UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesna filozofia nieanalityczna 2.0

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-12004BF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesna filozofia nieanalityczna 2.0
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Kod zajęć: 0200-12004BF

Prowadzący: prof. Paweł Pieniążek, prof. Krzysztof Matuszewski, dr habil. Małgorzata Kwietniewska

Koordynator: dr habil. Małgorzata Kwietniewska

Rodzaj zajęć: obowiązkowe

Typ zajęć: ćwiczenia konwersatoryjne

Semestr, rok i stopień studiów: semestr letni, I rok, studia II stopnia

Liczba godzin w semestrze: 60

Prerekwizyty: brak

Język nauczania: polski

Liczba punktów ECTS: 6

Liczba godzin w semestrze: 2x30=60

Termin: wtorek 12.00-13.30, środa 13.45-15.15

Efekty uczenia się:

WIEDZA

02F-1A_W01 Zna i rozumie na poziomie podstawowym relację

łączącą filozofię z kulturą (H1A_W05); 02F-1A_W08 Zna podstawowe założenia najważniejszych kierunków i stanowisk współczesnej filozofii (H1A_W06); 02F-1A_W11 Zna i rozumie kluczowe zależności między

kształtowaniem się i funkcjonowaniem idei filozoficznych a zmianami w kulturze i społeczeństwie (H1A_W09).

UMIEJĘTNOŚCI:

02F-1A_U07 Analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia (H1A_U05

H1A_U02).

02F-1A-U17 Na poziomie elementarnym przedstawia merytoryczne

argumenty w odpowiedzi na krytykę, jak również

formułuje argumenty krytyczne w ramach dobranej przez siebie strategii argumentacyjnej (H1A_U06

H1A_U07).

KOMPETENCJE:

02F-1A_K02 Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w

świetle dostępnych danych i argumentów (H1A_K01).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Glinkowski, Małgorzata Kwietniewska, Krzysztof Matuszewski, Paweł Pieniążek
Prowadzący grup: Witold Glinkowski, Małgorzata Kwietniewska, Krzysztof Matuszewski, Paweł Pieniążek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Przedstaw trudności związane z formułowaniem filozoficznego pytania o człowieka.

2. Na czym polega różnica między filozofią człowieka a antropologią filozoficzną?

3. Czy i w jakim zakresie człowiek może być postrzegany jako byt animalny?

4. Krótko scharakteryzuj główne typy antropologii filozoficznej i wyjaśnij na czym polegają różnice między nimi?

5. Wyjaśnij sens stwierdzenia, że człowiek jest wolny? Podaj ilustrujące je przykłady z historii filozofii.

6. Co to znaczy, że człowiek jest osobą? Podaj przykłady filozoficznych charakterystyk osoby.

7. Jakie zalety i wady kryje substancjalistyczna i antysubstancjalistyczna wizja człowieka?

8. Co kryje się pod nazwą „problem psychofizyczny” i jak ów problem próbowano rozwiązać?

9. Jakie komponenty składają się na historyczność człowieka?

10. Jaki jest sens określenia: „myślenie według wartości”? Kto ze współczesnych autorów uczynił go wyznacznikiem swego myślenia o człowieku? Czy określenie to ma sens opisowy, czy preskryptywny?

11. Czym dla człowieka jest kultura?

12. Co to znaczy, że przyroda jest fundamentem bytu ludzkiego?

13. Co to znaczy, że człowiek jest istotą dialogiczną? Scharakteryzuj wybraną koncepcję współczesnej filozofii dialogu.

14. Dlaczego fundamentalne słowa „Ja-Ty” i „Ja-To” przesądzają według M. Bubera o dwóch odmiennych perspektywach postrzegania rzeczywistości? Wyjaśnij ich sens.

