B, s. 179 - 182. 9. O wyjaśnianiu: - W.K. Clifford – J. S. Mill; Antologia A, s. 204 – 209; Antologia B, s. 241 – 247. 11. Spory metafizyczne 1: -Antologia A: R. Lotze – E. Mach, s. 241 – 253; Antologia B, s. 280 – 291. 12. Spory metafizyczne 2: K. Twardowski, Antologia A, s. 267 – 276; Antologia B, s. 312 – 320. 13. Antropologia, I. Dąmbska, Antologia B. s. 323 – 336. 14. Etyka: W. Tatarkiewicz, T. Kotarbiński, Antologia B: s. 420 – 432. |
|
Literatura: |
- Antologia A- Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka), Nakład Jakubowskiego, Lwów 1923. - Antologia B - Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka- teoria wartości), wydanie drugie opracował J. Jadacki, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2011. - John Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Aletheia Warszawa 2001, s. 11 - 21. - Ajdukiewicz Kazimierz, Zagadnienia i kierunki filozofii (wydanie dowolne) - Arystoteles, Metafizyka. Księga alfa. PWN 2009. - Russell, Zagadnienia filozofii (wydanie dowolne) - Legowicz. Fragmenty tekstow filozoficznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Janusz Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Przedmiot prowadzony metodą dyskusji ze studentami . Prowadzący zadają studentom zazwyczaj 2 teksty reprezentatywne dla przeciwnych stanowisk w ramach sporu filozoficznego. Na następnych zajeciach wyznaczona osoba krótko przedstawia oba stanowiska w sporze. Podczas zajęćstudenci analizują stanowiska i argumenty na ich rzecz oraz arguemnty przeciwko stanowisku przeciwnego. Po zakończeniu omawiana danego sporu wyznaczony student przedstawia streszczenie omówionych stanowisk i argumentów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | O ocenie decyduje zaangazowanie w dyskusji oraz jakość wypowiedzi i ew. eseju. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Znajomość przedmiotu sporu oraz argumentów weryfikowana jest na podstawie wypowiedzi studentów. Osoby, które nie biora udziału w dyskusji zobowiazane są do napisania krótkiego eseju lub odbycia rozmowy z prowadzącycm. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poza pierwszym zagadnieniem, studenci wybierają kilka spośród zaproponowanych przez prowadzących sporów filozoficznych. Celem zajęć jest przede wszystkim dogłębne zrozumienie istoty sporu filozficznego, pojawiających się w nim argumentów oraz daje możliwość swobodnej dyskusji nad wybranym zagadnieniem. 1. Omówienie fragmentu książki Hospersa "Wprowadzenie do analizy filozoficznej" 2. Starozytny spór o pierwszą zasadę. 3. Średniowieczny spór o uniwersalia. 4. Spór o charakter prawdy 5. Kryterium prawdy: - R. Descartes – G. Simmel, Antologia A, s. 39 - 43; 47 -51; Antologia B, s. 63 - 68, 75 - 81. 6. Idelizm – realizm: - G. Berkeley – A. Meinong, Antologia A, s. 77 – 90, 98 -103; Antologia B, s. 112 -123; 133 -138. 7. Racjonalizm – empiryzm 1: - W. Leibniz – J. S. Mill. Antologia A, s. 130 -143., Antologia B., s. 166 -178. 8. Racjonalizm – empiryzm 2: - E. Kant – B. Russell. Antologia A, s. 143 -146; Antologia B, s. 179 - 182. 9. O wyjaśnianiu: - W.K. Clifford – J. S. Mill; Antologia A, s. 204 – 209; Antologia B, s. 241 – 247. 11. Spory metafizyczne 1: -Antologia A: R. Lotze – E. Mach, s. 241 – 253; Antologia B, s. 280 – 291. 12. Spory metafizyczne 2: K. Twardowski, Antologia A, s. 267 – 276; Antologia B, s. 312 – 320. 13. Antropologia, I. Dąmbska, Antologia B. s. 323 – 336. 14. Etyka: W. Tatarkiewicz, T. Kotarbiński, Antologia B: s. 420 – 432. |
|
Literatura: |
- Antologia A- Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka), Nakład Jakubowskiego, Lwów 1923. - Antologia B - Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka- teoria wartości), wydanie drugie opracował J. Jadacki, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2011. - John Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Aletheia Warszawa 2001, s. 11 - 21. - Ajdukiewicz Kazimierz, Zagadnienia i kierunki filozofii (wydanie dowolne) - Arystoteles, Metafizyka. Księga alfa. PWN 2009. - Russell, Zagadnienia filozofii (wydanie dowolne) - Legowicz. Fragmenty tekstow filozoficznych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Przedmiot prowadzony metodą dyskusji ze studentami . Prowadzący zadają studentom zazwyczaj 2 teksty reprezentatywne dla przeciwnych stanowisk w ramach sporu filozoficznego. Na następnych zajeciach wyznaczona osoba krótko przedstawia oba stanowiska w sporze. Podczas zajęćstudenci analizują stanowiska i argumenty na ich rzecz oraz arguemnty przeciwko stanowisku przeciwnego. Po zakończeniu omawiana danego sporu wyznaczony student przedstawia streszczenie omówionych stanowisk i argumentów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | O ocenie decyduje zaangazowanie w dyskusji oraz jakość wypowiedzi i ew. eseju. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Znajomość przedmiotu sporu oraz argumentów weryfikowana jest na podstawie wypowiedzi studentów. Osoby, które nie biora udziału w dyskusji zobowiazane są do napisania krótkiego eseju lub odbycia rozmowy z prowadzącycm. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poza pierwszym zagadnieniem, studenci wybierają kilka spośród zaproponowanych przez prowadzących sporów filozoficznych. Celem zajęć jest przede wszystkim dogłębne zrozumienie istoty sporu filozficznego, pojawiających się w nim argumentów oraz daje możliwość swobodnej dyskusji nad wybranym zagadnieniem. 1. Omówienie fragmentu książki Hospersa "Wprowadzenie do analizy filozoficznej" 2. Starozytny spór o pierwszą zasadę. 3. Średniowieczny spór o uniwersalia. 4. Spór o charakter prawdy 5. Kryterium prawdy: - R. Descartes – G. Simmel, Antologia A, s. 39 - 43; 47 -51; Antologia B, s. 63 - 68, 75 - 81. 6. Idelizm – realizm: - G. Berkeley – A. Meinong, Antologia A, s. 77 – 90, 98 -103; Antologia B, s. 112 -123; 133 -138. 7. Racjonalizm – empiryzm 1: - W. Leibniz – J. S. Mill. Antologia A, s. 130 -143., Antologia B., s. 166 -178. 8. Racjonalizm – empiryzm 2: - E. Kant – B. Russell. Antologia A, s. 143 -146; Antologia B, s. 179 - 182. 9. O wyjaśnianiu: - W.K. Clifford – J. S. Mill; Antologia A, s. 204 – 209; Antologia B, s. 241 – 247. 11. Spory metafizyczne 1: -Antologia A: R. Lotze – E. Mach, s. 241 – 253; Antologia B, s. 280 – 291. 12. Spory metafizyczne 2: K. Twardowski, Antologia A, s. 267 – 276; Antologia B, s. 312 – 320. 13. Antropologia, I. Dąmbska, Antologia B. s. 323 – 336. 14. Etyka: W. Tatarkiewicz, T. Kotarbiński, Antologia B: s. 420 – 432. |
|
Literatura: |
- Antologia A- Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka), Nakład Jakubowskiego, Lwów 1923. - Antologia B - Kazimierz Ajdukiewicz, Główne kierunki filozofii. W wyjątkach z dzieł ich klasycznych przedstawicieli (Teoria poznania – logika – metafizyka- teoria wartości), wydanie drugie opracował J. Jadacki, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2011. - John Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Aletheia Warszawa 2001, s. 11 - 21. - Ajdukiewicz Kazimierz, Zagadnienia i kierunki filozofii (wydanie dowolne) - Arystoteles, Metafizyka. Księga alfa. PWN 2009. - Russell, Zagadnienia filozofii (wydanie dowolne) - Legowicz. Fragmenty tekstow filozoficznych. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.