15. Jakie zagrożenia dla ludzkiej egzystencji niesie z sobą indywidualizm i kolektywizm?

16. Kto jest autorem „filozofii dramatu”? Co to znaczy, że człowiek jest istotą dramatyczną?

17. Z czego wynika ranga człowieka jako twórcy? – na przykładzie marksizmu i inkontrologii A. Nowickiego.

18. Omów wybraną koncepcję antropologii filozoficznej. Ustosunkuj się do jej walorów i wad.

19. Co to znaczy, że człowiek jest bytem autonomicznym i autotelicznym. Wyjaśnij te określenia na przykładzie wybranych koncepcji filozoficznych.

20. Odwołując się do wybranych koncepcji filozoficznych, przedstaw kryteria pozwalające uznać bytową odrębność człowieka na tle uniwersum.

Metody dydaktyczne:

Metoda problemowa stymulująca twórczą aktywność poznawczą, wyrażającą się stawianiem i rozwiązywaniem problemów; dyskusja jest zogniskowana wokół wspólnie rozważanego problemu, ale zarazem zmierza do uzupełnienia wiedzy Studentów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Bieżąca ocena aktywności i przygotowania do zajęć; praca semestralna; kontrola obecności.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Metody mieszane.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Ogólne zagadnienia terminologiczne i problemy związane z filozoficznym pytaniem o człowieka (filozofia człowieka a antropologia filozoficzna; zależności między filozoficznym pytaniem o człowieka a tradycją filozoficzną, metodą filozofowania i orientacją samej filozofii; filozoficzne pytanie o człowieka w kontekście dorobku nauk szczegółowych).

2. Zasięg problemowy filozofii człowieka oraz stosowane w jej obrębie metody (kryteria wyodrębniania "faktu ludzkiego", granice filozoficznej interpretacji dokonań nauk szczegółowych zorientowanych na człowieka, "fenomenologia człowieka" a "metafizyka człowieka").

3. Zarys dziejów filozofii człowieka, na przykładzie wybranych koncepcji (Platon, Arystoteles, św. Augustyn, Boecjusz, św. Tomasz z Akwinu, Kartezjusz, Kant, Feuerbach, Marks, Nietzsche, Sartre, Tischner).

4. Człowiek w spektrum własnej aktywności (na przykładzie marksizmu i inkontrologii A. Nowickiego).

5. Podstawowe zagadnienia filozofii człowieka (specyfika bytu ludzkiego, problem wolności, śmierci, nieśmiertelności, problem psychofizyczny, problem istoty i istnienia człowieka, jednostka a osoba).

6. Swoistość kontekstów ludzkiej egzystencji (sfera aksjologiczna, etyka, życie publiczne: sfera społeczna i polityczna, sztuka, religia).

7. Samotność a wspólnotowość jako horyzonty ludzkiego istnienia.

8. Swoistość i perspektywy antropologii filozoficznej (M. Scheler, H. Plessner, A. Gehlen).

9. Człowiek jako istota dialogiczna i dramatyczna (F. Ebner, F. Rosenzweig, M. Buber, E. Levinas, J. Tischner).


Literatura:

I. Podstawowa:

1. Studia z filozofii niemieckiej, t. 4: Antropologia filozoficzna, red. S. Czerniak, J. Rolewski, Toruń 2004;

2. Bittner, Filozofia człowieka. Zarys dziejów i przegląd stanowisk, Łódź 2000;

3. E. Coreth, Czym jest antropologia filozoficzna?, "Studia Filozoficzne", 1983, nr 4, s. 173-193;

4. Człowiek - drogi poszukiwań. Studia z antropologii i etyki, red. M. Filipiak, M. Szulakiewicz, Rzeszów 1993;

5. R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków 2002;

6. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006;

7. M. Jędraszewski, Antropologia filozoficzna. Prolegomena i wybór tekstów, Poznań 1991;

8. A. Siemianowski, Antropologia filozoficzna, Gniezno 2005;

9. M. Szulakiewicz, Między samotnością a dialogiem. Epistemologiczne i dialogiczne podstawy filozofii człowieka, Rzeszów 1992;

10. C. Valverde, Antropologia filozoficzna, Poznań 1998;

11. B. Welte, Czas i tajemnica, cz. I, rozdz. III: Ku pojęciu osoby, s. 45-58.

II Uzupełniająca:

1. M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, przeł. J. Doktór, Warszawa 1992, s. 39-44;

2. M. Buber, Problem człowieka, Warszawa 1993;

3. B. Casper, Co to znaczy: myśleć dialogicznie?, [w:] Pytając o człowieka, red. W. Zuziak, Kraków 2001, s. 79-89;

4. J. Filek, Filozofia odpowiedzialności XX wieku, Kraków 2003, s. 5-13;

5. Filozofia dialogu, oprac. B. Baran, Kraków 1991, s. 7-35;

6. J.A. Kłoczowski, Filozofia dialogu, Poznań 2005, s. 7-38;

7. J. Mader, Filozofia dialogu, [w:] Filozofia współczesna, red. J. Tischner, Kraków 1989, s. 372-394;

8. W. Szewczyk, Kim jest człowiek? Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 2001;

9. M. Szulakiewicz, Dialog i metafizyka. W poszukiwaniu nowej filozofii pierwszej, Toruń 2006, s. 72-91;

10. J. Tischner, Filozofia dramatu, Paris 1990, s. 11-23;

11. K. Wieczorek, Kreatywistyczny model człowieka w filozofii J. Ortegi y Gasseta, "Studia Filozoficzne", 1983, nr 4, s. 69-93;

12. P. Zdanowicz, Dialektyka "istoty" i "istnienia" człowieka we wczesnych pismach Karola Marksa, "Studia Filozoficzne", 1983, nr 4, s. 3-17.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kwietniewska
Prowadzący grup: Bogdan Banasiak, Małgorzata Kwietniewska, Paweł Pieniążek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Brak

Metody dydaktyczne:

Elementy wykładu, lektura analityczna tekstów filozoficznych, debata wokół wybranych zagadnień, przygotowanie omówień ustnych przez studentów i ich prezentacja podczas zajęć.

Sposoby i kryteria oceniania:

Typ sprawdzania ustny i pisemny.

Ustny - ewaluacja aktywności studenta podczas zajęć oraz odpowiadanie na pytania. Ocenianie na bieżąco jego zrozumienia omawianych problemów, zdolność do ich analizowania lub syntetyzowania. Zachęta do samodzielnego charakteryzowania postaw i wartościowania oraz argumentowania na rzecz tych wybranych.

Pisemny - przedstawienie do oceny pracy zaliczeniowej (eseju filozoficznego), który będzie oceniany ze względu na wiedzę zdobytą podczas zajęć, poprawność językową, trafne użycie terminologii filozoficznej oraz siłę argumentów na rzecz wybieranych postaw i wartości.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Rozmowa ze studentami, ocena pracy indywidualnej, sprawdziany nabytych umiejętności.

Szczegółowe treści kształcenia:

Część trzecia

1. Hegel i Napoleon Bonaparte : rewolucja poza nowożytność.

2. Hegel - metafizyka.

3. Hegel - teoria państwa.

4. Hegel - nowożytność i współczesność.

5. Filozofia różnicy.

6. Heidegger i filozofia różnicy.

7. Derrida i filozofia różnicy.

8. Nancy i filozofia różnicy.

9. Postmodernizm a filozofia różnicy.

Literatura:

1. G.W.F. Hegel - Fenomenologia ducha (wybrane fragmenty).

2. G.W.F. Hegel - Nauka logiki (wybrane fragmenty).

3. Małgorzata Kwietniewska - Postmodernizm a dekonstrukcja filozoficzna. Jaka różnica? (Postmodernism and philosophical deconstruction. What is the difference?)

„Hybris. Internetowy Magazyn Filozoficzny”; Vol. 58 No. 3 (2022): s. 1-37.

DOI: https://doi.org/10.18778/1689-4286.58.01.

Adres URL : https://czasopisma.uni.lodz.pl/hybris/article/view/13625

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kwietniewska
Prowadzący grup: Małgorzata Kwietniewska, Krzysztof Matuszewski, Paweł Pieniążek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Elementy wykładu, lektura analityczna tekstów filozoficznych, debata wokół wybranych zagadnień, przygotowanie omówień ustnych przez studentów i ich prezentacja podczas zajęć.

Sposoby i kryteria oceniania:

Typ sprawdzania ustny i pisemny.

Ustny - ewaluacja aktywności studenta podczas zajęć oraz odpowiadanie na pytania. Ocenianie na bieżąco jego zrozumienia omawianych problemów, zdolność do ich analizowania lub syntetyzowania. Zachęta do samodzielnego charakteryzowania postaw i wartościowania oraz argumentowania na rzecz tych wybranych.

Pisemny - przedstawienie do oceny pracy zaliczeniowej (eseju filozoficznego), który będzie oceniany ze względu na wiedzę zdobytą podczas zajęć, poprawność językową, trafne użycie terminologii filozoficznej oraz siłę argumentów na rzecz wybieranych postaw i wartości.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Rozmowa ze studentami, ocena pracy indywidualnej, nabytych sprawdziany umiejętności.

Szczegółowe treści kształcenia:

Część pierwsza - prof. Paweł Pieniążek


1. Metafizyka woli i pesymistyczna antropologia Schopenhauera

2. Nietzsche: teoria nihilizmu

3. Simmel: filozofia życia i teoria kultury

4. Egzystencjalizm: Kierkegaard, Jaspers, Heidegger

5. Metafizyka bycia Heideggera

6. Hermeneutyka Gadamera

7. Idea dialektyki oświecenia (Horkheimer/Adorno)



Część druga - prof. Krzysztof Matuszewski


Część druga zajęć obejmuje głównie myślicieli francuskojęzycznych i ich wpływy w obszarze myśli najnowszej:

1. H. D. Thoreau

2. H. F. Amiel

3. S. Weil

4. E. Cioran

5. R. Girard

6. M. Onfray

Podobnie metafizyczno-mistyczne inklinacje będą wydobywane z dzieł

F. Pessoa, W. Reich, M. de Unamuno, L. Tołstoja.


Część trzecia

1. Hegel i Napoleon Bonaparte.

2. Hegel - metafizyka.

3. Hegel - teoria państwa.

4. Hegel - nowożytność i współczesność.

5. Filozofia różnicy.

6. Heidegger i filozofia różnicy.

7. Derrida i filozofia różnicy.

8. Nancy i filozofia różnicy.

9. Postmodernizm a filozofia różnicy.

Literatura:

Część pierwsza :

A. Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie, t. 2, PWN, Warszawa 1995 /fragmenty/; W poszukiwaniu mądrości życia. Parerga i paralipomena/, t. 2. Antyk, Kety 2004 fragmenty/

S. Kierkegaard, Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć, PWN, Warszawa 1982 /fragmenty/; Dzienniki, TN KUL, Lublin 2000 /hasło: Wolność/

F. Nietzsche, Wiedza radosna /fragmenty/.

G. Simmel, O istocie kultury, O filozofii kultury: Pojęcie i Tragedia kultury: w: Filozofia kultury: wybór esejów, Kraków 2007.

K. Jaspers, Sytuacje graniczne, w: R. Rudziński, Jaspers, Wiedza Powszechna, Warszawa 1978 /Wybór pism/.

M. Heidegger, Bycie i czas, PWN, Warszawa 1994 /fragmenty/; M. Heidegger, List o „humanizmie”, w: Znaki drogi, Aletheia, Warszawa 1995.

H.G. Gadamer, Koło jako struktura rozumienia, w: Wokół rozumienia, red. G. Sowiński, PAT, Kraków 1993.

M. Horkheimer/Adorno, Dialektyka oświecenia, Wyd. IFiS PAN, Warszawa /rozdz. Pojęcie oświecenia/.

Część druga

Wybrane fragmenty:

H.D. Thoreau, "Życie bez zasad";

H-F. Amiel, "Dziennik intymny"

L. Tołstoj, "Przemoc" w: "Droga życia"

E. Cioran, "Zeszyty";

W. Reich, "Naturalna demokracja pracy", w: Psychologia mas wobec faszyzmu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9